Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 446 ggr
Kakanskaniner
2020-02-24 13:26

Kela eller bitas?

Vi skaffade en ny kompis till vår 8 månaders tjej då hennes syster dog för några veckor sedan. Introduktionen gick sådär och hon bet den nya ganska illa i rumpan. Vi är alltid med när dom träffas och sista tiden har dom börjat gosa tillsammans. Men det finns ett beteende jag inte blir klok på från den äldre kaninen. Det ser ut som hon ska gå till anfall men stannar precis innan med sitt ansikte tätt tätt mot den lillas. Hon gör ingenting mer, men jag uppfattar henne hotfull så jag brukar avleda henne. Googlat men hittar inget om vad hon vill, är det gosa eller bita?

Annons:
Kakanskaniner
2020-02-25 15:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Fick en bild på det igår. Menar den stora att ”du ska tvätta mig” Att göra den lilla underlägsen?

Arcade-Foodie
2020-02-25 16:59
#2

Den stora vill att den lilla ska tvätta henne och mysa. Det är en dominans beteende men det kan gå över till bitande om de än inte har fixat rangordningen. Så uppvakta och se hur det går.

Kakanskaniner
2020-02-25 17:31
#3

Tack snälla för svar! Måste rangordning bestämmas med våld eller kan dom lösa det ändå?

Arcade-Foodie
2020-02-25 17:35
#4

Det behöver inte lösas med våld, en bra ihopsättning som humpar den dominanta och den undergivna visar att den är undergiven. Det kan vara lite jagande men slutar efter ett tag. Men det är alltid bra att ha extra koll när storleken är så stor mellan dem. Jag har aldrig lyckats sätta ihop mina kaniner då det tar några sekunder och det är ett rejält slagsmål. Har otur att de inte klickar med varandra.

Kakanskaniner
2020-02-26 09:29
#5

Nu har ju våra bara känt varandra sen i söndags men starten hade ju kunnat varit bättre. Ska vi fortsätta att bara uppmuntra närkontakt och att dom kan äta tillsammans och bryta av när den stora blir för på, eller förstör vi för dom men att inte låta dom ”göra upp”? Tänkte den lilla är ju så liten och vill inte att hon ska bli biten igen.

Arcade-Foodie
2020-02-26 17:47
#6

Kan ni låta dem möta över galler istället och köra på några dejter ett tag till som kan bli längre när det går bra. Det är bra att avbryta när de börjar blossa upp och någon kan bli skadad. En av mina kaniner fick en liten bit av sitt öra avbiten under en dålig ihopsättning. Gick från gos till full slagsmål, så hann inte reagera innan den ena kanin gick mot attack utan förvarning :) Men dina kaniner verkar ha en betydligt större chans att sättas ihop än vad mina hade.

Annons:
Upp till toppen
Annons: