Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 715 ggr
Sandra12345
2020-03-20 22:30

Rädd att jag förstörde bandet mellan mig och min

Fick precis hem min lilla kanin, 8 veckor gammal.  Direkt när jag kom till uppfödaren så la hon henne på min famn. Jag klappade henne och hon satt stilla. Hon har aldrig varit inomhus innan , och hon var första att lämna kullen så förstår att hon måste varit stressad och rädd, förståeligt. Hon satt i transportburen påväg hem i bilen(c.a 45 min bilväg), åt inget hö alls. 

När vi kom hem så la jag transportburen öppen på golvet men hon rörde inte sig en fläck. väntade 15 min och fortfarande inget. Så jag bar upp henne, klappade på henne, min tanke var att hon skulle känna att inget farligt händer och slappna av mer. Men efter några minuter så  la jag henne på mitt golv, ( hon ska  vara free roaming men har en play pen), såg att hon försökte efter en stund röra på sig men hon verkade rädd för de va halt. Så bar upp henne igen och la henne på ett lakan jag har i play penen. Där stod hon stilla en stund, men sen började hon utforska. 

Men still, 2 timmar har gått och hon ligger i ett tält där, inte ätit något, druckit. Jag satt tyst och tittade på henne under tiden hon utforskade. Försökte prata med henne men hon verkade bli rädd av min röst.. haha. 

Min kompis sa att bara för jag tog upp henne så har jag sabbat hennes tamhet. stämmer det? Är orolig att jag sabbat allt nu. Längre drömt om ett bra band med en kanin. HAR jag sabbat det? HUR gör jag härnäst?

Annons:
Sandra12345
2020-03-20 22:45
#1

nuuu drack hon iaf =)

Namiko
2020-03-20 22:55
#2

Du har inte sabbat något men eftersom hon aldrig varit inomhus innan så är ALLT nytt och skrämmande. Ge henne gott om tid och utrymme att landa. Hon har precis lämnat sin familj och allt som gav henne trygghet och är på ett konstigt, skrämmande ställe alldeles ensam, även du är skrämmande nu i början. Istället för att lyfta upp henne, låt henne utforska i sin egen takt nu dom första dagarna och du kan tex sitta på golvet och läsa en bok och låta henne komma fram till dig om hon vill för att undersöka vad du är för filur.

Man får gå försiktigt fram medan kaninen landar och vänjer sig vid sitt nya hem. Det krävs mycket tålamod. Lycka till :)

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Sandra12345
2020-03-20 23:09
#3

Tack snälla för svar, men ska jag fortfarande plocka hennes bajspluttar och lägga i toalådan, och städa ur de som behövs även om hon inte är helt trygg? Tänker t.ex om jag vaknar imorgon och inser att hon kissat på filten. Då måste jag ju plocka bort den och byta ut den. Osv. Ellerhur? Är det okej om jag också pratar med henne? Utan att röra eller försöker komma fram till henne

Namiko
2020-03-21 08:11
#4

#3 Ja, det är helt okej, städa kan du alltid göra, ta det bara lugnt när hon är nära så hon inte blir skrämd av snabba rörelser tex. Prata lugnt med henne så hon blir van med din röst :)

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Kanin080808
2020-03-21 08:40
#5

#3 Det är helt okej att prata lugnt och försiktigt och sätt dig ner på knä typ och låt henne komma till dig och om hon kommer fram gör inga hastiga rörelser istället sitt bara kvar och fortsätt att prata lugnt med henne😊

Sandra12345
2020-03-21 08:41
#6

#5 hon kissade precis i sitt tält där hon nu ligger och halvsover i, tältet är gjort på 100% poleyester. och om jag tar bort det nu , och tvättar kommer hon inte ha någonstans att gömma sig förrutom en liten tunnel, tips? ? vill ju att hon ska lära sig kissa i lådan.

Annons:
Sandra12345
2020-03-21 08:42
#7

kan jag torka av det med ättika och vatten så lukten av kiss försvinner så hon inte kissar där igen? sen täcka för den med en liten pläd? tills jag köper ett trä hus eller något? tips?? =) fan, skulle behöva kamma henne ocksååå…vill inte tvinga mig på henne.

Kanin080808
2020-03-21 08:42
#8

Du kan bygga/köpa ett hus till henne

Sandra12345
2020-03-21 08:43
#9

# som jag kan använda medans jag tvättar andra? eller kan jag använda kartong? gud de känns så svårt de här. hur ska jag bara flytta ut henne ifrån tältet nu? är de lugnt om jag väntar en stund tills senare idag?

Arcade-Foodie
2020-03-21 12:17
#10

Du behöver inte stressa för mycket, det tar några månader att bygga en band med en kanin. Du kan bygga kartong hus, de fungerar bra :) För mig tog det 2 år att göra en av mina kaniner tama. Så vissa tar ett bra tag för att värma upp sig mot människor och andra behöver bara någon dag ^^

Sandra12345
2020-03-21 12:23
#11

#10 sant. Vaknade 7 idag, satte mig med min laptop och kollade serier här bredvid hennes play pen, och öppnade dörren till den, så hon sprang runt efter en stund, åt lite lite hö, kanppt något, nosade på min hand, kom bredvid mig försiktigt, sprang runt överallt. Känns bra, men hon behövs borstas. hon är långhårig och hon groomar sig själv är rädd att de ska fastna i hennes mage. Men vill samtidigt inte skrämma upp henne.

Arcade-Foodie
2020-03-21 15:29
#12

#11 Du kan vänta och om du borstar henne låt henne äta pellets. Så hon associerar borstning med något bra och roligt. Man kör på mycket mutningar med mat för att vinna över sin kanin.

Sandra12345
2020-03-21 16:03
#13

Hemskt. Försökte få upp henne hon ba sprang iväg. Innan så lekte hon och gjorde massa happy flops i luften. Och nu gömmer hon sig :(

Annons:
Arcade-Foodie
2020-03-21 19:18
#14

#13 Min ena kanin gömde sig alltid när han såg mig i 2 månader. Men efter att han alltid fick lite gott när han såg mig så blev det bättre. Slutade upp att han sover i min famn nu. Medan den som tog 2 år kan sova bredvid mig och drömmer, detta händer när jag kollar på tv. Han som tog 2 år brukade attackera mig och morra som sjutton. Han är nu dagens gosigaste kanin som kan spendera timmar i soffan och mysa. Så stressa inte, kolla på några video på youtube på hur man skapar ett band med en kanin. Vänta någon vecka och låt din kanin landa i sitt nya hem ^^

Sandra12345
2020-03-21 19:48
#15

Men är de inte farligt att vänta med att borsta en lejonhuvad Teddy/långhårig kanin? Mest rädd för hennes hälsas skull. 🙏🏼 Men tack de ger mig hopp iaf

Arcade-Foodie
2020-03-21 20:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Du kan borsta 1 gång i veckan fast man ska köra dagligt. Men nu är din kanin en unge och inte van. Att vara på för mycket och stressa kan orsaka att din kanin blir rädd. Det är problemet med min ena hane som tog 2 år att fixa bort hans aggressivitet. Han hade varit ett barns kanin och blev ofta tvingad att göra saker han inte gillade. Vilket gjorde honom aggressiv. Jag fick honom när han var 4 månader, så han var fortfarande en unge men skadan hade redan skett. Han var livrädd för människor och i början kunde han springa in i en vägg mitt i sin rädsla. Barnfamiljen tog bra hand om honom men de missade hans signaler och valde inte jobba med honom i hans egna tempo. Det kan gå motsatta hållet om man inte har tålamod att hantera en kanin. Om din kanin får tovor kan du helt enkelt klippa bort dem från din kanin tills din kanin är mer van och med dig och du kan börja träna borstning. Din kanin kommer ändå senare gå igenom en fällning och behöver borsta ofta då :) Nu är din kanin väldigt nu, jag själv skulle vänta någon vecka tills kanin är van med buren och allt runt sig för att senare hantera. I början satt jag bara nära buren, lät min kanin äta från handen och lät han vara i buren. Detta var min kaninunge, han vägde 200 gram. Jag ville så gärna bära upp honom och mysa med honom men fick motstå det. Men efter en vecka tog jag ut honom varje dag och lät honom hoppa runt och utforska mig medan jag kollade på tv eller pluggade. Hade alltid pellets och när han var rädd hoppade han till sin lilla koja jag lagt i området han umgicks med mig. Spenderade runt 10 timmar varje dag med honom bara hoppade runt mig och jag ignorerade honom.

Upp till toppen
Annons: