Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 412 ggr
Yohanna96
2020-02-12 09:16

Aggressiv kaninhona

Jag ska försöka dra hela historien kort. Jag har en hona som är ca 3 år gammal (kastrerad sen länge). I december va hon med om ett slagsmål (med katt eller kanin vet jag inte då hon va hos en kaninvakt just då, men ingen av mina andra kaniner hade ens ett rivmärke) som gav rätt rejäla skador. Hon blev sydd på flera ställen och va hos veterinären flera gånger. Idag är hon frisk förklarad men sen den här händelsen är hon sjukt aggressiv (rädsla är nog grunden till aggressionen). Hon attackerar allt som rör sig. Nu har hon till och med gett sig på min dotter som är 11 månader. Vi har fått stänga in henne (tidigare frigående innekaniner) då hon attackerar allt och alla. Så hon kan inte vara ihop med dom andra kaninerna och hon kan inte vara lös för då ger hon sig på min dotter. Det blir värre och värre för varje vecka, men veterinären hittar inga fel på henne. När ska man ge upp? Är avlivning rätt beslut när hon mår som hon gör? Jag känner mig hemsk som låter henne sitta där i en bur och aldrig få komma ut, det är lixom inget liv för en kanin. Men jag kan ju inte riskera att min dotter blir biten tips?? Hur hade ni gjort?

Annons:
Katti
2020-02-12 09:34
#1

Jag hade avlivat. Ibland är det bästa alternativet för alla inblandade.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Arcade-Foodie
2020-02-12 09:43
#2

Kanske omplacera henne till ett hem som kan jobba med hennes rädsla. Hon är frisk förklarad och sånt. Äger själv en kanin som var aggressiv och hade en tendens att attackera. Han är ingen barnfamilj kanin men är extrem mysig fast fortfarande väldigt lätt skrämd. Behövde jobba med honom i ett år för att göra honom tam och sluta attackera mig. Och han utvecklas varje dag till att bli en bättre kanin som följer en som en skugga och älskar att mysa. Man kan se att han har vissa triggers från någon trauma, vilket gör att han gör ett utfall mot mig om jag råkar skrämma honom men han kommer inte bitas. Så kanske försöka ge henne en chans, där hon kan vara en ensam kanin och frigående hos någon som är beredd att jobba med henne :)

[EM_L]
2020-02-13 14:46
#3

Den första chansen du skulle kunna ge henne är att omplacera henne. Se till så att en erfaren kanin ägare kan ta över henne och som inte har några barn.

Den personen skulle då förhoppningsvis träna bort detta och få honan att lita på den nya ägaren och så småningom andra personer.

Om det inte skulle gå… så är avlivning kanske det bästa alternativet.

Sandiy
2020-02-14 08:55
#4

Testa omplacera henne. Jag hade en aggressiv hona för några år sedan, hon var oftast snäll mot mig men ingen annan. O då jag ofta åkte bort o behövde kaninvakt så blev de inte hållbart. Hon bet alltid kaninvakterna, o rejält oxå. Så omplacerade henne till en person som kastrera henne och så fick hon gå med några andra kaniner. (Hos mig funka hon inte med några av mina andra kaniner…) Tror de tog 2år innan hon slutade attackera, men personen va väldigt kunnig och kämpade så mycket och de gav resultat till slut även om de tog tid.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: