Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 886 ggr
Jills
2020-04-12 22:04

Olika pellets - vilken är bäst?

Till sommaren kommer det återigen bli en kanin i hushållet, denna gång en holländare! 

Jag har tittat runt en hel del på pellets och funderar lite på vilket jag ska köpa. Jag har tittat på de sorter som finns på Arken Zoo, och jag lutar nog mest åt Versele-Laga Cuni Complete. Är det något som är negativt med den egentligen?

Alternativ är Brit Animals, Selective eller Burgess Excel. Av alla dessa har Burgess mycket högre fiberhalt, hela 39%, där de andra har 20-25%.  Däremot tycker jag att Cuni Complete verkar vara "renast" och innehålla minst mjöl/vete/soja. Vad jag har förstått är det främst protein, fett och fiber som är viktiga värden att hålla koll på, och där är de jag listar ganska likvärdiga. Däremot är själva innehållet rätt olika.

Ni som är kunniga, vad säger ni om dessa innehållsförteckningar? 

**Cuni Complete:
**Protein: 14%
Fett: 3%
Fiber: 20%

Ingredienser: vegetabiliska biprodukter (10% timotej, gräsarter och örter), vegetabiliska proteinextrakt, grönsaker (4% morötter), frön (2% linfrö), mineraler, frukto-oligosackarider (0,3%), ringblomma, yucca.

**Burgess Excel:
**Protein: 13%
Fett: 4%
Fiber - "fördelaktigt fiber": 39%. Vad betyder det? "Råfiber": 19%.

Ingredienser: gräsmjöl, vete, sojaskidor, havremjöl, vetemjöl, jäst, lusern, mint (1,25 %), sojaolja, kalksten, monokalciumfosfat, dikalciumfosfat, mineraler, frukto-oligosackarider 0,25%, ligno-cellulosa

Brit Animals:
Protein: 14%
Fett: 2,8%
Fiber: 20%

Ingredienser: Alfalfa, örter (nässlor, maskros, groblad), torkade äpplen, korn, morot, majs, vete, linfrön, öljäst, mannanoligosackarider (75mg/kg), fruktooligosackarider (50mg/kg), mjölktistel (50mg/kg), Yucca schidigera extrakt (45mg/kg). Fodret innehåller 61% örter & alfalfa, 20% spannmål &linfrön, 12% frukt, 5% grönsaker samt 2% vitaminer

Selective:
Protein: 14%
Fett: 4%
Fiber: 25%

Ingredienser: Blålusernmjöl, vete, sojamjöl, ärtflingor, linfrö, betmassa, sojaolja, monokalciumfosfat, kalciumkarbonat

Självklart kommer 80-90% av kosten bestå av bra hö, men jag vill ändå ha en bra pellets. Har själv erfarenhet av kaniner som har fått väldigt dåliga magar pga dålig pellets ( i mitt fall Dogman). 

Och dessutom, är det något särskilt man bör tänka vid utfodring av en holländare?

Annons:
Maleficum
2020-04-12 23:17
#1

Min förra angora fick Cuni Complete de sista åren och han funka bra på det. Min nuvarande har fått Brit sen jag börja med pellets igen för några år sedan och han funkar fint på det.

Över lag är väl alla fyra ganska likvärdiga men själv är jag lite anti soja i foder och därför jag valde Brit denna gång. Är även lite anti när inte alla ingredienser står tydligt i innehållet (som tex Cuni Completes vegetabilsika biprodukter) för då har man ju ingen aning om vad som egentligen är där i.

Kommer din kanin vara kastrerad? Min kompis har en Holländare (kastrerad) och han är ett riktigt matvrak och går lätt upp i vikt om han får lite för mycket gott så han får ju väldigt begränsat med pellets (till skillnad från min angora som trots liknande vikt får betydligt mer då han har svårt att hålla vikten) och skulle nog då kolla på sorter som ligger på den nedre skalan gällande fett (så Cuni eller Brit i fallet av de fyra alternativen du gett).

Så om det lutar åt Cuni Complete så välj det! :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Jills
2020-05-19 09:53
#2

Nu fick jag höra någonstans ifrån att Cuni complete inte är så bra för det är så tunt och spröda bitar, och kaniner behöver mer kompakta bitar för hålla igång tuggandet. Stämmer det? Får snart hem min holländare och uppfödaren ger rabbfor till sina kaniner, men jag tycker inte riktigt det har tillräckligt med fiber. Vad tycker ni?

lydisleon
2020-05-19 10:25
#3

Tuggandet hålls igång främst av att kaninen äter hö, som ju ska va ca 80% av födonintaget. Eftersom pellets bara är ett tillskott så kommer det inte påverka kaninens tänder/ tuggande, oavsett vilken sort man väljer :)

Jag ger rabbfor till mina kaniner, de funkar jättebra på det. Men det finns ju inget som hindrar att du byter till tex cuni complete om du tycker det är bättre. Den främsta källan till fiber ska ändå vara kaninens hö, så valet av pellets måste inte spela så stor roll.

Jills
2020-05-19 12:35
#4

#3 Okej. Nu har jag redan en påse Cuni, så jag provar väl med det. Eftersom det vara är en kanin tänker jag att det inte blir så dyrt. Är holländare annorlunda än tex. lejonhuvud vad gäller foder? Behöver de mer protein eller fett?

sp0ngeb0b
2020-05-19 14:22
#5

#4 Cuni Complete ska vara en av de bästa sorterna man kan välja. Jag har den till mina kaniner, jag är nöjd med kvalitén och kaninerna älskar den. Precis som någon sa ska kaninerna inte ha speciellt mycket pellets (man brukar ge ca 1 msk/kg kroppsvikt) och många ger ingen pellets alls, så egentligen spelar det ingen roll för tändernas skull. Det är hö som är viktigast. Vill man ge något extra som är bra för tänderna kan man ge grenar från träd.

Upp till toppen
Annons: