Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 677 ggr
Kakanskanin
2020-01-19 10:02

Två döda kaniner?

Hej, För tre år sedan gick vår första kanin tragiskt bort. Vi gjorde rent hans bur efter konsten alla regler och väntade till nu med att skaffa nya då min dotter var väldigt ledsen. I höstas köpte vi två nya och igår dog ytligare en igen helt utan förvarning. Hon var så pigg sen på morgonen var hon bara död. Dom bor inne på en altan och har inte varit ute eller i kontakt med andra djur. Kan vi ha haft sån otur att två dör sådär? Den kaninen som är kvar nu mår hur bra som helst.

Annons:
elisabethi
2020-01-19 18:32
#1

Kanske dem har fått i sig något farligt? Min förra kanin dog också sådär…

Men vi tror att den kan ha tuggat på en plast grej som fanns i buren. Dock så hade det varit bitmärken där ett tag, hon älskade att bita på den men vi tror att hon kanske fick i sig för mycket av det eller nåt men vi är absolut inte säkra. 

Så kanske dem har tuggat i sig något som inte borde tuggat i sig under natten?

Kakanskanin
2020-01-19 19:53
#2

Hittar inga bitmärken nånstans, hela buren är i trä inga plastdetaljer. Om det vore en sjukdom finns det väl ingen som överlever i tre år? Vi funderar på att skaffa en kompis direkt då den kaninen som är kvar sörjer så, men vet inte om vi vågar.

elisabethi
2020-01-19 20:31
#3

Kanske bara haft väldigt otur med cancer?

Kakanskanin
2020-01-20 06:23
#4

Ja jag har sökt på det och det kan ju vara så det konstiga är att båda två var runt 6 månader när dom dog. Är kaniner extra känsliga då?

Arcade-Foodie
2020-01-20 10:49
#5

Har du kaninsjukdomar i ditt område? Skulle nog vara bra att fixa en ny bur om du ska skaffa kaniner igen. Du kan även skicka in en kanin till obduktion för att försöka ta reda på varför de dog. Kaniner är väldigt känsliga, men skulle inte säga allt för känsliga. Har haft min kanin käka en halv donut med choklad inget hände men när han käkade en toffla blev han inlagd på blåstjärnan.

Leucanthemum
2020-01-20 21:28
#6

Nej sjukdom kan inte sitta kvar i buren så länge. Kaniner har ganska ”lätt” för att dö så jag tror det är otur, alternativt något i utfodringen men det talar den kaninen som fortfarande lever och mår bra emot. Känns osannolikt med cancer eftersom de varit så unga, är givetvis inte omöjligt men de brukar vara äldre innan det blir så allvarligt att det är dödligt. Magstopp kan gå otroligt fort så det är en teori även om min erfarenhet är att man oftast hinner märka det eftersom det är tydligt att det är något som inte stämmer. Vad är det för typ av kaniner? Är de från seriös uppfödare med god insikt i kaniner och som bedriver vettig Avel? Parasiter, tex coccidier, står för en del dödsfall och om jag fått rätt uppfattning är det inte ovanligt att det är just det när det sker så plötsligt och utan förvarning. Med stora kaninsjukdomarna (rvhd och pest) är det också osannolikt att det är eftersom er sista lever och mår bra. Folk ”panik-stämplar” gärna ett plötsligt dödsfall som rvhd men det finns otroligt mycket mer en kanin kan dö plötsligt av. Beklagar förlusten och håller tummarna för att den som är kvar håller sig frisk!

Annons:
Kakanskanin
2020-01-21 06:12
#7

Min man som hanterade den här lilla mer efteråt sa att nacken va så mjuk, men där hon låg kan hon inte ha ramlat ner från någonting. Ja man kan ju bara spekulera vad som har hänt. Hon är köpt från en uppfödare och vi skulle ju gärna vilja ta en till därifrån men det blir inga kullar förrän i vår. Kan man vänta så länge med tanken på den andra som är kvar eller måste man sätta in en ny direkt så hon inte blir för van att vara själv?

Upp till toppen
Annons: