Beteende, hälsa och skötsel

Kanin med svart öga?

2020-01-19 13:44 #0 av: hundälskaren_

Min kanins ögon är till typ hälften svarta, och jag vet inte om det är farligt. Förra ägaren säger att det är hur kaninen ser ut, men ville ändå kolla här för att vara säker. Hon är 5 (snart 6) år gammal och har aldrig varit hos veterinären pga sjukdom/skada. Tacksam för hjälp! Ni kan se på bilden vad jag menar.

Anmäl
2020-01-19 13:47 #1 av: tlover

Ögonen är melerade dvs har två färger. Ljusblå och mörkbrun. Det kan ske hos brokiga och mantlade kaniner och är helt ofarligt och enligt mig mycket vackert.

Även människor kan ha melerade ögon men det är ovanligare och/eller ser annorlunda ut

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!

Anmäl
2020-01-19 15:16 #2 av: NinniH

#1: Det sker inte hos brokade eller mantlade kaniner, utan är kopplade till vit blåögd-genen. Glad Det vill säga en kanin som har enkelt anlag blir wienertecknad och kan få melerade ögon.

Kram Ninni
♥•*¨*•.¸¸♥ BirkenBalder's ♥ ¸¸.•*¨*•♥

Anmäl
2020-01-19 19:24 #3 av: hundälskaren_

Okej, tack så mycket!😊

Anmäl
2020-01-19 21:06 #4 av: tlover

#2 sorry kallas i princip bara brokig eller liknande bland gottisfolk. Iallafall då jag födde upp. Men där är inte färgen viktig (förutom identitation och brokig+brokig)

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.