Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 470 ggr
Linnneas
2020-01-19 22:59

Kanin i liten lägenhet?

Jag har tidigare haft kaniner och känner att det hade varit dags att skaffa en ny. Jag längtar verkligen efter en liten kompis. Dock så bor jag just nu i en studentlägenhet, vilket är ett korridorsrum på 17 kvm. Jag får ha djur på rummet och skulle nog få plats med både bur och alla tillbehör efter lite ommöblering. Mina tidigare kaniner har mer eller mindre fått röra sig fritt i huset där jag bodde tidigare.  Och målet är att jag även nu ska kunna ha kaninen så frigående som möjligt i lägenheten.  Jag spenderar även största delen av mina dagar i lägenheten så den kommer kunna få en hel del sällskap. 

Men jag vet inte om lägenheten är för liten? Är rädd att kaninen ska bli uttråkad eller inte få tillräckligt med Motion? Tänker även att det är lätt att det fort blir stökigt och börjar lukta, även om man städer ofta, i och med att det är ganska litet. 

Jag vill verkligen ha en liten kaninkompanjon men då vill jag veta att den kan få det den behöver för att må bra. Någon som har erfarenhet av att bo liknande med kanin eller har några teorier om/hur det skulle fungera? 🤔😍

Annons:
Arcade-Foodie
2020-01-20 06:45
#1

Bodde själv i en mindre lägenhet en period, fast den var större än 17kvm. Hade 21 kvm, det doftade ingenting från min kanin och han hade inga problem att leka. Men de blev lite tätt, han var ofta i vägen när man pluggade och gillade att distrahera en. Skillnaden nu, när man inte bor så nära inpå är att han inte lika ofta söker kontakt med en. Han ligger hellre mot elementet här hemma än att mysa under täcket i min famn som han alltid gjorde när jag bodde mindre ^^

sp0ngeb0b
2020-01-20 06:48
#2

Jag och mina två kaniner bor i en studentlägenhet på 20 kvm, då inklusive ett badrum där jag inte har kaninsäkrat så där är dörren alltid stängd. Jag har väldigt få möbler så jag har kunnat inreda med kaningrejer och ändå få det att kännas luftigt! Vet att det inte var det du efterfrågade men skulle ändå vilja tipsa om att ha en Hol från ikea som hus till kaninerna då den rymmer toalådan så ser det lite mer "städat" ut, plus att den tar mindre plats än en bur. 

Jag tycker att mina kaniner får rätt så bra med Motion ändå. Jag menar för deras storlek är min lägenhet rätt stor. Men man får tänka smart för att få ut så mycket som möjligt av sin yta. Mina kaniner gillar att vara under min säng så det är typ som ett hus för dem. Jag har även 2 plastbackar där under som jag förvarar lite grejer i, så det blir nästan som ett tunnelsystem. Sedan har jag en sådan Hol som jag nämnde, och har ordnat så att de kan hoppa upp på taket av den och där uppe finns även ett fult hembyggt hus 😂 Har även en transportbur som står öppen som de kan vara i eller hoppa upp på. Sedan har jag även en vanlig tunnel som de brukar springa igenom, och två aktiveringsbollar som de leker med ibland. Dessutom brukar jag leka med dem varje morgon och kväll, oftast genom att slänga runt pellets i hela lägenheten, då blir de galna och springer runt som dårar för att hitta alla. Efter en sådan omgång håller de sig lugna hela natten så att jag kan sova ostört. 🙂 Så jag tror nog de får rätt bra med Motion faktiskt. Till våren tänkte jag även prova ta ut dem på gården och låta dem springa lite på gräset (i koppel så klart). Förhoppningsvis kanske man kan göra det någon gång i veckan för extra aktivering.

Angående lukten tycker jag knappt det är ett problem. Jag har en kattlåda från ÖB till mina två, tror det är den lite större modellen. Använder spån som strö. Jag upplever att den börjar lukta kiss efter ca 2 dagar, men jag har också rutinen att tömma den efter två dagar så jag ser det som en påminnelse att tömma i stället haha! Sedan vet jag att det finns andra sorters strö som luktar mindre så det kan ju vara ett alternativ om man känner att det blir ett problem. Jag har även provat att sätta ut små skålar med ättika och vatten i anslutning till toalådan då det ska neutralisera dålig lukt, vet dock inte hur väl det funkade men kan ju också vara något att prova.

Hoppas jag lyckades svara någorlunda, ställ gärna fler frågor om det är något du undrar 🙂 har haft ninisarna här snart fyra månader så tycker ändå jag lyckats lösa de flesta problemen som kan uppstå.

Linnneas
2020-01-20 13:11
#3

#2 Låter som det kan funka bra 👍 Tack så jätte jätte mycket för ett så utförligt svar.  Ska definitivt kolla in alla tipsen! Du verkar ha hittat väldigt bra lösningar🙂

Linnneas
2020-01-20 13:13
#4

#1 Tack för svaret! Kul att höra att det funkade med både lukt och lek. Känner mig lite positivare nu. Låter så mysigt att få bo med sin kanin på det sättet och komma nära varandra 😍Lite pluggfokus kan jag nog leva med att få offra 😎

Ainaz
2020-01-20 16:03
#5

Vi har en väldigt liten lägenhet, kaninerna har hela köket som hem. Vi har en baby grind så att dem inte kan komma till andra rum. Dem springer inte så mycket i köket ändå och föredrar hellre att sitta i buren. Dem är två stycken så dem inte blir ensamma när jag går till skolan. Dom trivs jätte bra och är inga vidare aktiva kaniner.

Upp till toppen
Annons: