Annons:
Etikettallmänt
Läst 422 ggr
Sandra12345
3/26/20, 9:18 AM

hur lätt bryter kaniner ryggrad/ben osv?

Hej, som rubriken lyder så undrar jag följande^. 

har haft min kanin någon vecka nu, hon äter från min hand, springer till mig när jag kommer in i rummet, nosar på mina ben, sänker huvudet under min hand för att visa att hon vill att jag ska klappa henne. IGÅR natt så tänkte jag hmm hon är ju så bekväm med mig så tror inte de blir några problem med att bära, för ville "klappa och bära" samtidigt. 

Jag bar upp henne med en hand under magen, skulle precis ta en hand under rumpan men hon hann börja sprattla som fan och jag höll fast henne i den positionen händerna under magen. men la ner henne sen, så hon skutta iväg. 

Jag är nu orolig, att hon ska ha brutit något för alla säger /skriver hela tiden om hur ömtåligt kaninens kropp är, särskilt när dom sprattlar. så därför undrar jag. kan hon brytit något pga det här??

och en till fråga, hon är 9 veckor nu, ensam, hona. Jag vill sätta ihop henne men läst att man bondar kaniner efter de blivit kastrerade, dvs. runt 6 månader. stämmer det?

och tips? hur jag ska aktivera henne? första dagarna här gjorde hon värsta hoppen, binky hops, och sånna i luften, så hon visade glädje, nu sitter hon bara. ser inte att hon springer runt eller något.

HENNES SETUP: en valphage som är öppen under dagarna och kvällarna, stängs vid 01.00 ungefär, filtar i buren, och utanför dock inte i hela sovrummet, 1 tält som egentligen är till för katter men där hon sover och springer in i när hon blir orolig, 2 kattlådor med toalätt strö och hö i bägge, 1 stor boll vävd från arken zoo, 1 tunnel från arken zoo hon ligger och chillar i ibland och även tuggar på , 1 tuggleksak morot, och en sak som hänger på sidan av buren tuggleksak. Mat och vattenskål såklart också. 

tips??

mår så dåligt känner  mig fett otillräcklig, men hon var så glad först.

Annons:
Arcade-Foodie
3/26/20, 10:31 AM
#1

Kaniner har olika personligheter, t.ex. min innekanin gör binky och flops några gånger i veckan men ibland är han inne på att gnaga på saker. Ofta gör kaniner glädjeskutt när de kommer till nya områden eller att de får mer yta att leka på. De kan även göra små zoomies när de springer som sjutton. Genom att byta ut leksaker och göra om buren hur den ser ut någon gång i månaden så kan du ändra din kanin rutiner samt "spicy" upp vardagen.

Kaniner har väldigt känsliga ben men om hon sprattlar och du känner att du inte kan hålla henne säkert, sätt ner henne. Ofta ska man träna försiktigt med att bli lyft än att stressa på och tvinga det på henne. Ha något smaskens när du ska lyfta henne, så kan det hjälpa henne att vara lugn och fokusera på något annat än att hon blir lyft. Ett tips? för att kanske få en henne lugn i famnen. Är också rädd att jag ska skada mina kaniner om de sprattlar men  inget har hänt. Jag håller aldrig fast min kanin, då det kan öka risken för att en skada ska ske. 

När du tränar lyft, sitt på golvet och låt henne bli van med hantering först innan du startar med lyft. Då hon verkar var obekväm med upplyftningen och gör det i baby steps. Vissa kaniner behöver tid :) 

Det är bra att vänta tills du kan kastrera henne innan du skaffar en kompis åt henne eller så kan du skaffa en kastrerad hane och sätta ihop dem. Ända nackdelen kan vara att hennes hormoner när de sätts igång, kan få henne vara väldigt på hanen och kan orsaka en stressad miljö. Du vet inte exakt hur hennes personlighet kommer vara än, det kommer ske många förändringar när hormoner startar och hon blir en tonåring ^^

Upp till toppen
Annons: