Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 581 ggr
Chinesecrestedlover
1/13/20, 12:53 PM

Frågor om vaccinering av kaniner

Hej!

Nu när jag äntligen skaffat mig en långörad familjemedlem igen och förhoppningsvis snart kommer skaffa mig en till så undrar jag över vaccination. 

Jag har aldrig tidigare vaccinerat mina kaniner, dels för att det inte precis var någonting man gjorde och när det började komma diverse sjukdomar som ökade och spred sig så var det mest i södra Sverige (i alla fall så som jag förstod det). Jag bodde i Stockholm då och sen när jag flyttade så var mina kaniner "medelålders" herrar och jag vet inte…det kändes inte jätteaktuellt antar jag…sen försvann de ju även ca ett år efter att jag flyttat också…så…ja… 

Nu har jag dock sett att det finns ytterligare en sjukdomsvariant och att dessa sjukdomar nu sprider sig längre upp i landet… så då började jag fundera på om jag borde vaccinera? Eller om detta inte är nödvändigt i "min situation" osv. 

Känner mig väldigt osäker kring detta ämne, eftersom det inte är någonting jag känt att jag behövt ta ställning till tidigare. Nu känns det dock som jag borde "forska" lite mer kring detta i och med mitt nytillskott Dumbo❤️ och hoppas på er hjälp med att klargöra lite saker. 

"Min situation":

  • Bor i Örebro län (ute på "landet" i ett mindre samhälle)
  • Kommer ha kaninerna som frigående innekaniner men även låta de komma ut i koppel, strosa på min uteplats och efter att jag gjort vissa förbättringar (gällande säkerheten av min utebur/hage) m.m. troligtvis låta de bo utomhus under den varmaste tiden på året. 
  • Jag har inga som helst planer på att ex. tävla (hoppning/ställa ut) eller dylikt så de kommer inte träffa andra kaniner än varandra. 
  • Det finns mig veterligen inga vildkaniner i området, men säkert en och annan hare.

Varför jag funderar på att vaccinera är väl ganska självklart, vill såklart inte att mina älsklingar ska riskera att bli sjuka och dö av någonting som kan förhindras. 

Varför jag tvekar kanske är något mindre självklart men jag har läst om kaniner som dött av vaccinet, så jag oroar mig för biverkningar och liknande. Är det vanligt med biverkningar och riskerar jag att förlora mina gullungar om jag vaccinerar eller är detta något extremt ovanligt undantagsfall? 

Sen så är det (i alla fall på den klinik jag kollat pris på hittills) rätt dyrt att vaccinera en kanin (dyrare än för mina hundar) i alla fall om man ska ha båda vaccinen som jag sett på den hemsidan och ännu dyrare blir det ju såklart för två…så är det värt det (trots biverkningsrisker) eller är risken att de får sjukdomarna i fråga minimal? 

Om jag fattat rätt så skulle det kosta 828 kr/kanin att vaccinera (med de två vaccin som de har) på den kliniken i alla fall (antar att det är/år?). 

Hur ofta ger man respektive vaccin och bör man i mitt fall vaccinera? Om kaninen inte blivit vaccinerad tidigare ger man då flera doser i början med någon typ. av tidsintervall (som med en valp t.ex.) eller hur fungerar det? 

Om jag borde vaccinera, bör jag då vaccinera mot både "pest" och gulsot (och i så fall gulsot 1 eller gulsot 2 eller båda varianterna) eller bara den ena av de olika sjukdomarna (och i så fall vilken)? 

Lite förvirrad minst sagt…men vet att risken för smitta/vad man bör vaccinera mot osv. varierar beroende på var i landet man bor.  

Hur resonerar ni/hur gör ni? Vaccinerar ni och i så fall mot vad?  Var i landet befinner ni er? hur bor era kaniner? osv.? Vad fick er att välja att vaccinera/inte vaccinera? 

Lite hjälp här, haha. 

Dumbo <3

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Arcade-Foodie
1/13/20, 1:10 PM
#1

Du vaccinerar kaninen 2 ggr/ år och det är en väldigt liten risk att man få biverkningar från vaccinet. Vaccinet kommer ge ett extra skydd och minska risken att din kanin får någon av de sjukdomarna men de finns alltid en viss risk. De är som när människor vaccinerar sig så finns det en risk för biverkningar. Jag vaccinerar alla mina kaniner varje, gör det innan sommaren sätts igång. Men slarvar under vintern, när de ska ha sin andra vaccinering igen. Då det kostar 1200 kr för att alla kaninerna ska få en spruta. Då ena vaccinet ger skydd i ett år medan de andra är bara 6 månader. Äger två utekaniner och en innekanin. Kanin smittorna kan spridas via myggor och andra blodsugande djur. Har inte exakt så mycket pengar, då jag läser på universitet och måste budgetera kostnaderna. Och vaccinera kaninerna får plånboken att tömmas snabbt varje gång. Jag vaccinerar mot RHVD 1 & 2, samt kaninpest och bor i göteborg. Jag har harar i mitt område och vildkaniner. Varför jag valde att vaccinera är rent av, om jag kan ge ett extra skydd till mina kaniner såklart de ska få det. Vet att det finns risker men chansen att de får biverkningar är väldigt liten. De är de samma när man själv fattar beslutet att vaccinera sig eller inte, det finns en risk att få biverkningar men det är större chans man blir sjuka av viruset än att man får en biverkning av vaccinet.

Maleficum
1/14/20, 3:23 PM
#2

Jag vaccinerade mina kaniner när jag bodde nere i Skåne (även om de var inne kaniner) då ju smittan är som störst där (samt att jag ibland ställde ut mina och även var aktiv i kaninföreningen då så var på flera utställningar och vistades i ett koloniområde där flera kaninuppfödare hade kaniner).

Men jag sluta vaccinera när jag flytta tillbaka till Stockholm (spenderar också stor del av sommaren i Bohuslän där det, iaf tidigare, inte bekräftats smitta).

Nu har ju smittan spridit sig mer och det har börjat dyka upp vildkaniner runt där jag bor (samt massa harar) men efter mycket velande och rådgörande med "min" veterinär så bestämde jag mig för att aldrig vaccinera min nuvarande kanin (pga hans sjukdom). Smart eller inte vet jag inte men han är över fem år nu och, peppar peppar, har klarat sig fint hittills.

Om det nu skulle bli känt med ett större utbrott i närheten så kanske jag skulle tänka om och vaccinera (då smittrisken känns större än eventuella vaccinationsrisker).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: