Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 355 ggr
kajsafelicia
2/8/20, 11:38 AM

Tips för att toaträna kanin!

Hej! Jag har en dvärgvädur på 1,5 år som jag adopterade från en omplacerare för drygt två månader sedan. När han kom till mig var han tränad att bara kissa i sin bur - inte i resten av huset - men jag ville försöka träna honom att bara kissa i en kattlåda (som står i buren) för att underlätta renhållning. Jag har nu försökt i två månader att bara få honom att kissa i kattlådan, men han vill inte. Jag har märkt att han inte har ett specifikt hörn som han kissar i, utan han kissar lite varsom i buren. Ibland kissar han i kattlådan, men väldigt ofta kissar han på övriga ställen i buren också. Har ni några tips? på vad man kan göra?

Annons:
Chinesecrestedlover
2/8/20, 12:25 PM
#1

Har du olika strö i buren vs. lådan? Det kan hjälpa om det blir en tydlig skillnad. 

Är han kastrerad? Det kan också hjälpa. 

Ta bort kiss som hamnar "fel" snarast och lägg det i lådan så han förstår var det är meningen han ska kissa. De kissar där det luktar kiss redan (dvs. var deras lukt finns).

kajsafelicia
2/8/20, 2:58 PM
#2

#1 Ja, har olika strö. Har spån i buren och toa-lätt i kattlådan. Tar alltid bort kisset som hamnar utanför och lägger i kattlådan men det hjälper inte.. Och han är kastrerad

Arcade-Foodie
2/8/20, 3:06 PM
#3

Ta bort spånet helt och kör bara att lådan har strö. Du kan senare ha spån eller en filt i buren som underlag. Kan mycket väl vara svårt för din kanin att skilja på bur och låda.

Chinesecrestedlover
2/8/20, 3:07 PM
#4

#2 Ok…hm…testa att ta bort spånet ur buren och ha bara lådan med strö ett tag kanske kan fungera? För att öka hans förståelse för att man kissar i just lådan tänker jag. 

För lite mjukare underlag i buren kan du testa att ha ex. en matta (min nyligen kastrerade grabb har en tendens att kissa på mjuka saker…men har hittills låtit bli dörrmattorna jag har).

kajsafelicia
2/8/20, 4:18 PM
#5

#3 och #4 Ska testa ta bort spånet då och se om det hjälper! Tack för tipset!

Upp till toppen
Annons: