Annons:
Etikettallmänt
Läst 460 ggr
Sandra12345
4/4/20, 9:26 PM

Varför diska skålarna?

Hej, något jag inte riktigt förstått är vad innebörden diska skålarna betyder enligt många som skriver att dom diskar deras kaniners skålar, alltså i diskmaskin? med diskmedel och vatten? eller vadå? 

Jag sköljer bara av skålarna med vatten när jag ska fylla på med nytt vatten/byta vattnet, varför ska skålarna diskas??

räcker de inte att att köra sitt finger runt skålen under rinnande vatten och thats it? 

:O

Annons:
Sandra12345
4/4/20, 9:30 PM
#1

och en till fråga,  så jag slipper skapa en till tråd, jaaaaaaag lyckas inte klippa klorna på min kanin, hon vägrar. är rädd för att ta henne till djuraffär för hon sprattlar så mycket tänk om dom råkar bryta henne eller något? jag själv lyckas inte heller bära henne. Och veterinärer tar inte emot besök för kloklippning pga corona här i sthlm(dom anser de onödigt), kan ej vänta två månader….några tips?? kollat videos, på lyftteknik, klippteknik. INGET funkar=)

Honestyisdead
4/4/20, 9:50 PM
#2

Diskar du din disk i bara vatten?

Sandra12345
4/4/20, 9:52 PM
#3

#2 jag skulle kunna skölja av mina glas jag bara dricker vatten i med bara vatten ja. Men gör inte det för om någon vill komma hem till mig osv.

Arcade-Foodie
4/4/20, 9:55 PM
#4

Det blir ett tunt lager bakterier i skålar och man behöver ofta skrubba bort det. T.ex vatten skålar får det väldigt lätt ett tunt bakterier lager som känns slemmigt. Jag diskar mina kaniners skålar varje vecka, det är något man gör naturligt och byter dem mot rena skålar. Tror inte du skulle vilja äta mat från en talrik du har bara sköljt av. #1 Försöka att ta en klo om dagen under en veckas tid medan din kanin äter något gott. Kanske när den vill mysa eller låter du någon hålla en morot medan du klipper ^^ Har klippt mina kaniners klor hos veterinär och djuraffär när jag är lat. Men ofta klipper jag varje månad själv.

Sandra12345
4/4/20, 9:58 PM
#5

#4 oj tack för svar. hade ingen aning att de bildades bakterier. Ska jag diska med vanligt yes diskmedel? eller i diskmaskin, vad är bäst? vad diskar du med? Är orolig att t.ex rester från diskmedel ska ligga kvar!

Sandra12345
4/4/20, 9:59 PM
#6

#4 finns de något naturligt man kan diska med som är ofarligt för kaniner?

Annons:
Maleficum
4/4/20, 10:03 PM
#7

#5 Du kan göra vilket som. Ibland diskar jag för hand och ibland kör jag i diskmaskinen (men brukar alltid skölja av skålen en extra gång innan jag fyller på nytt vatten).

När jag gick på gymnasiet och vi jobba i djurhuset så diskades först skålarna och sedan desinficerade vi dem dagligen till alla djuren.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sandra12345
4/4/20, 10:05 PM
#8

#7 med handsprit?:O

Maleficum
4/4/20, 10:08 PM
#9

#8 Inte handsprit med desinfektions sprit (minns inte vilken sort men finns olika varianter) dock gör jag inte det så ofta hemma utan kör främst på att bara diska skålarna regelbundet (fåglarnas bad däremot brukar jag köra Virkon S i efter disk eftersom de har massa knöligheter som är svåra att komma åt) Har fler skålar så brukar helt enkelt bara ställa fram en ny skål och stoppa den gamla i diskmaskinen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

emmachau11
4/7/20, 9:47 AM
#10

#6 Jag brukar använda tall sopa eller vad det kallas och det är inte så farligt för kaniner

Upp till toppen
Annons: