Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 439 ggr
Idahamstern
2020-05-10 21:13

Miskötta kaniner?

Hej! Våra grannar på vårat sommarställe har två kaniner som jag tycker misssköts. Jag hade sett att det stod en kaninbur på den tomten tidigare men jag trodde inte det bodde några kaniner där eftersom det aldrig var någon människa i närheten av buren. Men en dag frågade jag en bekant som också brukar vara på vårat sommarställe om det bor några kaniner i dem burarna. Hon sa att det gjorde det, men pappan till barnen som äger kaninerna sa att barnen inte bryr sig om dom längre. En dag fick jag kolla på kaninerna och jag blev verkligen ledsen när jag kollade in i buren, kaninerna var jättesmutsiga och hade ingen ren yta att gå på, allt spån i buren var helt nerkissat. Det fanns inget hö vad jag kunde se, endast en stor skål överfull med pellets (och vattenflaskor). Kaninerna får aldrig heller komma ut ur buren, det finns ingen Hage i trädgården och jag har aldrig sett någon vara ute med kaninerna i sele heller. Jag har faktiskt aldrig sett någon vara vid buren. Ägarna till kaninerna var inte med när vi fick kolla på kaninerna så därför kunde jag inte säga något till dem då. Det var förra sommaren jag såg allt dethär och har tänkt väldigt mycket på det sen dess och tyckt så synd om dom. Ångrar verkligen att jag inte gjorde något då eller pratade med dem. Därför ringde jag den bekanta som är på vårat sommarställe nu och frågade om kaninerna var kvar. Hon sa att dem var kvar i lika dåligt skick. Dem verkar verkligen inte bry sig om kaninerna precis som dem själva säger. När den bekanta berättade att jag också har kaniner sa dem att jag kunde få deras, det visar också att dem inte bryr sig om kaninerna.. Skulle gärna ta dem, men får inte för mina föreldrar eftersom jag redan har fem kaniner som tar plats. Jag mår så dåligt över att kaninerna där har det så dåligt och skulle gärna vilja prata med dem som äger dem, men jag kommer inte åka dit förräns i sommar eftersom det tar väldigt lång tid att åka dit. Så jag funderar på att anmäla det till länstyrelsen istället. Men jag skulle vilja veta vad som händer med kaninerna, kommer dem omplacera dem? Eller finns det någon risk att dem avlivar kaninerna? Jag vill verkligen inte att kaninerna avlivas, om dem skulle göra det skulle jag heller rädda dem och kanske försöka omplacera dem själv eller något. Men det kanske är bättre att kontakta länstyrelsen än att vänta till sommaren när jag kan prata med dem? Hur skulle ni ha gjort?

Annons:
91Marran
2020-05-10 21:40
#1

Jag hade kontaktat länsstyrelsen.

Mvh
Mig

-Aida-
2020-05-10 21:48
#2

Länsstyrelsen kommer att hantera detta på bästa sätt för kaninerna, enbart en veterinär kan säga om de ska avlivas, beror på i vilket skick de är i. Länsstyrelsen sammarbetar med omplaceringsställen som tar de vidare till nya hem. Kontakta länsstyrelsen, annars får du lägga ut för veterinär för kaninerna, de  kommer behöva en kontroll om de bott sådär väldigt länge.

Idahamstern
2020-05-12 17:47
#3

Tack för svaren, Ska kontakta länsstyrelsen!

Upp till toppen
Annons: