Annons:
Etikettallmänt
Läst 415 ggr
Anonym123456
2020-01-17 08:26

free ranging rabbit in the bedroom (svensk text)

Efter mycket fundering och läsning så har jag nu bestämt mig för att min nya kanin, ska få vara helt lössläppt, jag hämtar hem honom mellan 5-9 feb, och tänkte ha han enbart i mitt sovrum. Så dörren ska alltid vara stängd. Jag behöver dock tips? för att göra detta så bra som möjligt och jag har tyvärr massvis med frågor som jag hoppas att någon orkar svara på :). 

Jag tänkte såhär, 

1. Jag kör på en matta eller fleece hörna till kaninen, eftersom jag har trägolv och tänkte att längre stunder vill den nog inte springa på trägolv, dock om den nu skulle välja att springa mycket på trägolvet, hur stor är risken för trycksår? behööver jag ha en heltäckningsmatta istället eller räcker 1,5 meter matta i rummet?

2. Klösträd till katter har jag sett vissa ha till sina kaniner, dessa kan de då klättra och hoppa på, hur safe är det? Kan de hända att kaninen klättrar/hoppar högt på den och sedan hoppar ner för den och slår sig hårt/skadar sig?

3. Blir det bra med en katt låda som har lock över sig eller är ev. en sånhär: https://www.arkenzoo.se/trixie-kitty-kattlada?52452 bättre? tänkte använda papper pellets i toalådan- märket little and bigger, är det okej? 

4. Kan en kanin lyckas öppna garderoben precis som katter kan göra, eller lär t.ex sladdar och mina kläder vara helt säkra i garderoben? Och jag har en träsäng i vit färg från ikea, är de farligt om den gnager på den? (https://www.ikea.com/se/sv/p/brimnes-saengstomme-med-foervaring-vit-s79902935/) den har liksom handtag där vid lådorna. 

5. är elutagen farliga för kaniner eller räcker det bara med att inte ha någon sladd i? och utanför osv?

6. hur många fleece rekommenderar ni? Min kanin kommer ju inte vara fullt rumsren när jag får hem den eftersom den är så ung antar jag det. Tänker mig att de lär bli mycket olyckor kanske, och jag hinner inte tvätta konstant, så ni som har era kaniner utsläppta om en kanin kissar  på mattan osv, hur gör ni? räcker de med att tvätta bort med vatten över vasken eller måste man ta de i tvättmaskin på en gång så kaninen inte fortsätter kissa där? 

min höjd på sängen är bara 47 cm så den lär ju kunna hoppa upp där? kan jag begränsa att det händer på något sätt? 

och är det skrämmande för kaninen om jag dammsuger varje dag? jag kommer vilja göra det för att den är långhårig och lär fälla mycket hår. 

tacksam för alla svar jag får, oavsett om ni bara orkar svara på en fråga.

Annons:
Anonym123456
2020-01-17 08:30
#1

juste är också rädd att när jag öppnar dörren att jag ska råka skada kaninen om den står bakom dörren!! hur ska man säkerställa att sånt inte händer? och ni som väljer att ha kaniner i köket, tar dom inte sig upp på köksbänkar? för det skulle vara ohygienskt.

Namiko
2020-01-17 10:25
#2

Eluttagen är inte farliga, enbart inkopplade sladdar. 

Se till att dom ställen kaninen sitter mest på är mjuka så minskar du risken för trycksår. Jag har några bäddar utplacerade där min kanin vilar/sover så han spenderar väldigt lite tid på hårt underlag.

För att kaninen inte ska fortsätta kissa på samma ställe så måste du tvätta filtarna ordentligt, kissar kaninen på golvet så använd ättika för att få bort all kisslukt. Det går även bra att använda ättika i sköljvattnet i tvättmaskinen för att ta bort lukt. Så hur många filtar du behöver beror på hur ofta du kan tvätta dom. Har du tur blir kaninen rumsren snabbt.

Ja, kaninen kan enkelt hoppa upp på din säng. Du kan sätta kompostgaller för om du vill förhindra det. Det finns tyvärr inga snygga/praktiska lösningar vad jag vet. Vissa kaniner hoppar dock över kompostgaller utan problem.

Jag skulle undvika klösträd till kaninen. Jag har katt så jag har ett och kaniner tar sig lätt upp men inte lika lätt ner och då blir det ofta att dom helt enkelt hoppar hela vägen ner till golvet direkt. För att undvika skador när kaninen hoppar ner från saker, som sängen tex, se till att det ligger en matta på golvet så han inte halkar. Kaniner är gjorda för att hoppa, men inte för att landa på halt underlag.

Kaniner vänjer sig vid ljuden som finns i hemmet, inklusive dammsigare. Är kaninen uppväxt inomhus så är det redan van. Är den uppväxt ute så kan den bli rädd i början eftersom det är ett nytt ljud. Min kanin flyttar sig knappt när jag kommer med dammsugaren :P

Vad gäller dörren så får du vänja dig vid att öppna dörren försiktigt så kaninen har en chans att flytta på sig.

Vissa kaniner hoppar upp överallt, inklusive diskbänken. Jag har aldrig haft en kanin som gjort det trots flera frigående kaniner. Några har varit uppe i fönster däremot.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anonym123456
2020-01-17 11:03
#3

Tack snälla för svar ☺️

Upp till toppen
Annons: