Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 568 ggr
emmachau11
2020-03-22 13:18

Hur lär man sin kanin att bli buren?

Som ni såg i själva titeln så undrar jag hur man lär sin kanin att bli buren. Min kanin Teddy är nu ungefär 1 år har haft han ganska länge nu. Har försökt lära han att bli buren sen han var mindre men han har aldrig till låtit än att bära han. Han bara sparkar och försöker hoppa iväg när man bär han. Min andra kanin har dock absolut inget emot att bli buren. Men just Teddy han hatar att bli buren. Men en sak som det här måste han ju kunna. Man kan bära han lite men sen blir det bara så att han typ hoppar iväg efter typ 10 sek. Å undrar om det finns nått sätt att lära han att bli van med att man bär upp han?

Annons:
Namiko
2020-03-22 13:43
#1

Vissa kaniner avskyr helt enkelt att bli fasthållna och i det läget tycker jag att det är bäst att minimera bärandet. Så istället för att plocka upp kaninen på ett ställe för att gå någon annan stans för att tex klippa klor så kan man locka med sig kaninen och lyfta när man är där man ska. Måste man transportera en sån kanin en sträcka så är transportbur att föredra.

Har man tur så kan man hitta ett sätt som kaninen accepterar bättre men så länge som man kan lyfta kaninen utan problem så tycker jag att det fungerar och man kan undvika bärandet så långt det går.

Vill du träna ändå så avbryt innan han börjar sprattla så han inte hinner känna obehag av att vara fasthållen och utöka tiden sakta, upprepa inte mer än ett par gånger per dag och låt honom göra vad han vill när du släpper ner honom.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Arcade-Foodie
2020-03-22 15:34
#2

Du bör helt enkelt fokusera på positiv förstärkning och ge godis när han är lugn i armen. Öka tiden långsamt och träna lite varje dag. Men innan man tränar en kanin att bli van att bli lyft behöver de bli vana med allt annat innan. Hur du rör dem och att de inte har problem att vara med några sekunder. Du kan sitta på huk och låta Teddy själv klättra upp på dig, när du lockar med en morot. Medan han äter sin pellets, grönsak mm. Så kan du hålla om honom, lite grann hur du skulle hålla honom som när du bär honom :)

Upp till toppen
Annons: