Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 641 ggr
KarinLundqvist
2020-01-12 17:24

Att få ihop 3 kaniner

Hej! Behöver verkligen råd från alla kaninproffs. För att göra en lång historia kort så försöker vi nu få ihop 3 kaniner. Det är en hona och en hane som är par sedan innan och dom är 5 år. Dessa försöker vi få ihop med en 5 månaders ensam kanin. Den ensamma honan har innan bott i buren dom nu ska bo i. Vi tog ut henne i fredags och städade ut buren. Satte in de två äldre kaninerna och hade det så i ett dygn. Sedan satte vi alla tre kaniner i en Hage mitt ute på gräsmattan. Där va dom i ca 3 h. Först jagade dom och ”naffsade”osv. Sen gick hanen in i transportburen vi hade i mitten och bara satt där. Tillslut satte vi tillbaka alla i deras vanliga Hage som är utanför buren där dom ska bo. Dom har nu varit där tillsammans sedan igår eftermiddag. Dom jagar fortfarande den lilla ganska mycket. Inte hela tiden och dom låter henne vara när hon ”går undan”. Men hur länge ska man låta det vara så? När borde det bli bättre? När ger man upp? Så tacksam om någon tar sig tid att svara.

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-01-12 18:04
#1

Bråkar de? ordentligt (så de skadar varandra dvs. blöder eller dylikt) eller bara jagar varandra? Har de tillgång till gömställen/hur många? Hur stor är buren/hagen?  Håller sig den yngre hela tiden borta från de andra kaninerna eller är det någon gång som alla eller en äldre och den yngre sitter nära varandra? 

Mvh/Chinesecrestedlover

KarinLundqvist
2020-01-12 18:16
#2

Inget blod och ser inga andra skador. De jagar bara varandra. de har tillgång till gömställen. En transportbur ute i hagen, ett litet hus nere i buren. Och ett ställe uppe i buren där lillan blir lämnad totalt i fred. Hagen är ca 20 kvm. Buren där dom bara är instängda på natten är i två plan och varje plan är ca 2 kvm. Den yngre håller sig typ hela tiden borta från dom äldre.

KarinLundqvist
2020-01-12 18:16
#3

Inget blod och ser inga andra skador. De jagar bara varandra. de har tillgång till gömställen. En transportbur ute i hagen, ett litet hus nere i buren. Och ett ställe uppe i buren där lillan blir lämnad totalt i fred. Hagen är ca 20 kvm. Buren där dom bara är instängda på natten är i två plan och varje plan är ca 2 kvm. Den yngre håller sig typ hela tiden borta från dom äldre.

Chinesecrestedlover
2020-01-12 19:48
#4

Ok, då ska vi se. 

De verkar ju ha väldigt bra med utrymme så det är ju positivt, det underlättar väldigt mycket då man ska föra ihop flera kaniner (och så är det såklart väldigt bra för deras välbefinnande med utrymme också😃). 

Om jag skulle ändra på något så skulle det vara att erbjuda flera gömställen. Att bara ha ett gömställe/kanin känns som lite väl få, har du möjlighet att kanske lägga in någon tunnel och lite annat de kan gömma sig i/under? Speciellt när du skriver att du bara har en transportbur i hagen, så låter det för lite med tanke på att det handlar om tre kaniner som ska introduceras för varandra.  

Att de inte slåss är naturligtvis väldigt positivt, däremot så låter det ju inte jättepositivt om en kanin konstant håller sig undan från de andra. Kaniner är ju såklart individer och det innebär att det ibland kan ta lite tid innan de accepterar varandra. 

Så länge de inte slåss eller en verkar "mobbas ut" (och t.ex. inte tillåts dricka/äta) så skulle jag ge de lite tid. Det handlar ju dessutom ett redan väletablerat kaninpar som antagligen är väldigt vana vid att "ha det på ett visst sätt" och de kan behöva lite extra tid för att vänja sig vid något nytt. 

Har de flera platser där de har möjlighet att äta/dricka förresten, alltså flera flaskor/skålar för vatten och flera platser för hö; för om inte det redan finns så skulle jag ordna med det; detta för att minska risken för att den yngre inte får komma fram och äta och dricka. 

Jag har satt ihop en herrans massa kaniner och när de inte slåss på allvar eller en "mobbas ut" så är det väldigt goda chanser för att det ska lyckas och kaninerna ska kunna trivas ihop…men alla individer är olika och ibland (extremt få gånger för min del) så fungerar helt enkelt inte personkemin, mellan just de individerna. Med det du berättar skulle jag dock ge det mer tid för att se om de börjar sitta/ligga nära varandra, putsa varandra osv. och om de äldre "släpper in" den yngre i gemenskapen; innan jag skulle ge upp.

OBS! Om de skulle börja slåss på allvar så skulle jag dock sära på de omedelbart!

Mvh/Chinesecrestedlover

KarinLundqvist
2020-01-12 20:08
#5

Tusen tusen tack för svar!!! Du har ingen aning om hur hjälpsamt det svaret va. Glömde skriva att vi har en tunnel också men ställer in en till transportbur också. Ja dom har 2 höhäckar och ett annat ställe vi lägger hö på. Och dom har två vattenskålar på natten och tre när dom är i hagen på dagarna.

KarinLundqvist
2020-01-13 13:09
#6

Hej igen! Fortfarande inga vilda krig. Men de stora fryser fortfarande ut den lilla totalt. Och dom jagar henne. Kan man göra nått för att försöka göra det bättre eller är det bara att vänta? Hur länge i så fal? Tacksam för svar.

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-01-13 13:23
#7

#6 Distrahera med olika typer av "extra gott" foder (ex. morötter, äpplen, knäckebröd eller så, i bitar så det kan spridas ut och inte tvingar de att äta på samma ställe) brukar jag göra vid en introduktion. 

Visserligen kanske det fungerade mer för att mina kaniner nästan aldrig fick sånt och blev lite extra intresserade av det (så beror kanske på hur galna  och hur vana dina är i sån föda) men…det kan hjälpa något i alla fall. 

Sen brukade jag även kasta in en rejäl hög med grenar till de och nu pratar vi liksom inte två små ledsna pinnar😉 utan en riktigt rejäl hög (helst med löv på…men det är ju lite svårt i dagsläget). 

Helt enkelt distrahera kaninerna med födosök av olika slag och se till att de kan gå undan för varandra när de vill och sen är det mest att hålla tummarna och vänta som gäller (så länge de som sagt inte bråkar på allvar).

KarinLundqvist
2020-01-13 18:35
#8

Testade det med maten nu i eftermiddags. La in persilja, spenat, lite morot, timjan och de grenar jag fick tag på trots vintern. Det var ett bra tips?. För ett litet tag stod dom och åt ur samma hög. Innan dom började jaga henne igen. Men skam den som ger sig, på det igen imorgon. Har du fler tips? mottages det tacksamt. :).

KarinLundqvist
2020-01-14 18:45
#9

Tänkte bara säga att tror mat och grentipset gjorde allt!! Nu idag funkar det mycket bättre mellan dom. Jagas mycket mindre nu. Det känns sååå skönt! Tusen tack för alla tips?.

Chinesecrestedlover
2020-01-14 20:42
#10

#9 Japp, med lite extra "gotti" så är det mycket som ordnar sig 😃 Vägen till en kanins hjärta…hehe.

Upp till toppen
Annons: