Bilder

Äntligen! Ordningen är återställd :-)

2020-01-11 15:42 #0 av: Chinesecrestedlover

Jag är äntligen kaninägare igen! Gapskrattar

Detta efter ett uppehåll sedan 2016 då mina senaste kaniner försvann spårlöst från sin bur/hage. Innan dess hade jag haft kaniner sedan 1990 (= sedan jag var sex år) och jag trodde aldrig att jag skulle vara utan. 

Att ha varit utan kaniner i flera år har känts väldigt märkligt och tomt, men nu har det "kaninformade" hålet som funnits i mitt hjärta sedan 2016 äntligen fyllts; av en oerhört gullig engelsk vädurs kille. 

Välkommen fina "lilla" Dumbo (aka. Sillen), du är otroligt efterlängtadHjärta.  Kunde ju inte annat än att kalla honom Dumbo, haha. 

Denna grabb behövde ett nytt hem för att hans förra ägare inte hade tid för honom längre m.m. och jag fick den stora äran att bli hans nya matte. Han är ca ett halvår gammal och väldigt mysig. 

Planen är att kastrera honom och skaffa en till kanin så han får en kompis.  

Hans förra ägare körde honom hela vägen hem till mig (vilket jag är väldigt tacksam för) och han kom hit för ungefär två timmar sedan. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Anmäl
2020-01-11 17:49 #1 av: Maleficum

Vad skönt transport läste sig och han har fått komma hem till dig nu :)

Lycka till och hoppas du hittar en passande kompis till honom!

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2020-01-12 01:57 #2 av: Chinesecrestedlover

#1 Ja, och det är så mysigt med en "långöra" hemma igenGlad Tack, det hoppas jag också, vill inte att han ska behöva vara ensam för länge. Innan han får träffa någon på riktigt så måste han ju kastreras, men det betyder ju inte att jag inte kan ta hem en kanin till om jag hittar en passande sötnos (och då får de ju i alla fall känna lukten av varandra och vet att det finns en till i närheten). 

Anmäl
2020-01-12 02:51 #3 av: Chinesecrestedlover

Min nya familjemedlem är en riktig "liten" odågaGapskrattar Han har gjort precis allt som han inte ska, haha. 

Jag har honom just nu mest i en inhägnad i mitt kök, så han ska kunna vänja sig vid hundarna/de ska vänja sig vid honom på lite avstånd; samt så han ska lära sig att bli rumsren snabbare. Senare kommer han bara stängas in då jag inte är hemma (och hundarna lämnas ensamma), i alla fall tills jag vet hur hundarna och han fungerar ihop. 

Detta visade sig vara en ännu bättre idé än jag trodde... för denna kille är en "gangster" Skämtar Jag gjorde i ordning inhägnaden med mjuk botten/golv (sängskydd med filt på) och två fleecemadrasser/kuddar samt andra grejer så han skulle känna sig hemma och ha det mysigt. 

Så här såg det ut när det var klart (innan han hade fått flytta in):

OBS! Bilden är tagen innan jag hade fyllt på strö i lådan samt lagt in hö i golvnivå. Det ligger en fleecemadrass/kudde i kartonghuset också.
Toalådan (en kaninbursbotten...något liten för det...minst sagt) med strö i och en liten hög med hö i golvnivå; så han kan välja hur han vill äta, men samtidigt alltid ha hö som ej blivit trampat på

Sen gick det x-antal timmar och så hör jag något märkligt ljud från köket som även hundarna reagerar på och vad får man se när man tittar dit? En kanin uppe på köksbänken! Trodde i min enfald att han inte skulle kunna hoppa upp dit...tänkte att han skulle vara i alla fall något klumpigare än en dvärgkanin...I guess not, haha. 

Jag hade (korkskalleLooser) ställt en kartong (som fått bli kaninhus) mot diskbänken = superbra om man vill ta ett skutt upp och utforska. Mindre bra för en panikslagen matte som insåg att hon inte kaninsäkrat där = låg en härlig "hacka-grönsaker-kniv-grej" som man har i en typ. av "hack-maskin" (jag är bäst på att förklara, haha...en sån med flera knivblad...) och en vanlig kniv i diskstället!Förskräckt Sen var det ju mitt lilla tillfälliga köksakvarium också = sladd till pumpen (där jag ännu inte hunnit fixa sladdskydd)! 

Fick ner honom därifrån och insåg då till min stora glädje (inte) att han kissat på "botten" samt på båda madrasserna/kuddarna...och just det jag på den lilla sängen och tunneln också...eller ja, han sprätte kiss på tunneln när jag var där inne och städade (han hade till och med kissat några droppar på min kökshandduk som låg på diskbänkenKräks). Detta ledde till att inhägnaden nu ser ut såhär i stället...allt måste ju ut och bli rengjort. Att lägga filt över hela golvet/botten igen kändes inte så smart...men vet inte vad jag ska ha istället (tills han slutar kissa överallt och lär sig gå på lådan)...eh...någon som har tips på mjukt (för söta kanintassar) men gärna avtorkningsbart underlag till golv (helst som inte kostar en miljon heller speciellt eftersom jag vill byta till någon fin matta senare)? 

Efter att "odågan" kissat ner allt i sin inhägnad ser det ut såhär just nu...inte riktigt lika mysigt och ombonat precis...men måste skura rent allt osv. innan han kan få tillbaka sängen och tunneln. 

Vattenskål har han förresten naturligtvis, den syns bara inte i bild.

Så summa summarum; jag har nu en nyfiken och rejält duktig hoppare (trots sin storlek och enorma öron), som inte är rumsren (varken gällande kisset eller bajset) och som dessutom sprätter kiss...Han bor inomhus och tanken är att ha honom frigående (med vardagsrumsmöbler med fast klädsel)...perfekt, hahaha.  Å...just det ja...jag har ingen egen tvättmaskin, så nu måste jag lyckas hitta en passande tvätt-tid (vilket inte alltid är det lättaste tyvärr)...hankanin-kiss luktar ju inte hallon precis, haha. 

En underbar start på min nystart som kaninägare helt enkelt Skämtar Han är otroligt mysig och kommer gärna fram och kollar vad jag sysslar med. Underbar men kanske lite mer av en "odåga" än jag hade räknat med...men vad gör det...ja menar kolla på honomKär

Anmäl
2020-01-12 20:21 #4 av: Maleficum

Är han könsmogen?

Min förra hane betedde sig som en kastrerad kanin, hade aldrig problem med skvättande eller något sånt men min nuvarande, Kenzie, har alltid varit bossig och "högrankad" och han älskade Fjant (hunden som bodde hos mig) och markerade gärna honom som sin (alltså skvätte kiss på honom), försvann som tur är efter kastreringen.

Jag är väl lite ovanlig som faktiskt kan sakna doften av okastrerad han kanin (betydligt bättre än hanhunds kiss doft iaf).

I början med Kenzie hade jag flera "toalådor" (gamla kaninbursbottnar och de tilltänkta toalådan) och sen allt eftersom så tog jag bort en i taget tills han bara hade den tilltänkta lådan kvar och bara använde den.

Sen har jag märkt att jag kan inte ha en allt för mjuk eller fluffig matta i närheten av hans toalåda för då kissar han gärna där, vet inte om det beror på hans blindhet eller om han gjort det ändå.

Nu har jag någon billig avlång dörrmatta från IKEA vid toalådan som är väldigt enkel att tvätta bort kisset från om en olycka skulle vara framme.

Hemsida
Instagram

Anmäl
2020-01-12 21:05 #5 av: Chinesecrestedlover

#4 Ja, rätt säker på att han är könsmogen ja. Luktar hane ordentligt och sprätter som sagt kiss (och bollarna är tydligaSkämtar, haha) och så är han ju runt ett halvår eller lite äldre. 

Han luktar som och sprätter kiss som min allra första kanin gjorde och någon "hanigare" kanin får man nog leta efter. Han var fertil (blev 11,5 år) och han var en riktig "tjejtjusare" och markerade allt och alla. Brukade springa runt mig i cirklar och sprätta kiss som en tok, haha. Blev dessutom pappa till sju ungar då han var tio år. 

Vet t.o.m. hur kaninkiss smakar p.g.a. honom (hett tips; skratta inte med öppen mun när du är nära din "sprätt-kanin", haha)...spoiler, det är inte gottGapskrattarDen kaninen bet sig även fast i min arm vid ett tillfälle och ehm...använde min arm/hand i brist på en hona...Kräks

Men han var också universums mysigaste kanin, kunde gå lös på tomten, lyssnade till sitt namn och var allmänt mer som en hundHjärta

Ok, tack för tips om mattor och grejer ska undvika något för mysigt nära toan då. 

Anmäl
2020-01-12 21:16 #6 av: Maleficum

#5 Jag slapp iaf få kiss på mig men fick ju tvätta Fjants päls dagligen om han inte skulle behöva gå runt med intorkade kissfläckar på sig Lipar Som tur är brydde han sig inte.

Antar kastrering är inplanerad inom en snar framtid?

Ska bli skoj att följa vad mer bus han kommer hitta på Skämtar

Hemsida
Instagram

Anmäl
2020-01-14 22:32 #7 av: Chinesecrestedlover

#6 Ja, ska kastrera så snart som möjligt. 

Bus...ja...vad sägs om att han ungefär konstant försöker ta sig ur sin hage...

Han håller på att driva mig till vansinne eller möjligen att jag får en hjärtinfarkt innan dess, som han dundrar och farGalen. Han tog sig nyss över till min stora förvåning! Denna klumpiga (till utseendet) kanin tog sig just ut ur sin hage, han tog sig på nåt sätt över ett kompostgaller (på högkant då alltså). 

Det är officiellt, han är galenGapskrattar

Inte jättebra att han kan ta sig över själv med tanke på att han och hundarna inte precis är vana vid varandra ännu. De är nyfikna på varandra men jag vill verkligen inte att de ska vara tillsammans när jag inte är hemma/inte kan ha uppsikt...vi är inte ens i närheten av där ännu...men han har visat sig svårare att hålla på plats än jag trodde. 

Läste lite tidigare idag någonting i likhet med "...de är inte så aktiva och har svårare än andra kaniner att röra sig p.g.a. sina öron..." vete tusan om jag håller med, haha. 

Denna galning har ju redan varit uppe på diskbänken och tagit sig över sin hage...är han verkligen hindrad av sina öron, skulle inte tro det. Det enda som de ställer till med (i alla fall hittills) är att de skvätter ut allt vatten ur vattenskålen (för att han liksom skopar upp vatten med sina öron) när han dricker, haha. Mer som att han badar än drickerSkämtar

Anmäl
2020-01-15 00:18 #8 av: Maleficum

#7 Sötnos! Hjärta

När jag skulle passa kompisens kaniner blev det en del förändringar jag fick gör här hemma (så bortskämd med mitt lilla blindstyre som på äldre dagar lämnat det mesta buset bakom sig). Harry (Holländaren) är okej (passat honom vid flera tidigare tillfällen utan problem) men kompisens nya kanin Zerelda (Fransk vädur/Belgisk jätte/Engelsk vädur korsning) är ju stor och busig till max (men så är hon under året också så fortfarande bebis)! Hon tog sig över kompostgallret jag har till mitt jordgubbsland vilket innebar att hon tog sig in i nät och humle härvan på grannens tomt och fastna (som tur är hitta jag henne innan grannhunden blev utsläppt) så fick höja upp det staketet.

Sen hoppar hon upp och lyckas ha ner Kenzies mat och godis skålar (den i porslin gick sönder) så fick flytta allt sånt till barbordet. Hon lyckades även få tag på och dra ner en stor kruka med porslinsblomma i (som stod uppe på en garderob) så det blev krukskärvor och jord överallt (som tur är var jag hemma så jag han städa upp det innan kaninerna han sätta i sig hela plantan och skära sönder sig på skärvorna).

Sen hoppa hon upp på fönsterblecket (på utsidan av fönstret vid altanen) för hon försökte nå äppelgrenarna som jag fick förvara uppe på min fågel voljär.

Hon höll mig verkligen på tårna under dem veckor jag passade dem! Blev såklart tomt och tråkigt när de åkte hem igen men samtidigt var det rätt skönt också (tyckte nog både jag och Kenzie).

Hemsida
Instagram

Anmäl
2020-01-16 22:41 #9 av: Chinesecrestedlover

Varit hemifrån under eftermiddagen och kvällen, kom nyss hem och vad får man se...jo, den långörade odågan liggandes på golvet i vardagsrummet...det var inte där jag lämnade honomGalen. Som tur var så hade jag hundarna med mig.

Till saken hör att jag inte är klar med att "säkra" lägenheten ännu. Mina gojor har jag ju under uppsikt och sen är de är ju instängda när jag lämnar hemmet, så därmed har det inte känts superviktigt att fixa med "sladd-skydd" och liknande... (även om jag tänkt göra det ändå; ta det säkra före det osäkra och det där). Försökt hitta en bra och smidig lösning som inte kräver att allt sitter längs en vägg eller hur man ska säga (så det passar mindre "prydnadslampor" och liknande). Tror jag kommit på en bra lösning nu...men har inte hunnit ordna med det ännu (köpte nyss materialet för det) = panik då min galning vägrar hålla sig i sin hage.  

Fick lite panik som sagt...men han verkar inte ha kissat på något eller gnagt sönder något i alla fall, huvudsaken är ju såklart att odågan mår bra. Han låg helt avslappnat mitt på golvet den "lilla" Djävlas

Anmäl
2020-02-01 00:54 #10 av: Chinesecrestedlover

Men mysigt grabbenKräkshaha. Min kära Dumbo, så otroligt glad jag är att du snart ska kastreras. Du är underbar, rolig, nyfiken, påhittig, fullständigt tokig och så himla social, kelig och go...men...

Skulle laga mat och min grabb var i vägen (ville inte ha honom i ugnen...jag är ju veganSkämtar) så puttade undan honom försiktigt med ena foten ("petade" bara lite så han skulle hoppa framåt), när jag samtidigt skulle öppna ugnsluckan och ställa in min mat. 

Vad gör min herre då samtidigt som jag puttar iväg honom...jo, sprätter ner min fot och ben m.m. med kiss, mycket trevligt Gapskrattar Glad att han inte kissade i min mat i alla fall, haha. 

Anmäl
2020-02-01 17:10 #11 av: Chinesecrestedlover

Dumbo tycker inte att jag är något att ha idag, hahaSkrattar

Han har nämligen kastrerats och är fortfarande lite groggy och dessutom får han enligt veterinärens order inte hoppa och röra sig så mycket de första dagarna = han är instängd i en liten "bur" (tillfällig lösning med kompostgaller med tak, annars hoppar token säkerligen över så fort han slutat känna sig groggy). 

Han har inget hus/kartong att hoppa upp och ner på som en idiot och en liten "toa" med låg kant så han slipper "hoppa" när han ska äta eller/och gå på toa. 

Undrar hur många sekunder det tar (efter att han piggnat till) innan han känner sig fullständigt uttråkad och gör allt för att visa sitt missnöje (han verkligen hatar att vara instängd, haha). 

Så skönt att äntligen "klippa bollarna" (misstänker dock att Dumbo inte håller med, hehe)Skämtar Förhoppningsvis innebär det att han snart slutar med den "härliga" vanan att sprätta kiss och "stinka hane" och sen så...om några veckor så är han redo för en kompis. Tror han kommer bli väldigt glad över att få en kompis, han är så galet social. 

Han skötte sig i det närmaste exemplariskt när vi åkte buss. Han reste i en sportbag (såklart inte stängd) och låg och halvsov mest hela tiden. Jag klappade på honom och vi hade en mysigt stund...ja, tills han insåg varför vi åkt iväg dåGapskrattar

Hemma, fortfarande groggy och instängd i sin tillfälliga "kastrerings-bur"
Dumbo i sin tillfälliga "kastrerings-bur"
Anmäl
2020-02-01 19:30 #12 av: Maleficum

Lilla plutten!

Kenzie blev ju kastrerad hemma på mitt barbord (eftersom han nyligen blivit blind var det skönt jag hade det valet så han slapp åka till en främmande miljö med främmande dofter när han aldrig suttit i en transport eller åkt någonstans efter han blev blind), eftersom han var så lugn och avslappnad innan behövdes inte en full dos sömnmedel men efteråt så ville han heller inte riktigt vakna för han låg i mitt knä och blev klappad så jag blev tillsagd att faktiskt sluta pilla på honom tills han vaknade :P Han var lite vinglig först så fick plocka fram en transport bur åt honom att ligga i tills han piggnat på sig och försökte snabba på det lite genom att mata med hans groddar ("fodder" som han åt på den tiden) men han låg i princip och åt i sömnen! När han väl piggnat till så var han ju sig själv ganska snart.

Kenzie slutade markeringskissa på Fjant ganska snart efter kastreringen också så det var väldigt skönt (för en del verkar det ju dröja ett tag innan hormonerna verkar gått ur helt).

Hoppas du lyckas hitta en passande kompis sen också! Önskar ibland att Kenzie hade varit lite mer road att ha en kaninkompis, speciellt när man ser en sötnos man gärna skulle vilja flyttar in ;)

Hemsida
Instagram

Anmäl
2020-02-02 03:31 #13 av: Chinesecrestedlover

#12 Men gulle  då, äta i sömnen, hahaKär.  

Jag klappade mest på Dumbo på ditvägen så han skulle slappna av (vilket knappt verkade behövas, han var tydligen även lugn och inte stressad alls hos veterinären) på hemvägen höll jag mest bara en hand på honom (i fall han plötsligt skulle hoppa till, så han inte skulle riskera att ramla ur väskan...som sagt så var han "lite" groggy). 

Sedan vi kom hem (eller han fick lite pellets under resan hem också) så har han ätit  lite pellets (sin vanliga och Pro Fibre eftersom han är lite dålig i magen), en liten bit morot, en liten bit äpple och lite hö (inte i närheten av vad jag skulle önska i hömängd, men lite har han ändå tuggat i sig). Han har även fått Critical Care vid några tillfällen, just för att han inte äter så mycket hö som jag skulle önska. 

Han verkar trött och vill mest bara vila...men har ändå visat sitt missnöje med att vara instängd ett par gånger (gnagt på gallret). Denna "bur" kan han ju dock inte hoppa ur, så förhoppningsvis håller han sig förhållandevis lugn under de närmsta dagarna så han får läka ordentligt. Innan han fortsätter med sina galna upptåg...(häromdagen satt han t.ex. plötsligt på min sekretär, hade inte stängt den så han satt på själva skrivytanFörskräckt och höll på att ha ner lite prydnadssaker som står ovanpå...trodde inte dessa var inom "kanin-marodör-område" men tydligenSkämtar). 

Först hittade jag en kanin som jag jättegärna ville ha...men hon såldes till någon annan, eftersom jag inte kunde hämta kaninen personligen (de bodde långt ifrån mig och ägaren ville inte sälja henne utan att träffa mig tyvärr). Det var vad jag förstår en av Dumbo´s systrar. 

Sen tipsade Dumbo´s uppfödare mig om en annan syster till salu och...jag vill inte ropa "HeyVinkar" ännu...men...jag har därmed (om transporten löser sig, vilket den borde eftersom vi inte bor allt för långt ifrån varandra) hittat en kompis Partajar. En social, hundvan och vad jag förstår i det närmaste lika energisk dam som min galning och som ser likadan ut (nästan) som Dumbo = extremt söt naturligtvisSkämtar

En ur personalen i zoobutiken (butiken ligger vägg i vägg med djurkliniken och man betalar även veterinärbesök i butiken osv. så jag väntade där på att min grabb skulle "bli klar") frågade mig hur gammal han var eftersom hans öron var så långa, hehe, hon trodde nog att han var en "vanlig vädur" (gissningsvis fransk med tanke på storleken) som inte vuxit i sina öron. Berättade såklart att han var en Engelsk vädur och det är därför hans öron är så extrema. Det är ju inte en så vanlig ras så om man inte är en "kaninfreak" (som jag t.ex.) så är det ju kanske inte så vanligt att man känner till rasen. Hon tyckte hur som helst att han var väldigt gullig...och det är ju förståeligt; jag som alltid "tittat lite snett" på rasen blev ju helt galen i dessa långöron när jag såg en bild på honomHjärta

Öronen är i vägen i bland (han kan råka kliva på sina "lurar") och hamnar lite i oordning emellanåt (två öron på en sidaKär), men inte alls så mycket som jag trodde tidigare. Han snubblar liksom inte på öronen var och varannan minut...men jag har dock varit nära att trampa på hans öron, han vill ju vara precis vid fötterna hela tiden, haha. 

Liknande saker har dock även hänt med andra kaniner jag haft (så det är inte rasbundet, haha) som t.ex. när jag råkade "sparka iväg" (eller alltså liksom "skopade upp henne" med foten, inte sparkade på riktigt...jag gick bara framåt som vanligt) min ena dvärgvädur då hon inte syntes i snön (hon  var albino och det var mörkt), hon såg lite förvånad ut när hon plötsligt hamnade en liten bit från var hon satt från börjanGapskrattar

Kunde inte ha önskat mig en mysigare och roligare kanin än Dumbo (även om min allra första kanin slår alla kaniner jag någonsin haft...men så handmatades han av mina föräldrar från det att han bara var några veckor, hittekanin) och från vad jag fått berättat för mig, så är hans syster lik honom (alltså även då det gäller temperamentet, inte bara för att hon har samma färg/teckning) så förhoppningsvis har jag snart två underbara långöron här hemma. 

Min gullunge <3
Anmäl
2020-02-02 12:59 #14 av: Maleficum

Håller tummarna systern får flytta in!

Att dem tar sig upp överallt är inte förvånande. När jag hade kaninungar (de gick fritt i vardagsrummet där jag bodde då) så var dem gärna upp i fönstret och även upp på mitt datorbord och tugga sudd och sladdar :P

Men sen var ju fönsterplatsen en av mamma kanins (Dafne) favoritplatser!

Speciellt med min första angorakanin var det många som undra vad det var för något, om det var en hund eller katt eller till och med nån som undra om det var ett litet får! Dock känns det efter internets framgång så har nog många sett angorakaniner på bild för får inte alls dem frågorna längre.

Att råka gå in i eller snubbla på kaninerna är ju inget nytt! Speciellt i början när Kenzie blivit blind så sprang vi ofta in i varandra (även han och hunden sprang in i varandra speciellt när jag öppna altandörren och båda skulle vara först ut).

Kenzie lärde sig dock ganska snabbt och hoppa och sätta sig i hundbäddarna när han hörde mig komma och ville ha uppmärksamhet så vi slapp snubbla på varandra (han gör det fortfarande även om vi båda är bättre på att navigera runt varandra nu). Men såklart kan han ju blir riktigt ivrig (när det vankas supergottis) och då ska han ju hoppa slalom runt mina ben så då är det lätt att råka snubbla på honom även om jag försöker gå försiktigt för han är så kvick! Och värre är det när jag passar kompisens kaniner för då har man tre stycken som slingrar sig runt fötterna!

Även om jag såklart älskat alla mina kaniner jag haft så är det ju vissa individer som bara borrar sig fast i hjärtat lite extra mycket!

Hemsida
Instagram

Anmäl
2020-02-03 06:20 #15 av: Chinesecrestedlover

Fick precis ett mail från Dumbo´s systers ägare...hon har blivit såld till någon annan. Hade ingen aning om att det fanns flera intresserade och trodde vi kommit överens om att jag skulle få henne så fort vi löst transporten. Fick t.o.m. frågan när jag skulle kunna ta emot henne häromdagen...men tydligen innebar det inte att det var säkert att hon skulle få flytta hitGråter. Att hitta en passande kompis har visat sig svårare än jag kunnat tro men sökandet fortsätter, Dumbo ska få en kompis. 

Anmäl
2020-02-03 12:34 #16 av: Maleficum

#15 Usch vad tråkigt :( Hoppas du kan hitta en annan passande kompis! Finns ju, tyvärr kanske man får säga, många kaniner som behöver nya (och bättre) hem!

Du hade försökt kika på omplaceringshem? (Något som inte ville adoptera ut hane till redan befintlig hane? Om du vill får du gärna PMa mig vilket det var).

Har han försökt ta sig ut ur sitt tillfälliga "fängelse" än? Lipar

Hemsida
Instagram

Anmäl
2020-02-03 13:27 #17 av: Chinesecrestedlover

#16 Ja, väldigt tråkigtLedsen. Jag trodde ju att det bara var en fråga om att hitta en transportlösning och plötsligt får jag det mailet...jag var inte alls beredd på det. Ägaren lät så positiv innan. 

Dessutom kontaktade ägaren mig på eget bevåg. Jag bad uppfödaren att vidarebefordra min information till ägaren (efter att uppfödaren tipsat om den kaninen) och så fick ägaren själv besluta om kontakt. Detta gjorde att jag trodde att det inte fanns andra intresserade eller i alla fall inga bra alternativ...men det var tydligen fel. 

Jag hade redan sett framför mig dessa båda söta syskon tillsammans...men nu vet jag varken ut eller in. Jag har ju i det närmaste blivit helt fast i tanken på en engelsk vädur till nu, efter att ha försökt få köpa mamman och hans två systrar...utan vidare framgång men ändåBrustet hjärta. Detta är en väldigt ovanlig ras så jag tror knappast att jag kommer hitta en till till salu...ännu mindre chans för att hitta en till omplacering (som ju är vad jag helst vill ha). 

Så...tillbaka till "ritbordet"...dvs. jag måste återigen försöka klura ut vilka andra raser/rasmixar jag kan tänka mig och sedan hitta en passande, vad gäller storlek, temperament osv. Som du skriver så finns det ju många kaniner som behöver hem...dock är de allra flesta dvärgkaniner (och det blir ju lite väl litet i sammanhanget) och nu när mamman och systrarna hittat nya hem så lär ingen vara en engelsk vädur så...vad ska jag nu skaffa?

Han har inte försökt bryta sig ut "på allvar". Han är betydligt lugnare än jag trodde han skulle vara...han gnager på gallret ibland dock (inte kul) och sen har han ju såklart haft ner hökorgen några gånger, flyttat runt "toan" (så den har jag fått fästa i gallret), grävt ur tolådan m.m. Det har därmed varit betydligt mer sopande av strö och hö m.m. men han har hållit sig lugn för att vara DumboSkämtar Han har fått lite extra gott att mumsa på som t.ex. någon slags torkade "dillpinnar"  för att hålla sig lite mer sysselsatt...verkar dock som att det är roligare att gräva ur all strö ur toalådan, haha. 

Ps. Du har PM (angående omplaceringshemmet). ds.

Anmäl
2020-02-03 17:43 #18 av: Maleficum

Kan förstå det verkligen blir en besvikelse när dem inte ens nämnt det funnits andra potentiella hem väntandes.

Extra jobbigt när man verkligen hunnit ställa in sig på en sak också och så blir det inte. Kan förstå det blir jobbigt att tänka om då också med ras (när det handlar om ovanliga raser så är det ju inte ens lätt att få tag på en unge direkt från uppfödare heller, än mindre en omplacering).

Själv har jag bara haft angorakaniner (med undantag från min allra första som jag fick överta av mina kusiner, han var dvärgvädur) och har varit lite i fundering på om man ska testa någon annan ras som nästa kanin men det slutar säkerligen med en angora i alla fall om jag känner mig själv rätt.

Skönt han håller sig lite lugn. Hoppas han inte hinner bli för vild och uttråkad innan han får röra mer på sig igen!  Kenzie kändes som en manisk dåre de tre dagarna efter att jag rakade honom, förföljde mig hela tiden och skulle ha godsaker hela tiden (man skulle kunna trott han höll på att svälta ihjäl som han betedde sig). Idag däremot är en "jag vill vara ifred" dag.

Alltid lite lustigt när man ena dagen knappt kan röra sig utan att snubbla på honom för han ska vara nära till att nästa dag knapp se honom alls och man verkligen måste leta efter honom.

Hemsida
Instagram

Anmäl
2020-02-03 23:35 #19 av: Chinesecrestedlover

#18 Ja, det kom ju lite som av en chock att få reda på att hon var såld (speciellt eftersom det bara var någon dag eller så efter att vi senast haft kontakt kring när jag kunde ta över henne). Berättade för uppfödaren som ska hålla utkik efter potentiella kompisar från sitt håll också. 

Funderar på om jag ska göra en "helomvändning" och skaffa en kanin som är totalt olik Dumbo (men lika galenSkämtar)...men samtidigt så var jag ju som sagt så inställd på en till engelsk vädur...så... Brustet hjärta Kan ju dock inte vänta i en evighet på att hitta en till engelsk vädur, det vore ju inte rätt mot honom, han förtjänar en vän snarast ju...varför ska det vara så svårt att hitta rätt? 

Ja, än så länge har han ju inte rivit sin "bur" så det är ju bra Skrattar

Anmäl
2020-02-17 18:48 #20 av: Chinesecrestedlover

Dags för en liten Dumbo uppdatering. Jag har för bara någon vecka sedan äntligen (efter lååång tid av sökande) hittat en ”höleverantör” som var vänlig nog att leverera några småbalar av bra hö hem till mig. Innan har jag tvingats köpa (löjligt) dyrt hö i zoobutiken (och därmed tvingats kämpa med flera stora hösäckar på bussen, flera byten osv.) eller via Zooplus (där jag senaste gången fick extremt finhackat hö…vilket gjorde att väldigt mycket gick till spillo). Jag är så glad för detta speciellt med tanke på att jag numera även har min stora pojke Dumbo (och snart en till stor kanin), förutom marsvinen = det går åt ganska mycket hö här hemma.

Jag har förutom detta även (äntligen!) hittat en passande (känns det som i alla fall) kaninkompis till Dumbo nu (ska ”bara” lyckas få hem denna kanin, men vi bor inte så jättelångt ifrån varandra så det borde gå att lösa). Det är en blandras mellan fransk och engelsk vädur, så blir en till stor gosseKär. Naturligtvis kommer även denna kastreras så snart jag fått hem honom och veterinären har en passande tid. Denna kanin är ”tingad” och jag har betalat en ”bokningsavgift”, så denna gång hoppas och tror jag att det är säkert, bestämt och klart och att jag kommer få hem denna sötnos. Han är verkligen otroligt söt med vitt ansikte...kunde inte släppa tanken på honom då jag sett annonsen med honom och han kommer bli minSkrattar 

Dumbo har läkt fint och har redan lugnat sig/bättrat sig med sina ”könsmognadsrelaterade” hyss. Han har inte sprätt kiss eller kissat på något mjukt på ett ganska bra tag nu och det är ju väldigt skönt såklart. Känns lugnare rent allmänt också (även om han visar tydligt att han hatar att bli instängd då han är i sin hage = biter på gallret).

Dumbo fick sitta den första tiden (så han kunde läka ordentligt) i sin ”kastreringsbur” men nu har vi återgått till den ”vanliga inhägnaden”. Han har som sagt inte sprätt kiss på länge och inte kissat på något mjukt på ett tag… så snart vågar jag nog ha honom mer frigående som tanken ju är att han ska vara (utan att riskera att hela vardagsrumsmöblemanget börjar stinka kiss… kanon med fast klädsel, haha). Jag kommer inte låta honom vara frigående då jag lämnar hundarna hemma dock (vi är inte där ännu i alla fall…speciellt ena hunden är skeptiskt till honom, jag tror hon känner sig lite osäker då han är så stor och hon inte kan ”läsa av honom”).

Han är så underbar Hjärta

Till Dumbos tidigare ägare som jag vet tittar in här ibland: Vinkar Tack för denna underbara kille, han är så mysig, kunde inte vara mer nöjd med honom om jag försökte. Fick stamtavlan i brevlådan häromdagen, tack för det också 😊. 

Anmäl
2020-02-17 19:53 #21 av: Chinesecrestedlover
Min fina grabb sover djuuuupt <3 ovanpå sitt "kartonghus", numera utrustat med en matta. Så söt, han märkte inte ens att jag fotade osv..

Anmäl
2020-02-17 20:13 #22 av: MEML

Tass! Vilken sötis till kanin och jag hopoas att allt går bra med trandport och den nya kaninen! Ser framemot bilder!

I am that I am

I will never give up my Pride

Anmäl
2020-02-17 21:14 #23 av: Chinesecrestedlover

#22 Ja, han är en riktig "liten" gullungeSkrattar Ja, det hoppas jag med, det har varit en del "nästan" fått tag i en kompis så hoppas verkligen att jag snart får hem denna numera "bokade" raring snart...så jag kan sluta söka efter kompis och bara njuta av att vara kaninägare igen. Sen kommer det ju även ta ett tag innan de kan träffas... (den andra måste ju också kastreras och så ska det gå en tid efter det) så ju fortare jag får hem kompisen desto bättre. 

Anmäl
2020-04-05 11:27 #24 av: Chinesecrestedlover

Jag har fortfarande inte lyckats få hem min tingade kanin och i och med läget som är nu så...känns så jobbigt att inte få ha honom här, men samtidigt så vill jag ju såklart inte riskera något (har t.ex. nära anhöriga i riskgrupper). 

Känns rätt hopplöst i nuläget...Dumbo är fortfarande ensam och lär förbli så ett ganska bra tag framöver...om inte ett mirakel skerStorgråter 

Jag hade tankar på att hämta honom själv (eftersom det visade sig väldigt svårt att hitta transporthjälp) och försökte finna en dag för att möta upp ägaren en bit närmare mig än där de bor...men det hann inte ordnas innan allt gick åt h...vete i världen...och nu kommer jag absolut inte ge mig ut på en buss+tågresa. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.