Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 769 ggr
Anonym123456
1/16/20, 12:41 AM

Funkar detta som bur?

Hej, jag undrar om den här hagen skulle funka som en inomhus bur? Eller kommer kaninen lyckas välta gallret? Dundrar på fleece som botten material. Funkar det också? Vill inte ha något hårt på botten. Sen vill jag att kaninen ska få komma ut varje dag runt om lägenheten också . https://www.omlet.se/shop/kaninprodukter/zippi_kaningard_och_lekhagar_tillbehor/25494/zippi_kaninlekhage_-_startpaket_-_enkel_höjd/?gShoppingPid=25494&gclid=EAIaIQobChMI1fKPoeOG5wIVw42yCh3cSAvPEAQYBiABEgIj3_D_BwE

Annons:
Chinesecrestedlover
1/16/20, 9:05 AM
#1

Det där lär den hoppa över ganska omgående. 

Kaniner kan hoppa över kompostgaller (om de vill) som är betydligt högre än det där… så det blir en enkel match för kaninen att ta sig över; oavsett hur liten/stor kaninen än är. 

Min nyaste galning (som är av en stor ras…och borde vara klumpigare än en dvärgkanin kan man tycka) hoppar (eller klättrar) t.o.m. över kompostgaller som står på högkant = ca 90 cm högt. Han är inte lätt att hålla i sin Hage (bor inomhus och ska få vara frigående, men behöver kunna vara avgränsad i nuläget, då han och hundarna inte är vana vid varandra ännu).

Anonym123456
1/16/20, 9:41 AM
#2

Oj.. tror jag sett amerikanska YouTubes som använt liknande burar. Jag vill ju verkligen inte behöva stänga in kaninen i en bur, men samtidigt om de kan hoppa så högt, jag har inte kaninsäkrat hemma. :/

Arcade-Foodie
1/16/20, 10:01 AM
#3

Beror också på Vilken ras? du har, vet att min hermelin skulle aldrig kunna hoppa över den eller klättra. Men min dvärgvädur skulle enkelt flyga över den 🤣 Så storleken kommer utgöra en viktig faktor om kaninen är kvar i buren eller inte ^^

Anonym123456
1/16/20, 11:36 AM
#4

Vad har du för bur för din dvärgvädur? 😅 det är en dvärgvädur

Arcade-Foodie
1/16/20, 12:19 PM
#5

#4 Min dvärgvädur är en utekanin med kompostgaller Hage som har nät över sig för att hindra honom från att rymma. Han har 15 kvm yta att springa på men han har rymt många gånger. Har en innebur, vilket är största kaninburen Simon man kan köpa. Fast då är min dvärgvädur löst i mitt rum och hoppar in och ut från buren. Min dvärgvädur bor inne under sommaren men ute resten av året. Får bara ha en lösgående innekanin. Om du kan ha någon laka eller nät över hagen, så kommer din kanin inte rymma ^^

Anonym123456
1/16/20, 1:37 PM
#6

Funderar på nån av dessa två istället, har ni några tips? eller åsikter? Jag planerar att självklart ha en öppen dörr när jag är hemma så kaninen jättegärna får springa löst när den vill det. Men inte när jag sover eller är borta och inte kan ha koll på kaninen. Jag gillar öppningen på sidan på den här buren https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/kaninburar/burar_120_cm/333855?tduid=60564f0e64aebe6a9568aa4d84c613bb Men på den här buren gillar jag att den är högre i tak, https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/kaninburar/burar_120_cm/322392?rrec=true&pr=product1_rr&slot=1&exprienceid=7848&strategyid=103287 Och vad har man för bottenmaterial i sånna burar? Jag funderar på fleece fortfarande, men kan de göra kaninen icke rumsren. Har nämligen läst att om kaninen känner sin kisslukt någonstans kommer han fortsätta kissa på samma ställe? Om han väljer att kissa på fleecen ist för toaletten så blir de svårt att flytta kisset i toa lådan. Och om minsta lilla olycka händer eller om han faktiskt tar aktivt val att kissa på fleecet så äre svårt o tvätta varje dag!

Annons:
Chinesecrestedlover
1/16/20, 1:39 PM
#7

Skulle säga att det beror mer på kaninens personlighet än på storlek eller ras. 

Hade en dvärgvädur som (under en period då hon bodde i förrådet eftersom  hon skulle bli utekanin men behövde vara inne tills värmen kom); tog sig upp på en frysbox, den var ganska hög men hon satt uppe på den då jag kom in vid ett/ett par tillfällen. Detta var en unge dessutom så hon var ganska liten. 

De klarar även att hoppa ganska så högt utan att ta i något på vägen…titta bara på hoppkaniner liksom (och de hoppar ofta med ganska liten "fartsträcka" innan). 

https://www.youtube.com/watch?v=jjOr90X3Vzg

https://www.youtube.com/watch?v=IejVjC10mbo

Jag skulle inte våga lita på ett så lågt "staket". Vill de så kan de. 

Bara för att man kanske har en kanin som inte hoppar/klättrar som #3 skriver så betyder det inte att de inte kan om de skulle vilja, just dessa kaniner kanske väljer att inte hoppa över men det är en helt annan sak. Att säga att en viss ras inte kan ta sig över är fel, alla kaniner är olika och de är olika "rymningsbenägna" och olika duktiga på att hoppa.

Chinesecrestedlover
1/16/20, 1:57 PM
#8

#6 Ska du ha kaninen i en bur så måste du se till att den håller måtten enligt Jordbruksverkets regler (L80). 

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html

Storleken beror på hur mycket kaninen väger, under 2 kg så ska den ha en bur på MINST 100x50x50 cm. Väger den över 2 kg (men under 3,5 kg) så måste den i stället ha  Minst 120x60x60 cm.  Vilket jag personligen tycker är galet litet. 

Sen så skriver du att den ska vara i buren "när du sover" vilket jag antar gäller även skymning/gryning (om du inte är en nattuggla som jag) dvs. den tiden som kaniner är som mest aktiva…det blir ju "lite" fel att kaninen får jätteliten yta att röra sig på när den är som allra piggast. 

Om du ska ha en bur så se till att den är rejält tilltagen, de burar du länkar till är för små (på håret lagliga visst men oavsett det så är det för små, såvida inte buren är öppen dygnet runt).

Anonym123456
1/16/20, 2:14 PM
#9

Är 140 de bästa isåfall? får nog bli 140 cm isåfall. Vill absolut inte att kaninen ska må dåligt

Chinesecrestedlover
1/16/20, 3:25 PM
#10

#9 Vet inte vad det finns för innekaninburar (vilka mått osv.) men jag misstänker att de flesta (om inte alla) är för små för vad jag personligen skulle sätta en kanin i. 

Det är aktiva djur och även en dvärgkanin är ganska stor i jämförelse med en bur på 140 cm och kan inte göra speciellt mycket i den. Dessutom finns ju lagkrav på att de ska ha en hylla i buren, vilket gör att det blir ännu mindre plats att "hoppa runt på". 

Jag tror starkt på att ge alla djur (oavsett art) så stora utrymmen som möjligt att leva på. När det gäller kaniner så innebär detta för mig att de antingen ska ha en stor bur utomhus (där de kan äta torrt hö, bädda in sig i massor med halm då det är kallt och sova) med en väl tilltagen Hage till som de har tillgång till dygnet runt (där de kan springa runt, gräva m.m.)= x-antal kvm yta (så stort man har möjlighet till). Bor de inomhus så tycker jag att de ska vara frigående (helst i hela lägenheten/huset men annars i alla fall minst i ett större rum). 

Min nyaste galning är extremt missnöjd med att vara instängd och gör allt för att försöka ta sig ut, visserligen är hans yta extremt liten i nuläget (bara ca 120x200 cm) eftersom de tyvärr inte hade kompostgaller i butiken så jag blev tvungen att dela av med det som fanns, ska utöka så snart det bara går och sen ska han som sagt få vara frigående.

Maleficum
1/16/20, 4:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#11

Vet inte hur ditt boende ser ut men mitt bästa tips? är att försöka kaninsäkra ett rum/större utrymme där kaninen får vara när du inte kan ha full uppsikt på den men ändå ger bra med utrymme för kaninen att röra sig på. (Sveriges kaninvälfärd rekommenderar en minsta yta av 250cm x  180cm x 70cm för att en normalstor kanin ska kunna röra på sig ordentligt).

När jag hade en kanin inne som älskade sladdar så fick hon bo i köket där det inte fanns några sladdar för henne att hitta men ändå ha bra utrymme att springa på. Min nuvarande kanin rör inte sladdar (så länge de inte hänger ner mitt framför näsan på honom i vägen för där han vill skutta) och rör inte andra saker heller (så länge han erbjuds grenar att gnaga på) så sen han blev rumsren (och jag var säker på hur han hantera sladdar och sånt) har han alltid gått helt fritt hemma (när han var liten hägna jag av en del av vardagsrummet med kompostgaller där han fick bo när jag inte kunde ha hel koll på honom och han och hunden vant sig vid varandra).

Är ju fortfarande "hans" utrymme det hörnet av vardagsrummet (även om kartongslottet fått bytas ut när han växte ur de små kartongerna).

Som #10 nämner är ju kaninen ofta som mest aktiv de tider vi själva kanske inte är hemma/sover. Min kanin skulle klara att vara instängd i bur mitt på dagen då han mest ligger och sover då men inte på kvällen/natten för då är han ett litet energiknippe som blir värre om han haft tråkigt under stor del av dygnet. Märks extra tydligt på landet där han och jag bor i en frigga med tillhörande liten gräsplätt för honom. Får han inte vara ute i stor Hage (på vår stora gräsmatta) under dagen eller får någon annan form av bra sysselsättning (komma in och skutta i stora huset och sitta två timmar i soffan och gosa eller liknande) så väcker han mig på nätterna och kräver uppmärksamhet och sysselsättning.  Märks även här hemma om det är dåligt väder så han inte vill gå ut på tomten, då blir han väldigt klängig på mig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: