Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 489 ggr
Kaninsvans
2020-01-30 23:23

Hjälp! Kanin äter inte som vanligt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår märkte vi att vår lilla kanin inte åt som han brukar. Han har alltid fri tillgå till hö men under gårdagen åt han knappt något alls. Vi ringde då veterinär som sa att eftersom han inte helt matvägrar (han äter liiite hö, och tar emot grönsaker och pellets) så skulle vi inte vara för oroliga, men hålla koll på honom under natten och ge honom obegränsat av det han äter, för det viktiga är att han äter, inte vad han äter. Vi gjorde det och han åt rätt mycket pellets under natten (kanske 0,75-1 dl) och grönsakerna vi gav honom (selleri och paprika var det vi hade hemma) men höet hade inte minskat vad vi såg. Under dagen nu har vi fortsatt ge honom pellets och lite grönsaker, och bytt ut höet till nytt ifall han skulle vara för kräsen för att äta "gammalt" hö. Vi har även tvingat i honom lite critical care (inte så mycket som det rekommenderas, men som sagt totalvägrar han ju inte mat heller). Han beter sig som vanligt, kanske att han ligger ner mer än vanligt men det kan vara jag som är nojig och övertänker också. När han väl är igång är han lika mysig och pigg och nyfiken som vanligt, och han tvättar sig mycket som vanligt. Hans avföring har blivit mycket sämre på bara det här dygnet som gått. På bilden är högen längst till vänster gammal, en kontrollhög, men de verkar ha ljusnat lite med tiden. Men det är taget så hans bajs är normalt och som bäst. Till höger om den är bajs från igår kväll, ganska normalt skulle jag säga, kanske lite mörkare. Efter det är det taget lite under dagen idag och högen längst till höger är plockat nu. Jag gissar att det beror på att han inte äter hö som han ska, så han får inte i sig fibrerna han behöver. Jag tycker också att hans mage är lite spänd men jag verkar vara den enda i familjen av 4 som tycker det, så än en gång kan det vara jag som bara är väldigt nojig. Om magen är spänd, vad beror det på? Imorgon ska vi köpa nytt hö (inget är öppet nu), för vi har funderat om höet han har nu inte är grönt nog (det är inte jättedålig kvalitet på det, men sämre än vad det brukar vara från det märket, och det var det enda som fanns när vi behövde köpa mer). Vi har också börjat ge honom smärtstillande igen, från och med idag (eftermiddag) (lång historia, men vi fick det förut eftersom veterinären sa att han hade dåliga tänder som kunde göra ont men han var inte i skick att sövas då, så han fick smärtstillande tills han var pigg nog, men då, förra veckan, sade en annan veterinär att tänderna såg bra ut och att vi kunde prova sluta med smärtstillande och se hur det funkar. Det gick bra ett tag och vi tänkte att allt var bra men så hände detta, och läkemedlet ska tydligen inte vara farligt alls för kaniner så tänkte att vi kan prova) Jag undrar bara vad vi borde göra? Eftersom han inte matvägrar helt och äter det han tycker är väldigt gott tyckte ju inte veterinären att det verkar så akut, men det var ju igår kväll. Borde vi vänta med att kontakta veterinär igen tills vi ser om höet är boven eller verkar det vara väldigt akut?

Annons:
Maleficum
2020-01-31 01:16
#1

Om han äter annat utan större problem och han fått utlåtande om dåliga tänder tidigare skulle jag misstänka att det är dem som spökar igen! Tänderna växer fort så det går fort när något går fel med dem! Tänderna växer ungefär 2mm/vecka men  det kan variera så de kan växa både snabbare och långsammare.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Kaninsvans
2020-01-31 10:07
#2

#1 Oj, visste att tänderna växer fort men inte så fort! Det är 11 dagar sedan vi var vid veterinären och hon sa att de såg bra ut. Vi trodde att det endera var att när han var där senast och de upptäckte att tänderna var ojämna (kindtänderna) hade han samtidigt problem med öronen, så han blev att äta dåligt pga det, eller att det också var höst och under sommaren och tidig höst hade han varit utomhus emellanåt och då ätit mer gräs (=mindre hö) så det kunde också vara en anledning till att tänderna såg dåliga ut då. Men att sedan dess hade han gått på smärtstillande för att inte känna irritation i kinderna efter tänderna, och hade då "slipat tillrätta" tänderna. Det var då hon sa att vi skulle prova sluta ge smärtstillande. Men om det var problemet borde han väl börjat äta nu? Vi gav ju honom smärtstillande, samma mängd och sort, igår eftermiddag så det borde väl ha börjat värka? Men han har fortfarande bara ätit pellets (vad vi kan se, han jag ju ta tagit fyra höstrån under natten men det är ju svårt att märka)

Kaninsvans
2020-01-31 16:01
#3

Kan tillägga att han äter blindtarmsbajset/"nattbajset" som vanligt, och det måste ju iallafall vara ett bra tecken?

Upp till toppen
Annons: