Annons:
Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 390 ggr
Chinesecrestedlover
2020-01-12 19:17

Välja sele (ej för hopptävling m.m.) - råd?

Hej!

Jag har lite funderingar kring val av sele till mina "små" vänner :-)

Jag använde inte sele på de kaniner jag hade senast eftersom jag inte kände något direkt behov av det. Hade först tänkt hoppträna den ena… men när den grabben visade sig vara en tokstolle som gärna attackerade mig så fort jag kom nära🤪 så insåg jag ganska omedelbart att det nog inte var något han skulle ha tyckt om. 

Dessa båda grabbar (kastrerade dvärgvädursbröder) försvann spårlöst💔 från sin bur/hage 2016 och sedan dess har jag varit kaninlös…tills igår😃 

Detta innebär naturligtvis att det var länge sedan jag använde sele på en kanin (köpte de senaste 2011…så innan där någon gång). Jag använder dock enbart sele på mina hundar och har genom det ändrat mig lite gällande vilka typer av selar samt vilka egenskaper jag anser att en sele ska ha. 

Nu till varför jag skriver denna tråd: Jag vill selträna mitt nytillskott (en galet söt engelsk vädur) och den kompis jag planerar att köpa till honom. Detta för att jag vill  kunna erbjuda de så mycket utevistelse som möjligt och vill ha möjlighet att ta de på "promenader"; så de kan följa med till de ängar och dylikt som finns i närheten. Dessa blir de första kaniner jag någonsin haft som kommer bo till största delen inomhus (som frigående), alla andra kaniner jag har haft (haft massor mellan 1990 och 2016) har bott utomhus.  

Vad jag söker i en sele är:

  • Den ska vara gjord av tyg/syntet (jag använder inte läder eftersom jag är vegan)
  • Den ska naturligtvis passa så pass stora kaniner som det rör sig om (ca 3-4 kg eller högre). Har mest haft dvärgkaniner och något större dvärg-blandraser innan, så det är ju lite annat. 
  • Den ska vara säker så att kaninen inte riskerar att ta sig ur den. Otroligt viktigt för jag kommer befinna mig på platser som inte är inhägnade och det finns galet mycket katter i mitt område (och vägar i närheten m.m. såklart)…vill inte riskera att en skrämd kanin sticker iväg (även om kaninen typ. är större än min största hund, haha). 
  • Den ska sitta bekvämt och det är här som jag ändrat mycket av min syn på selar: När jag hade kaniner som använde sele sist så hade jag lite olika varianter, men framförallt "H-selar" (har för mig att jag hade någon "8a" också). Bra och enkla selar som inte gjorde att de riskerade att rymma…men och här kommer då det stora men:et. Nämligen att dessa riskerar att göra kaninen illa i halsen i och med att den kan trycka om kaninen skulle dra. 

Naturligtvis har jag aldrig gillat den aspekten av en sele…men efter att ha läst om alla nack-/ryggskador som kan uppstå om en hund använder halsband/felaktig sele…så har jag använt mig av så kallade "Y"-selar till mina hundar. Dessa selar gör att trycket (när hunden drar i kopplet eller bara går framåt) hamnar längre ner, på bringan istället för på halsen = bekvämare för hunden och utan skaderisken i nacken/halsen/ryggen. De selar jag använder till hundarna har också breda och mjuka (fodrade/vadderade) band vilket såklart ökar bekvämligheten ytterligare. 

Typer av selar jag använder till mina hundar:

Limex Softsele https://hast-hundsportbutiken.webnode.se/products/softsele-limex-xxl2/

Gustav och Evita https://lillanosen.se/43-promenad/gustaf-evita-sele?gclid=EAIaIQobChMIle6K-8_-5gIVxqMYCh3lwACJEAQYAyABEgIh4PD_BwE

https://www.crtzoo.se/hund/hundselar/gustaf-evita/sele-pro-victorian

Hurtta https://www.haromi.se/sele-hurtta-casual-p-2814.html

Har även använt ett i denna modell någon gång ibland (dock annat märke och modell*):

https://www.haromi.se/sele-koppel-nobby-softgrip-p-2698.html

Nu till mina frågor: 

  1. Finns det möjlighet att ett liknande sele/en liknande variant kan fungera för en kanin (eller kommer de ta sig ur)? 
  2. Vad använder ni med större kaninraser för selar till era kaniner? 
  3. Det känns som att den variant som jag länkade sist till (märkt med*) skulle kunna vara smidig. Tänker med tanke på att kaniner tenderar att vara lite mindre samarbetsvilliga än hundar och för att den inte behöver träs över huvudet. Men är den rymningssäker för en kanin eller kan de "åla sig ur" en sådan?  
  4. Om "H" sele trots allt är det bästa alternativet (mest säkra för rymningar) finns det någon variant där det även finns en rem mellan benen/under magen…(kanske inte kallas "H" sele längre då men…) alltså där belastningen på nacken minskas? 
  5. Finns de "H" selar med bredare band för ökad bekvämlighet som i så fall kan passa för en kanin av större modell?

Dumbo (va annars, haha) <3

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
thistletoe
2020-01-12 21:15
#1

Y sele motsvaras av bröstsele för kaniner. De är de säkraste selarna, både ur rymningsaspekt och bekvämlighet för kaninen. Jag har dålig koll på vilka som är aktiva nu för tiden, för jag har bunkrat så bra att senaste selen jag köpte införskaffades 2017. De jag har köpt av som gör jättefina och kvalitativa selar som jag ser fortfarande är aktiva är gullvikens kaninselar (hittas på facebook), tallbackens selar (facebook, dock mer aktiv på instagram) och sarasselar (Instagram, osäker på henne dock men tror hon håller på i mån av tid). De gör selar för allt från dvärghare till belgisk jätte och det går säkert måttbeställa om man vill det. Det går ju köpa i djuraffär, men hundselar sitter, av min erfarenhet, inte jättebra på kanin. Bröstselar brukar i princip inte gå att få tag på för kanin eller katt i butik, och de andra selmodellerna är rent kassa så jag skulle satsa på en privat tillverkare som gör kaninselar, som de jag nämnde ovan. Den modell du nämnde sist har jag förresten testat på kanin och de allra flesta av mina var betydligt svårare att sela med den än med bröstsele, som man drar över huvudet och lyfter ett ben för att sen knäppa under magen. Med sista modellen måste man ju lyfta båda framben och det är inte särskilt populärt hos de flesta. Nackdelen med bröstsele är dock att den kan vara lite trixig i början när man har kanin med hängöron, men det löser sig med lite träning både från ägar och kaninhåll.

Upp till toppen
Annons: