Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 691 ggr
Wilda11
2020-04-01 17:09

Burar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en fråga ang burar :) På söndag flyttar det in en ny kanin (en ganska stor hoppkorsning) hit och vi ska börja bygga en ny kaninbur! Just nu bor mina två kaniner (vädrar) i en bur på 130*75cm + fri tillgång till liten Hage utanför. Dom går såklart ute i Hage på dagarna. På söndag är det tänkt att jag ska flytta ut alla kaniner och även den nya (den bor ute året om nu) Nu till min fråga, jag hade tänkt bygga en likadan bur men måtten 160*80cm och tanken är att mina två kaniner ska bo där och den nya i 130*75 buren! Tycker ni att det här är bra mått eller borde jag bygga den nya buren ännu större om jag har virke till det? Bifogar bild på buren. Hade även tänkt till sommaren bygga som en liten lucka i den nya buren och en extra hagdel (rovdjur säkrad!) att gå i dygnet runt! Tack på förhand Mvh Linnéa

Annons:
Wilda11
2020-04-01 17:09
#1

Ska stå vädurar inte vädrar, slarvfel…

Wilda11
2020-04-01 17:12
#2

Glömde också skriva att jag isåfall kommer bygga en liten extra hagdel till båda burar såklart! Förlåt för att jag är lite krånglig..

[Hannilov]
2020-04-17 13:27
#3

Rekommenderar att inte ha dom ute över huvud taget, då kaniner är väldigt känsliga och bara de ser ett rovdjur kan de få en chock och dö… Tycker om jag ska vara ärlig att de knappt behöver burarna alls heller, då kaniner behöver ha en stor yta att springa på och sådana burar räcker inte på långa vägar. Du kan fortfarande ha kvar burarna som en hembas för dom, men med en mycket större Hage utanför. Det finns mycket tips? på en engelsk kanal på youtube som heter ”Lennon the Bunny” med nästan all information om kaniner, ifall du vill ha lite mer tips?. Inte menat som hat eller något, vill bara kaninernas bästa :)

lydisleon
2020-04-17 13:51
#4

Har du möjlighet att bygga större så kör på det tycker jag, ju större bur desto gladare kanin :) 

#3 Har aldrig riktigt förstått det där med att kaniner bara ska bo inomhus… Visst, de är känsliga för rovdjur, men bygger man en rovdjurssäker bur/hage är risken att de ska skadas minimal. Att de skulle dö av skräck bara av att se ett rovdjur är extremt osannolikt, speciellt om de kan fly utom synhåll. Håller dock med om att det är bättre att inte ha dem i bur, men om de både har en liten Hage i anslutning och dessutom får springa i stor Hage på dagarn tycker jag det är helt ok :)

Chinesecrestedlover
2020-04-18 16:44
#5

#3 Kaniner mår utmärkt av att bo utomhus och de är absolut inte gjorda av glas, de dör inte av åsynen av ett rovdjur (mycket osannolikt). Visst de kan bli skrämda och de kan då i extrema fall lyckas skada sig så illa då de flyr att de kanske skulle kunna dö…men det är knappast speciellt troligt. 

Jag har haft mängder av utekaniner i massor med år (25+år) och haft katter som legat vid burarna osv. Det har inte känts jättebra och jag har därför försökt se till att katterna (inte mina utan någons utekatter) inte varit för närgångna…men kaninerna har inte varit speciellt stressade av deras närvaro. 

Hade vid ett tillfälle oturen att en räv tog sig in i en tillfällig Hage till en kaninunge, han blev rädd (och gömde sig, hade diverse saker för kaninen att gömma sig i, som alltid) men han dog verkligen inte och visade ingen långvarig stress (stressad då räven var där såklart men ej sen) heller för den delen. 

Dessutom har jag haft hund/hundar i många år med kaniner och de är ju som bekant även de rovdjur; det har aldrig varit några problem. Kaniner precis som andra vänjer sig vid sin miljö och det gäller även när det kommer till att se rovdjur. 

Nu har jag t.o.m. en innekanin (bor inte längre så att jag kan ha kaniner ute året om och han är engelsk vädur = kan ej bo ute på vintern p.g.a. sina öron heller). Han bor därmed ihop med mina hundar med tanke på att han är frigående i lägenheten. 

Dock tycker jag att utekaniner = det bästa och mest naturliga, de kan då känna vinden, gräva och njuta av de olika årstiderna precis som de ju faktiskt är "skapta" för. De kan leva mer naturligt kaninliv som utekaniner, stor yta och kompisar är för mig självklart (och det gäller oavsett om man har kaninerna ute eller inne). 

"Lennon the bunny" säger en del bra saker men är på inga sätt någon allvetare. Finns mycket som jag absolut inte kan hålla med om, bara en sån sak som att hon har sin kanin ensam t.ex. är för mig fel (förutom om det gäller en fertil hane, dock tycker jag då att han i alla fall ska kunna se/känna lukten av andra kaniner). Ja, jag har bara en kanin i nuläget, tyvärr har jag inte lyckats få hem den kaninkompis jag tingat ännu…corona har inte underlättat det. Jag lider varje dag av att min älskling inte har en kompis och hoppas snart att det ska lösa sig. 

Jag vill också bara kaniners bästa, vilket är varför jag känner mig tvungen att kommentera ditt inlägg. Jag har mycket kunskap och erfarenhet kring kaniner (haft kaniner i stort sett hela mitt liv, är utbildad djurvårdare m.m.) och de har alltid varit och kommer alltid vara det djur som ligger mig varmast om hjärtat. Därför måste jag skriva att kaniner visst kan bo utomhus och att de inte dör knall och fall om de råkar se en katt (eller ens om en räv kommer på besök) och att man inte ska lyssna på allt som "Lennon the bunny" påstår. 

/Chinesecrestedlover

Chinesecrestedlover
2020-04-18 17:02
#6

Till #0 och själva grundfrågan till denna tråd. Gör så stort du kan och har möjlighet till, ju större desto bättre.  Det kan liksom aldrig bli för stort, däremot är det tyvärr ofta det blir för litet. 

Jag skulle personligen inte sätta en kanin (eller ja två då, eftersom jag som jag skrev ovan anser att kaniner ska ha minst en kompis) i mindre än ca 200x80 cm och skulle definitivt bygga större än så om de inte har tillgång till Hage dygnet runt (och såklart om det handlar om en jättekanin eller så). 

Det finns ju minimått som man måste följa (L80, jordbruksverket), dessa brukar generellt vara ganska små och man bör därmed ha större…men vad man absolut inte ska ha är mindre (då är det inte lagligt); så vilket utrymme som krävs beror därmed även på hur stor din "större kanin" är (kaninens vikt avgör om buren är laglig eller ej…men som sagt, så stort som möjligt är en bra regel😉). 

Tänk på att kaniner är som mest aktiva vid gryning/skymning = de mår bäst av att få ha mycket utrymme dygnet runt. Att stängas in på mindre yta då de är som mest aktiva känns ju ganska fel. 

/Chinesecrestedlover

Annons:
klaragullan
2020-04-26 20:49
#7

#3 min ena hona bor ute i en bur som är i direkt kontakt med marken med en kompostgaller Hage utan galler i ”tak” och botten från maj till oktober. Hon har fri tillgång till hagen natt och dag. Ser inte problemet med en utekanin? Kaniner är födda till att vara ute och därför så är det inget problem. Så fort en hare ser en räv dör den inte?

Oklartliv123
2020-04-27 08:57
#8

Bygg ett hägn istället, kaniner hör ej hemma i en traditionell bur och kan inte röra sig som de vill och ska på en så liten yta. Hoppkorsningar har väl troligast mkt energi och mkt skutt i sig så att sätta den i en liten bur är inte okej. #3 bättre att kaninen får ett bra liv ute, kanske lite kortare istället för att bo inne i 10 år men ha ett riktigt tråkigt liv (: Lennon the bunnt säger vissa bra saker, men du måste ta allt med en nypa salt. Det är tex bättre för majoriteten av alla kaniner att bo ute då det är naturligare och mer stimulerande.

Chinesecrestedlover
2020-04-27 10:29
#9

#8 Varför skulle de leva kortare liv för att de bor ute? Hade ex. en hane (Gudrun…ja, vi trodde att det var en hona först😂) som blev över 11 år…skulle inte säga att det är ett speciellt kort kaninliv. Tror inte att det har att göra med om kaninen bor ute eller inne utan snarare kaninens gener och om den får hålla sig frisk. Om du nu inte menar att rovdjur skulle ta den…men det hindras ju med en bra rovdjurssäker bur+hage (förespråkar stora ytor oavsett om kaninen bor ute eller inne). 

Min första kanin, Gudrun, som fick mig fast och som blev över 11 år (blind från 9 års ålder p.g.a. gråstarr). Han var bara bäst <3

Observera! Kaniner måste (enligt lag) ha en bur som står på ben/är upphöjd vintertid och de måste ha skydd mot väder och vind (vilket de ju kan få i en bur)..sen betyder det ju inte att du inte kan ha en stor Hage som kaninen har tillgång till dygnet runt också (vilket jag tycker att man absolut ska ha eftersom kaniner är aktiva djur med mycket spring i benen, oavsett ras). 

Min nuvarande underbara långöra, Dumbo <3

Håller till 100% med dig om att kaniner bör bo ute, det har alltid varit och kommer alltid vara vad jag anser…trots att jag nu ju har en innekanin (som naturligtvis ska få en kompis). Har inte möjlighet att ha kaniner utomhus året runt som jag bor nu och kaninen jag har klarar heller inte av att bo ute vintertid (för långa öron eftersom han är en engelsk vädur). Jag har honom dock frigående i lägenheten och ska man ha kaniner inne så tycker jag att det är det man ska erbjuda. Min kanin (och framtida kompis, ska bara lyckas få hem min tingade raring först) kommer dock få vara ute så mycket som det går när vädret tillåter det. 

Som du skriver så får ju kaniner mycket stimulans av att få vara utomhus och de är ju skapta för utevistelse (utom möjligen just min kanin då…hans öron är ju inte precis naturliga…men jag föll pladask för honom när jag såg att han behövde omplaceras…så vad skulle jag göra, haha). 

/Chinesecrestedlover

Upp till toppen
Annons: