Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 202 ggr
[Linn18]
2020-05-12 12:41

Beteshage

Hej, mina kaniner bor i inhägnader på 3,5 kvadratmeter vardera, men tänkte bygga en liten beteshage dem kan gå i från tidigt morgon till sen kväll under sommaren. Frågan är om jag måste ha hö i hagen eller klarar dem sig på gräs en hel dag? Det är vanligt gräsmattegräs hagen ska stå på. Sen undrar jag också om kaninerna kan ha grovt gräs från en åker i sina höhäckar eller måste dem ha torrt hö också?

Annons:
Maleficum
2020-05-12 13:13
#1

Jag brukar alltid erbjuda mina kaniner lite hö även när de är ute på gräs (speciellt min nuvarande är superkänslig för att få för lite fibrer vilket märks på att hans bajs blir supersmå, svarta och stenhårda) och det varierar om de äter av det eller inte. Min har möjlighet att gå ut på gräsmattan som han vill (när jag är hemma) och spenderar stor del av dagen ute men ibland kommer han in och sätter sig och äter hö ändå. Men så länge dem är vana med gräs och man ser att magen håller sig bra så är det bara att mata på med gräs!

Hade två honor tidigare som alltid gick helt löst sommartid på vårt landställe och de åt vad dem fick tag på utan problem (fick lite pellets på kvällen vid en speciell tid bara så man hade lite lättare att kolla till dem).

Ju mer variation man kan få till desto bättre :)

Så se till att vänja in dem (om de inte redan är vana) och håll koll på bajset och hullet så är det bara att köra på.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Linn18]
2020-05-12 15:20
#2

#1 Tack för svar! Jag har börjat ge gräs några gånger i veckan vid fordring. Har inte märkt tidigare somrar att dem är känsliga för gräs så det lär inte bli några problem. 😊

Upp till toppen
Annons: