Annons:
Etikettallmänt
Läst 852 ggr
Maskrosorna
2/24/20, 1:49 PM

Sätta ihop kaniner??

Hej! Jag funderar starkt på att skaffa en kompis till min 4 månader gamla dvärgvädur och undrar hur jag ska gå till väga? Jag har aldrig satt ihop två kaniner tidigare. Har haft en kanin tidigare men hon bodde ensam med mig på mitt rum. Jag vågade aldrig försöka sätta ihop den med någon annan då hon var så gammal (det fungerar säkert oavsett åldern men jag vågade inte riskera något  helt enkelt). Jag känner bara att min nuvarande kanin kanske blir lyckligare om hon inte är själv? Hon bor också på mitt rum i en bur nedanför min säng och hoppar fritt i mitt rum så fort jag är hemma, den enda gången hon är i buren är när jag ska sova och när jag är i skolan. Därför kanske hon skulle tycka om att ha en kompis? Vet att kaniner är flockdjur och jag spenderar redan väldigt mycket tid med henne. 

Jag är bara orolig över vissa saker, som att det inte kommer fungera och att jag då blir kvar med två kaniner som inte tål varandra och jag vet att jag inte kommer kunna ge bort en av dem. Jag är också orolig för att de ska slåss och hur det kommer gå till och allt sånt.  Dessutom är jag mest orolig för att hon/de inte kommer bli fästa vid mig.  Jag vill ju ha en riktigt gosig kanin som man kan mysa med och det känns som att man kanske inte får lika bra kontakt med båda om man har två?

Vet som sagt nästan ingenting om hur man sätter ihop två kaniner så att de blir vänner. Förutom att man absolut inte får ha två hanar. Blir det en till kanin blir det en kastrerad hane, så mycket vet jag iallafall. Tänker ofta på min förra kanin och att hon var ensam hela dagarna i sin Hage, hur hon direkt jag kom hem nästan hoppade upp över gallret för att gosa med mig och mår dåligt över det idag. För hon måste ju ha varit ensam. Jag vill inte att någon ska vara ensam. 

Men jag vill otroligt gärna ha tips?, råd och lite hjälp med hur jag ska gå till väga och om det tros vara nödvändigt med två kaniner.

Annons:
Chinesecrestedlover
2/26/20, 6:30 PM
#1

#0 Hej! 

Då ska vi se, innan jag kan hjälpa dig med detta så behöver jag få svar på följande frågor. 

Hur stor är buren? Skulle det vara möjligt att kaninsäkra ditt rum och låta de vara fria där även då du inte är hemma/sover (hur stort är ditt rum i så fall)? 

Sen vill jag säga: Två hanar kan fungera alldeles utmärkt så länge BÅDA är kastrerade. Fertila hanar är en annan femma, där finns det stor risk att det kan gå illa…men inte ens det är faktiskt en garanti för att de inte skulle komma överens (inte för att man någonsin ska ta den risken, att ha fertila hanar ihop alltså). Vet inte varifrån detta "absolut inte hanar även om de är kastrerade" har kommit ifrån, jag har haft det flera gånger (båda kastrerade alltså) och dessa har varit de enklaste hopsättningar jag någonsin gjort.  Två honor kan förresten också fungera utmärkt tillsammans (jag har haft massvis med honor i olika åldrar boendes ihop), så det är inget tvång att du måste skaffa en kastrerad hane till din hona. Det som det handlar mest om (huruvida det kommer fungera eller ej alltså) är storlek på utrymme, antal gömställen och inte minst personkemin, inte vilket kön kaninerna har. 

Det fungerar alldeles utmärkt att få två kaniner som bor ihop tama, allt hänger på hur mycket tid man spenderar tillsammans med kaninerna och på deras personlighet (vissa kaniner är inte så förtjusta i att umgås med människor helt enkelt, men det har inte något att göra med om de bor ihop med andra kaniner eller inte). 

Kaniner mår som du själv är inne på bäst av att få ha minst en annan kanin som kompis. En människa kan aldrig (hur mycket man än spenderar med sitt djur) ersätta en annan individ av samma art (i det här fallet en annan kanin). Du kan aldrig "prata kaninspråk" osv. så därför är det bäst om kaninen får sällskap av en annan kanin. 

Jag har satt ihop massor med par och grupper av kaniner genom åren och det har bara varit vid ett tillfälle, som personkemin mellan kaninerna jag försökte sätta ihop inte fungerade. Det var då en yngre honkanin och ett sedan flera år etablerat äldre kaninpar (även dessa honor). De äldre paret ville inte acceptera den yngre men den yngre fick sedan andra kompisar (en annan hona samt senare tre av sina ungar, även dessa honor) och det gick utmärkt. 

Det har även bara varit vid ett tillfälle som jag upplevt bråk "på riktigt" mellan två kaniner och då har jag haft mängder med kaniner och de allra flesta har bott antingen i par eller i grupper (bara fertila hanar som ej haft en burkompis). Även detta var det äldre paret jag beskrev ovan. När de hade bott ihop i harmoni under 6 år så hände plötsligt någonting (tror de av någon anledning bytte "ledare" eller i alla fall att den yngsta av dessa två försökte utmana ledaren) och detta slutade tyvärr i tragedi (detta var flera år efter att jag försökt få ihop de med den yngre honan, så det hade inte med det att göra). Den äldsta honan i detta etablerade par (som alltid varit ledaren innan) bet den andra honan så illa att jag tyvärr tvingades avliva henne p.g.a. skadorna. 

Jag skriver inte om dessa två exempel för att skrämma dig på något sätt, snarare tvärtom. Detta var de extremt ovanliga undantagen. Jag hade kaniner mellan 1990-2016 (efter det fram tills nyligen har jag varit ofrivilligt "kaninlös") men har nu skaffat mig en kaninhane igen. Han är kastrerad och jag har tingat en annan hane (som ska kastreras han också) som ska bli hans kompis. Jag är övertygad om att detta kommer gå bra, precis som alla andra gånger (utom dessa två nämnda undantag). 

Jag har betydligt fler exempel på kaniner som fungerat jättebra tillsammans och som älskat att mysa med och busa med varandra. Jag har satt ihop allt från ungar till vuxna, honor med andra honor, kastrerade hanar med andra kastrerade hanar, kastrerade hanar med hona osv. I regel går det utmärkt och att det finns undantag (som ju som bekant bekräftar denna regel) är ingen anledning att inte försöka. 

Mvh/Chinesecrestedlover

sp0ngeb0b
2/28/20, 9:59 AM
#2

Det är en jättebra idé att skaffa en kompis till din kanin. Tror din kanin kommer må jättebra av det 😍 Tänkte dela med mig av mina erfarenheter så kanske du får lite tips?.

Jag har inte jättemycket erfarenhet egentligen. Jag har bara satt ihop kaniner en gång, men då läste jag överallt om folks erfarenheter och rekommendationer så känns nästan som att jag är veteran nu haha! Det verkar vara störst chans att få det att fungera om man sätter ihop en kastrerad hane med en kastrerad hona. Det var så jag gjorde i alla fall. Jag hade först en hane som jag kastrerade och sedan tog jag hem en okastrerad hona. När jag skaffade honan var hon 9 månader och hanen var 8. Det blev så att de bodde "grannar" i över en månad eftersom jag först väntade ut de tre veckorna efter hanens kastrering som man måste vänta innan man sätter ihop dem (han kan nämligen göra henne dräktig så länge). Under den tiden bestämde jag mig för att kastrera henne också, hade egentligen tänkt vänta pga ekonomin men kom fram till att det var smartast att göra det direkt. Sagt och gjort, sedan fick jag vänta tills hennes sår läkt innan jag satte ihop dem. Så det blev över en månad och under den första tiden hade jag hanen helt frigående i min etta och honan i en bur. När jag var hemma satte jag upp en kompostgallerhage som hon fick vara i. Hade så klart velat ha båda lösa i varsin Hage men det var så det fick bli på grund av begränsade möjligheter i den lilla lägenheten. På slutet möblerade jag om lite så att jag kunde ha hennes Hage uppe hela tiden så det blev hennes revir. Jag bytte toalådor mellan kaninerna då och då så att de skulle vänja sig vid varandras lukt. De pussades och gosades genom gallret och var jättegulliga mot varandra.

Till slut var det dags. Helst ska man släppa ihop kaninerna på en yta där ingen har varit, neutral mark som inte är någons revir. Men jag hade ingen möjlighet till det på grund av min lilla lägenhet så jag släppte in honan på hanens revir, vilket är det näst bästa alternativet. Honan är mycket mer mån om sitt revir än hanen. Så jag plockade helt enkelt ut honan från sin Hage och satte henne utanför. Först hände inte så mycket, jag la fram en stor pinne med löv på som de smaskade på tillsammans. Men efter kanske en timme brakade helvetet loss och de jagade varandra och bråkade till och från i flera timmar. Päls flög överallt. Men det är så de gör för att bestämma rang så man måste låta dem bråka, så länge de inte får sår eller sådär. Sedan efter några timmar var allt okej igen. Nu har det gått tre månader sedan jag satte ihop dem och allt går bra, de är jättebra vänner. Jag är så glad att jag skaffade en till kanin, det är lätt det bästa jag har gjort för min pälskling. 

Hoppas du bestämmer dig för att prova med en kompis, det kommer säkert gå jättebra! Jag tror att du kanske kan komma överens med förra ägaren om att lämna tillbaka nya kaninen ifall det inte skulle fungera. Båda mina är omplaceringar och när jag tog hem kanin nr 2 (honan) sa ägaren att om det inte fungerar mellan kaninerna tar vi gärna tillbaka henne. Tror ändå de flesta seriösa personer resonerar så. 

Lycka till 😍

Upp till toppen
Annons: