Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 848 ggr
Chinesecrestedlover
2020-01-19 21:07

Fixa kaninvänligt hem - innekanin?

Hej!

Visserligen handlar detta inte om burar egentligen…med tanke på att mina kaniner ska vara helt frigående men ändå 😉. Just nu har jag min kanin (som jag letar kompis till) i en inhägnad så han ska lära sig att inte kissa på allt (kastrering är bokad) och hundarna och han ska acceptera och vänja sig vid varandra. 

Min fina Dumbo (Engelsk vädur) <3

Tanken är dock som sagt att han (och hans framtida kompis) ska få vara helt frigående i lägenheten sen och därför försöker jag komma på hur jag ska inreda för att mina kaniner ska trivas med sitt liv; samtidigt som jag gärna se att hemmet inte ser helt galet ut, haha.  

Jag har haft massor med kaniner men dessa blir de första som bor inomhus, så därför tar jag tacksamt emot tips? på hur man kan göra sitt hem mer kaninvänligt och inreda med kaninerna i åtanke. Visa gärna bilder på hur era frigående innekaniner bor, hur ni löst det med toalådor, hö osv. samt hur ni gjort det mysigt för era kaniner. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-01-19 21:16
#1

Funderat på att göra någon slags "toalåda-möbel" ex. med en Ikea Hol (alternativt någon annan möbel men känns bra med alla lufthål i en Hol). Hittade dock information om att Akacia (som den är gjord av) är giftigt…så det känns ju lite så där…men verkar som väldigt många har just Hol till kaniner så stämmer detta? Någon som vet? 

https://www.ikea.com/se/sv/p/hol-foervaringsbord-akacia-50161321/

sp0ngeb0b
2020-01-19 21:36
#2

Finns många som har Hol till sina kaniner men vet inte om det är giftigt tyvärr. Men mina har faktiskt aldrig gnagt på sin. Jag har den stora varianten och den är super :) har kattlåda där inne med spån och hö i. Ovanpå har jag lagt matta och ett litet hus så att de kan vara ovanpå den med. Jag har även täckt golvet med trasmattor då det är skönare för dem att sitta på plus att de slipper halka omkring när de skuttar. Jag har även lagt en filt under sängen då de gillar att sova där under. Har även tunnel och lite andra leksaker till dem men de bara ligger på golvet så de kan använda dem när de vill. Sen är det ju även viktigt att tänka på säkerhet, du kanske redan har tänktoå det men värt att nämna ändå. Sladdar och giftiga växter måste vara oåtkomliga för kaninerna. Jag har skaffat lite sladdgömmor och lite andra lösningar för att hålla dem borta. Kan vara lite klurigt ibland så man får vara kreativ haha!

Chinesecrestedlover
2020-01-19 21:41
#3

#2 Tack för svar. Sladdar håller jag på med för fullt att täcka över på olika sätt, giftiga växter har jag inga (har andra djur som hundar som äter alla växter de kan tugga på typ🤪 samt gojor, så inte mycket till växter hemma nu och ska jag skaffa nya så blir det ogiftiga).

sp0ngeb0b
2020-01-20 06:32
#4

#3 Det var ju bra 🙂 Förresten kom på en annan grej med. Jag vet ju inte vilka förvaringsmöjligheter du har, men jag har i alla fall ganska begränsat. Har hö och spån i förrådet så jag går och hämtar en ica-kasse åt gången typ. Sedan förvarar jag dem i en tvättkorg av hårdplats tillsammans med pelletspåsen, en liten sopkvast, soppåsar, spade osv. Med andra ord det mesta som är kaninrelaterat 🙂 Så det är ett tips? om du behöver någonstans att förvara allt sånt så att inte kaninerna kan komma åt dem eller gnaga sig igenom. 

Åtminstone en av mina verkar tycka det är kul med tunnlar eller liknande där han kan trycka sig igenom. Vill man inte ha så mycket tunnlar kan man sätta en möbel en bit ifrån väggen så där finns utrymme att springa bakom. Min gillar att springa under elementet om där står någonting för, så att det blir som en trång gång. Ingen aning varför han gillar sånt haha men det är i alla fall ett sätt att skapa lekmöjligheter utan att ha massa krimskrams som ligger överallt.

lydisleon
2020-01-20 10:00
#5

Kan tipsa om att införskaffa plastad frotte att ha under lakanet i sängen och ev även i soffor, ifall det skulle visa sig att din kanin gillar att kissa där. Flera av mina kaniner har gjort det ibland, även om de i övrigt varit rumsrena, och då är det väldigt skönt om det inte går ner i madrassen…

[Hannilov]
2020-04-26 21:47
#6

Jag har bara köpt en katt toalett (med lock så det ser bättre ut ifall jag har gäster) och lagt i lite spån och hö i och min kanin klarar det fint :) Det man bör tänka på (ifall du inte redan vet) med toaletten är att kaninen ska ha möjlighet att göra en 360˚ snurr, då använder de den som bäst. Har haft min kanin frigående i mitt rum nu i något år eller så, och det är en fantastisk känsla må jag säga. Det bästa är ju att kaninen kan välja när den vill gosa med en, istället för tvärtom. Jättebra att du tänkt ha han frigående, lycka till :)

Annons:
novembre
2020-04-28 10:34
#7

Vad roligt! Jag har också mina kaniner frigående och kan inte tänka mig att ha dem i bur efter det. När de var små hade de varsin bur eftersom de var okastrerade i den åldern. 

Jag har också den större versionen av Hol, jag har sågat två ingångar för dem och satt upp en plastpåse-hållare att ha hö i som också är köpt på ikea. Där äter de bara hö. Sedan har jag två toa-stationer, en med en skyddande kant, och den andra som en slags igloo (båda med en badrumsmatta under). Där får de även där hö. just från dessa sprids väldigt mycket hö till resten av lägenheten och funderar fortfarande på en lösning hur det kan bli mindre skräpigt. 

I ett hörn står det en pall, av någon anledning som  jag inte minns så har det  under pallen blivit som en liten verkstad för dem :P de får tidningar och lite kartongbitar att gnaga på där. Den är väldigt uppskattad och känns kanske lite tryggt där i hörnet.

Tänk på att vissa kaniner gnager på tapet. Det har mina gjort och ser inte alls roligt ut. Vi har satt upp plastfickor i deras nivå  för att de inte ska kunna gnaga (mer än de har gjort redan). Genomskinliga, gärna de som inte är glansiga är ganska bra eftersom de syns mindre på håll. Håll utkik ifall de gnager på tapet för annars kommer de bara fortsätta och väggarna ser eländiga ut efter ett tag.  

Går det att ordna en lite längre springyta, tex avlånga hallar så älskar de att springa på längre sträckor. Min hona som är väldigt energisk brukar i stunder springa allt vad hon kan på just den sträckan, fram och tillbaka :P

sp0ngeb0b
2020-04-28 11:23
#8

Sedan jag skrev sist i tråden har jag flyttat och har därför kommit på lite fler knep för att göra det trevligt för kaninerna (och människorna). Om man vill ha lite fler krypin kan man skapa ett genom att hänga en filt/handduk över en eller två stolar, och sen även lägga filtar/handdukar/mattor på golvet så det blir mjukt för dem. Har även skaffat masonitskivor som jag satt i holen runt om höhäcken för att inte så jäkla mycket hö ska falla ut genom hålen, funkar jättebra. Om kaninerna ska gå i flera rum tror jag de uppskattar om det finns lite gömställen och/eller saker att göra i varje rum. Mina går just nu i sovrummet, hallen och köket. I sovrummet brukar de vara under sängen mest men där finns mycket annat att utforska också, som att hoppa upp på saker som står framme, gå under byrån etc. I hallen har de sin hol och även perfekta racing-möjligheter då hallen är som en liten korridor (håller med #7 om att det verkar uppskattat!). Där har de även en liten gnag-tunnel. I köket finns två längre tunnlar samt en transportbur som står framme med en liten handduk ovanpå, för att det ska bli mörkare där inne samt mjukare att sitta på om de hoppar upp på den. Innan de fick vara i sovrummet (innan där var kaninsäkrat) hade de en koja under två av köksstolarna enligt beskrivningen ovan). 

Hur har det förresten gått med kaninen, #0?

Upp till toppen
Annons: