Annons:
Etikettallmänt
Läst 808 ggr
Anonym123456
2/2/20, 11:42 AM

hur ofta får ni ohyra in från hö?

Hej, ja precis som frågan lyder, hur ofta får ni med ohyra från höet? vad för ohyra?(pälsängrar är det jag specifikt oroar mig för), 

vad för hö har det varit då?

ni som har oxbow hö har ni fått in något? 

hur hanterar ni det? 

jag vet en gång då jag köpte hö för längesen blandat med rötter och annat, hann bara öppna påsen och de var som en mardröm, fullt med pälsängrar flög runt, och i påsen osv………

fick slänga allt och rengöra nogrannnt. fick panik.

Annons:
Arcade-Foodie
2/2/20, 11:55 AM
#1

Har aldrig varit med om det än, men har ägt mina kaniner i 3 år och köper hö från bonde eller från min lokala djurbutik som köper hö från bönder i närområdet ☺️ Så köper oftast hö i balar, då det går åt cirka 10 kg/ månad åt mina 3 kaniner.

Ljungåsen
2/2/20, 12:02 PM
#2

Jag har heller aldrig varit med om ohyra i hö, och jag har haft höätande djur (kaniner och marsvin) i nästan tjugo år. Köper hö i småbal från min lokala foderbutik för lantbruksdjur.

Anonym123456
2/2/20, 12:03 PM
#3

vilket märke hö från djurbutiken? =)

Arcade-Foodie
2/2/20, 3:22 PM
#4

är ingen märke från djurbutiken, det är från bönder i mitt område. Så min djurbutik köper hö i balar. Hö från bönder nära en är bäst och är oftast godast. Kanske kolla runt och gå med i en höhemsida på facebook. Finns även bönder som lägger upp på blocket. Det är oftast billigare att köpa direkt hö från en bonde, köpte hö för 8 månader för 200 kr. Innan kostade det 1000kr/ månad att köpa hö från djurbutiken xD Men havre hö från oxbow ger jag ibland som godis åt min kaniner :)

Anonym123456
2/2/20, 3:35 PM
#5

det jag beställde kostade 120 + leverans = 200 kronor för 1,2 kg …. hur länge räcker 1,2 kilo en kanin tror du? 

känns sjukt dyrt.

Arcade-Foodie
2/2/20, 3:44 PM
#6

Vilken ras? är din kanin? Om de är en jätteras räcker det 3 dagar typ, medan en hermelin på 500 gram räcker det i 2 veckor. Äger båda raserna, så går ut efter hur mycket mina äter.

Annons:
Ljungåsen
2/2/20, 3:59 PM
#7

#5 Det var verkligen sjukt dyrt hö. Jag betalar 75 kronor för en bal på dryga 15 kilo. Det är inte det billigaste hö som finns här i trakten, men det är riktigt bra. Mina drygt enkilos kaniner hade var och en ätit upp din höpåse på en vecka.

Anonym123456
2/2/20, 4:31 PM
#8

Lejonhuvad 8 veckor gammal :)

Anonym123456
2/2/20, 4:32 PM
#9

Känner att jag måste hitta billigare isåfall. Svårt i stockholms området. Vill ha bra och billigt. Oxbow är de jag hört bäst om, orchard Grass. Nån som vet om man kan köpa stor pack någonstans?

Maleficum
2/2/20, 8:13 PM
#10

#9 Har du möjlighet att åka och hämta hö med bil en bit ifrån?

Hö från bonde/hästgård funkar ofta toppen. Oxbows hö är säkerligen superfint och tror det är bra vid sjukdom eller tillfällen när man kanske har extra kräsna kaniner där de verkligen kan behöva det lilla extra för att äta men känns lite onödigt att ge hö som transporterats hela vägen från USA när vi nu har bra hö odlat i Sverige.

Kvarnnibble gård säljer tex hö (och halm) på bal till kanin. Tror deras balar är av den lite större sorten så de räcker ett tag om man har en ensam kanin (min kanin, angora, plus min kompis två kaniner, ena holländare och andra en jättekorsning, åt upp en bal på ungefär två månader). Har för mig min kompis sa de betala 150kr/bal (vilket är lite dyrare än många andra bönder men det är bra kvalitet och vad jag minns analyserat hö).

Annars kan man också kika under hästkategorin på blocket eller inne på hästnet och se om någon säljer hö i närheten av där man bor. Mest annonser kommer väl ut under sommaren runt tiden för första skörden.

Har för mig Pixies djurshop (Hägersten) även kan sälja höbalar (vet inte om hon har i butiken eller om hon beställer hem det vid förfrågan).

Sen har jag för mig Foderboden (Haninge) sålt höbalar (iaf gjorde dem det för några år sedan).

Och som svar till huvudfrågan, aldrig fått in någon ohyra med höet under de 20+ år jag haft kaniner och då har jag köpt hö från alla möjliga ställen. Enda gången jag fått ohyra har varit i hel säd och då har det varit kornbagge jag fått.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Anonym123456
2/2/20, 8:47 PM
#11

tack snälla för många bra tips?! skönt o höra att du inte fått in ohyra trots hö från olika ställen. De jag verkligen oroar mig för särskilt av hö direkt från nån bondgård. dock blev väldigt intresserad av kvarnnibble gård, jag har dock ingen egen bil så kan bli svårt. Men om man köper en stor mängd behöver man ju inte åka ofta. Vart ligger det? hittade ingen exakt adress, förrutom bro. jag bor i sollentuna och upplandsbro ligger bara 20 minuter bort. om det ens är samma sak. har ingen aning! förstod inte riktigt vart stället låg

Anonym123456
2/2/20, 8:50 PM
#12

hittade nu vart det låg. verkar bara vara 30 minuter bort med bilen! det är ju helt underbart faktiskt! =) tror jag får dra dit min mamma haha

Maleficum
2/2/20, 9:22 PM
#13

Har man möjlighet att förvara hö bra så är det inga problem att köpa flera balar!

Köpte in hö innan jag skaffa min nuvarande kanin, planen var att skaffa flera kaniner och börja föda upp igen så köpte 6 stycken balar men av olika anledningar blev det bara Kenzie till slut iaf. Balarna räckte i 2-3 år när det bara var han som åt (han älskade det höet och var riktigt kinkig när jag behövde köpa nytt :P).

Ett tips? är att använda gamla påslakan att transportera höet i också så slipper man ha hö i hela bilen! (Kom bara ihåg att knyta ihop ändarna om dem har "hand hål" i sig). Jag förvara även balarna numera i påslakan.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Anonym123456
2/2/20, 9:46 PM
#14

kan jag förvara dom i en öppen stor påse i en garderob? tänker då är det ju svalt och mörkt också

Maleficum
2/2/20, 10:47 PM
#15

Är höet ordentligt torrt ska det inte vara några problem men en fördel att använda tyg är att det andas så det gör inget om höet råkar vara lite fuktigt i början.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[EM_L]
2/6/20, 4:14 PM
#16

Aldrig varit med om det under mina två år som jag köpt hö från en bekant som beställer både hö pt sig själv och en extra bal till oss. Finfint hö alltid!

Upp till toppen
Annons: