Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1597 ggr
Jills
2020-05-05 00:52

Angående hö från bonde

Jag undrar hur ni gör när ni köper hö från bönder. Är det alltid så att deras hö är bättre än tex. Arken zoo? Jag tycker det känns svårt att veta, bonden kanske inte kan svara exakt på vad som växer på deras äng? Ser annonser på blocket, där står det i bland hårdpressat hö, är det bra?

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-05-05 03:02
#1

#0 

Hej!

Om man inte har världens otur och får tag i en bonde som säljer mögligt hö eller nåt så är det galet mycket bättre att köpa hö från en bonde. 

Inte bara för att höet ofta håller en god kvalitet och inte har förvarats i plastpåsar utan för att det med stor sannolikhet är färskare (hur länge har höet legat förpackat när man köper det i butiken liksom). 

Sen är det ju även en enorm skillnad i vad man får betala. Under hela min uppväxt fram tills att jag flyttade hemifrån (för bara några år sedan) så fick jag hö från en släkting, helt gratis = alltid bra hö. Sen flyttade jag och bor nu längre ifrån släktingen så det är inte längre en möjlighet att få därifrån. 

Då började jag ju såklart leta efter en bonde i närheten, hittade ingen trots sökande vilket gjorde att jag under lång tid tvingades köpa hö i zoobutiken (eller beställa hem från Zooplus). Förutom att det var galet osmidigt eftersom jag fick släpa hö på bussar (saknar körkort) så var höet i den fysiska zoobutiken (samt hos Zooplus) många gånger dyrare än det hö jag köper nu. 

Jag hittade nämligen tillslut en bonde som bor i närheten och dessutom är snäll och kör hem det till mig. Fick senast en leverans igår, fem småbalar på kanske 10+ kg inklusive hemkörning landade på ungefär samma pris som jag betalade för hö motsvarande en sådan bal i Zoobutiken/på Zooplus. Detta även fast jag betalade lite extra för att jag tycker att det är han värd som är så snäll och levererar hem. 

Dessutom fick jag vid ett tillfälle vid köp i Zoobutiken slänga det mesta av det jag köpt och köpa nytt (jättekul…inte) eftersom det luktade starkt efter en kort tid hemma (inget jag märkte precis i början). Vid en beställning hos Zooplus fick jag rätt ok hö och vid nästa beställning så fick jag extremt finhackat hö (vilket resulterade i att jag slängde mer än djuren åt upp eftersom det var så smått). 

Med hö i småbalar från först min släkting och nu denna bonde (andra beställningen därifrån) så har jag inte varit med om att få dåligt eller på andra sätt hö av sämre kvalitet. Det är alltid långa strån och fräscht och fint hö. Djuren älskar det och jag slipper slänga massor i onödan…och betalar en bråkdel för det. Ser bara fördelar med "riktigt" hö vs. från en butik. 

Tror nog att om du måste veta exakt vad som finns i höet så är bonden en bättre och mer tillförlitlig källa än någon i Zoobutiken (eller ett visst märke). Du köper ju liksom direkt från källan (eller möjligen att de själva köpt in det och inte odlat själva…men då lär de ju ändå veta vad de köpt, då det ju bara är ett "steg" mellan) utan femtielva mellanhänder. 

Angående hård-/löspressat så är jag inte så insatt att jag känner att jag kan svara på det. Köper småbalar som packats med balsnören…om det kallas hårdpressat eller löspressat vet jag inte. Fick leta i vad som kändes hundra år innan jag förstod att det jag hela livet bara kallat höbal/bal mer exakt kallas småbal. När jag sökte bönder så hittade jag en del "balar" på typ. 300 kg (och typ stor som en säng) nämligen och eh…det får jag inte direkt plats med i min lägenhet, haha. 

Mvh/Chinesecrestedlover

sp0ngeb0b
2020-05-05 10:19
#2

Jag är verkligen inget proffs men jag tror hårdpressat hö helt enkelt bara är att balen är hårdare pressad. Jag fick tag på en sådan bal en gång när jag letade nytt ställe att köpa från, den balen var ungefär samma storlek som vanliga småbalar men den vägde enormt mycket mer. Så om inte annat var den otymplig att förflytta. Sen var höt också väldigt konstigt enligt mig och kaninerna ville inte äta det så jag gjorde mig av med det och köper nu "normala" småbalar. Tror de väger kanske 10-15 kg och jag betalar 30 kr per bal. Så jag håller med #1, ekonomiskt sett är det SÅ värt att köpa från bonde, om man har möjlighet att få hem det vill säga. Jag har själv turen att sambon har bil och vi bor i en liten stad på landet så vi har goda möjligheter att få hem bra hö.

NinniH
2020-05-05 10:32
#3

Jag föredrar hö från bonde framför hö köpt i djuraffär, helt klart. Just nu köper jag småbal på Granngården och även om kvalitén är bra, så kostar den en del. Försöker hitta bonde häromkring, men de flesta säljer bara i stora balar och så mycket gör inte två kaniner av med. 😎


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Chinesecrestedlover
2020-05-05 10:33
#4

#2 Ja, det låter ju som det, låter så enkelt😃…men jag har försökt fatta om mina är löspressade eller hårdpressade och jag vet faktiskt fortfarande inte. Det är ju likadana som jag alltid haft så för mig är de "normala" men vilken sort det är…ja det är ju frågan. Kompakta och räcker hyfsat länge, höet är fräscht och djuren äter det med god aptit så egentligen är det väl inte så viktigt att få reda på…men jag blev ju nyfiken nu så kan inte riktigt släppa det, haha.

Chinesecrestedlover
2020-05-05 10:40
#5

#3 Nä, de där balarna stora som sängar eller rundbalar skulle ju ehm…räcka ett bra tag 😂 Även om kaniner äter mycket (matvrak😍) så skulle det väl knappt märkas att man tagit något på en sån bal. "Lite" krångligare att flytta på, förvara och få hem också 😉Så glad när jag hittade en bonde här som hade småbalar. Hoppas du hittar en också, inte kul att behöva betala fantasipriser för höet i butik.

Jills
2020-05-05 13:09
#6

Okej, då ska jag börja leta efter bondehö! Det finns en fårbonde precis där vi har vårt lantställe, kanske ska höra med honom. Eller är det bättre med hö från hästgård? Finns också i närheten. Hur länge håller sig höet egentligen, om man förvarar det torrt, svalt och i papperspåse? Hur mycket äter en kanin per dag? Om det råkar vara så att någon här känner till en bonde med bra hö i Göteborg, eller Lidköping/Kinnekulle/Vara/Alingsås så får ni gärna tipsa!

Annons:
Maleficum
2020-05-05 14:11
#7

#6 Får hö hörde jag för flera år sedan skulle vara det "bästa" höet för kaniner så kolla med den bonden :) Ett tips? kan ju också vara att fråga om du får ta hem ett litet "smakprov" innan du köper bal (om du har kräsen kanin som mig).

Förvaras höet rätt håller det riktigt länge (köpte hem sex balar när jag köpte min nuvarande kanin då planen först var att skaffa fler kaniner och börja avla igen men då han blev sjuk (och därför blind) så blev det aldrig några fler kaniner så det höet räckte riktigt länge (och höll sig bra ute i min bod där det låg luftigt). Just nu förvarar jag höet inne i gamla påslakan (så man slipper att ha hö över allt) och det går toppen (förutom att det blir för torrt vintertid och då tycker min kräsmage inte det är så roligt så brukar lägga ut en del i påslakan på altanen så det får bli fuktigt innan jag ger honom).

Läste nyligen en gammal tråd på alternativ.se där någon nämnde att en kanin äter 5% torrsubstans per kg kanin. Och oftast så har torrhö en torrsubstans på 80% så (om jag tänker och räknar rätt) så äter då en kanin på 1kg 62,5g hö per dag (om den då inte äter något annat alls). Sen får man ju såklart räkna på lite svin då de ju inte alltid äter precis allt och kan dra runt den del på det men det är ju en liten riktlinje iaf.

Hö hos bonde är verkligen så mycket billigare än i affär men sen vad en bal kostar beror ju lite på storlek och vart i Sverige man bor (och tyvärr är ju hösilage och sånt vanligare nu så ibland kan det vara svårt att hitta någon som säljer småbal av torrhö). Där jag köpte senast nu (ett hö min kräsmagade kanin faktiskt äter) kostar en bal 100kr just nu. Då är dem på ca 14kg och har även analys om man vill ha (de säljer till smådjurägare och även hästägare). Detta ligger utanför Stockholm. Nere på vårt landställe på västkusten har jag däremot fått köpa hö för typ 40kr/bal (har dock för mig dem balarna är lite mindre), men det är från en bonde som normalt sett inte säljer iväg hö utan dem har till sina får (dem har kor också så höet luktar ko lagård).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

sp0ngeb0b
2020-05-05 15:05
#8

#6 Jag har två stycken 2 kg kaniner och de äter ca 1 icakasse hö om dagen (som jag plockar från balen). En småbal räcker ca en månad. Du kan fråga runt bland bönder i din närhet om de känner till någon som säljer hö. Kolla annars Marketplace eller blocket, det är så jag har fått tag på mina balar. Men spån köpte jag från en bekant som har hästar, då hen köper jättemånga spånbalar per gång och då fick jag köpa loss en av henne för en billig peng. Går kanske att göra likadant med hö om du frågar på någon hästgård i närheten. Tror hö håller väldigt länge om det är rätt förvarat, det är ju torrvara liksom. Jag har sett annonser på nätet där höet är skördat 2019 så någon har ju förvarat det sedan dess. Jag har som mest förvarat hö kanske 2 månader men det var inte varit några problem, troligtvis håller de mycket längre än så.

#4 Skulle gissa att dina är "normala". Den jag fick som var hårt pressad var också jättehård inlindad i plast, var jättesvårt att öppna och när jag väl fick upp den var det jättesvårt att få ut höet för att det var så hårt packat. Den var även extremt tung, kunde inte bära den själv. Alla andra balar jag köpt har varit mycket lösare packade (har köpt från flera andra ställen med då jag provat mig fram och även flyttat och behövt byta inköpsställe). De är ju relativt hårt packade så klart, annars hade ju allt fallit ur. Men det är inga problem att dra loss hö och de väger inte speciellt mycket.

Chinesecrestedlover
2020-05-05 18:16
#9

#8 Oj, ja då är mina nog "normala"/"normal-lös-pressade". De har bara balsnöre och jag kunde ju bära balar utan problem även som barn, så speciellt tunga är de ju inte, mer otympliga eftersom jag är så galet kort (153 cm), haha.

Jills
2020-05-05 19:28
#10

Har hittat en annons på blocket nu som säljer hö i småbalar. Står att det är skördat sommaren 2019. Och det tänker jag är naturligt, det finns väl ingen i Sverige som skördar hö på höst och vinter? Möjligtvis en sen skörd i södra Sverige, men ändå… 😛

Maleficum
2020-05-05 21:42
#11

#10 Precis, ofta brukar man ju inte ta första skörd förrän kring midsommar så innan dess så är det ju förra årets hö som gäller. Med tanke på den torra sommaren 2018 lär det väl knappast finnas något hö kvar från den säsongen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Jills
2020-05-05 23:28
#12

Har någon testat Teddytassens hö? Mycket dyrare än från bonde i och för sig, men lätt att hitta.

Chinesecrestedlover
2020-05-06 01:17
#13

#12 Ja, det kan vara svårare att hitta en bonde (jag letade ju som sagt länge) men det är väl värt det. Det innebär att man slipper spendera 100-tals kronor i månaden när man kan få samma (men ofta bättre som sagt) produkt för några tiotals kronor. Det blir en rejäl skillnad i längden.

Annons:
Jills
2020-05-09 21:35
#14

Nu har jag, genom en granne, fått tips? om en annan bonde, hon säljer hö på ca 17 kg för 50 kr, dessutom halm till samma pris. Det är väl ett okej pris? Vet inte riktigt hur mycket 17 kg blir i liter. Vet någon hur man räknar det? Arken zoo och Teddytassen säljer tex hö i liter, inte kilo. Jag tänker att det kan vara värt att köpa en bal och testa, det ligger väldigt bra till nära vårt sommarställe. Nu har jag dock ingen kanin än, men kommer nog köpa höet några veckor innan kaninen kommer, då det passar bäst med bil etc.

Chinesecrestedlover
2020-05-09 21:43
#15

#14 Jag vägde en sådan vanlig hösäck (a´110 liter) från zoobutiken (för att försöka räkna ut hur många jag skulle behöva/månad då jag inte hittat bonden ännu), har för mig att det låg på runt 4 kg.

Tycker det pris du fått låter rimligt, jag betalar lite mindre, men för något mindre balar så gissningsvis blir priset/kg ungefär detsamma.

Maleficum
2020-05-09 22:00
#16

#14 Låter som ett väldigt bra pris (stämmer vikten på balen blir kilopriset 2,94kr/kg, här i Stockholm ligger priserna på runt 4kr/kg just nu).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

sp0ngeb0b
2020-05-09 22:14
#17

#14 Det är ett bra pris! Tror ca 50 kr per småbal är rätt så standard. Precis som någon annan skrev väger 110-literssäckarna inte alls mycket jämfört med en bal. Men det går inte att översätta direkt mellan liter och kg då det beror helt på hur hårt packat höet i påsen är. Men de få säckarna hö jag köpt på djuraffären har inte varit alls hårt packade och inte vägt mycket alls.

Jills
2020-05-09 22:22
#18

Bra! Då hoppas jag nu att det är bra hö, vet inget mer än att det enligt bonden passar till kaniner. Min granne tyckte det var väldigt grovt, men det är väl bara bra?

Jills
2020-05-16 21:25
#19

Nästa helg blir det att köpa hö och halm! Men, några tips?. Jag gissar att balarna är ihopsnörade men inte inpackade. Hur brukar ni frakta ert hö? Kan det funka att bara svepa in det i ett påslakan? Sen tänker jag att jag kommer dela upp det och förvara det hemma i lägenheten/vindsförrådet. En annan fråga, är det skillnad på hö till kanin och till marsvin? Hittade ett ställe som omplacerar marsvin och de säljer hö, dock 100 kr för en halv småbal, så det var rätt dyrt.

Maleficum
2020-05-16 23:38
#20

#19 Jag brukar alltid packa (och förvara) i påslakan numera (om det är såna med hål i överkanten för händerna så knyter jag bara knutar där så det inte spiller ut hö). Funkar superbra och man slipper hö överallt!

Vad jag vet så ska samma hö funka för marsvin och kaniner.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Jills
2020-05-17 00:56
#21

Kan höet vara FÖR grovt för kaninen? De ska väl ha så grovt som möjligt, inte tunna strån?

Maleficum
2020-05-17 10:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#21 Beror lite på kaninen skulle jag säga. Jag har själv en väldigt kräsen kanin och höet jag hade senast tyckte han inte om och jag fick skaffa nytt hö (det han inte gillar är det som ligger på "soffan" och det han gillar ligger i toalådan på bilden). Vet inte om man direkt kan kalla det ena grövre än det andra (det han inte gillade verkar ändå vara skördat tidigare än det andra då vissa av grässtråna fortfarande hade blommor). Båda ser bra ut och luktar bra men det han inte gillar är lite mer "stammigt" och det han gillar är lite mer "bladigt". (Vet att min kusins kaniner äter av det min inte gillar).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

sp0ngeb0b
2020-05-18 14:30
#23

Jag brukar ta med plastsäckar att lägga höet i när jag hämtar det och det är även så jag förvarar det, även om det knappast är optimalt… men det är ju svalt än så länge. Ska nog lägga över det i lakan dock, det var en bra idé! Förvarar det i förråd utomhus så antar att där blir ganska varmt på sommaren och man vill ju inte att det ska bli dåligt.

Jills
2020-05-22 20:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Nu är det hämtat! Jag tycker det ser fint ut och det doftar gott. Hur tycker ni det ser ut?

Jills
2020-05-22 20:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25
Jills
2020-05-22 20:06
#26

Det är väldigt om konstig färgskillnad på bilderna, det är mer som på första bilden.

Maleficum
2020-05-22 21:28
#27

Tycker det ser bra ut :) Hoppas din ninis kommer gilla det!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Jills
2020-05-25 09:48
#28

Jag hade tänkt förvara en del av höet i vindsförrådet, men nu tror jag att källarförrådet passar mig bättre, frågan är om det kan vara för fuktigt där?

Upp till toppen
Annons: