Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 735 ggr
Anonym123456
2020-02-01 10:51

kostråd till kanin 8-9 veckor gammal

Hej, 

jag har läst någonstans på nätet att så unga kaniner ska ha alfaalfa hö, men om de får det höet så ska dom inte få pellets, stämmer den informationen? 

Jag beställde nämligen alfaalfa hö men också pellets oxbow för kaniner under 6 mån, ska jag bara använda pellets med ett annat typ av hö eller funkar det att kombinera de två? 

vet för tillfället att uppfödaren har använt något hö från en bondgård. Men jag har inte möjlighet att få tag på samma. Kan kaninen bli dålig i magen av att byta hö sort? 

Och sen läste jag också att grönsaker/frukt inte ska introduceras förrän kaninen är 3-4 månader, stämmer det?

Annons:
Arcade-Foodie
2020-02-01 11:55
#1

Bättre att köra på vanligt hö, pellets som är åt kaniner under 6 månader innehåller alfalfa hö så det behövs inte. Risken med att köra rent alfalfa hö är att när du ska byta hö så kan din kanin strunta helt i det nya höet pga alfalfa hö smakar godare. Att introducera bladgrönt och sånt stämmer, då när din unge och flyttar in kommer den vara väldigt stressad. Vilket ökar risken med magproblem, se till att göra pellets bytet långsamt. Så vänta med att introducera nya frukter och grönsaker eller gör det i väldigt små mängder. Om din unga har käkat något hos uppfödaren såsom sallad och sånt, så kan din äta det redan när den flyttar till dig. Allt kräver en långsam introduktion av nya födor eller om de ska börja äta gräs igen. Ibland kan även hö byte orsaka magproblem, det var så min första kanin gick bort. Så det bör man också ha koll på men det är inte lika vanligt som med helt ny föda :)

Oklartliv123
2020-02-01 20:22
#2

Ge kaninen hö från bonde och lite pellets så ska det bli bra. Mina ungar åt bara hö tills dom blev 8mån :) funkade bra, dock dvärgraser. Kaniner kan bli sjuka om man snabbt byter mat så det måste göras successivt

Chinesecrestedlover
2020-02-02 04:31
#3

#2 Hoppas att du skrev fel och menar att dina kaniner bara åt pellets tills de var åtta månader (eller att de aldrig fått pellets). HÖ ska alltid vara kaninens basföda. 

Det kan dock vara nödvändigt med kraftfoder också,  för att de ska hålla ett bra hull. Mina kaniner (som jag hade förut) skulle inte ha klarat sig utan kraftfoder (gav pellets ibland, men mestadels hel havre), eftersom de bodde ute och därmed behövde den extra energin för att klara av minusgraderna under vintrarna. Sommartid (när de förutom hö även åt gräs och galna mängder med äppelkvistar med löv) fick de betydligt mindre kraftfoder, men fick oftast lite grann i alla fall (rörde sig mycket, bodde flera ihop m.m.). 

Min nuvarande kanin (som bor inne) får också lite pellets, men han är av en rätt stor ras och är bara runt åtta månader. 

Till Ts (#0) Om man håller koll så att kaninen äter framförallt hö (helst direkt från en bonde, ett hö som luktar gott och är av god kvalitet - observera att det inte behöver vara grönt för att vara bra, färgen varierar beroende på skördetid, solen, regn osv.), håller koll på att hullet är bra (ger mer kraftfoder/minskar kraftfoder/tar bort det helt osv. beroende på kaninen) och tar det lugnt vid foderbyten (ex. då sommaren kommer med allt mumsigt gräs) så blir det bra.  

Jag har alltid givit unga kaniner mer kraftfoder än när de blir äldre (för att de ska växa bra osv.) men har aldrig haft något speciellt "unge/ungdomsfoder". Har även alltid gett alla kaniner (oavsett ålder) samma hö och inte haft något specialhö till ungar. 

När det gäller när man kan börja ge grönsaker, så är jag nog inte den bästa att fråga (trots att jag haft en herrans massa kaniner under merparten av mitt liv), det får andra svara på. Det jag kan säga är att man alltid ska ta det försiktigt vid foderbyten eller ex. då mängden ska ökas (ex. lite gräs i början av våren/sommaren). 

Jag har givit mina kaniner någon morot/morotsblast eller äpple ibland (som godis) eller då jag introducerat kaniner för varandra = extra gott/godis för att distrahera från eventuella "meningsskiljaktigheter" (de har även fått knäckebröd någon gång ibland). Jag har dock aldrig matat mina kaniner med grönsaker varje dag eller så (anser inte att det behövs eller ens är bra).  Marsvin måste få grönsaker varje dag, eftersom de måste ha c-vitamin (och inte kan producera detta själva) men kaniner har inte samma behov. 

Hö är som sagt det viktigaste i en kanins matsedel och efter det så har mina kaniner fått kraftfoder (efter behov som sagt) samt att de fått beta gräs (och jag har även plockat gräs/maskrosor och lite klöver, förutom det som de betat själva (blir lätt att allt äts upp i hagen, om man har många kaniner ihop och då behöver man lägga till) samt att de fått äppelkvistar (med löv då dessa har löv, annars endast grenarna). Mina kaniner har alltid fått "naturlig" kaninföda i första hand dvs. de har ätit hö och betat samt ätit kvistar och hel säd (havre) och jag har aldrig haft annat än väldigt tillfälliga problem med deras magar eller så (om de t.ex. varit för ivriga att tugga i sig massor med gräs på en gång). 

"Förr" avråddes man ju t.o.m. från att ge kaniner sallad osv. just för att de har känsliga magar och kan drabbas av gaser/trumsjuka m.m. om de äter fel mat…vet inte när detta ändrades för nu ser jag massor med folk som ger sallad varje dag osv. 

Jag håller mig dock till mina beprövade metoder som under alla år resulterat i friska kaniner i bra hull (fått kommentarer kring detta från veterinärer dessutom, att mina kaniner varit fint musklade med bra hull alltså…till skillnad från många andra kaniner veterinärerna träffat på). 

Mvh/Chinesecrestedlover

Upp till toppen
Annons: