Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 560 ggr
Sandiy
2020-02-11 09:07

Vilka färger?

Om man parar blå wt med viltgul mantel vilka färger får man då? På den blå sidan finns: viltgrå wt, järngrå wt, vit bö, havanna o egern. Viltgula sidan: isabella mantel, viltgul, beige och vit bö.

Annons:
NinniH
2020-02-12 18:12
#1

När jag ska räkna ut vilka färger som är möjliga i en kombination, brukar jag försöka kolla på vad genkoderna blir för de två tilltänkta föräldrarna. Det finns artiklar här på sajten som rör just genetik och genkoder, som finns att läsa om man vill lära sig mer om det. 🙂

Av de färger som nämns på den blå sidan och den viltgula sidan, vilka av dessa färger har just deras föräldrar? För det kan tala om vilka anlag som har nedärvts och vilka som bara kanske nedärvts.

Utan att veta vilka färger den blå och den viltgulas föräldrar har, kan man i alla fall säga att det kan bli viltgrå med eller utan mantel eller wienerteckning, samt vit blåögd. Beroende på nedärvda anlag skulle möjligheten också finnas för svart, blå, havanna, egern, viltblå, viltbrun och viltegern. Om jag inte snurrar ihop det nu såhär efter en hel dags arbete. 🙂


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Upp till toppen
Annons: