Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 669 ggr
iron-e
2/7/20, 3:29 PM

Missfärgning kring nosen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Lucy är en nio månader gammal belgisk jätte, kastrerad och bor inomhus. Hennes bror från samma kull bor också här, dock kom han bara hit för två månader sedan och de delar inte rum (han är också kastrerad men de kommer inte överens just nu). Båda är vaccinerade mot kaninpest och kaninguösot. Lite bakgrund till frågan bara ifall något är relevant. Lucy har något kring nosen, vet inte vad det kan vara. Så var det inte igår, utan dök upp idag. Har försökt att torka bort med våtservett, men får inte bort något av det. Funderade på om det bruna kunde vara blod, men då brukar det färga av sig på våtservetten. Har ändå tittat i nosen och på hela kroppen efter sår, hittar inga. Däremot ser jag att det har runnit i ena ögat, men inte längre. Det rann i samma öga för några dagar sedan och vi sköljde då ögat med en koksaltlösning. Hon är pigg och matglad som vanligt men jag vill ändå kolla med er ifall ni varit med om något liknande. Jag kommer absolut att uppsöka veterinär om det visar sig behövas, men vill inte utsätta henne för den stressen om det verkar röra sig om något ofarligt. Kommer att boka videosamtal med veterinär i första hand om det behövs. Hennes bror visar inte dessa symtom.

Annons:
iron-e
2/7/20, 3:29 PM
#1

Glömde nämna att de ärren som syns är gamla. Slagsmål 🙄

Ghostling
2/7/20, 3:31 PM
#2

Pastruella, förkylning. Eller något som gör att näsan snorar och så samlas de smuts i kanske

Diddy
2/8/20, 12:01 AM
#3

Detta hände min kanin någon gång. Det visade sig att hon drack vatten och sen åt hon pellets och då fastnade ”smulorna” på nosen. Avvakta med att ge pellets och kolla om din kanin forfarande har samma problem.

Upp till toppen
Annons: