Bur och aktivering

Fixa kaninvänligt hem - innekanin?

2020-01-19 21:07 #0 av: Chinesecrestedlover

Hej!

Visserligen handlar detta inte om burar egentligen...med tanke på att mina kaniner ska vara helt frigående men ändå Skämtar. Just nu har jag min kanin (som jag letar kompis till) i en inhägnad så han ska lära sig att inte kissa på allt (kastrering är bokad) och hundarna och han ska acceptera och vänja sig vid varandra. 

Min fina Dumbo (Engelsk vädur) <3

Tanken är dock som sagt att han (och hans framtida kompis) ska få vara helt frigående i lägenheten sen och därför försöker jag komma på hur jag ska inreda för att mina kaniner ska trivas med sitt liv; samtidigt som jag gärna se att hemmet inte ser helt galet ut, haha.  

Jag har haft massor med kaniner men dessa blir de första som bor inomhus, så därför tar jag tacksamt emot tips på hur man kan göra sitt hem mer kaninvänligt och inreda med kaninerna i åtanke. Visa gärna bilder på hur era frigående innekaniner bor, hur ni löst det med toalådor, hö osv. samt hur ni gjort det mysigt för era kaniner. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Anmäl
2020-01-19 21:16 #1 av: Chinesecrestedlover

Funderat på att göra någon slags "toalåda-möbel" ex. med en Ikea Hol (alternativt någon annan möbel men känns bra med alla lufthål i en Hol). Hittade dock information om att Akacia (som den är gjord av) är giftigt...så det känns ju lite så där...men verkar som väldigt många har just Hol till kaniner så stämmer detta? Någon som vet? 

https://www.ikea.com/se/sv/p/hol-foervaringsbord-akacia-50161321/

Anmäl
2020-01-19 21:36 #2 av: sp0ngeb0b

Finns många som har Hol till sina kaniner men vet inte om det är giftigt tyvärr. Men mina har faktiskt aldrig gnagt på sin. Jag har den stora varianten och den är super :) har kattlåda där inne med spån och hö i. Ovanpå har jag lagt matta och ett litet hus så att de kan vara ovanpå den med. Jag har även täckt golvet med trasmattor då det är skönare för dem att sitta på plus att de slipper halka omkring när de skuttar. Jag har även lagt en filt under sängen då de gillar att sova där under. Har även tunnel och lite andra leksaker till dem men de bara ligger på golvet så de kan använda dem när de vill.

Sen är det ju även viktigt att tänka på säkerhet, du kanske redan har tänktoå det men värt att nämna ändå. Sladdar och giftiga växter måste vara oåtkomliga för kaninerna. Jag har skaffat lite sladdgömmor och lite andra lösningar för att hålla dem borta. Kan vara lite klurigt ibland så man får vara kreativ haha!

"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."

Anmäl
2020-01-19 21:41 #3 av: Chinesecrestedlover

#2 Tack för svar. Sladdar håller jag på med för fullt att täcka över på olika sätt, giftiga växter har jag inga (har andra djur som hundar som äter alla växter de kan tugga på typGalen samt gojor, så inte mycket till växter hemma nu och ska jag skaffa nya så blir det ogiftiga). 

Anmäl
2020-01-20 06:32 #4 av: sp0ngeb0b

#3 Det var ju bra Glad Förresten kom på en annan grej med. Jag vet ju inte vilka förvaringsmöjligheter du har, men jag har i alla fall ganska begränsat. Har hö och spån i förrådet så jag går och hämtar en ica-kasse åt gången typ. Sedan förvarar jag dem i en tvättkorg av hårdplats tillsammans med pelletspåsen, en liten sopkvast, soppåsar, spade osv. Med andra ord det mesta som är kaninrelaterat Glad Så det är ett tips om du behöver någonstans att förvara allt sånt så att inte kaninerna kan komma åt dem eller gnaga sig igenom. 

Åtminstone en av mina verkar tycka det är kul med tunnlar eller liknande där han kan trycka sig igenom. Vill man inte ha så mycket tunnlar kan man sätta en möbel en bit ifrån väggen så där finns utrymme att springa bakom. Min gillar att springa under elementet om där står någonting för, så att det blir som en trång gång. Ingen aning varför han gillar sånt haha men det är i alla fall ett sätt att skapa lekmöjligheter utan att ha massa krimskrams som ligger överallt.

"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."

Anmäl
2020-01-20 10:00 #5 av: lydisleon

Kan tipsa om att införskaffa plastad frotte att ha under lakanet i sängen och ev även i soffor, ifall det skulle visa sig att din kanin gillar att kissa där. Flera av mina kaniner har gjort det ibland, även om de i övrigt varit rumsrena, och då är det väldigt skönt om det inte går ner i madrassen...

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.