Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 445 ggr
elisabethi
2020-01-19 18:39

Aggresiv kanin, går det att lösa?

HejHej!

Jag har två syskonkaniner, dem är tvillingar men har lite olika personligheter. Dem är 3 år och ska fylla 4 detta året.  Min andra kanin som heter Attix kan bli ganska aggresiv och morra, ibland även små attackera. 

Jag tror inte att det är omgivningen som är problemet eftersom dem bor ganska stort, dem bor i en lekstuga och har en kattlucka ut till en liten utebur, Varje gång jag städar så får dem vara ute i kompostgallret och leka & äta gräs. 

Han har inte heller alltid varit aggresiv. Han började bli lite aggresiv när vi hade kastrerat honom för ungefär 2 och ett halvt år sedan. Men det blev värre och värre och nu är det lite bättre. Det brukar bero på årstider också. 

Gillar han inte mig längre?

Annons:
Arcade-Foodie
2020-01-20 10:45
#1

Tror att kastreringen gjorde så att han började associera dig med något negativt. Vilket kan ha orsakat hans beteende mot dig. Det gäller bara att börja om från början och bygga upp eran relation igen. Det är lite grann de som hände mig med min ena hane. Fast han hade blivit skrämd av raketer förra året, så han började attackera människor igen. Men efter 2 månader så slutade han och han är tillbaks till att vara jättegosig. Spendera tid och kör positiv förstärkning, så kommer hans beteende försvinna med tiden. Men har ni också kollat upp att han inte känner någon smärta. För ofta beteende ändring kan vara pågrund av att kaninen mår dåligt.

Ainaz
2020-01-20 16:09
#2

Min hona, Tossan, är lite tjurig i hennes personlighet. Min hane är ju uppväxt med endast människor medans hon blev uppväxt med samma art. Hon tycker helt enkelt inte att människo sällskap är lika kul. Ibland vill hon gosa, ibland slickar hon mig men ibland morrar hon, boxas med tassarna och visar rumpan mot mig för att säga "ge mig space!" Felet jag gjorde var att försöka tvinga henne att gilla mig, till slut ignorerade jag henne och gav henne space. Nu är hon aldrig jätte tjurig. Är din kanin aggressiv mot andra kaniner?

Upp till toppen
Annons: