Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1665 ggr
Nathalieeeee
2/17/20, 10:54 PM

Är detta en bra kaninbur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska köpa 2 kaniner, så är lite nybörjare om man säger så. Skulle ni tycka att detta är en bra bur till 2 utekaniner? Den har utdragbara plastskivor vid gallren och är bra isolerad. Skulle ni kunna skicka bilder på era uteburar? Tack på förhand

Annons:
Fridaaaa
2/19/20, 7:13 PM
#1

Nej de är inte h¨ållbara och brukar inte ha godkända mått
Skulle inte ha ens en kanin i den.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pälsälskaren
2/19/20, 7:41 PM
#2

Nej, om du skaffar kaniner borde dem bo inomhus. Kolla up Lennon the Bunny på youtube så kan du få reda på rätt info. Tex vad dem äter ( man kan inte bara mata en kanin pellets)

Chinesecrestedlover
2/19/20, 9:17 PM
#3

#2 Man kan absolut ha kaniner utomhus. Det går alldeles utmärkt och de trivs väldigt bra med det. Jag har haft massor med kaniner och alla (utom min nuvarande) har bott utomhus året om. 

De behöver dock betydligt större bur än den som #0 frågar om och det bästa är om de också har tillgång till en väl tilltagen Hage som de får vara i dygnet runt (dvs. viktigt att rymnings och rovdjurssäkra). 

Min nuvarande kanin är dock frigående inomhus (och det kommer även nästa kanin bli eftersom jag ska skaffa en till, som kompis till den jag har nu). Jag har min kanin inne för att jag inte har möjlighet att ha kaniner ute som jag bor nu. Min kanin är dessutom engelsk vädur, en av extremt få raser som inte kan bo utomhus vintertid. Normalt sätt så mår kaniner jättebra av att bo utomhus även under vintern…men med tanke på den engelska vädurens extremt stora öron så finns risk att de förfryser sina öron och därför måste de bo inne på vintern.  

#0 Isolerad bur = kan innebära problem. Ohyra frodas lättare och är svårare att bli av med. Det är bättre med rejält mycket halm i huset/bodelen. Kaniner får tjock och go vinterpäls när de bor ute och om de har möjlighet att mysa i massor med halm så klarar de sig utmärkt utan en isolerad bur. 

Min utebur är ca två meter lång x 80 cm bred/djup (personligen skulle jag inte ha en mindre bur än så) och har använts (och kommer användas) för två kaniner (tidigare året runt men nu kommer den fungera som "sommarstuga"). Buren fungerar som hus där de kan sova, äta torrt hö osv. och de har alltid (dygnet runt, kaniner är som mest aktiva vid gryning och skymning). tillgång till en Hage på x-antal kvadratmeter. 

Om de inte har en Hage (eller/och är jättekaniner) så behöver de större än så för att må bra. Kaniner är aktiva djur med stort rörelsebehov. 

Lycka till med kaninerna! 

Mvh/Chinesecrestedlover

Maleficum
2/19/20, 10:45 PM
#4

Även kaninvälfärds föreningen har bra information på vad man ska tänka på för att få så lyckliga kaniner som möjligt https://www.skvf.se/kanininfo/artiklar.html (dem har även lista på kaninvänliga kliniker så man har koll på vart man kan vända sig om något skulle hända).

Ju större utrymme desto bättre!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[EM_L]
2/19/20, 11:47 PM
#5

Om du kan bygga en utebur själv med så stora mått över det lagliga som möjligt så skulle det vara jättebra! Eller om du känner någon snickare i din närhet som kan hjälpa dig. De flesta uteburar som man köper på ex Zooplus är tyvär dåligt byggda och håller inte måtten.

Fridaaaa
2/20/20, 6:11 PM
#6

#2 Går superbra att ha dem utomhus, de är mer anpassade för det dessutom.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Oklartliv123
2/21/20, 12:52 PM
#7

Den är alldeles för liten. Buren bör vara minsr 200×100cm men gärna större. #2 Kaniner mår bra utomhus, hör ofta om kaniner som är väldigt understimulerade inomhus och biter på allt osv. Lenon the bunny säger till viss del bra saker men även en massa trams, faktumet att hon har sin kanin själv säger ju en del om hur lite hon faktist kan om kaniner😊

Chinesecrestedlover
2/21/20, 2:07 PM
#8

#7 Exakt, "Lennon the Bunny"  är inte en allvetande person som kan allt. Visst en del bra saker säger hon, men det är även mycket jag inte håller med om överhuvudtaget (man lär sig ju en del på att ha haft femtioelva kaniner i över 25 års tid och efter att ha utbildat sig inom djurvård liksom😉). 

Dessutom så har vi ju andra lagar och andra förutsättningar (klimat osv.) i Sverige än vad hon har att rätta sig efter, så man ska ju aldrig gå helt på vad som folk från andra länder säger.  

Jag har bara haft kaniner ensamma om det rör sig om en fertila hanar (men då har jag haft andra kaniner i närheten, så de ändå fått visst "sällskap" dvs. de har kunnat känna lukten av och kunnat se andra kaniner). För mig är det en självklarhet att sociala djur ska ha sällskap av minst en annan av samma art (eller liknande art som i fallet med mina två vitbukspapegojor, de arterna är dock väldigt lika varandra, olika färger men annars i stort sett samma sak). 

Om en kanin skulle visa sig vara jätteaggressiv med varenda kanin man försöker sätta ihop den med, kan jag också förstå om man har den ensam (men även då skulle jag haft andra kaniner inom lukt/synavstånd). Att sätta ihop den med en kanin vid ett tillfälle och sen kasta in handduken tycker jag dock inte är ok (annat än i extremfall), det kan ju faktiskt vara så att just de kaninerna inte fungerar rent personlighetsmässigt (dock har detta endast hänt mig vid ETT tillfälle på alla dessa år, alltså att de inte kan sättas ihop, dock fungerade dessa kaniner bra med andra sen). Precis som att vi inte passar ihop med/gillar alla människor vi möter…men det betyder ju inte att vi inte mår bäst med andra människor runt oss.

Pälsälskaren
3/23/20, 11:44 AM
#9

Själv så tycker jag inte man ska ha kaniner utomhus men ni gör som ni vill 😁 Jag som följer Lennon the Bunny vet att hon kommer skaffa en kompis till Lennon. Jag tycker att kaniner förtjänar ett fritt liv inomhus ELLER att dem får på i en stor play pen. #7 alla kaniner är understimulerade inomhus och utomhus om dem inte har många leksaker att hålla sig upptagna med. 😁

Fridaaaa
3/23/20, 1:35 PM
#10

#9 Varför skulle kaniner inte vara utomhus? Är det som de är gjorda för att vara liksom.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

saikaniner
3/23/20, 2:39 PM
#11

#9 aha så du menar att harar också ska vara inomhus då eller hur tänker du? Kaniner kan vara både inne och utomhus. En kanin som bor inomhus kan bli lika uttråkade som en kanin som bor utomhus. 

Har man aktivering, saker de kan göra osv så är det inga problem. Skaffa fakta istället för att glappa. yeeeez

Upp till toppen
Annons: