Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 836 ggr
Sandiy
3/5/20, 8:24 PM

Japan mantel?

Om en kanin är japantecknad svart/gul o vitörad med halva nosen vit samt tassar o mage vitt. Är den mantlad då?

Annons:
[EM_L]
3/6/20, 8:29 AM
#1

Har du bild? För det låter som den kan vara japan wienertecknad vitörad. Har den blåa ögon?

Sandiy
3/6/20, 8:57 AM
#2

#1 ska fråga om ja får använda bilden. Men misstänker att den är wt. Då magen va grå melerad 😊

Maleficum
3/6/20, 12:18 PM
#3

Japantecknat tillsammans med brokad anlag ger en prickig kanin (leopard tecknat, rhingsk scheck).

Så, på din beskrivning, skulle jag gissa samma som #1

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

NinniH
3/7/20, 9:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3: Japan + brokat kan ge "prickig" kanin, men det är inte alltid så. 🙂 Jag har ägt en gul/svart japantecknad brokad som såg ut som vilken brokad kanin som helst, läggar in en bild här nedanför.

Vita tassar och vit mage brukar brokade/manteltecknade kunna få. En som är mycket brokad kan även få vitt på öronen. Är öronen helt vita låter det dock som om det kan vara vitörat inblandat.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Maleficum
3/7/20, 1:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

#4 Den är i mina ögon prickig (alltså det jag mena är att de färgade fälten blir prickiga snarare än "fyrkantiga" som japan teckning ska vara) men jag kanske var otydlig i förklaringen (hade en liknande kanin som din i huvudet när jag skrev inlägget). Sen har dem ju såklart mer eller mindre vit beroende på brokad anlaget såklart.

Leta upp bilder jag tog på en utställning på en mini rex "gepard" (japan/brokad men ytterst lite vitt) och en japan kanin för skillnad vad jag mena med "prickar" och "rutor". Förhoppningsvis gör det saken tydligare.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[EM_L]
3/7/20, 1:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Juste. När jag läste #4 så kommer jag ihåg att de flesta japanbrokade/mantlade får som prickar. Så den behöver nödvändigtvis inte vara leopardfärgad eller rhingsk scheck. Men som #5 säger så är det som är typiskt för japanteckat "rutmönstret". Nedanför postar jag bild på min svart/gul japantecknade dvärgvädurs hane Bevies. Kanske en dålig japanteckning. Men så är han bara tio veckor och det är hans bebis päls. Har inte fällt än på ryggen.

Annons:
NinniH
3/7/20, 2:15 PM
#7

#5: Jag tolkade det som att du menade att själva teckningen, dvs även brokningen blev "prickig" med tanke på att du nämnde rhinsk scheck. 🙂 Men absolut att själva japanteckningen i sig kan bli mer prickar än ränder.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Sandiy
3/7/20, 4:02 PM
#8

Tack för era svar :) han har inte helt vita öron men större del är vitt. Sen var halva magen även svart. Eller ja typ grå/svart 😅 sen är japanteckningen inte prickig utan jämn :) mamman var vitörad. Ingen var mantlad :)

Maleficum
3/7/20, 5:53 PM
#9

#7 Ibland blir det lite knasigt i beskrivningarna när man själv har en klar bild i huvudet och man inte alltid tänker på hur beskrivningen faktiskt dyker upp i andras huvuden 😉

#8 Då är den rätt garanterat inte mantlad! 🙂

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sandiy
3/8/20, 7:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här ser man teckningen. Flyttade hem till oss idag. Fransk vädurs hane :)

Upp till toppen
Annons: