Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 302 ggr
saikaniner
2020-04-19 14:46

kaninungar avtal

Hej, jag har precis fått hem en hane jag ska para mina kaninhonor med. 

Jag undrar hur ni har skrivit era köpavtal och om ni kan ge mig åsikter om de jag har tänkt att ge ut. ( hittade de här på iFokus och utvecklade det lite)

  • Kaninen ska bo i en laglig bur gällande burmått, regler finns att se på Jordbruksverket hemsida. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html

  • Kaninerna bör ha en rastgård att kunna vara i, ett liv fast i en bur är inte ett värdigt liv att leva. Varken för människa eller kanin

  • Kaninen ska fodras med lämpligt foder i lämplig mängd, de är uppvuxna med Versele-Laga Complete och du får med en påse övergångsfoder om du skulle vilja byta foder. 

  • Fri tillgång till hö, 80% av kaninens föda ska bestå av hö, köp inte hö från mataffären utan köp gärna från gårdar runt omkring er eller i eran lokala djuraffär.

  • Kaninen får inte paras med kanin som bär på defekter. 

  • Jag tar gärna tillbaka kaninen om det inte skulle fungera av en eller annan anledning. Bur bör medfölja isåfall

  • Jag skulle uppskatta om jag kontaktas om kaninen säljs, avlider eller blir förälder.

Ni får jättegärna skicka bilder på kaninerna till mig och uppdatera hur de går, lycka till med eran nya familjemedlem!

kommer även skriva min mail längst ner så de kan kontakta mig om de har frågor?

MVH

Annons:
NinniH
2020-04-19 18:39
#1

Jag skriver inga direkta avtal på det viset. Däremot skickar jag alltid med ett informationshäfte med bland annat burmått, utfodring, Avel och annat. Brukar vara noga med att köparen vet att de absolut kan kontakta mig om något händer. 🙂

Ska man skriva köpeavtal måste man ha i åtanke att det inte är juridiskt bindande, utan enbart symboliskt. Så fort kaninen är såld har man som uppfödare/tidigare ägare inget som helst att säga till om längre.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

saikaniner
2020-04-19 19:40
#2

#1 Det är ju inte direkt ett avtal heller utan lite mer information som du skrev. De är ju olika rekommendationer osv!😂

Upp till toppen
Annons: