Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 418 ggr
Jossan_Liza.Leya
2020-04-08 23:11

Foder!

Hej hörni! Jag skriver igen :D Har kollat runt lite men inte hittat, men jag behöver hjälp! Hur mycket pellets ska man ge till 8v gamla blandrasiga kaniner? Och har ni tips? på en bonde här i Skåne? Tacksam för svar 😍

Annons:
sp0ngeb0b
2020-04-09 07:42
#1

Jag har fått lära mig att man ska ge ca 1 msk pellets per kg kanin, vet dock inte om det är samma för ungar! Kan vara att man ska ge mer eftersom de växer 🙂 Jag bor också i Skåne och jag har hittat bönder på blocket och facebook marketplace som jag tagit kontakt med för att köpa hö. Hade lite problem att hitta ett tag men man får leta tills man hittar någon som ligger bra till och har bra hö.

Arcade-Foodie
2020-04-09 07:51
#2

Skulle säga det beror på hur stora kaninerna är och vilka blandraser de har i sig. Är det små kaniner kan du pröva att ge 0,5 dl pellets men om de visar sig att de bara äter pellets och inte hö. Så minskar du mängden, vissa uppfödare säger att ungarna ska ha fritillgång. Men enligt mig beror det helt på om kaninen äter sitt hö eller inte och om avföringen är bra. Vet att för min hermelin så fick han 1 msk som unge men när han blev vuxen (6 månader) var det för mycket mat för honom och magen började bli lös. Så drog sedan ner hans mat till 1/2 msk - 1 tsk. Men min kanin ska väga 550 gram, han väger för stunden lite för mycket och har fått en väldigt rund rumpa. pga fått lite för mycket gott från mina föräldrar.

Jossan_Liza.Leya
2020-04-09 10:05
#3

Ok! Tack för svar! Vi har hittat någon som säljer på facebook marketplace nu. Ska pröva de med pelletsen ni skrev om! Tack 😊

Arcade-Foodie
2020-04-09 10:36
#4

Viktigt att du får övergångsfoder från de du köper kaninen från. För en hastig byte av mat kan få kaninerna att bli sjuka.

Upp till toppen
Annons: