Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 359 ggr
Nea00
3/8/20, 10:15 AM

Kanin som börjat bitas (lite)

Hej!

Min kaninhona har alltid haft ett temperament, eftersom att hon är sån. Men nu har hon börjat bita mig i armen när jag bär henne. Jag har en tjock tröja på mig så det känns inte jättemycket, men det är ju själva bitandet som jag inte förstår varför hon har börjat göra. Det har inte varit något problem med detta förut, men just när jag ska bära henne så biter hon mig i armen. När vi (jag som bär kaninen) kommer nära hennes bur så biter hon extra mycket, hon vill troligtvis ner eftersom att hon alltid blir nöjd när jag väl släpper ner henne. Jag vill inte släppa ner henne när hon bits, eftersom att hon då lär sig att jag släpper ner henne om hon biter mig. Jag har känt igenom henne men hon har inte reagerat på något, hon borde alltså inte ha ont. Jag vet att kaniner kan dölja smärta bra. Hon låter även så som brunstiga kaniner låter när jag klappar henne. Tacksam för svar! :)

Annons:
Maleficum
3/8/20, 10:56 AM
#1

Om hon brunstar kan det troligtvis spela in i varför hon bits, när hormonerna spökar så kan humöret svaja också!

Jag hade en hona som boxades snarare än bet och speciellt när man kom med mat så hade hon så bråttom att få den så hon boxa skopan ur handen på mig så fort jag kom nära att fylla på skålen (hade inte tålamod att vänta). Dock var det ganska lätt att träna för jag lärde henne att hon skulle hoppa i cirkel för att få maten så då han jag fylla på innan hon hoppat klart och hon han inte boxas :)

Hon kunde dock boxas och knorra när hon var irriterad på något (och troligtvis var det därför vår labbe hade sån respekt och nästan lite rädsla för mina kaniner).

Jag hade övervägt att kastrera så hon slipper få hormonsvängningarna (plus att det ökar chansen för ett längre liv då risken för livmodercancer försvinner.

Är det främst när du ska sätta in henne i buren hon bits? För i så fall kan det ju vara lättare att flytta henne i transportbur i stället.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nea00
3/9/20, 6:17 PM
#2

#1, tack!

Jo det är speciellt i närheten av buren som hon biter mig.  Grejen är att hon kan vara hur rolig och gosig som helst, men nu helt plötsligt så har hon börjat bitas (som sagt, speciellt vid buren!). Hon har såklart varit brunstig förut, men inte reagerat på detta sättet (vad jag kan minnas). Därför kom jag att tänka på ifall hon får extra mycket hormonsvängningar nu när det är vårkänslor och det börjar bli varmare?

Jag tänker vänta och avvakta i några veckor för att se om detta försvinner, om det nu är brunst eller liknande :D

Maleficum
3/9/20, 6:30 PM
#3

Kan ju vara värre nu just för att det är vår, mina honor var alltid mer märkbart brunstiga under varma årstiden och dem "problem" de hade då var inte lika tydligt under vintern så får hoppas det lugnar ner sig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: