Annons:
Etikettallmänt
Läst 1337 ggr
kajsafelicia
2020-02-19 18:35

Lider kaniner med hängande öron?

Hej! Det har ju kommit in ny forskning som visar på att kaniner med hängande öron lider och att det är ”hemskt att avla och äga” sådana kaniner. Men lider de verkligen? Förstår ju att de såklart har mycket lättare för att få inflammationer på grund av den ihoptryckta hörselgången och för att de inte får in tillräckligt mycket luft i öronen, men är hängande öron någonting de verkligen lider av ifall de inte drabbas av inflammationer? Har de ont av det? Har en dvärgvädur hemma så man blir ju lite nojig… Tankar. Åsikter. Bring it.

Annons:
Fridaaaa
2020-02-19 19:10
#1

Haft många kaniner med hängande öron och har även en nu
Ingen har lidigt öht

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chinesecrestedlover
2020-02-19 20:28
#2

Instämmer med #1 och då har jag ju t.o.m. extremkaninen i nuläget dvs. en engelsk vädur. 

Förövrigt så har inga av mina (många) dvärgvädurar och dvärgvädurskorsningar  någonsin haft problem med sina öron (inga inflammationer eller liknande). 

Däremot så hade jag en "toppörad/normalörad" kanin som hade klåda i sina öron (överproduktion av vax eller nåt). Jag tog henne såklart till veterinären för hennes klåda, men fick höra något i stil med "det finns inget att göra åt det", de försökte inte ens hjälpa henne😕. Jag fortsatte därmed med det jag gjort innan för att lindra hennes kåda dvs. genom att rensa öronen med tops (vilket gjorde att hon frenetiskt slickade på mina händer för att det var så skönt) och genom att smörja hennes öron med helosansalva (blev väldigt torr och mjällig på ytteröronens insida, alltså själva öronen inte i hörselgången). 

Visserligen har jag inte haft min engelska vädur så länge, men han lider absolut inte; han är (nästan) precis som vilken annan kanin som helst…förutom att öronen hamnar i lite oordning ibland (så båda ligger på ena sidan😍) och att öronen riskerar att bli blöta när han dricker (har vattenskål). Han kan även råka kliva på sina öron ibland också (även jag har varit nära att göra det, han älskar att vara nära) men inte så det stör honom eller skadar på något sätt och det är inte speciellt ofta det händer heller. 

Jag har tidigare varit väldigt emot rasen, tyckt att det är djurplågeri att avla på en sån ras och trott att de typ. inte kan röra sig för att de har så långa öron, snubblar på öronen stup i kvarten, inte kan "leva ett normalt kaninliv" osv. 

Jag såg dock en annons där denna underbara grabb sökte ett nytt hem och kunde sen inte släppa tanken på honom, man får f@n leta efter något sötare❤️ 

Jag började googla frenetiskt efter information om hur illa det var med denna ras och fann att de visst kan röra sig (så öronen riktigt flyger😂https://www.youtube.com/watch?v=NcKhG-5GCo4) och fungerar som "vanliga kaniner" med undantaget att de inte passar för att bo utomhus på vintern p.g.a. att de kan förfrysa sina öron = inga problem eftersom min raring är frigående innekanin. 

Röra sig kan de definitivt, utan problem, haha…första kvällen då min raring anlänt här så…hörde jag en duns och kollade i köket där han undersökte diskbänken! Han tar sig utan besvär ur en Hage med kompostgaller på högkant á 90 cm (så har fått "skarva på" med "släta plast grejer" för att han inte ska rymma, mina hundar och han är inte helt bekväma med varandra ännu, så han är instängd då jag lämnar hundarna hemma). 

Dumbo (vad annars, haha) ligger och sover djupt <3

Chinesecrestedlover
2020-02-19 21:32
#3

Tillägg till mitt inlägg #2

Om vi pratar om denna "studie" https://nyheter24.se/nyheter/forskning/933564-ny-forskning-kaniner-med-hangande-oron-kan-vara-dova-och-ha-ont så är den förövrigt långt (vi snackar galet långt) ifrån bra och tillförlitlig. 

Urvalet är på tok för litet för att kunna dra några slutsatser överhuvudtaget. Totalt 30 kaniner…eh…det är inte speciellt mycket till urval. 

Jag hade kanske (kanske) tyckt att det var något att ta hänsyn till om de använt x-antal hundra eller x-antal tusen kaniner i studien (eller nåt liknande) med tanke på hur många kaniner som finns; men så få kaniner som de använt sig av säger dock inte ett smack i sammanhanget. 

Så stora förändringar kring Avel och kaniner i stort som en studie som denna skulle kunna ge upphov till och med sådana påståenden som görs på en sån liten urvalsbas; känns väldigt oansvarigt. Att dra alla vädurar över en kam efter att ha undersökt 15 stycken och komma med sådana påståenden som de gör…jag blir mörkrädd. 15 kaniner! Det är inte speciellt många och de säger då att "det är hemskt att avla på vädurar" för att en del av dessa 15 kaniner hade problem! 😮

Absolut att man ska tänka på djurens hälsa i första hand, det är jag verkligen den första att hålla med om…men slutsatsen av denna lilla ministudie, att det skulle vara fel att avla på vädurar och att de har ont och lider…eh…vi snackar en liten del av 15 stycken individer…hur många vädurar finns det liksom? Helt galet!

[EM_L]
2020-02-19 21:58
#4

Ingen av kaninerna jag haft som har hängande öron. Och har bara haft kanin med hängande öron. Ingen av de har lidit eller något sånt.

Arcade-Foodie
2020-02-19 22:10
#5

Läste en studie om hängande öron men det var vädurar som blivit avlade fel, så deras öronkanaler hade blivit för smala mm. Det var en studie som hade gjorts i storbritanien. Fel Avel leder alltid till problem hos kaniner.

Maleficum
2020-02-19 22:40
#6

#3 Och som vidare källkritik på studien är att kaninerna som använts kommit från "rescue shelters" så det kan ju finnas en viss osäkerhet om ursprung och tidigare omvårdnad kaninerna fått.

Själv kollar jag regelbundet i min kanins öron (och andra ställen som inte är direkt synliga) för att snabbt upptäcka om det blir några förändringar och gör även det på min kompis kaniner när jag passar dem och märkte då också att hennes jättevädurskorsning lätt får öronvax i sitt ena öra (andra ser superfint ut) och kan då se till att hålla det örat rent och förhindra att det blir vaxproppar.

Men visst, precis som att hundar med häng öron och hundar som har massa päls som växer i öronen har ökad risk för öronproblem så är det ju inte konstigt att häng örade kaniner också har det men med rätt omvårdnad så tror jag ju knappas de lider speciellt mycket mer än kaniner med stå öron.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: