Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 777 ggr
Evajohanna
1/13/20, 9:45 PM

För tjock kanin

Hej! Min kanin är extremt överviktig. Han är en dvärgvädur på 4 månader, och han väger 8 kilo. Vad kan jag göra för att han ska gå ner? Han får specialmat bestående av 3 dl Royal Canin pellets, 1 banan och 1 dl havregryn mixat med vatten. Jag kör det i mixern och det blir till en väldigt näringsrik ”gröt”. Han får det en gång om dagen, och han slukar upp det på dryga minuten. Jag har minskat på mängden redan som det är, plus tagit bort hans hö, men han går upp i vikt ändå. Han har annars bra kondition; vi går på promenad varje dag och han bor i en box tillsammans med min sköthäst. Mvh, E-J

Annons:
trollslända
1/13/20, 10:47 PM
#1

Ge mycket  hö men ta bort det övriga du ger så blir det nog bra.

Arcade-Foodie
1/13/20, 11:09 PM
#2

Ta bort all mat och ge hö. Han får gå på en strikt hö diet. Man ska aldrig ta bort hö för en kanin. Kaniner ska ha runt 90% hö i sin diet och 1 msk pellets samt grönsaker. Man kan ofta helt utesluta pellets och bara ge hö och bladgrönt. Frukt och morötter är godis som ska vara ges en gång i veckan.

Arcade-Foodie
1/13/20, 11:12 PM
#3

Tycker du ska läsa om kaniners diet och vad de ska äta. Vad som klassas som godis och hur mycket de ska äta. Min frank vädur käkar 1 dl pellets hon väger 5 kg och din dvärg vädur som ska vara 2 ggr mindre än min, får för mycket mat för vad han ska väga. Äger själv också en dvärgvädur och har reglerat hans föda utefter honom.

Fokus_on_Pepsi
1/14/20, 2:12 PM
#4

är du säker på att det är en dvärgvädur? i mina ögon är det omöjligt då dvärgvädurar brukar väga mellan 1,5-3 kg vid vuxen ålder. 

Kan det kanske vara en fransk/engelsk/tysk vädur?

Arcade-Foodie
1/15/20, 12:57 PM
#5

#4 Den vikten på en 4 månader gammal vädur ras, är fortfarande överviktig och farligt för kaninen. Det skulle även vara det för en fransk vädur unge på 4 månader och de är den största vädur rasen som finns. Den väger lika mycket som en full vuxen belgisk jätte.

emmachau11
1/15/20, 3:23 PM
#6

Ge kaninen hö för kaniner måste ha hö och dom blir ej överviktig av hö men minska lite av maten. Du kan ju träna och göra lite trix och så med kaninen så rör den på sig mer men hur mycket mat ger du den just nu?

Annons:
Pälsälskaren
1/18/20, 9:36 PM
#7

Hö är 90% av en kanins kost det går inte att ta bort. Jag skulle själv inte ens ge en hel banan till min kanin om hon får banan är det en halv banan en gång i veckan. Vad jag förstår så får inte din kanin grönsaker vilket är 10 % aven kanins kost om inte mer. Sluta ge den pellets för pellets är inte nödvändigt i första hand

Pälsälskaren
1/18/20, 9:36 PM
#8

Hö är 90% av en kanins kost det går inte att ta bort. Jag skulle själv inte ens ge en hel banan till min kanin om hon får banan är det en halv banan en gång i veckan. Vad jag förstår så får inte din kanin grönsaker vilket är 10 % aven kanins kost om inte mer. Sluta ge den pellets för pellets är inte nödvändigt i första hand

[EM_L]
1/20/20, 7:49 AM
#9

3 dl pellets. 1 dl havegryn och en banan? Bort, bort med det. Alldeles för mycket och faktiskt inte så nyttigt. Förmodligen är det pågrund av den stora mängden som din kanin har gått upp i vikt. Skippa all pellets och frukter för ett bra tag och ersätt med en massa bra hö och med enstaka blandgrönt några gånger i veckan. Som spenat, persilja, ruccola, gräs, maskrosblad m.m… Det får du slå upp om du vill veta vilket bladgrönt de kan äta. Typ Kaninmagazinet som är en bra sida! Inget sånt som är morötter, äpplen och så vidare.

SabinaG
1/20/20, 12:57 PM
#10

OMG 😲 inte konstigt att han är överviktig! Ta bort all mat och ta tillbaka höet! Hö är deras basföda och ska aldrig tas bort (sålänge veterinär säger något om det pga någon sjukdom tex) Han måste gå på hö diet och du måste verkligen motionera honom ordentligt nu! Finns jätte många bra sidor och böcker om kost som jag tycker du ska läsa, helst redan nu! Lycka till 🌸

Ainaz
1/20/20, 4:22 PM
#11

Enligt mig är du inte så kunnig i kanin kost ämnet. 8kg är VÄLDIGT mycket för en överviktig kanin. Mina väger båda 2kg och den tyngsta jag haft som var överviktig när han kom hem till mig var 5kg. Snälla köp inte djur om du inte kan något om det. Blir det inte stressigt att bo med hästar? Så mycket ljud och dem kan enkelt bli skrämda. Som alla andra i tråden har sagt, ge din kanin endast hö. Punkt.

Evajohanna
1/25/20, 2:39 PM
#12

Tack för alla tips? och råd. Jag läste kommentarerna för ett tag sen men svarade aldrig. I vilket fall så har jag minskat på hans mat, han får bara några pelletsbitar och lite banan varannan dag,. Jag har även gett honom hö och halm (för att tänkte att det är mysigt för honom att sova/leka i), och problemet nu är att han föredrar att äta halm över hö. Han vräker i sig det. Har provat att ta bort det och bara ge hö, men han vägrar äta. Stackarn är fortfarande lika tjock som en boll! :( #11 Nej, tyvärr så är jag inte så kunnig. Den här kaninen, Frasse, bodde på en gård innan. Han verkade inte ha det så bra så jag gick dit en kväll och tog honom. Det gjorde för ont i hjärtat att se honom där. Hann liksom inte plugga på om kaninkost och förbereda mig, om du förstår. Sen när det kommer till hästar så låter de inte speciellt mycket. Och de är bästa kompisar, Frasse sover alltid bredvid ponnyn och de tvättar tom varandra ibland. Så skulle inte tro att det är stressigt för honom,

Upp till toppen
Annons: