Annons:
Etikettbilder
Läst 4166 ggr
Chinesecrestedlover
1/11/20, 3:42 PM

Äntligen! Ordningen är återställd :-)

Jag är äntligen kaninägare igen! 😂

Detta efter ett uppehåll sedan 2016 då mina senaste kaniner försvann spårlöst från sin bur/hage. Innan dess hade jag haft kaniner sedan 1990 (= sedan jag var sex år) och jag trodde aldrig att jag skulle vara utan. 

Att ha varit utan kaniner i flera år har känts väldigt märkligt och tomt, men nu har det "kaninformade" hålet som funnits i mitt hjärta sedan 2016 äntligen fyllts; av en oerhört gullig engelsk vädurs kille. 

Välkommen fina "lilla" Dumbo (aka. Sillen), du är otroligt efterlängtad❤️.  Kunde ju inte annat än att kalla honom Dumbo, haha. 

Denna grabb behövde ett nytt hem för att hans förra ägare inte hade tid för honom längre m.m. och jag fick den stora äran att bli hans nya matte. Han är ca ett halvår gammal och väldigt mysig. 

Planen är att kastrera honom och skaffa en till kanin så han får en kompis.  

Hans förra ägare körde honom hela vägen hem till mig (vilket jag är väldigt tacksam för) och han kom hit för ungefär två timmar sedan. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Maleficum
1/11/20, 5:49 PM
#1

Vad skönt transport läste sig och han har fått komma hem till dig nu :)

Lycka till och hoppas du hittar en passande kompis till honom!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
1/12/20, 1:57 AM
#2

#1 Ja, och det är så mysigt med en "långöra" hemma igen🙂 Tack, det hoppas jag också, vill inte att han ska behöva vara ensam för länge. Innan han får träffa någon på riktigt så måste han ju kastreras, men det betyder ju inte att jag inte kan ta hem en kanin till om jag hittar en passande sötnos (och då får de ju i alla fall känna lukten av varandra och vet att det finns en till i närheten).

Chinesecrestedlover
1/12/20, 2:51 AM
#3

Min nya familjemedlem är en riktig "liten" odåga😂 Han har gjort precis allt som han inte ska, haha. 

Jag har honom just nu mest i en inhägnad i mitt kök, så han ska kunna vänja sig vid hundarna/de ska vänja sig vid honom på lite avstånd; samt så han ska lära sig att bli rumsren snabbare. Senare kommer han bara stängas in då jag inte är hemma (och hundarna lämnas ensamma), i alla fall tills jag vet hur hundarna och han fungerar ihop. 

Detta visade sig vara en ännu bättre idé än jag trodde… för denna kille är en "gangster" 😉 Jag gjorde i ordning inhägnaden med mjuk botten/golv (sängskydd med filt på) och två fleecemadrasser/kuddar samt andra grejer så han skulle känna sig hemma och ha det mysigt. 

Så här såg det ut när det var klart (innan han hade fått flytta in):

OBS! Bilden är tagen innan jag hade fyllt på strö i lådan samt lagt in hö i golvnivå. Det ligger en fleecemadrass/kudde i kartonghuset också.

Toalådan (en kaninbursbotten…något liten för det…minst sagt) med strö i och en liten hög med hö i golvnivå; så han kan välja hur han vill äta, men samtidigt alltid ha hö som ej blivit trampat på

Sen gick det x-antal timmar och så hör jag något märkligt ljud från köket som även hundarna reagerar på och vad får man se när man tittar dit? En kanin uppe på köksbänken! Trodde i min enfald att han inte skulle kunna hoppa upp dit…tänkte att han skulle vara i alla fall något klumpigare än en dvärgkanin…I guess not, haha. 

Jag hade (korkskalle😟) ställt en kartong (som fått bli kaninhus) mot diskbänken = superbra om man vill ta ett skutt upp och utforska. Mindre bra för en panikslagen matte som insåg att hon inte kaninsäkrat där = låg en härlig "hacka-grönsaker-kniv-grej" som man har i en typ. av "hack-maskin" (jag är bäst på att förklara, haha…en sån med flera knivblad…) och en vanlig kniv i diskstället!😮 Sen var det ju mitt lilla tillfälliga köksakvarium också = sladd till pumpen (där jag ännu inte hunnit fixa sladdskydd)! 

Fick ner honom därifrån och insåg då till min stora glädje (inte) att han kissat på "botten" samt på båda madrasserna/kuddarna…och just det jag på den lilla sängen och tunneln också…eller ja, han sprätte kiss på tunneln när jag var där inne och städade (han hade till och med kissat några droppar på min kökshandduk som låg på diskbänken🤮). Detta ledde till att inhägnaden nu ser ut såhär i stället…allt måste ju ut och bli rengjort. Att lägga filt över hela golvet/botten igen kändes inte så smart…men vet inte vad jag ska ha istället (tills han slutar kissa överallt och lär sig gå på lådan)…eh…någon som har tips? på mjukt (för söta kanintassar) men gärna avtorkningsbart underlag till golv (helst som inte kostar en miljon heller speciellt eftersom jag vill byta till någon fin matta senare)? 

Efter att "odågan" kissat ner allt i sin inhägnad ser det ut såhär just nu…inte riktigt lika mysigt och ombonat precis…men måste skura rent allt osv. innan han kan få tillbaka sängen och tunneln. 

Vattenskål har han förresten naturligtvis, den syns bara inte i bild.

Så summa summarum; jag har nu en nyfiken och rejält duktig hoppare (trots sin storlek och enorma öron), som inte är rumsren (varken gällande kisset eller bajset) och som dessutom sprätter kiss…Han bor inomhus och tanken är att ha honom frigående (med vardagsrumsmöbler med fast klädsel)…perfekt, hahaha.  Å…just det ja…jag har ingen egen tvättmaskin, så nu måste jag lyckas hitta en passande tvätt-tid (vilket inte alltid är det lättaste tyvärr)…hankanin-kiss luktar ju inte hallon precis, haha. 

En underbar start på min nystart som kaninägare helt enkelt 😉 Han är otroligt mysig och kommer gärna fram och kollar vad jag sysslar med. Underbar men kanske lite mer av en "odåga" än jag hade räknat med…men vad gör det…ja menar kolla på honom😍

Maleficum
1/12/20, 8:21 PM
#4

Är han könsmogen?

Min förra hane betedde sig som en kastrerad kanin, hade aldrig problem med skvättande eller något sånt men min nuvarande, Kenzie, har alltid varit bossig och "högrankad" och han älskade Fjant (hunden som bodde hos mig) och markerade gärna honom som sin (alltså skvätte kiss på honom), försvann som tur är efter kastreringen.

Jag är väl lite ovanlig som faktiskt kan sakna doften av okastrerad han kanin (betydligt bättre än hanhunds kiss doft iaf).

I början med Kenzie hade jag flera "toalådor" (gamla kaninbursbottnar och de tilltänkta toalådan) och sen allt eftersom så tog jag bort en i taget tills han bara hade den tilltänkta lådan kvar och bara använde den.

Sen har jag märkt att jag kan inte ha en allt för mjuk eller fluffig matta i närheten av hans toalåda för då kissar han gärna där, vet inte om det beror på hans blindhet eller om han gjort det ändå.

Nu har jag någon billig avlång dörrmatta från IKEA vid toalådan som är väldigt enkel att tvätta bort kisset från om en olycka skulle vara framme.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
1/12/20, 9:05 PM
#5

#4 Ja, rätt säker på att han är könsmogen ja. Luktar hane ordentligt och sprätter som sagt kiss (och bollarna är tydliga😉, haha) och så är han ju runt ett halvår eller lite äldre. 

Han luktar som och sprätter kiss som min allra första kanin gjorde och någon "hanigare" kanin får man nog leta efter. Han var fertil (blev 11,5 år) och han var en riktig "tjejtjusare" och markerade allt och alla. Brukade springa runt mig i cirklar och sprätta kiss som en tok, haha. Blev dessutom pappa till sju ungar då han var tio år. 

Vet t.o.m. hur kaninkiss smakar p.g.a. honom (hett tips; skratta inte med öppen mun när du är nära din "sprätt-kanin", haha)…spoiler, det är inte gott😂Den kaninen bet sig även fast i min arm vid ett tillfälle och ehm…använde min arm/hand i brist på en hona…🤮

Men han var också universums mysigaste kanin, kunde gå lös på tomten, lyssnade till sitt namn och var allmänt mer som en hund❤️. 

Ok, tack för tips? om mattor och grejer ska undvika något för mysigt nära toan då.

Maleficum
1/12/20, 9:16 PM
#6

#5 Jag slapp iaf få kiss på mig men fick ju tvätta Fjants päls dagligen om han inte skulle behöva gå runt med intorkade kissfläckar på sig 😛 Som tur är brydde han sig inte.

Antar kastrering är inplanerad inom en snar framtid?

Ska bli skoj att följa vad mer bus han kommer hitta på 😉

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Chinesecrestedlover
1/14/20, 10:32 PM
#7

#6 Ja, ska kastrera så snart som möjligt. 

Bus…ja…vad sägs om att han ungefär konstant försöker ta sig ur sin hage…

Han håller på att driva mig till vansinne eller möjligen att jag får en hjärtinfarkt innan dess, som han dundrar och far🤪. Han tog sig nyss över till min stora förvåning! Denna klumpiga (till utseendet) kanin tog sig just ut ur sin Hage, han tog sig på nåt sätt över ett kompostgaller (på högkant då alltså). 

Det är officiellt, han är galen😂! 

Inte jättebra att han kan ta sig över själv med tanke på att han och hundarna inte precis är vana vid varandra ännu. De är nyfikna på varandra men jag vill verkligen inte att de ska vara tillsammans när jag inte är hemma/inte kan ha uppsikt…vi är inte ens i närheten av där ännu…men han har visat sig svårare att hålla på plats än jag trodde. 

Läste lite tidigare idag någonting i likhet med "…de är inte så aktiva och har svårare än andra kaniner att röra sig p.g.a. sina öron…" vete tusan om jag håller med, haha. 

Denna galning har ju redan varit uppe på diskbänken och tagit sig över sin hage…är han verkligen hindrad av sina öron, skulle inte tro det. Det enda som de ställer till med (i alla fall hittills) är att de skvätter ut allt vatten ur vattenskålen (för att han liksom skopar upp vatten med sina öron) när han dricker, haha. Mer som att han badar än dricker😉

Maleficum
1/15/20, 12:18 AM
#8

#7 Sötnos! ❤️

När jag skulle passa kompisens kaniner blev det en del förändringar jag fick gör här hemma (så bortskämd med mitt lilla blindstyre som på äldre dagar lämnat det mesta buset bakom sig). Harry (Holländaren) är okej (passat honom vid flera tidigare tillfällen utan problem) men kompisens nya kanin Zerelda (Fransk vädur/Belgisk jätte/Engelsk vädur korsning) är ju stor och busig till max (men så är hon under året också så fortfarande bebis)! Hon tog sig över kompostgallret jag har till mitt jordgubbsland vilket innebar att hon tog sig in i nät och humle härvan på grannens tomt och fastna (som tur är hitta jag henne innan grannhunden blev utsläppt) så fick höja upp det staketet.

Sen hoppar hon upp och lyckas ha ner Kenzies mat och godis skålar (den i porslin gick sönder) så fick flytta allt sånt till barbordet. Hon lyckades även få tag på och dra ner en stor kruka med porslinsblomma i (som stod uppe på en garderob) så det blev krukskärvor och jord överallt (som tur är var jag hemma så jag han städa upp det innan kaninerna han sätta i sig hela plantan och skära sönder sig på skärvorna).

Sen hoppa hon upp på fönsterblecket (på utsidan av fönstret vid altanen) för hon försökte nå äppelgrenarna som jag fick förvara uppe på min fågel voljär.

Hon höll mig verkligen på tårna under dem veckor jag passade dem! Blev såklart tomt och tråkigt när de åkte hem igen men samtidigt var det rätt skönt också (tyckte nog både jag och Kenzie).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
1/16/20, 10:41 PM
#9

Varit hemifrån under eftermiddagen och kvällen, kom nyss hem och vad får man se…jo, den långörade odågan liggandes på golvet i vardagsrummet…det var inte där jag lämnade honom🤪. Som tur var så hade jag hundarna med mig.

Till saken hör att jag inte är klar med att "säkra" lägenheten ännu. Mina gojor har jag ju under uppsikt och sen är de är ju instängda när jag lämnar hemmet, så därmed har det inte känts superviktigt att fixa med "sladd-skydd" och liknande… (även om jag tänkt göra det ändå; ta det säkra före det osäkra och det där). Försökt hitta en bra och smidig lösning som inte kräver att allt sitter längs en vägg eller hur man ska säga (så det passar mindre "prydnadslampor" och liknande). Tror jag kommit på en bra lösning nu…men har inte hunnit ordna med det ännu (köpte nyss materialet för det) = panik då min galning vägrar hålla sig i sin Hage.  

Fick lite panik som sagt…men han verkar inte ha kissat på något eller gnagt sönder något i alla fall, huvudsaken är ju såklart att odågan mår bra. Han låg helt avslappnat mitt på golvet den "lilla" Djävlas

Chinesecrestedlover
2/1/20, 12:54 AM
#10

Men mysigt grabben🤮haha. Min kära Dumbo, så otroligt glad jag är att du snart ska kastreras. Du är underbar, rolig, nyfiken, påhittig, fullständigt tokig och så himla social, kelig och go…men…

Skulle laga mat och min grabb var i vägen (ville inte ha honom i ugnen…jag är ju vegan😉) så puttade undan honom försiktigt med ena foten ("petade" bara lite så han skulle hoppa framåt), när jag samtidigt skulle öppna ugnsluckan och ställa in min mat. 

Vad gör min herre då samtidigt som jag puttar iväg honom…jo, sprätter ner min fot och ben m.m. med kiss, mycket trevligt 😂 Glad att han inte kissade i min mat i alla fall, haha.

Chinesecrestedlover
2/1/20, 5:10 PM
#11

Dumbo tycker inte att jag är något att ha idag, haha😃. 

Han har nämligen kastrerats och är fortfarande lite groggy och dessutom får han enligt veterinärens order inte hoppa och röra sig så mycket de första dagarna = han är instängd i en liten "bur" (tillfällig lösning med kompostgaller med tak, annars hoppar token säkerligen över så fort han slutat känna sig groggy). 

Han har inget hus/kartong att hoppa upp och ner på som en idiot och en liten "toa" med låg kant så han slipper "hoppa" när han ska äta eller/och gå på toa. 

Undrar hur många sekunder det tar (efter att han piggnat till) innan han känner sig fullständigt uttråkad och gör allt för att visa sitt missnöje (han verkligen hatar att vara instängd, haha). 

Så skönt att äntligen "klippa bollarna" (misstänker dock att Dumbo inte håller med, hehe)😉 Förhoppningsvis innebär det att han snart slutar med den "härliga" vanan att sprätta kiss och "stinka hane" och sen så…om några veckor så är han redo för en kompis. Tror han kommer bli väldigt glad över att få en kompis, han är så galet social. 

Han skötte sig i det närmaste exemplariskt när vi åkte buss. Han reste i en sportbag (såklart inte stängd) och låg och halvsov mest hela tiden. Jag klappade på honom och vi hade en mysigt stund…ja, tills han insåg varför vi åkt iväg då😂

Hemma, fortfarande groggy och instängd i sin tillfälliga "kastrerings-bur"

Dumbo i sin tillfälliga "kastrerings-bur"

Maleficum
2/1/20, 7:30 PM
#12

Lilla plutten!

Kenzie blev ju kastrerad hemma på mitt barbord (eftersom han nyligen blivit blind var det skönt jag hade det valet så han slapp åka till en främmande miljö med främmande dofter när han aldrig suttit i en transport eller åkt någonstans efter han blev blind), eftersom han var så lugn och avslappnad innan behövdes inte en full dos sömnmedel men efteråt så ville han heller inte riktigt vakna för han låg i mitt knä och blev klappad så jag blev tillsagd att faktiskt sluta pilla på honom tills han vaknade :P Han var lite vinglig först så fick plocka fram en transport bur åt honom att ligga i tills han piggnat på sig och försökte snabba på det lite genom att mata med hans groddar ("fodder" som han åt på den tiden) men han låg i princip och åt i sömnen! När han väl piggnat till så var han ju sig själv ganska snart.

Kenzie slutade markeringskissa på Fjant ganska snart efter kastreringen också så det var väldigt skönt (för en del verkar det ju dröja ett tag innan hormonerna verkar gått ur helt).

Hoppas du lyckas hitta en passande kompis sen också! Önskar ibland att Kenzie hade varit lite mer road att ha en kaninkompis, speciellt när man ser en sötnos man gärna skulle vilja flyttar in ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
2/2/20, 3:31 AM
#13

#12 Men gulle  då, äta i sömnen, haha😍.  

Jag klappade mest på Dumbo på ditvägen så han skulle slappna av (vilket knappt verkade behövas, han var tydligen även lugn och inte stressad alls hos veterinären) på hemvägen höll jag mest bara en hand på honom (i fall han plötsligt skulle hoppa till, så han inte skulle riskera att ramla ur väskan…som sagt så var han "lite" groggy). 

Sedan vi kom hem (eller han fick lite pellets under resan hem också) så har han ätit  lite pellets (sin vanliga och Pro Fibre eftersom han är lite dålig i magen), en liten bit morot, en liten bit äpple och lite hö (inte i närheten av vad jag skulle önska i hömängd, men lite har han ändå tuggat i sig). Han har även fått Critical Care vid några tillfällen, just för att han inte äter så mycket hö som jag skulle önska. 

Han verkar trött och vill mest bara vila…men har ändå visat sitt missnöje med att vara instängd ett par gånger (gnagt på gallret). Denna "bur" kan han ju dock inte hoppa ur, så förhoppningsvis håller han sig förhållandevis lugn under de närmsta dagarna så han får läka ordentligt. Innan han fortsätter med sina galna upptåg…(häromdagen satt han t.ex. plötsligt på min sekretär, hade inte stängt den så han satt på själva skrivytan😮 och höll på att ha ner lite prydnadssaker som står ovanpå…trodde inte dessa var inom "kanin-marodör-område" men tydligen😉). 

Först hittade jag en kanin som jag jättegärna ville ha…men hon såldes till någon annan, eftersom jag inte kunde hämta kaninen personligen (de bodde långt ifrån mig och ägaren ville inte sälja henne utan att träffa mig tyvärr). Det var vad jag förstår en av Dumbo´s systrar. 

Sen tipsade Dumbo´s uppfödare mig om en annan syster till salu och…jag vill inte ropa "Hey👋" ännu…men…jag har därmed (om transporten löser sig, vilket den borde eftersom vi inte bor allt för långt ifrån varandra) hittat en kompis Partajar. En social, hundvan och vad jag förstår i det närmaste lika energisk dam som min galning och som ser likadan ut (nästan) som Dumbo = extremt söt naturligtvis😉

En ur personalen i zoobutiken (butiken ligger vägg i vägg med djurkliniken och man betalar även veterinärbesök i butiken osv. så jag väntade där på att min grabb skulle "bli klar") frågade mig hur gammal han var eftersom hans öron var så långa, hehe, hon trodde nog att han var en "vanlig vädur" (gissningsvis fransk med tanke på storleken) som inte vuxit i sina öron. Berättade såklart att han var en Engelsk vädur och det är därför hans öron är så extrema. Det är ju inte en så vanlig ras så om man inte är en "kaninfreak" (som jag t.ex.) så är det ju kanske inte så vanligt att man känner till rasen. Hon tyckte hur som helst att han var väldigt gullig…och det är ju förståeligt; jag som alltid "tittat lite snett" på rasen blev ju helt galen i dessa långöron när jag såg en bild på honom❤️. 

Öronen är i vägen i bland (han kan råka kliva på sina "lurar") och hamnar lite i oordning emellanåt (två öron på en sida😍), men inte alls så mycket som jag trodde tidigare. Han snubblar liksom inte på öronen var och varannan minut…men jag har dock varit nära att trampa på hans öron, han vill ju vara precis vid fötterna hela tiden, haha. 

Liknande saker har dock även hänt med andra kaniner jag haft (så det är inte rasbundet, haha) som t.ex. när jag råkade "sparka iväg" (eller alltså liksom "skopade upp henne" med foten, inte sparkade på riktigt…jag gick bara framåt som vanligt) min ena dvärgvädur då hon inte syntes i snön (hon  var albino och det var mörkt), hon såg lite förvånad ut när hon plötsligt hamnade en liten bit från var hon satt från början😂. 

Kunde inte ha önskat mig en mysigare och roligare kanin än Dumbo (även om min allra första kanin slår alla kaniner jag någonsin haft…men så handmatades han av mina föräldrar från det att han bara var några veckor, hittekanin) och från vad jag fått berättat för mig, så är hans syster lik honom (alltså även då det gäller temperamentet, inte bara för att hon har samma färg/teckning) så förhoppningsvis har jag snart två underbara långöron här hemma. 

Min gullunge <3

Annons:
Maleficum
2/2/20, 12:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Håller tummarna systern får flytta in!

Att dem tar sig upp överallt är inte förvånande. När jag hade kaninungar (de gick fritt i vardagsrummet där jag bodde då) så var dem gärna upp i fönstret och även upp på mitt datorbord och tugga sudd och sladdar :P

Men sen var ju fönsterplatsen en av mamma kanins (Dafne) favoritplatser!

Speciellt med min första angorakanin var det många som undra vad det var för något, om det var en hund eller katt eller till och med nån som undra om det var ett litet får! Dock känns det efter internets framgång så har nog många sett angorakaniner på bild för får inte alls dem frågorna längre.

Att råka gå in i eller snubbla på kaninerna är ju inget nytt! Speciellt i början när Kenzie blivit blind så sprang vi ofta in i varandra (även han och hunden sprang in i varandra speciellt när jag öppna altandörren och båda skulle vara först ut).

Kenzie lärde sig dock ganska snabbt och hoppa och sätta sig i hundbäddarna när han hörde mig komma och ville ha uppmärksamhet så vi slapp snubbla på varandra (han gör det fortfarande även om vi båda är bättre på att navigera runt varandra nu). Men såklart kan han ju blir riktigt ivrig (när det vankas supergottis) och då ska han ju hoppa slalom runt mina ben så då är det lätt att råka snubbla på honom även om jag försöker gå försiktigt för han är så kvick! Och värre är det när jag passar kompisens kaniner för då har man tre stycken som slingrar sig runt fötterna!

Även om jag såklart älskat alla mina kaniner jag haft så är det ju vissa individer som bara borrar sig fast i hjärtat lite extra mycket!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
2/3/20, 6:20 AM
#15

Fick precis ett mail från Dumbo´s systers ägare…hon har blivit såld till någon annan. Hade ingen aning om att det fanns flera intresserade och trodde vi kommit överens om att jag skulle få henne så fort vi löst transporten. Fick t.o.m. frågan när jag skulle kunna ta emot henne häromdagen…men tydligen innebar det inte att det var säkert att hon skulle få flytta hit😢. Att hitta en passande kompis har visat sig svårare än jag kunnat tro men sökandet fortsätter, Dumbo ska få en kompis.

Maleficum
2/3/20, 12:34 PM
#16

#15 Usch vad tråkigt :( Hoppas du kan hitta en annan passande kompis! Finns ju, tyvärr kanske man får säga, många kaniner som behöver nya (och bättre) hem!

Du hade försökt kika på omplaceringshem? (Något som inte ville adoptera ut hane till redan befintlig hane? Om du vill får du gärna PMa mig vilket det var).

Har han försökt ta sig ut ur sitt tillfälliga "fängelse" än? 😛

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
2/3/20, 1:27 PM
#17

#16 Ja, väldigt tråkigt😕. Jag trodde ju att det bara var en fråga om att hitta en transportlösning och plötsligt får jag det mailet…jag var inte alls beredd på det. Ägaren lät så positiv innan. 

Dessutom kontaktade ägaren mig på eget bevåg. Jag bad uppfödaren att vidarebefordra min information till ägaren (efter att uppfödaren tipsat om den kaninen) och så fick ägaren själv besluta om kontakt. Detta gjorde att jag trodde att det inte fanns andra intresserade eller i alla fall inga bra alternativ…men det var tydligen fel. 

Jag hade redan sett framför mig dessa båda söta syskon tillsammans…men nu vet jag varken ut eller in. Jag har ju i det närmaste blivit helt fast i tanken på en engelsk vädur till nu, efter att ha försökt få köpa mamman och hans två systrar…utan vidare framgång men ändå💔. Detta är en väldigt ovanlig ras så jag tror knappast att jag kommer hitta en till till salu…ännu mindre chans för att hitta en till omplacering (som ju är vad jag helst vill ha). 

Så…tillbaka till "ritbordet"…dvs. jag måste återigen försöka klura ut vilka andra raser/rasmixar jag kan tänka mig och sedan hitta en passande, vad gäller storlek, temperament osv. Som du skriver så finns det ju många kaniner som behöver hem…dock är de allra flesta dvärgkaniner (och det blir ju lite väl litet i sammanhanget) och nu när mamman och systrarna hittat nya hem så lär ingen vara en engelsk vädur så…vad ska jag nu skaffa?

Han har inte försökt bryta sig ut "på allvar". Han är betydligt lugnare än jag trodde han skulle vara…han gnager på gallret ibland dock (inte kul) och sen har han ju såklart haft ner hökorgen några gånger, flyttat runt "toan" (så den har jag fått fästa i gallret), grävt ur tolådan m.m. Det har därmed varit betydligt mer sopande av strö och hö m.m. men han har hållit sig lugn för att vara Dumbo😉 Han har fått lite extra gott att mumsa på som t.ex. någon slags torkade "dillpinnar"  för att hålla sig lite mer sysselsatt…verkar dock som att det är roligare att gräva ur all strö ur toalådan, haha. 

Ps. Du har PM (angående omplaceringshemmet). ds.

Maleficum
2/3/20, 5:43 PM
#18

Kan förstå det verkligen blir en besvikelse när dem inte ens nämnt det funnits andra potentiella hem väntandes.

Extra jobbigt när man verkligen hunnit ställa in sig på en sak också och så blir det inte. Kan förstå det blir jobbigt att tänka om då också med ras (när det handlar om ovanliga raser så är det ju inte ens lätt att få tag på en unge direkt från uppfödare heller, än mindre en omplacering).

Själv har jag bara haft angorakaniner (med undantag från min allra första som jag fick överta av mina kusiner, han var dvärgvädur) och har varit lite i fundering på om man ska testa någon annan ras som nästa kanin men det slutar säkerligen med en angora i alla fall om jag känner mig själv rätt.

Skönt han håller sig lite lugn. Hoppas han inte hinner bli för vild och uttråkad innan han får röra mer på sig igen!  Kenzie kändes som en manisk dåre de tre dagarna efter att jag rakade honom, förföljde mig hela tiden och skulle ha godsaker hela tiden (man skulle kunna trott han höll på att svälta ihjäl som han betedde sig). Idag däremot är en "jag vill vara ifred" dag.

Alltid lite lustigt när man ena dagen knappt kan röra sig utan att snubbla på honom för han ska vara nära till att nästa dag knapp se honom alls och man verkligen måste leta efter honom.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
2/3/20, 11:35 PM
#19

#18 Ja, det kom ju lite som av en chock att få reda på att hon var såld (speciellt eftersom det bara var någon dag eller så efter att vi senast haft kontakt kring när jag kunde ta över henne). Berättade för uppfödaren som ska hålla utkik efter potentiella kompisar från sitt håll också. 

Funderar på om jag ska göra en "helomvändning" och skaffa en kanin som är totalt olik Dumbo (men lika galen😉)…men samtidigt så var jag ju som sagt så inställd på en till engelsk vädur…så… 💔 Kan ju dock inte vänta i en evighet på att hitta en till engelsk vädur, det vore ju inte rätt mot honom, han förtjänar en vän snarast ju…varför ska det vara så svårt att hitta rätt? 

Ja, än så länge har han ju inte rivit sin "bur" så det är ju bra 😃

Chinesecrestedlover
2/17/20, 6:48 PM
#20

Dags för en liten Dumbo uppdatering. Jag har för bara någon vecka sedan äntligen (efter lååång tid av sökande) hittat en ”höleverantör” som var vänlig nog att leverera några småbalar av bra hö hem till mig. Innan har jag tvingats köpa (löjligt) dyrt hö i zoobutiken (och därmed tvingats kämpa med flera stora hösäckar på bussen, flera byten osv.) eller via Zooplus (där jag senaste gången fick extremt finhackat hö…vilket gjorde att väldigt mycket gick till spillo). Jag är så glad för detta speciellt med tanke på att jag numera även har min stora pojke Dumbo (och snart en till stor kanin), förutom marsvinen = det går åt ganska mycket hö här hemma.

Jag har förutom detta även (äntligen!) hittat en passande (känns det som i alla fall) kaninkompis till Dumbo nu (ska ”bara” lyckas få hem denna kanin, men vi bor inte så jättelångt ifrån varandra så det borde gå att lösa). Det är en blandras mellan fransk och engelsk vädur, så blir en till stor gosse😍. Naturligtvis kommer även denna kastreras så snart jag fått hem honom och veterinären har en passande tid. Denna kanin är ”tingad” och jag har betalat en ”bokningsavgift”, så denna gång hoppas och tror jag att det är säkert, bestämt och klart och att jag kommer få hem denna sötnos. Han är verkligen otroligt söt med vitt ansikte…kunde inte släppa tanken på honom då jag sett annonsen med honom och han kommer bli min😃 

Dumbo har läkt fint och har redan lugnat sig/bättrat sig med sina ”könsmognadsrelaterade” hyss. Han har inte sprätt kiss eller kissat på något mjukt på ett ganska bra tag nu och det är ju väldigt skönt såklart. Känns lugnare rent allmänt också (även om han visar tydligt att han hatar att bli instängd då han är i sin Hage = biter på gallret).

Dumbo fick sitta den första tiden (så han kunde läka ordentligt) i sin ”kastreringsbur” men nu har vi återgått till den ”vanliga inhägnaden”. Han har som sagt inte sprätt kiss på länge och inte kissat på något mjukt på ett tag… så snart vågar jag nog ha honom mer frigående som tanken ju är att han ska vara (utan att riskera att hela vardagsrumsmöblemanget börjar stinka kiss… kanon med fast klädsel, haha). Jag kommer inte låta honom vara frigående då jag lämnar hundarna hemma dock (vi är inte där ännu i alla fall…speciellt ena hunden är skeptiskt till honom, jag tror hon känner sig lite osäker då han är så stor och hon inte kan ”läsa av honom”).

Han är så underbar ❤️

Till Dumbos tidigare ägare som jag vet tittar in här ibland: 👋 Tack för denna underbara kille, han är så mysig, kunde inte vara mer nöjd med honom om jag försökte. Fick stamtavlan i brevlådan häromdagen, tack för det också 😊.

Annons:
Chinesecrestedlover
2/17/20, 7:53 PM
#21

Min fina grabb sover djuuuupt <3 ovanpå sitt "kartonghus", numera utrustat med en matta. Så söt, han märkte inte ens att jag fotade osv..

[EM_L]
2/17/20, 8:13 PM
#22

Tass! Vilken sötis till kanin och jag hopoas att allt går bra med trandport och den nya kaninen! Ser framemot bilder!

Chinesecrestedlover
2/17/20, 9:14 PM
#23

#22 Ja, han är en riktig "liten" gullunge😃 Ja, det hoppas jag med, det har varit en del "nästan" fått tag i en kompis så hoppas verkligen att jag snart får hem denna numera "bokade" raring snart…så jag kan sluta söka efter kompis och bara njuta av att vara kaninägare igen. Sen kommer det ju även ta ett tag innan de kan träffas… (den andra måste ju också kastreras och så ska det gå en tid efter det) så ju fortare jag får hem kompisen desto bättre.

Chinesecrestedlover
4/5/20, 11:27 AM
#24

Jag har fortfarande inte lyckats få hem min tingade kanin och i och med läget som är nu så…känns så jobbigt att inte få ha honom här, men samtidigt så vill jag ju såklart inte riskera något (har t.ex. nära anhöriga i riskgrupper). 

Känns rätt hopplöst i nuläget…Dumbo är fortfarande ensam och lär förbli så ett ganska bra tag framöver…om inte ett mirakel sker😭 

Jag hade tankar på att hämta honom själv (eftersom det visade sig väldigt svårt att hitta transporthjälp) och försökte finna en dag för att möta upp ägaren en bit närmare mig än där de bor…men det hann inte ordnas innan allt gick åt h…vete i världen…och nu kommer jag absolut inte ge mig ut på en buss+tågresa.

Maleficum
4/5/20, 11:45 AM
#25

Vad tråkigt du inte lyckats få hem honom än :( Kan förstå det känns jobbigt! (Jag tyckte det var jobbigt att "bara" behöva vänta typ en vecka från att jag träffa Kenzie första gången tills jag fick hem honom!

Nu blir det väl tyvärr ännu svårare med transporthjälp när man ju inte ska resa i onödan!

Själv har jag och Kenzie haft sällskap av min kompis kaniner de senaste två veckorna (Zerelda kastrerades så hon har varit här på "rehab" så Kenzie fick hålla Harry sällskap under de första dagarna) men dem ska åka hem idag.

Hur går det med Dumbo och hundarna nu då? Har dem börjat vänja sig vid varandra? Eftersom Kenzie växte upp med hund så föredrar han ju sällskapet av hundar framför kaniner :P Men vår nya valp är lite väl intresserad av att försöka leka med Kenzie så sist hon var här fick hon gå med koppel på sig (hade tänkt öva mer under påsken då planen var att åka till landstället men med rådande läge blir vi ju kvar hemma så det får tyvärr vänta).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
4/24/20, 9:45 AM
#26

#25 Ja, det känns väldigt jobbigt 😕 Ännu jobbigare har det blivit de senaste dagarna…jag har hittat en person som skulle kunna hjälpa till med transporten om uppfödaren kan lämna av kaninen till denna person. Transporten skulle i så fall ske i eftermiddag…men jag får inget svar från uppfödaren. 

Jag har skickat flera e-mail (även tidigare utan att få svar) och ej heller då jag efter att ha googlat mig blå (ok, inte riktigt😉) hittat dennes telefonnummer (troligtvis i alla fall, allt verkar stämma). Skickade  ett sms, men har ej fått svar där heller…visst skulle kunna ringa…men känns lite konstigt med tanke på att jag inte är 100% på att det är rätt person…kanske gör det ändå lite senare om jag inte får något svar.  

Förstår att man kan vara upptagen…men att hinna svara när det faktiskt handlar om att lösa transporten man försökt ordna med under lång tid…det borde man väl hinna med oavsett…börjar nästan undra om jag blivit lurad eller nåt 😕. Hoppas verkligen inte det, vill så gärna få hem min "lilla" grabb som jag ju faktiskt t.o.m. betalat halva summan för i och med att jag tingade honom…har ju såklart sett honom som min sedan dess och har även döpt honom…😕

Jodå, det går ganska bra i alla fall, för det mesta, haha. Dock mådde Dumbo lite dåligt under några dagar för ett tag sedan, så då fick han vara i sin Hage för att få vara i fred och för att inte bajsa ner hela hemmet (hans rumsrenhet lämnar tyvärr lite att önska och då han blev dålig så var den som bortblåst). 

Han fick nämligen väldigt lös mage till min stora förvåning. Han hade då inte fått någonting jag tycker han skulle reagera på (hö såklart och så lite pellets ibland). Blev nästan lite orolig där…och jag är inte så hönsig när det gäller kaniner, har ju liksom varit med om både det ena och det andra genom åren. 

Han mår dock bättre och det har inte återkommit. Han blev dålig i magen och sedan bra någon dag och så dålig igen (trots att han då naturligtvis inte fick annat än hö efter första "omgången" med lös mage). Eller jo han fick en sak till som jag upptäckt är extremt bra att ha när man har kanin (och marsvin); Pro Fibre Rabbit, dyrt som f…men verkar faktiskt göra underverk (han har fått det även tidigare dvs. efter kastreringen, just in case…och har inte reagerat negativt då, så tror absolut inte att det var den som satte igång det hela). 

Vet inte om han kanske inte tål sin pellets…men då borde han ju inte blivit dålig igen då han bara fick hö (och Pro Fibre)…aldrig haft denna pelletssort innan…vad jag vet i alla fall (han fick med sig Rabbfor från tidigare ägaren)?🤔 Eller han kanske smakade av sin toaströ, har börjat med en ny variant för att se om jag gillar den bättre än "toalätt", har blandat halmpellets och spånpellets (och lite lättströ) i lådan nu…det ser ju lite ut som pellets…så det kanske såg gott ut? 

Eller så kanske jag bara har lyckats få en kanin som är lite som ena hunden…dvs. extra känslig i magen (hunden är det dock allvarligare med, då han har kroniska problem och måste äta kortison konstant)?

Chinesecrestedlover
4/24/20, 4:12 PM
#27

Fortfarande inte fått tag i uppfödaren, så min tingade raring kommer inte komma hit idag heller tyvärr 😭 Kanske aldrig om det fortsätter såhär…för att kunna lösa detta så krävs ju att det går att få kontakt med uppfödaren. 

Känns hopplöst som det är nu…denna möjlighet lär inte komma igen på ett bra tag, inte så många som reser nu ju (vilket ju såklart är bra när det gäller att hindra smittspridningen). 

Jag som hade hoppats på att äntligen få hem Dumbos blivande kamrat…💔

Annons:
Maleficum
4/24/20, 7:55 PM
#28

Vad trist du inte får tag på uppfödaren :( Hoppas du får svar snart ändå (så du som sagt inte blivit lurad).

Usch vad jobbigt med dålig mage :/ Aldrig varit med om lös mage faktiskt hos kanin (mer än för mycket "nattbajs" när de fått för mycket godsaker). Hoppas han blir bra fort så det inte är något allvarligt (eller bestående)

Min lilla Kenzie har alltid varit lite kinkig i magen, superkänslig för lågt fibrer innehåll och höet jag köpte sist tycker inte han så mycket om så nu är han mest ute och äter gräs bara (och vägrar äta av höet) och det märks på pluttarna för dem är pluttesmå och stenhårda (magen rör sig iaf på honom och det är samma sak varje år så fort godare saker ute dyker upp). Känns så irriterande med en kräsmagad kanin, har två balar av detta hö så har ju egentligen ingen lust att behöva åka iväg och köpa nytt hö men vad ska man göra? Har försökt med alla möjliga trix för att få höet smakligare men det går inte att lura min fluffboll…

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
5/2/20, 5:33 PM
#29

#28 Ja, hoppas verkligen det. Vill ju liksom ha just honom…så känns väldigt sorgligt om så inte blir fallet💔. 

Ja, var ju inte jättekul men han har tack och lov mått bra sedan de dagarna (tillfällig sinnesförvirring😉?) och han har fått både pellets och gräs (och en pytteliten bit äpple) utan problem efter det…så fattar inte vad som triggade igång det då. Lite mjukt har jag ju varit med om att kaniner fått om (precis som du säger) de fått för mycket av det goda…men inte på det sättet som han fick. Det var riktigt löst sen normalt och sen riktigt löst igen och sen har det varit bra sedan dess…skumt…men glad att han mår bra nu.  

Va jobbigt att han är kinkig med höet. Glad att Dumbo (och marsvinen) inte bryr sig om vilket hö de får (inte hittills i alla fall). De blir glada bara de får hö (som är fräscht naturligtvis…så ingen får för sig något annat, hehe).

Maleficum
5/2/20, 6:00 PM
#30

#29 Efter att ha blivit väckt supertidigt på mornarna (nätterna :P) för att Kenzie ville ut och äta gräs så gav jag med mig och åkte och köpte nytt hö åt honom så nu har jag äntligen fått lugna och ro igen!

Skönt det gått över och hoppas det inte kommer tillbaka igen!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
5/2/20, 6:16 PM
#31

#30 Haha, gullekaninen då 😍 Ja, får hoppas att det inte återkommer.

Chinesecrestedlover
5/6/20, 7:28 PM
#32

Tycker märkligt nog att han kliver sig mer på öronen nu än då han kom hit😃inte för att han verkar bry sig eller så och han skadar ju sig inte (klippta klor är speciellt viktigt med rasen) . Undrar om hans öron blivit ännu längre eller om han bara är klumpigare, haha. 

Uppdatering kring hur det går osv. med långörat och hundar här hemma:

Dumbo är numera i det närmaste helt frigående precis som planen ju var från början (dock ännu ej i sovrummet, håller på att rensa/omorganisera osv. så det tjänar som någon slags "var tusan gör jag med denna så länge då?" ställe 😉samt så har jag ännu inte tagit tag i att säkra för sladdar osv. där inne ännu).  

Han blir dock fortfarande instängd i sin inhägnad (som utökats och inte längre bara innefattar köket utan även under/runt matbordet m.m.) när jag behöver lämna hundarna hemma själva. Vågar inte lita på att de håller sams när jag inte är hemma ännu. Speciellt Sookie (minsta hunden, på 2 kg) kan "muttra" en del om han t.ex. hoppar upp i soffan och hon redan ligger där och eh…om han sätter sig på henne (hon ligger ofta under en filt eller så och då tror ju inte han att det är någon där), haha. Han väger nog nära det dubbla mot henne så kan ju förstå hennes reaktion där 😃

Här kommer lite nya bilder på världens mysigaste långöra 😍

Så underbart söt, jag höll på att dö när jag såg honom ligga så här <3 Han sitter ofta lite speciellt, med ena framtassen på baktassen men har inte lyckats få en bild på det ännu (han ska alltid undersöka kameran nääääära så man får smyga lite för att kunna ta några bilder alls, hehe).

Dumbo i soffan

Så fin min "lilla" Dumbo <3

Sötnos i bädd :-)

Dumbo med "stora" (4 kg) hunden, Ianto <3

Maleficum
5/6/20, 8:54 PM
#33

Härligt det går bra :D Var så skönt med Gletta och Fjant för dem kunde man lite 200% på tillsammans med både kaninerna och fåglarna! Hoppas på att Mira kan bli pålitlig i framtiden också (än är hon lite väl intresserad av att försöka leka med Kenzie och fåglarna).

Han är verkligen en sötnos! Men själv har jag alltid känts så konstigt att ha hundar som är mindre än kaninerna (passar ju ibland en chihuahua och en phalène och speciellt chihuahuan är ju plutteliten i jämförelse med Kenzie).

Kenzie har ju också en förmåga att råka hoppa på hundarna (eftersom han inte ser dem) och tyvärr var det förödande när jag hade en omplaceringshund på prov som attackerade (han attackera även Kenzie helt oprovocerat så han fick flytta) så han är ju lite mer nervös inför nya hundar nu än vad han var innan tyvärr.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
5/7/20, 12:19 PM
#34

Skickade för några dagar sedan ytterligare ett e-mail till uppfödaren av min tingade kanin. Denna gång var jag lite "hårdare i tonen". 

Jag skrev att jag börjar tro att någonting hänt honom (att han blivit sjuk, dött eller såld till någon annan) men att uppfödaren inte vill tala om det för mig. Detta skrev jag för att jag varit med om sådant förr med andra djur (dock var dessa djur inte tingade i och för sig)…säljaren vågade då inte vara ärlig och stå för att den plötsligt sålt till någon annan.  

Skrev även att det känns som att så fort pengar var betalda (tingningsavgiften) så blev det omöjligt att få kontakt. 

Förklarade också att pengarna inte är det viktiga, utan att jag ju vill ha just den kaninen som jag sedan jag betalade (hälften av köpesumman) har sett som min (men att jag inte uppskattar att bli lurad på pengar heller såklart). 

Förutom detta så skrev jag också att det ju krävs kontakt för att kunna lösa transporten och att jag varken fått svar när uppfödaren föreslagit en lösning som jag svarat på (dvs. jag skrev att det skulle kunna fungera men att jag behövde veta mer i detalj kring dag/tid osv.) eller när jag hittade en lösning som kunde ha fungerat om uppfödaren bara hade svarat. 

Trots detta mer "rakt på sak" mail så har jag inte hört ett dyft. Jag har försökt få kontakt sedan jag hörde ifrån uppfödaren sist vilket var i början på mars…så ca två månader av total tystnad. Då skrev uppfödaren till mig och sa att transporten behöver ordnas snart…men har sedan inte svarat på mina många kontaktförsök… 

Jag börjar verkligen tappa hoppet nu😭. Jag tror inte längre att jag kommer få hem "min" kanin…en liten liten del av mig hoppas fortfarande, men tyvärr tror jag att uppfödaren av någon anledning bestämt sig för att strunta i mig. Kanske för att kaninen sålts trots att jag redan betalat hälften, kanske för att kaninen dött eller vad vet jag…men jag misstänker att jag aldrig kommer att få veta💔. 

Jag sörjer denna kanin, kanske låter det jättemärkligt, men jag har som sagt sett honom som min under flera månader och nu känns det som att jag förlorat honom. Jag sörjer för att jag (troligtvis) aldrig kommer få hit honom och för att Dumbo fortfarande är utan vän. Dumbo kunde haft en vän, om jag bara vetat tidigare att det inte skulle bli något med denna kanin. Det har funnits flera kaniner som jag tackat nej till, eftersom jag ju hittat denna som jag skulle få hem. Det var ju aldrig meningen att Dumbo skulle behöva vara ensam så här länge och det känns rent ut sagt för😈-ligt.

Annons:
Chinesecrestedlover
5/7/20, 1:30 PM
#35

Men alltså va f…😂 Dumbo verkar ha något emot mig idag, haha. Han har (nyss) kommit fram till mig (två gånger!) och nafsat mig i armen. Han har aldrig gjort något liknande innan. Jag bara satt här i soffan och så…aj…weirdo 🤪

Chinesecrestedlover
5/9/20, 9:28 PM
#36

Då har jag återigen tingat (och betalat halva köpesumman) en kanin. Nu hoppas jag på att det går betydligt bättre denna gång och att jag får hem min nya älskling. 

Denna gång föll valet tillslut på en angorakanin och därmed får jag (om allt går vägen) hem en av mina drömraser. Tanken har funnits där sedan jag var barn…någon gång ska jag ha en angora…och nu har jag tingat en😃

Det är en otroligt söt svart hane på lite drygt ett år😍.

Chinesecrestedlover
5/9/20, 10:19 PM
#37

Dumbo är en riktig tokstolle, haha😂. Han har idag återigen kommit fram och nafsat mig i armen. Jag börjar tro att det är en protest mot att jag sagt till honom (= plockat bort honom från en plats han inte ska vara) innan. Idag har han t.ex. försökt äta några av mina fuskväxter (dvs. tyg/plastblommor) = jag tycker att det verkar vara olämplig föda men han håller inte med.

Maleficum
5/9/20, 10:30 PM
#38

Haha, dem vet hur dem ska protestera! Fuskblommor är nog inte så lämpligt, borde ju inte ens smaka gott kan man ju tycka. När jag bodde i Skåne kunde jag inte ha något i fönsterna för kaninerna lyckades alltid hoppa upp i dem och äta upp (eller ha ner) allt som stod där.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
5/9/20, 10:45 PM
#39

#38 Näe, man tycker ju inte att det borde vara så gott…men han slet av ett blad från (fusk)rosorna och började tugga, haha. Inte hade jag trott att han skulle vilja bry sig om fuskväxterna (mer orolig att gojorna ska ha sönder sånt) men tydligen verkade det lockande. Kanske Dumbo inte är den skarpaste kniven i lådan…men han är väldigt söt😂 Han har inte varit upp i fönsterna ännu…men det kanske bara är en tidsfråga, han ska ju upp på allt annat så. Dessa växter står på golvet i en stor vas…men kanske får tänka om kring den placeringen😃

Maleficum
5/9/20, 11:07 PM
#40

Hade ju också satsat på fåglarna snarare än kaninen i det läget!

Man märker verkligen snabbt vart man får omplacera sina prylar, har också saker som fått flytta på sig så de inte blivit helt förstörda. Speciellt med Nymphadora när hon bodde inne fick man passa sig för hon leta verkligen saker som hade konsistensen av sånt hon gilla att tugga på (tex sladdar, suddgummin och liknande). Som tur är har Kenzie varit väldigt snäll på den fronten  och har inte förstört så mycket saker.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
5/12/20, 5:04 PM
#41

Uppdatering kring läget på den sedan länge tingade kaninen (inte angoran alltså): 

Idag fick jag plötsligt svar från universums mest oseriösa uppfödare som har låtit kaninen tingas av en annan. Det är alltså officiellt nu, jag kommer aldrig få hem kaninen jag betalade för, kaninen jag sett som min sedan flera månader kommer aldrig komma hit💔.  

Alltså detta handlade om lättförtjänta pengar och allt annat är en lögn. 

"Uppfödaren" (lögnhalsen) påstår att jag inte svarat på kontaktförsök (att jag varit onåbar under fem veckor) och att jag fått mail om att den tingats av en annan. Allt detta är lögn, jag har varken fått svar via e-mail eller via en viss annonssajt (börjar på B) där annonsen låg uppe (eller då jag skickade sms). På denna annonssajt syns det dessutom om personen i fråga sett om man skickat något = läst det man skrivit och det har "uppfödaren" gjort. 

Jag vet att man inte bör hänga ut folk (och har ingen lust att bli anklagad för förtal)…men gud vad det kliar i mina fingrar att skriva ut vem denna extremt oseriösa lögnaktiga så kallade uppfödare är, så att ingen annan hamnar i samma situation som mig. 

Jag ville verkligen ha denna kanin men börjar t.o.m. tvivla på att han ens någonsin fanns till salu…jag menar varför denna tystnad, varför gör man allt detta för några hundralappar? 

Denna "uppfödare" har vad jag fått fram då jag googlat runt t.o.m. ett stamnamn osv. Allt ser seriöst ut på "pappret" men verkligheten är en helt annan. Efter allt detta och efter att ha sökt denna person under flera månader så har denna mage att skriva och förklara vad tingningsavgiften är till för (som säkerhet)…jo, visst men det ska ju också vara en säkerhet från köparens sida, han skulle ju ha blivit min…annars hade jag ju aldrig betalat! 

Alltså, kontentan av allt detta är att "uppfödaren" som slutade svara på alla mina kontaktförsök för flera månader sedan, gick iväg från detta med lite extra pengar på fickan och kan fortsätta sin "verksamhet"…medan jag förlorat en kanin som jag döpt, sett som min och som jag nu sörjer som om han dött. Dumbo har alltså suttit ensam hela denna tid helt i onödan, hade jag vetat om detta så hade jag ju letat upp en annan kanin för flera månader sedan. 

Jag är chockad…jag har aldrig varit med om något liknande, att stöta på en så extremt oseriös människa som har mage att ta mina pengar och sedan förklara att det var rätt gjort och enligt vad tingningsavgiften är till för? Helt galet.

Annons:
Maleficum
5/12/20, 5:20 PM
#42

#41 Är verkligen ledsen för din skull! Är hemskt att det ska finnas oseriösa människor!

Tingningsavgiften är ju som sagt till för att båda parterna ska vara säkra på att man är seriös!

När jag sålde mina ungar tog jag inte ut någon avgift men hade ändå några som ville betala en liten avgift för att vara helt säkra på att de skulle få just den unge de ville ha!

Hoppas verkligen det går betydligt bättre med lilla fluffbollen!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
5/12/20, 5:33 PM
#43

#42 Ja, det känns för😈ligt verkligen. Jag ville (vill) ju ha just honom. Det är ju det jobbigaste i detta, att "min" kanin inte blir min…arg över att bli bestulen också naturligtvis. 

Extremt märkligt beteende från "uppfödarens" sida att först inte svara på hur många kontaktförsök som helst och sedan plötsligt försöka lägga över det på mig och påstå att det är p.g.a. mig som detta gick åt pipan. Jag har ju mailen kvar så vem försöker du lura liksom (har dessutom kollat skräppost osv. konstant för att inte råka missa något)? Härligt att liksom försöka lägga över att det på något sätt skulle vara mitt fel att jag blev lurad och bestulen…

Ja, jag hoppas och tror att denna uppfödare är mycket mer seriös.

Chinesecrestedlover
5/12/20, 7:01 PM
#44

Mer kring tidigare tingade kaninen (ej angoran): 

Herregud, här kommer det nu plötsligt mail titt som tätt. Nu går det tydligen bra att svara. Att anklaga mig för en massa går bra, men att svara på alla försök till att lösa transporten går inte att svara på. 

Dessutom fått reda på att denna "uppfödare" fött upp i många år…undrar hur många som lurats och sedan blivit anklagade för att bråka (jag gillar inte att bli bestulen och lurad…märkligt)  osv. efteråt. 

Denna person har nu inte bara visat sig vara väldigt oseriös och oärlig, men också väldigt omogen. Att lägga över ansvar för sina egna tillkortakommanden och fel på andra ser illa ut i mina ögon.

NinniH
5/12/20, 8:28 PM
#45

#41: Men hjälp, vilket beteende från den "uppfödaren"! Självklart ska tingningsavgiften vara en säkerhet även för köparens del. Tingningsavgift enligt mig ska vara till för att minska risken att köparen ångrar sig i sista stund och man som uppfödare står där med en osåld kanin, men likväl en garanti för att uppfödaren inte säljer iväg kaninen till någon annan.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Chinesecrestedlover
5/12/20, 9:14 PM
#46

#45 Ja, precis, det är ju menat som en säkerhet för BÅDA och det innebär ju inte att "uppfödaren" kan strunta i att svara (trots upprepade försök till kontakt från mig) och sedan påstå vad som helst och på så sätt ursäkta sitt eget bedrägliga beteende. 

Jag vill inget hellre än att få hem denna grabb (han är MIN i mitt❤️) och har försökt lösa det…men för det krävs ju liksom att man kan kommunicera med varandra. Jag är så otroligt ledsen och besviken över att det slutade såhär och att jag inte kommer få hem MIN älskling; världens sötaste "lilla" fransk vädur/engelsk vädursblandning💔.

Chinesecrestedlover
5/24/20, 3:51 PM
#47

Då så…nu har det blivit dax att strypa Dumbo 🤪 Den lilla Sk#t ungen som aldrig tidigare bitit sönder något, inte ens sina "leksaker"….suck😡! 

Jag gick in i akvarie-/terrarierummet och när jag för en sekund hade vänt ryggen åt dörren (som jag såklart inte tänkte på att stänga när jag bara skulle fixa en sak snabbt); kom odågan in och bet sönder min (precis uppackade, haft den ett tag men ej använt den innan) tryckspruta, som jag tänkt använda för att spraya terrarier med. Han bet såklart små hål i slangen…så nu är den ju tämligen värdelös. 

WTF! Han har aldrig brytt sig om att bita på något annat (eller jo han har bitit bort lite av gummit i nederkanten av min frys också…så bra går det att frosta av frysen med en Dumbo i närheten). 

Jag som precis (igår, faktiskt) fått hem ett större terrarium (och en underbart söt ögonfransgecko😍…då jag nyss förlorat min förra💔) och därmed skulle behövt sprutan jag köpte tidigare (just för detta ändamål - alltså större terrarium). Innan har den inte känts nödvändig eftersom terrarierna jag har förutom detta nya är förhållandevis små. 

Dumbo…din lilla 😈…varför??? Kan ju knappast varit gott att tugga på. 

Tyckte det räckte med att han försöker äta mina tyg/plastväxter så fort han får chansen…

Dessutom så höll han på att rymma hemifrån igår. Jag hade efter vad som kändes som en evighet äntligen lyckats få mitt (ovan nämnda) terrarium på plats och hade lämnat dörren till uteplatsen öppen (utan att stänga min "grind" i dörrhålet = kompostgaller). 

Plötsligt ser jag att det sitter något svartvitt på uteplatsen och där satt galningen i gräset utan att jag hade någon aning. Jösses va glad jag är att jag märkte det fort! 

Uteplatsen är inhägnad…men vill han så kan han lätt hoppa över staketet och dra…därmed vill jag inte att han ska vara där utan uppsikt (ska försöka komma på något som gör det mindre enkelt att hoppa över, men har inte löst det ännu). Denna grabb må se osmidig ut och kan vara riktigt klumpig…men hoppa kan han och det ganska högt faktiskt. 

Nu skulle jag föredra om du kära Dumbo slutar med dina bus för en sekund så jag kan andas lite, tack… och gärna om du inte biter sönder fler saker jag behöver som jag inte ens hunnit använda en enda gång…grr… 

Tur att den 😈är söt i alla fall, haha.

Maleficum
5/24/20, 6:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

😃

Känner med dig!

Fick ju hem kompisens kaniner för några dagar sen och första morgonen jag gick upp möttes jag av en mindre skoj syn :P

Zerelda hade lyckats få ner mitt absoluta favorit paradisträd! Som tur är verka dem tycka den är äcklig för det var enbart nån enstaka tugga tagen ur stammen och rötterna på den. Några grenar blev avbrutna och krukan var ju vara att slänga men annars har den klarat sig bra! (Min kompis säger titt som tätt att hon vill göra tofflor av Zerelda när hon hittat på något bus).

Man får verkligen passa sig vad man lämnar framme och vad man lämnar öppet och tillgängligt för dem är verkligen kvicka!

Var det en del som är utbytbar han bet sönder?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Chinesecrestedlover
5/24/20, 9:13 PM
#49

#48 Haha…göra tofflor av henne. Det är ju tur att de är söta när de hittar på en massa "inte så lämpliga saker att göra". Hoppas växten klarar "misshandeln" och återhämtar sig. 

Jag har googlat och jag tror lyckligtvis att det går att hitta en ny slang att köpa…trodde först att jag skulle få köpa en helt ny spruta. Jag kommer dock inte lämna dörren öppen igen…odåga, haha. 

Min miss kommer kosta mig minst typ. 100 kr + frakt för en ny slang (om jag inte kan hitta en i butikerna i närheten). Det är ju ingen jättesumma…men en väldigt onödig sådan och den var ju helt ny innan han fick tag i den och ett ögonblick senare…behövs en ny slang🤪. 

Jag hann inte ens fylla den med vatten, jag monterade den (fäste munstycket och slangen på själva sprutan) och sen förstörde Dumbo den direkt efteråt… ibland är det kul med djur…😂

Maleficum
5/24/20, 9:50 PM
#50

#49 Visst är det tur dem är söta!

Vågar inte ens räkna ut vad mina kaninungar kostade (speciellt Nymphadora) i skador :P Tugga upp två av min (dåvarande) sambos spelmöss och sladdar till hörlurar bara för att nämna några saker (som tur är så är pappa och brorsan bra på att laga sladdar så de flesta av mina av tuggade saker tex laddkablar har gått att laga).

Tur det går att få tag på ny slang! Även om det är lite surt såklart. Dem livar ju helt klart upp tillvaron!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
5/24/20, 10:27 PM
#51

#50 Ja, det är ju svårare att vara irriterad på en sötnos som kommer och vill gosa eller som gör "glädjeskutt" så de extremt långa öronen flyger än om det varit en riktig fuling, haha😉. 

Ouch…hade råttgrabbar för en massa år sedan som lyckades ta sig ut ur buren och tugga sönder lite allt möjligt som bland annat hörlurar, verkar vara en delikatess hos djuren, haha. De välte även ner diverse saker osv. på sin upptäcktsfärd i rummet. 

De råttorna drog även in ett lakan i buren och finfördelade delar av det…det visade sig i efterhand vara ett av min ena systers favoritlakan…som jag bara lånat…eh…ojdå😞, haha.  

Den värsta marodören jag haft är dock helt klart min tik som valp. Hon tuggade sönder hela köket, stolsben, lister, knoppar och även socklar…som tur var skulle mina föräldrar renovera köket…så de väntade tills hon hade gnagt färdigt😂 Jag försökte avleda, ge henne annat att tugga på och strök även på ättika osv. som skulle smaka illa…men hon gnagde vidare i godan ro, haha. 

Jag hade såklart hört om hundar som gnagde sönder saker som valpar (min första hund hade dock inte gnagt sönder något)…men förväntade mig inte att en valp på ca ett kilo skulle kunna förstöra ett helt kök😮. Damen väger som vuxen runt två kilo och har knappt några tänder (hon har bara mjölktänder så de går lätt av och ramlar lätt ut)…men gnaga kan hon, haha.

Maleficum
5/25/20, 10:49 AM
#52

#51 Vår nya pudelvalp är en riktig tuggare också (dock inte lika extrem som din verkar ha varit), tuggat lite tapet och lister men främst gillar hon att tugga på dörrmattorna och vardagsrumsbordet! Stor skillnad från vår labbe som typ enbart tugga sönder två skosnören (vi behövde aldrig ställa undan skor och sånt) och en nätverkskabel (som min kanin först fick skulden för) som valp och förövrigt hade stenkoll på vad som var hennes och vad som var vårat.

Kommer bli lite lagande och nya mattor och vardagsrumsbord för mamma och pappa sen, vilket de iof ändå planerat att byta ut men var smarta nog att inte göra innan vi skaffa hund igen.

Just nu håller Zerelda på att tugga sönder Kenzie kartong (nyss var Kenzie i den och tuggade). Är glad Kenzie (och Harry och för det mesta Zerelda) håller sig till att tugga kartonger och pinnar och låter bli mina möbler och sladdar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
6/17/20, 1:05 PM
#54

Dags för en uppdatering här!

Äntligen! Nu är han snart här! Efter mycket turer hit och dit med att jag blev lurad och aldrig fick hem kaninen jag tingat osv. så löste det sig med kompis tillslut!

Med hjälp av en bekant till förra ägaren, så lyckades vi tillslut få ihop transporten och min allra första angorakanin någonsin anländer imorgon. Att skaffa angora har varit en dröm under många år och nu får jag äntligen hem en fluffis 🥳

Han heter Asher och är en svart underbart söt fluffboll (eller ja, kanske inte så fluffig…han kommer nämligen vara nyklippt då han kommer hit). 

Så glad 😃

Maleficum
6/17/20, 9:54 PM
#55

Grattis! Skönt det äntligen löste sig med transporten!

Nu väntar jag bara på massa bilder! ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Chinesecrestedlover
6/17/20, 10:03 PM
#56

#55 Ja, så glad…vågade inte riktigt tro på att det var sant innan jag fick veta att han påbörjat resan. Nu ska han övernatta hos "transportören" och så kommer han hem till mig imorgon. 

Kommer helt klart bombardera denna tråd med bilder sen😃 Han är så söt😍. Fick nyligen en bild på en nyklippt sötnos från "transportören".

Maleficum
6/17/20, 10:09 PM
#57

Mitt lilla fluff är ju nyrakad också! (Både kaninen och hunden är nyrakade sen helgen :P).

En liten nakenfis med fluffig svans och gigantiskt fluffigt huvud! Sen får du se hur fort deras päls verkligen växer! Man hänger inte med utan det känns som ena dan  är de nakna och nästa är de fluffiga monster igen!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
6/17/20, 10:20 PM
#58

#57 Åh…de är så söta när de är nerklippta ❤️ Ja, det blir spännande att se hur snabbt det går. Väldigt söta oavsett om de är "nakna" eller "fluff-monster".

Chinesecrestedlover
6/18/20, 11:25 AM
#59

Välkommen hem lilla söta Asher ❤️

Asher <3

Asher - "hö-stationen"

Asher <3

Asher i sin inhägnad

Maleficum
6/18/20, 11:48 AM
#60

Sötnos! Hoppas han och Dumbo kommer gilla varandra nu också!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
6/18/20, 6:34 PM
#61

#60 Ja, hoppas verkligen det…men tyvärr kommer det ju ta ett tag innan de kommer kunna träffas. Asher måste ju kastreras och hormonerna måste "gå ur"…men sen hoppas jag på att mina fina grabbar blir bästa vänner 🙂

[EM_L]
6/21/20, 10:00 AM
#62

Vilken sötis Asher är! Bara en fråga. Jag trodde att man inte bör ha hanar tillsammans? Eller funkar det ibland då båda är kastrerade? #47 Upptåg? Känner med dig :D Min lilla dvärgvädurs hane på sex månader är i principt frigående och oj vad han kan ställa till. Han hoppar in i kylen när man öponar. Går på borden och inneburen. Rusar som en total galning i hela rummet. Dock blev rusningarna lite lugnare efter att han skadat tassen i burgallret mitt i ruset. Nu är det läkt.

Annons:
Chinesecrestedlover
6/21/20, 11:39 AM
#63

#62 Ja, visst är han söt😃

Många har den uppfattningen men jag har haft många kastrerade hanar ihop och det har gått väldigt bra. De paren/grupperna har varit de enklaste att sätta ihop, de har oftast blivit kompisar direkt utan minsta lilla tjafs. 

En grupp jag hade bestod av två kastrerade hanar och en fertil hona, honan var den som tjafsade med grabbarna ibland, hanarna blev bästisar på en gång och de vilade alltid ihop osv. 

Jag tror betydligt mer på att det handlar om kaninernas personkemi, hur stort utrymme de har att röra sig på, att de kan gå undan från varandra då de vill osv. än att det har att göra med vilket kön de har. 

Det är inte ens säkert att fertila hanar bråkar med varandra, dock skulle jag aldrig sätta ihop hanar som inte kastrerats (för att risken finns att de skadar varandra om de ej är kastrerade). 

Ja, Dumbo är en riktig tokstolle 😍Han ska verkligen på allting😂. Han ställer nästan till det mer än gojorna och det är bra jobbat, haha.

Maleficum
6/21/20, 1:38 PM
#64

#62 Jag har samma upplevelse som Chinesecrestedlover att hanar (speciellt kastrerade) ofta funkar väldigt bra tillsammans! Och håller med om att det är viktigare med individer än kön huruvida de funkar tillsammans (samt såklart ordentligt utrymme).

Mina kusiner hade enbart hanar när vi var yngre ihop (två och två och då i väldigt små burar för det var på tiden innan det var enkelt att hitta fakta och lagar på nätet).

Min nuvarande hane tycker bäst om min kompis hane även om han accepterar honan också (och då är min kanin väldigt bossig och svårflörtad när det kommer till andra kaniner).

Har haft två honor (okastrerade mor/dotter) tillsammans och det var mer oro hos dem än hos hanarna (en period kunde de inte ens bo ihop och då bodde dem ändå stort).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
7/6/20, 1:35 PM
#65

Suck…det går verkligen inte så bra för mig. Jag har ringt till de kliniker som kastrerar kaniner (och som jag vågar lita på kommer resultera i en levande kanin efteråt) och de har inga tider förrän i slutet på augusti…kul…Blir väldigt lång väntan för mina grabbar innan de får vara tillsammans. Blir ju då tidigast i slutet på september som de kan sättas ihop…jippie… 😕

Maleficum
7/6/20, 3:29 PM
#66

Jobbigt med så lång väntan!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
7/6/20, 3:41 PM
#67

#66 Ja, suck…Dumbo har ju fått vänta i en evighet redan ju…dumma semestertider😉

Chinesecrestedlover
7/20/20, 3:16 PM
#68

Idag har jag "bitit i det sura äpplet" och har nu bokat tid för kastrering av Asher. 

Hittade ingen tidigare tid (eller annan klinik jag vågar lite på) så nu har jag bokat tid för Asher på samma kaninvänliga klinik som Dumbo kastrerades hos. Det känns tryggt och bra. 

Han blir av med sin…manlighet, haha😉…den 17 augusti (om allt går som planerat och jag slipper avboka p.g.a. sjukdom eller nåt). 

Han blir fluffigare för varje dag känns det som, så jag kommer nog behöva klippa i alla fall magen och området som eh…ska kommas åt😃 innan kastreringen (även om det blir tidigare än "normen" på 90 dagar). 

Han (Asher alltså, eller Ash som jag oftast kallar honom) är en superhärlig kille men…han är inte helt bekväm med "lägenhetslivet" ännu, nya lukter (mina…ehm…nio🤪 råttor bor "grannar" med honom t.ex.), nya ljud, hundarna osv. (han har så vitt jag vet i alla fall bott utomhus tidigare). 

Han är lite skraj (Dumbo är "lugn som en filbunke" i jämförelse) och ibland "rusar han i väg" och försöker gömma sig och liknande, inte alltid men i vissa situationer. 

Brukar försöka "varna" honom lite att jag kommer "klampande"😃, i början när jag skulle in till råttorna så fick han panik…det har blivit bättre nu (blir dock fortfarande rädd ibland) när jag pratar med honom innan jag går förbi hans Hage, ska släcka/tända lampan osv. 

Han är så sööööt! Jag är helt såld på angorakanin nu! Varför har jag inte skaffat en tidigare!? Fluuuufffff! 😍

Chinesecrestedlover
8/11/20, 11:33 PM
#69

Bilder på fluffisen Ash. Jösses så pälsen växer på en sådan här varelse😃

Inhägnaden som ändrats lite eftersom den lille herren beslutade sig för att kissa på sitt täcke (mjukt och mysigt) och tugga lite på sin ena matta (= byte av bädd till en som redan tuggats på av valpar, just in case).

Kollar in uteplatsen

Mys i soffan

Annons:
Maleficum
8/12/20, 12:30 AM
#70

Ja, pälsen växer så det knakar på de små liven! Det är nästan så man kan se det med blotta ögat.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
8/12/20, 1:32 AM
#71

#70 Ja, nästan att man vill sätta sig och titta på honom konstant under ett dygn eller så och se om man ser när det växer, haha 😉 Han har blivit så galet mycket fluffigare…kommer helt klart behöva klippa lite innan han ska kastreras, annars lär veterinären inte se vad hen sysslar med 😂

Maleficum
8/12/20, 9:54 AM
#72

#71 Dem rakar väl ändå när det är kastreringsdags ;)

Själv hade jag förmånen att kunna vara med på både Kenzie och Lupins kastreringar så passade på att klippa dem ordentligt under magen och på benen medan de var nersövda (eftersom dem båda har varit de svåraste av alla mina att klippa, Lupin pga att han var håröm och Kenzie pga sin blindhet som ger han panik att ligga på rygg).

Men har alltid sett till att de inte varit superlånghåriga så de riskerar att bli överhettade under ingreppet men ändå inte helt nakna så de riskerar att bli nedkylda istället.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
8/12/20, 1:40 PM
#73

Suck…jag avskyr min dator just nu…den j@vla prylen…hakade upp sig och allt jag redan skrivit bara försvann…😡 Ett långt inlägg såklart…alltid när jag skrivit ett långt inlägg…😭

#72 Jo, det gör de säkert, men tänkte att jag skulle underlätta lite (och öva lite innan jag måste klippa allt "på riktigt"). De brukar komma med rakapparaten när mina hundar ska ta ex. blodprov (av gammal vana) och ganska snabbt inse att det inte precis behövs, haha. 

Överhettning har jag ingen erfarenhet av…men risken för nerkylning är jag allt för bekant med. Nakna hundar är inte roligt att söva…de måste ha bra "värmelösningar" och verkligen veta vad de sysslar med annars riskerar hunden att tappa temp. snabbare än snabbt. 

Värme blir liksom lätt som bortblåst med en nakenhund, de har ju ingen päls som isolerar. När min tik var valp så hade jag en liten pool som hon plaskade runt lite i under kanske max 5-10 min, mitt i juli och gassande sol…sedan skakade hon och jag fick "gnugga henne" och ha henne under en filt en ganska lång stund, innan hon fick tillbaka värmen. Hon är inte jätteförtjust i att bada…undrar om det är för att hon bli så frusen efteråt😉. 

Min förra hund Cain sövdes ner vid ett tillfälle (som unghund) för att röntgas (hans vingliga/ostabila hasleder). Han behövde vara sövd för att de skulle kunna få till "rätt vinklar" för att se eller vad det var. Det tog lång tid för det var många bilder som skulle tas och efter ett tag så började sköterskan prata om hur kall han var. Jag fick panik och sa någonting i stil med "…men om du tror att han borde väckas så väck honom då, skit i röntgenbilderna!". Hon lugnade mig (eller snarare försökte lugna mig) med att han var kallare än hon önskat, men att det inte var någon fara. Jag var otroligt nervös resten av tiden. När han tillslut äntligen väcktes så gick allt bra som tur var. Röntgenbilderna (typ. sådär en 20-25 stycken) visade sig dock vara tämligen värdelösa, då det inte gick att direkt se vad som var fel eller i alla fall inte gick att göra någonting kirurgiskt. Han levde med sina ostabila/vingliga hasleder precis som de var för resten av sitt liv…det gick nämligen inte att göra någonting genom rehab heller.

Tillbaka till lilla fluffiga Ash: Jag har tänkt klippa under magen och speciellt då runt de "ädlare delarna"😉Tycker du att jag ska klippa mer (på resten av kroppen/huvudet eller så) för att inte han ska bli överhettad eller är hans päls inte så lång att det finns risk för det? 

Vet inte varför hunden (Ianto) ser så…som att ögonen ska hoppa ur, haha…men tyckte bilden blev rolig. Här är min fluffigaste och en av mina minst fluffiga familjemedlemmar tillsammans <3

Maleficum
8/12/20, 8:46 PM
#74

Om han ska kastreras snart så tror jag inte det kommer behövas (han ser fluffig ut men inte så extremt långhårig ut ändå).

Video på Kenzie när han skulle vakna efter sin kastrering, han blev kastrerad hemma på barbordet så han var så lugn och trygg så han varken behövd all sömnmedel och sen var väldigt seg att vakna efteråt 😃 Han var rätt kortklippt då. Minns inte exakt hur långhårig Lupin var men han var nog mer långhårig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
8/12/20, 9:04 PM
#75

Ok, han ska kastreras nästa vecka (den 17:e) så  han borde väl inte hinna bli allt för vildvuxen tills dess😃 Vilken söt liten tröttmössa….men äta ska man ju ändå såklart, haha 😍

Maleficum
8/12/20, 10:40 PM
#76

Ja, inga problem att få igång matlusten på honom (som man kan ha med en del)! Så skönt att inte behöva oroa sig för att magen skulle stanna. Var väl inte med i just detta klipp men innan så hade han en "tuss" framför sig som han åt och den andra "tussen" låg bredvid och han orka inte sträcka sig till den när han var klar med den första så han "tittade" anklagande på mig så jag fick flytta den närmre näsan på honom 😛 min bortskämda lilla fluff!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Chinesecrestedlover
8/13/20, 4:50 AM
#77

#76 Åh…lilla lata gulle pojken då 😂

Chinesecrestedlover
8/16/20, 5:59 PM
#78

Idag är jag nervös…usch…jag hatar att behöva söva djur😕. Jag vet ju att det brukar gå bra…men så finns det ju tyvärr en och annan som det inte går bra för. Hoppas verkligen det går bra och att Ash klarar sig igenom kastreringen fint imorgon och börjar äta som han ska efteråt.

Chinesecrestedlover
8/16/20, 6:24 PM
#79

Just det ja…det var ju en annan grej också😉

Så…eh…jag kände mig inte riktigt nöjd med bara två långöron här hemma…så…snart kommer det komma hit en tredje sötnos 😂 Sen är det dock stop, för fler än så känns det inte som jag får plats med, haha. 

Ett tag tänkte jag att jag skulle skaffa en jätte…och det var nära på att det blev så också, hade hittat en som verkade urmysig…men sen fick jag kalla fötter. 

Blev orolig att det var på tok för stor skillnad mellan den och min minsta hund. En kanin på kanske 7-10 kg kändes lite väl mycket…med tanke på att hunden bara väger 2 kg. En spark (av misstag) från en så stor och tung kanin…vill inte ens tänka på hur illa det skulle kunna gå för min lilla tik. 

Därför började jag tänka om och tänka ett varv till kring vilken ras/rasblandning jag skulle vilja ha. Jag ville inte ha en för liten kanin heller, för då skulle nog klumpeduns Dumbo kunna råka mosa den stackaren, haha. 

Till slut "snubblade" jag på den rätta kaninen. En annons med en jättefin hane, på ca ett år och av rasen Belgisk hare (dessutom för enkelhetens och ovanlighetens skull inom Örebro). 

Jag vet inte riktigt varför just denna kanin kändes så rätt, men jag har ju velat ha en "hare" länge och ja, varför inte skaffa en nu då? Jag har ju redan skaffat en annan av mina drömraser (angorakanin). 

Han kommer (om allt går enligt planen) komma hit nästa helg😃. 

Jag måste därmed försöka få till ytterligare en tid för kastrering och gärna då någon gång den närmsta framtiden…så att de inte måste vänta ännu längre på att få träffa varandra. 

Jag hoppas verkligen att min lilla "gubba-trio" ska trivas ihop och bli bästa vänner. De ser väldigt olika ut rent utseendemässigt, men jag hoppas att deras personkemi ska stämma.

Maleficum
8/17/20, 4:00 PM
#80

Håller tummarna kastreringen går bra!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
8/17/20, 6:31 PM
#81

#80 Ja, tack och lov…än så länge så går det ganska ok. 

Han fick dock ett penisframfall, vilket tydligen är vanligt vid kastrering. Jag fick hem honom snabbt efter operationen och han var därför fortfarande rejält groggy och penisframfallet hade inte gått tillbaka (tydligen brukar det hinna göra det innan hemgång annars). 

Antar att det är lite ändringar i och med corona för jag behövde inte komma in på morgonen, utan hade tid 14 och fick gå hem strax innan 16. Han har ätit en del (även på egen hand) så det är ju bra.

 Penisframfallet som jag ska "peta in" ser bättre ut nu/mindre svullet så hoppas att även det går åt rätt håll. 

Han har kissat (visserligen på sig själv, men ändå) och bajsat en hel del också. Magen verkar fungera och det är ju som alltid en stor lättnad. 

Stackarn…först envisas matte med att klippa bort lite av pälsen på magen (och lite på andra ställen som fötterna som var galet fluffiga och ovanpå skallen, så han ska se lite bättre). Sen tvingas en lite småskraj fluff åka i en läskig buss, det är dessutom jättevarmt och sen när man väl kommer fram…då somnar man och vaknar sedan alldeles nerdrogad; med en svullen penis och inga "bollar" kvar. Vilken skitdag, haha😉

Chinesecrestedlover
8/19/20, 12:00 AM
#82

Öh…känner mig aningen förvirrad (och lite oroad) just nu…någon som varit med om något liknande? 

Ser ut och känns som ena kulan är kvar/normal (men man får ju vara rejält inkompetent som veterinär, om man missar ena liksom…så…)!? 

Den andra är som det brukar se ut på en kastrerad kaninhane precis efter kastration dvs. mer som en "ballong utan nåt i". 

Han har fortfarande lite penisframfall och svullnad finns ju därför…men tycker att kulan borde gått ner mer vid det här laget eller? 

Kan det ha hänt något mer än penisframfallet, ytterligare komplikation menar jag?

Förlåt för att jag lägger ut så privata bilder på dig Asher min lilla vän 😉 men så här ser han ut just nu. 

Kula som är som en "punkterad ballong" efter kastrering…

"Fylld" kula???

Rejäl skillnad mellan de båda "kulorna"…

Maleficum
8/19/20, 11:07 PM
#83

Skumt den är så svullen. Hur känns den? (Eller är han för öm för att villa bli petad där?) Ser väl ändå ut att vara ett litet snitt i den? Kan den blivit vätskefylld? Hade turen med båda mina att inte få några komplikationer varken under operation eller efter.

Skönt han bajsar som han ska iaf! När jag hade Zerelda här efter hennes kastration var jag rätt orolig första dygnet för hon hade väldigt ont och ville inte riktigt äta eller bajsa (därför hon var hos mig och och inte min kompis eftersom jag är hemma om dagarna och då kunde hålla ett extra öga på henne plus att Harry fick sällskap under dagarna Zerelda skulle bo själv). Men hon kom igång sen och som tur är gillade metacamen så var lätt att få i henne medicin och allt läkte fint.

Skönt att inte behövt lämna in honom supertidigt också, Zerelda fick vi lämna supertidigt på morgonen (dock skulle hon väl kastreras på förmiddagen också och vara kvar ett tag och verkligen vakna upp först men honor är ju lite mer komplicerade också) trots coronan (var i slutet av mars).

Aldrig varit med om penisframfall och inte hört att det skulle vara vanligt men kanske ändå inte så förvånande heller.

Vissa dagar är inte lätta för dem små liven :P Och inte kan man förklara för dem varför man är så "elak" mot dem heller.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Chinesecrestedlover
8/20/20, 3:22 AM
#84

#83 Han verkar inte öm när jag "klämmer" på den, tycker den känns som en normal "kaninkula" typ. alltså inte mjuk men inte hård heller (bäst på förklaringar, haha)…den känns fylld…normal…🤔

Vill ju inte tro att de skulle kunna missa en "kula", men det är så det känns (ska ju t.o.m. vara en så kallad kaninvänlig klinik så bör ju veta vad de sysslar med, dock inte samma veterinär som kastrerade Dumbo). 

Det ser ju ut som att det är ett snitt i den som det ju borde vara…så börjar tro att han fått ytterligare en komplikation (förutom penisframfallet) och att han typ. samlar vätska där eller nåt som du skriver.😕 

Den känns inte varm och det ser inte konstigt ut (rött/irriterat eller så)…förutom att den är betydligt större än jag väntat mig och ju ser mer ut som på en "intakt" hane, snarare än en kastrerad. 

Jag som var så glad att han överlevt och börjat äta osv. Trodde allt gått bra (eller ja, jag blev ju chockad över penisframfallet). Ska stackaren behöva få ytterligare problem som händer EFTER kastreringen!? 

Aldrig haft några som helst komplikationer med någon kastrering innan, eller jo förresten, en… idioterna som kastrerade min nakna tik satte extremt stark tejp på hennes sår/mage. Detta gjorde att det drog i huden på henne och hon gick i cirklar = jag trodde hon blivit hjärnskadad. Det gick inte ens att blöta upp tejpen med vatten…för att få den att släppa (höll på i ca 30+ minuter), så jag fick åka in med henne och de fick rycka loss den…medan hon skrek av smärta (enda gången jag vägrat vara med i rummet)💔. 

Härligt… speciellt eftersom jag klart och tydligt sa innan hon kastrerades "sätt ingen tejp på henne", och de lovade att de inte skulle göra det. Även "vanlig tejp" (typ. plåstertejp) fäster lite väl bra på nakna hundar, vilket inte är roligt att ta loss… De valde trots att jag varnat om detta, att sätta en galet stark tejp på hennes operationssår…ja va smart…😡

Maleficum
8/20/20, 1:25 PM
#85

#84 Kanske bäst att kontakta veterinären och fråga, man får ju hoppas det bara är vätska eller nåt som går bort av sig självt medan det läker och inte att de glömt ta bort kulan eller annan allvarlig komplikation :/ (leta reda på en gammal tråd med någon som råkat ut för liknande problem).

Usch då, inte skoj när de inte lyssnar på vad man säger! Man vet ju själv hur ont det kan göra att dra bort vissa plåster och sånt som har extremt bra klister på sig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
8/20/20, 2:51 PM
#86

Jäkla dator…igen…jaja, då börjar jag väl att skriva om det jag i stort sett var redo att posta till tråden då…kul…😡

#85 Jag hade tänkt ringa idag, men avvaktar lite till (slipper gärna sätta Ash på en varm buss igen om jag inte verkligen måste) för det verkar äntligen gå åt rätt håll. 

Ash är mycket piggare och mer sig själv idag, mer nyfiken på vad jag gör osv. Det märkts tydligt att han mår bättre. Hans kula (den som var enorm) har sedan i går kväll gått ner väldigt mycket i storlek. Nu är den kanske hälften så stor som den var! Det verkar lösa sig själv och inte vara något allvarligt…🥵

Betydligt mindre kula…puh…

Nu är skillnaden kulorna mellan inte så stor längre, den ena är fortfarande mer "fylld" men de är ungefär i samma storlek

Han gjorde dock ett hyss idag som skrämde mig rejält, men han verkade fullständigt oberörd. 

Jag hade tillfälligt placerat en låda med foderinsekter utanför hans Hage. Medan jag höll på att städa så skuttade Ash ut ur hagen (dörren var ju öppen). Jag trodde han bara var nyfiken på sopsäcken jag ställt där (med "gammal" hö osv. i), så lät honom hållas. 

Upptäckte dock efter en stund till min förskräckelse att han tuggade på en (oskyddad) elsladd!😮 Jag hade en liten värmematta (4 w) på insektslådan och eftersom den egentligen inte ens skulle vara där kaninerna håller hus; så hade jag inte brytt mig om att täcka över sladden eller så. 

Jag motade undan honom och han gick och lade sig i sin Hage. Jag (mitt pucko) tog då tag i sladden (tänkte kolla hur stor skada han hunnit göra) och fick mig en härlig (not) elstöt. Drog snabbt ur kontakten och kunde konstatera att han hunnit bita rejält i sladden och att delar av metallen syntes. 

Det var den värmemattan det…men jag är bara överlycklig över att det inte blev värre än det blev. Då vet man det då…till skillnad från Dumbo så tuggar Ash på sladdar om han får chansen…kul…😕

Väldigt söndertrasad sladd…läskigt värre…

Maleficum
8/21/20, 12:00 AM
#87

Åh, har du fått dig en sladdskalare! Nymphadora var en sån och hon leta sladdar att tugga på hur mycket man än skydda dem! Vet inte hur många sladdar som fick lagas och bytas ut när hon var ung och bodde inne (efter flytten fick hon och mamma Dafne bo ute istället medan brorsan Lupin bodde inne eftersom han inte var kastrerad).

Min första kanin, en dvärgvädur, bet sönder en sladd till en lampa så proppen gick. Han blev rätt chockad! Tänderna var svarta och morrhåren krulliga och han hade en liten brännskada på läppen men annars klarade han sig, rörde dock aldrig en sladd efter det! Men riktigt läskig händelse.

Skönt svullnaden verkar gå ner och att det löser sig själv. Ser ju riktigt fint ut på bild.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
8/21/20, 1:20 AM
#88

#87 Ja, det verkar ju tyvärr inte bättre…hade hoppats på att slippa få en "sladdmarodör", men det verkar ju tyvärr som att Ash är en sådan🤪. Hoppas inte att han letar upp även skyddade sladdar. Det räcker med en läskig upplevelse…och att jag får en elchock…vill inte ha flera, tack. Tur i oturen också att det bara var en liten (och billig) värmematta och inte typ. något viktigare och dyrare eller svårare att ersätta. 

Jösses…stackars lilla dvärgväduren, det lät ju inte så bra minst sagt. Svarta tänder 😮 Bra dock att han lärde sig sin läxa och inte gjorde om samma sak. 

Sookie som valp - min lilla "förstörar-drottning" <3

Hittade en sladd som blivit tuggad på när min lilla Sookie var valp…hon hade inte bitit igenom eller så, men det var tillräckligt läskigt att se att hon tuggat på en sladd! Hon vägde ju bara ca 1 kg som valp så var ju inte en så stor hund direkt…hade ju verkligen kunnat gå illa. Inte den enda saken som hon förstörde som valp…så lade bara mammas lampa till listan (kök, köksstolar osv. var ju redan med på listan, haha)😉. 

Ja, det är skönt att det verkar gå åt rätt håll med Ash, ser ju betydligt mer normalt ut nu.

Chinesecrestedlover
8/22/20, 6:40 AM
#89

Nu har jag gjort i ordning en inhägnad för ännu en kanin😃 

Ska bli väldigt skönt att slippa alla dessa hagar i lägenheten sen (när alla kastrerats och är redo för att träffas)…de tar upp en del plats, haha. 

Inhägnaden, kompostgaller på högkant (med en kant upptill av delar till en "plasthylla") så att det ska bli svårare att hoppa över (inte galler hela vägen upp och högre än kompostgallret är). 3 kompostgaller lång x 2 kompostgaller bred.

"Hö/toa station"

Chinesecrestedlover
8/22/20, 12:30 PM
#90

Nu är han här!🥳 Mötte upp ägarna för en stund sedan och fick med mig min fina lilla (betydligt mindre än jag förväntade mig) grabb. 

Annons:
Maleficum
8/22/20, 1:51 PM
#91

Härligt! Tan brun? Hade han nåt namn eller kommer han få nåt nytt? (Minns inte om du nämnde det tidigare i tråden och är för lat för att leta 😉).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
8/22/20, 8:22 PM
#92

#91 Vet inte riktigt, inte så bra på färger…men hans mamma var tydligen tan av något slag. 

Tror inte jag nämnt namn (men är också för lat för att leta, haha). Han hette Roland …men jag har haft ett annat namn i tankarna sedan innan han kom hem. Det kändes inte som att Roland passade ihop med de andra (som för det första alla har engelska uttal och känns mer "beskrivande"). 

Ville se om det skulle passa hans personlighet innan jag bestämde mig. Det räckte med att gå hem med honom för att inse att… japp…det passar utmärkt. 

Det var inte en så lång promenad hem (vi möttes ganska nära där jag bor så max typ. 5-10 minuter) men han hann ändå tugga sönder väskan lite (som jag bar hem honom i) och försökte flyga ur väskan…en så där 250 miljoner gånger, haha. Så numera han heter Duracell😉 Denna kanin kan verkligen inte sitta still, haha. 

Så nu har jag:

Dumbo - med galet långa öron❤️

Asher "Ash" - med färg som jag tycker påminner om aska❤️

Duracell - för han har eh…"lite" energi❤️

Chinesecrestedlover
8/22/20, 9:42 PM
#93

Sötnosens namn passar honom mycket bra… för nu har jag fått fixa ett lock till hökorgen (av en till sådan del till en "plasthylla"). 

Han var plötsligt uppe i den och jag vill inte gärna ha honom där. Dels då det är ett steg närmare för honom att ta sig ur hagen och även för att han kanske kan fastna. 

Nu är han lite lugn en sekund eller två 😉

Lock till sopkorgen…eh…hökorgen :-)

Chinesecrestedlover
8/22/20, 10:19 PM
#94

#91 Viltröd? Tycker att han ser ut som det, om jag söker på de olika färgerna som Belgiska harar kan ha. Väldigt fin i alla fall, påminner lite om ett rådjur 😍

Maleficum
8/23/20, 12:11 AM
#95

Viltröd är han nog ja :) Var första bilden som lurades lite där viltzoonen på hakan såg så stor ut (så van med viltfärgade fluffbollar där viltzoonerna blir så otydliga) så tanken gick direkt till tan färgad (för jag vet belgisk hare kan vara tan även om väl viltröd är vanligast).

Var som någon beskrev dvärghare för mig (för många många år sedan) som duracell kaniner på speed 😛

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Namiko
8/23/20, 10:06 AM
#96

Jag skulle också säga viltröd för han ser ut som en kopia av den viltröda haren jag hade.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Chinesecrestedlover
8/23/20, 5:00 PM
#97

#95 Ja, tyckte Duracell fungerade för honom. Kanske inte på speed, men definitivt full av energi😍. 

#96 Ok, tack för ditt svar och kul att veta Vilken färg? han har😃. 

Asher uppdatering: Fortfarande pyttelitet penisframfall (lite av "tippen" syns fortfarande) men kulorna har nu ungefär samma storlek och den som var fylld känns mer som den andra nu = skrumpet russin😉

Annons:
Maleficum
8/23/20, 11:03 PM
#98

Skönt det är på bättringsvägen för lilla Ash!

Kenzie blev ner rakad idag (lagom tills kylan kommer 😛) så han har varit lite sur på mig och stackars Harry tror jag inte kände igen honom först för han blev lite rädd när Kenzie skutta förbi honom när jag var färdig!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
8/24/20, 12:33 AM
#99

#98 Ja, det är skönt. Hoppas verkligen penisframfallet åtgärdar sig helt snart också. 

Åh…lilla Harry då, haha. Kände inte igen polaren för han skaffat ny frisyr😉

Snart måste jag också klippa Ash…har ju klippt lite för att liksom testa på lite hur det är/hur man ska göra…men snart måste jag klippa allt. Väldigt nervöst. Han är inte så bekväm med att bli klippt eller han sitter inte precis stilla…vilket ökar på min nervositet…men vi (Ash och jag alltså) ska klara det tillsammans.

Maleficum
8/24/20, 12:58 PM
#100

Det kommer gå bra :) Var också supernervös i början med min första angora :D Hade dock lite hjälp av familjen att hålla och sånt vid behov eftersom jag fortfarande bodde hemma då. Se bara till att hålla huden sträckt!

Sen gör det inget om man tar i omgångar, händer ganska ofta att jag bara klipper halva Kenzie och sen fortsätter nån dag senare (klipper då ryggen för sig och underredet för sig).

Kenzie brukar vara kinkig i början så får på ett vänligt men lite bestämt sett säga åt honom att sitta still (plus massa gos titt som tett under tiden jag klipper, mycket lättare om man har någon som kan gosa med honom under tiden). Sen behöver han ibland ta kiss paus (då brukar han nypa till mig i benet).

Sen har han ju lärt sig hur det låter när jag plockar fram klipp sakerna så han skuttar alltid och gömmer sig då så måste muta med godis för att få fram honom.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
8/25/20, 6:21 PM
#101

#100 Ja, hoppas det…så länge jag inte råkar klippa i huden så är det ju en vinst, haha😉…så kommer ta det lugnt och låta det ta den tid det tar. 

Nu har jag ringt och försökt få en tid för att kastrera Duracell…helt otroligt vad det känns som allt motarbetar mig😕. 

Får ringa till det andra alternativet i morgon och hoppas de kanske har en tidigare tid… Den tidigaste tiden de hade på stället där de andra två kastrerats, var nämligen mot slutet av september! 

Det innebär i så fall att jag kommer kunna sätta ihop mina grabbar tidigast i november! Det är ju typ. nio månader efter Dumbo kastrerades…han har fått vänta så länge på en kompis…suck! 

Måste det vara så j@vla fullbokat jämt!? 😭

Chinesecrestedlover
8/27/20, 4:26 PM
#102

Nu har jag ringt (och fått tag på någon) till det andra stället…de hade en tidigare tid MEN då vill de att jag ska vänta hela halva dagen på att få hem honom igen. Vilket inte fungerar för mig (jag måste nämligen vara kvar och vänta hela tiden, det är inte direkt nära hem). 

Det första stället (där jag kastrerat de andra kaninerna) litar mer på min förmåga att få honom att äta och kommer därmed låta honom komma hem snabbare (snabbare än de normalt skulle). 

Det är ju inte precis första gången jag stödmatar en kanin (mina föräldrar "nappade" ju t.o.m. upp min allra första kanin…så stödmatning har funnits med hela livet typ.), så jag vet ju vad jag gör och hur viktigt det är att få igång de. 

Det ser därmed ut som att jag får vänta till slutet på september, tyvärr.😕

Jag förstår naturligtvis att de vill att kaninen ska komma igång ordentligt om det är en oerfaren person som aldrig stödmatat innan som ska ta hem den…men jag har med stor sannolikhet betydligt mer erfarenhet av kaniner än de själva har så…suck…

Mina grabbar får vänta, vänta och vänta igen…😢 ja, ja…den som väntar på något gott…antar jag…

Sunshineshk
8/28/20, 8:01 AM
#103

Så fina😍det var ju synd att du inte kunde köpa han som var Frasse/Engelsk vädur:( Men Asher är verkligen jätte snygg! (Såklart är alla tre det, riktigt snygga grabbar) Men vilken sorts Angora är Ash? Och Vilken ras? är Duracell? Han liknar en Belgisk hare om han inte är det?😊

13 kaniner<3
Innehavare av Sunshine’s Kaningård

Chinesecrestedlover
8/28/20, 9:58 AM
#104

#103 Tack😃!

Ja, det var jobbigt att bli lurad och förlora honom😢. 

Ja, Asher är fin. Han är angora…det är allt jag vet, tror att han är den vanliga typen som finns i Sverige (så ingen speciell typ. fransk eller så…bara angora). 

Duracell är mycket riktigt en Belgisk hare.

Annons:
Sunshineshk
8/28/20, 3:20 PM
#105

#104 Jaha, trodde först att det bara fanns silkes och Fransk Angora först🙈Men tydligen fler, då fick jag lära mig nått nytt!

13 kaniner<3
Innehavare av Sunshine’s Kaningård

Maleficum
8/28/20, 5:23 PM
#106

#105 Den angora (bortsett från satin angora) vi har i norden kallas bara Angora och passar inte riktigt in på någon av de övriga angoraraser som finns i världen. Mest lik skulle den väl vara tysk angora och är nog i grunden blandat med fransk angora då fluffet, speciellt på öronen, kan variera ganska ordentligt på den (även i samma kull) även om det verkar gå mer och mer åt det fluffiga hållet när man ser kaniner som ställs ut (dem var mer lika de franska angororna när jag skaffa min första för många år sen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sunshineshk
8/31/20, 1:15 PM
#107

#106 åå okej då hänger jag med!😊😅

13 kaniner<3
Innehavare av Sunshine’s Kaningård

Chinesecrestedlover
9/18/20, 12:42 AM
#108

Åh…detta var då inte det lättaste, haha. Jag håller på att bli tokig på lilla Ash. Han vill inte sitta still och jag är ju tillräckligt nervös med att klippa…behöver ju inte att han sprattlar och håller på också.

90 dagars sträcket var för några dagar sedan (ville se en gång exakt hur mycket fluff de får, sen kommer jag antagligen försöka klippa oftare) och jag har klippt det mesta (med sax)…men det är inte lätt att klippa under magen/lång ner på sidorna/benen osv. Han vill inte samarbeta.

Har dock lyckats (försökt fundera hur jag skulle kunna fixa det sedan han kom hit) ta bort några rejält hoptovade delar i hans ansikte (han klipptes ju innan han kom hit, men var inte klippt i ansiktet och jag upptäckte att han hade rejäla tovor på kinderna).

Var otroligt orolig att jag skulle klippa i huden…men lyckades fixa det med hjälp av en liten rakapparat jag har (egentligen till för ögonbryn/bikinilinje…men tydligen klarar den tovor i angora ansikte också).

Inte skaffat en riktig trimmer/rakapparat ännu, ville klippa i alla fall en gång först för att se lite hur det går, vad jag önskar jag hade osv. Nu vet jag att jag vill ha en liten smidig och gärna sladdlös apparat, den jag har nu är lite väl klen och har lite svårt för hans mjuka päls…men tovorna fungerade den ok med så skulle vilja ha något liknande, men som är anpassat för att faktiskt klippa päls.

Förhoppningsvis lyckas jag klippa resten snart, nu ser det lite ut som han har en kjol, haha.

Förövrigt så tycker jag att han ser ut att läka bra sedan kastreringen och det känns skönt, speciellt eftersom det snart är dags för nästa kanin. Duracell ska kastreras nästa vecka.

Maleficum
9/18/20, 9:59 AM
#109

#108: Det är många gånger mina skuttat runt med kjol för jag har klippt dem i omgångar!

Oftast är pälsen rätt rörlig på dem så man kan dra upp den på sidorna och på så sätt nå mer runt om utan att behöva vända på dem och ha sig.

Kan också hjälpa om man sätter dem uppe på något litet högre bord eller liknande så sitter de ofta stilla (när Dafne var lite satte jag henne på min ena piedestal för klippning).

Att hitta klippmaskin som funkar för pälsen är inte lätt! Speciellt inte om de har supertjock megamjuk päls (som Kenzie har och Lupin hade, mina honor hade mer täckhår i pälsen så den gick lättare att klippa med maskin).

Skönt att det verkar läka bra iaf! Hoppas det kommer gå bra med Duracells kastrering också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
9/22/20, 9:56 PM
#110

#109 Kommit lite längre med klippningen nu…men lite "kjol" är kvar. Han börjar protestera efter en stund och vill inte vara kvar…så fått ta det lite i taget. Speciellt med tovor och så, så har det dessutom tagit tid att bara få en liten del klippt (inte ultimat med min "mini-rakapparat"…den är ju inte precis gjord för att klippa päls med, haha) osv. Hoppas det blir lättare att klippa med tiden, haha. Tur att det i alla fall inte behöver bli snyggt, haha.

Ja, skönt…kändes lite läskigt i början med enorm "kula" och framfallet…men nu verkar det mer "normalt"…puh…

Duracell är det dags för imorgon…så nu är jag som vanligt nervös…fy va jag hatar att söva djur. Inte kul alls…oroar ihjäl mig tills jag får veta att de vaknat och allt gått bra.

Maleficum
9/22/20, 11:38 PM
#111

#110: Min Lupin var ju extremt håröm (och hade päls som gärna tovade sig) så honom kunde det ta timmar att klippa (med pauser då såklart) för man fick klippa typ tre strån åt gången under tovorna så man inte råkade dra i dem för mycket. Hans päls var även lite för tjock och mjuk för att klippmaskinen jag hade då skulle funka (den funka på honorna).

Tror säkerligen det kommer gå bättre och bättre för varje gång när du lärt dig vad som funkar bäst :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Chinesecrestedlover
9/23/20, 6:52 PM
#112

#111 Ja…min grabb verkar få tovor ganska enkelt…nu har han helt naken hud på vissa små fläckar…hellre det (även om det inte är det vackraste) än tovor som verkligen filtat ihop sig till klumpar (som han hade på kinderna); det kan ju inte vara skönt. Jag var rädd att klippa honom i huden när jag skulle få bort tovorna, men det gick bra. Jag hade inte vågat ge mig på tovorna med sax eftersom de var så hopfiltade att jag inte kunde veta säkert vad som var hud och vad som var päls. Väldigt glad att min lilla "rakapparat" fungerade hyfsat ok, det har underlättat massor.

Duracell är kastrerad nu och hatar mig som sig bör (mycket störande att bli stödmatad) haha…han var lite skraj, men klarade bussresan osv. rätt ok ändå. Allt verkar ha gått bra, så nu ska han "bara" börja äta ordentligt så jag kan slappna av på riktigt. Så skönt att äntligen ha alla kastreringar avklarade…nu väntar sex veckors väntetid och sen ska de äntligen få träffa varandra.

Maleficum
9/23/20, 9:37 PM
#113

De är väldigt skönt att kunna ha rakapparat till tovor! Är glad min funkar på Kenzie när han fått tovor (numera klipper jag honom dock så ofta att han oftast inte hinner få så extrema tovor så de går ofta rätt enkla att klippa med sax också).

Skönt han klarat kastrationen! Hoppas de kommer gilla varandra nu också! Ska bli så spännande att höra hur de kommer reagera på varandra!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
10/6/20, 5:43 AM
#114

#113 Ja, det kändes bra att kunna raka bort tovorna. Klippa ofta blir det nog här med sen…måste bara hitta en bättre apparat först. För mig spelar det ju inte någon roll hur pälsen ser ut(eftersom jag inte vill använda den) så han kan ju likagärna vara "korthårig"/klippas ner ofta och slippa tovor (hoppas jag).

Ja, hoppas de ska tycka om varandra…denna väntan är jobbig…men hoppas det är värt det (och allt blir bra tillslut); nu ser jag ju i alla fall "målsnöret" (ca en månad kvar och sedan kan de äntligen få träffas).

Duracell verkar läka fint och utan några komplikationer så det är ju skönt.

Jag har haft stora problem med att han kissar på golvet istället för i sin låda…tills jag ställde en låda till i hans Hage (där han valde att kissa mest).

Jag har nu insett att han (tvärtemot de flesta andra kaniner) föredrar att kissa (och även bajsa verkar det som) en bit ifrån där han äter sitt hö. Han är helt enkelt mån om att slippa sitta i sin toa och äta, haha. Han kissar/bajsar lite grann i lådan vid höet också, men verkar föredra den andra lådan.

På de senaste dagarna har han gått från att "kissa-ihjäl" (fick torka kiss hela tiden) mitt golv till att vara i det närmaste helt rumsren (någon olycka ibland)… bara genom att han fick en till låda. Ibland är det enklare än man tror :-)

Maleficum
10/6/20, 1:07 PM
#115

#114: Såklart det alltid ska finnas ett undantag som ska bekräfta regeln :P

Håller tummarna allt går bra när du väl kan börja introducera dem för varandra!

Klippte Kenzie runt benen häromdagen (där han tovar lättast) eftersom det är så blött ute nu. Märkte dock att han (precis som det blev för mina tidigare angoror) blivit mindre ullig i pälsen och fått mer täckhår vilket är skönt eftersom det tovar mindre. Så för ovanlighetens skull hade han bara pyttelite tovor mellan bakbenen (annars brukar han ha början på tovor i armhålorna och mellan frambenen och i ljumskarna också).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
11/11/20, 7:18 PM
#116

Så, nu vågar jag skriva här. Ville veta mer om hur det skulle gå innan jag skrev någonting.

Dumbo slutade äta/åt dåligt och när jag väl insåg faktum så hade det gått långt (= han var väldigt mager). Han gillar inte att bli buren så hade inte "tagit i honom" på ett bra tag (hade dessutom mått dåligt själv = inte varit lika uppmärksam som jag normalt är).

Möjligen "låtsades" han bara äta innan…för jag märkte verkligen inte nåt. Misstänker nu med facit i hand att han kanske bara "drog ner hö" ur sin hökorg och liksom stampade till det och inte åt så mycket som det såg ut som. För jag fyllde på hö som vanligt, så det såg fortfarande ut som att han åt som en häst.

Jag hade sett att han såg "något tunnare ut" ett tag innan och tänkte då att han behövde lite extra pellets (hade inte fått så mycket pellets för jag vill ju inte ge för mycket av det…speciellt med tanke på att han tidigare varit lös och att jag då misstänkte pelletsen). Han såg ju dock ut att äta ordentligt av sitt hö och med tanke på att han är innekanin så kändes det inte jätteviktigt. När jag såg att han såg lite "tunnare" ut så fick han dock lite extra pellets.

Jag trodde verkligen inte att han var sjuk…innan den där dagen då jag bestämt mig för att jag skulle klippa klor och lyfte honom = panik!(jättemager/knotig). Det syntes inte så bra utåt…men det kändes definitivt! Inte första gången jag har en kanin som inte äter ordentligt = visste omedelbart att det var allvarligt och att det inte alltid går vägen.

I min panik så kollade jag omedelbart till de andra kaninerna. En kort minut där så tänkte jag nämligen att jag kanske givit alla för lite pellets eller nåt…men de var friska och i fint hull. Har ju mer vana av mindre kaniner (dvärgraser) så tänkte att dessa "enorma långöron" kanske behöver mer kraftfoder än jag fattat innan. Asher får ju mer "extra" än övriga kaniner, eftersom han ju ska "producera" en massa päls. Jag ger dock inte så mycket extra till Duracell och även han var pigg och glad och i fint hull.

Då jag uteslutit att jag av misstag "bara" givit för lite pellets till Dumbo och även uteslutit att det var något smittsamt; så började jag stödmata Dumbo. Jag trodde då ärligt talat inte att han skulle överleva den natten. Han visade nämligen plötsligt att han var väldigt medtagen också (dåligt med balans och kurade ihop sig i ett hörn). Jag var skräckslagen… men höll hoppet uppe att min lilla raring skulle kämpa på.

Han blev tack och lov lite piggare med stödmatningen och morgonen därpå (när veterinärerna öppnade) började jag ringa runt. Jag ringde runt till alla veterinärer jag kunde komma på och ingen hade tid (mina djur blir alltid sjuka då det ska bli helg/är helgdag…). Under eftermiddagen fick jag äntligen tag i en akut tid och åkte in. Han fick då "aptitretande" medicin under några dagar och blev omedelbart bättre.

Nu har det snart gått två veckor sedan veterinärbesöket och min herre mår tack och lov mycket bättre (stödmatade fram tills för någon dag sedan även fast han åt själv också). Han äter fint nu (och har fått tillbaka tillräckligt med vikt för att slippa stödmatningen) och har gått upp bra i vikt.

Hade jag inte mått dåligt själv (psykiskt…av olika personliga anledningar som tyngt ner mig ordentligt speciellt den senaste tiden), så hade jag med största sannolikhet i alla fall upptäckt det tidigare och han hade kunnat få hjälp snabbare.

Nu lät jag honom vara för sig själv mer än jag normalt gör. Han bor ju dessutom för tillfället i en inhägnad (för att de andra kaniner ju skulle kastreras innan de kan träffa varandra)= han kan inte komma fram till mig lika mycket som tidigare osv. vilket helt klart bidrog till att jag inte märkte att han mådde dåligt.

Ångesten (och skuldkänslorna av att jag inte sett det tidigare) jag kände omedelbart då jag tog i min älskling… var inte nådig. Jag är så otroligt glad att det gick vägen denna gång och att jag slapp avliva honom.

Han är sitt vanliga pigga, nyfikna och "jobbiga" jag igen nu och jag är så otroligt glad och så lättad. Nu hoppas jag att det fortsätter så, veterinären kunde inte säga varför han gått ner så mycket/inte åt som han normalt gör (det var ingen kaninexpert…ingen av de mer specialiserade veterinärerna hade några tider överhuvudtaget).

Förutom att han åt dåligt och t.o.m. blev allmänpåverkad (när jag väl sett hur smal han var så gick det snabbt utför, men sen i och med stödmatningen så blev han piggare snabbt också)… så hade han fått mindre päls i nacken, samt hade några "knottror/sårskorpor" utanpå ena örat.

Jag var då direkt övertygad om att han antagligen drabbats av mjällkvalster, vilket veterinären höll med om. Så nu har alla tre grabbar fått första dosen av Stronhold.

Ingen förutom Dumbo har några symptom, men får behandling ändå (så att de inte råkar smitta varandra femtielva gånger fram och tillbaka). De träffar ju inte varandra ännu (det fick skjutas upp p.g.a. Dumbos sjukdom) men de delar ju lägenhet och jag kan ju råka "bära med mig kvalster" från den ena till den andra.

Så nu får vi se om det räcker med denna behandling och en till dos eller om vi får dras med detta ett tag…inte det lättaste att bli av med (vad jag vet i alla fall). Glad att det "bara" är tre kaniner det handlar om denna gång dock. Även om det känns lite jobbigt att de ju bor inne p.g.a. att det då blir extra mycket städning av lägenheten nu och ett tag framöver. Hurra…jag som älskar att skura och skrubba…(nja…det är väl snarare att jag gör det som krävs…i tyst protest eller nåt). Mina djur älskar ju att skräpa ner (speciellt gojorna)…så det är ju tur att jag älskar städning (inte…haha).

Vid ett tillfälle fick jag någon lus eller nåt på alla kaniner jag hade då…och då hade jag nio stycken eller så…det var kul (inte). Då fick man inga "spot-on" droppar på recept utan "på den tiden" (jösses, gamlingen har pratat…haha) fick man åka in med ALLA kaniner till veterinären. Dessutom skulle detta ske vid flera tillfällen för att få injektioner med jämna mellanrum.

Alltså jag och min kära far packade in sådär en nio kaniner i bilen och åkte till veterinären med några veckors mellanrum och jag "rå städade" (med högtryckstvätt osv.) alla burar och saker…vid VARJE tillfälle…jippie.

Speciellt kul var det den gången då vi tvingades ringa en bärgningsbil när vi skulle åka hem från veterinären…det var lite speciellt med alla kaninerna. Min äldsta (rejält gamla, tror han var typ. 10 år då) kanin Gudrun och jag fick sitta i själva bärgningsbilen för att han inte skulle "skakas runt" så mycket (när bilen bärgades).

Denna gång räckte det med att jag "visat upp" Dumbos besvär så fick jag recept för alla kaninerna. Vilket var tur, för numera får jag ta bussen (eller möjligen en taxi) när jag ska någonstans…och slipper gärna släpa med alla tre (rätt stora och tunga) kaninerna, haha. Det räckte med en i taget då de kastrerades.

Hursomhelst så är jag överlycklig att min fina långörade grabb (Dumbo alltså) mår bra nu (eller i alla fall är på väg upp i vikt, äter bra och förhoppningsvis slipper mjällkvalstren snart också). Jag var så galet orolig och rädd att förlora min fina underbara och galna "lilla" sötnos.

Så tacksam över att jag tillslut fick en veterinärtid…stressnivån var hög när jag satt där med en extremt sjuk kanin och ingen ville ta emot oss. En del kliniker hade t.o.m. stängt den dagen…vilken tur man har ibland…suck.

  • Redigerat 11/11/20, 7:25 PM av Chinesecrestedlover
Maleficum
11/11/20, 8:58 PM
#117

Vad skönt det gick bra!

Min Nymphadora (och även systern Narcissa som hade flyttat men hade kontakt med ägaren) kunde bli superdeppiga och börja matvägra/äta dåligt när de inte fick ordentligt med uppmärksamhet! I Narcissas fall hade ägaren blivit allergisk efter att hon passat några råttor och kunde inte längre gosa lika mycket med Narcissa och hon börja magra av och åt dåligt. För Nymphen blev det under den period hon och mamma Dafne inte kom överens och bodde ifrån varandra några månader innan jag fick ihop dem igen. Kan det kanske varit något sånt Dumbo råkat ut för? Med tanke på att du skrev du själv mått dåligt och låtit honom vara lite mer? Vissa individer verkar ju lite mer känsliga när det kommer till sällskapsbiten (deras brorsa Lupin däremot hade jag aldrig problem med).

Sen är det kanske inte så konstigt då att mjällkvalstret blossat upp om han inte ätit ordentligt (brukar ju utlösas av stress eller sjukdom), som tur är brukar det oftast gå över fort med medicinering (så länge de inte har kvar nån underliggande sjukdom).

Håller tummarna allt går åt rätt håll nu och att de snart kan få flytta ihop (och kommer trivas med varandra).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

M
11/11/20, 9:25 PM
#118

#0: Jaaaa! Vilka leende Jag fick, mitt i all sorg :) Tack!

Annons:
Chinesecrestedlover
11/12/20, 10:51 PM
#119

#117 Ja, det har jag faktiskt också tänkt.

Alltså att han blev deppig av att inte få samma uppmärksamhet som han är van vid och att det i sin tur ledde till att han åt sämre, (kanske fick ont i magen av det) och mådde ännu sämre och så bröt dessutom mjällkvalster ut. Det är ju lätt att det blir en ond cirkel när de väl börjar må dåligt; inget blir ju bättre av att de inte äter som de ska…men det vet ju inte kaninerna.

Det gör ju inte precis att jag känner mig mindre skyldig…men det känns som att det skulle kunna förklara varför det blev såhär. Jag kan inte förstå vad det annars skulle vara så det känns som den rimligaste förklaringen.

Speciellt eftersom det vände väldigt snabbt och han har kommit upp bra i vikt och verkar precis som vanligt igen. Skulle det vara någon bakomliggande sjukdom så känns det ju som att det borde vara svårare att stoppa viktnedgången/vända trenden…eller?

Hoppas att han fortsätter må bra nu och att vi slipper denna typ av skräckscenarion i framtiden. Det var inte roligt, speciellt inte när det såg ut som att jag inte skulle kunna få hjälp. Varför lyckas alltid mina djur bli sjuka och behöva akuthjälp när det är eller precis kommer bli helg/helgdagar osv.? 😟

Ja, hoppas kvalstren ger sig snabbt och att de snart kan få träffas…väntan är ju olidligt, haha. Jag vill ju så gärna att de ska få vänner och sen äntligen kan få bli frigående på riktigt.

Att slippa alla gallerhagar överallt (som gör att lägenheten känns väldigt trång plötsligt) skulle ju verkligen vara härligt. Det kommer helt klart vara en bonus av att de snart förhoppningsvis kan få bo ihop.

Chinesecrestedlover
11/12/20, 10:53 PM
#120

#118 🙂

Maleficum
11/13/20, 12:33 AM
#121

#119: Det var lite så mina tankar gick också! Nymphadora var som tur är ganska tydlig med sitt matvägrande när hon blev deppig så han upptäcka det fort och kunde skärpa mig och ge mer uppmärksamhet innan det han bli en ond cirkel av det hela. Men kändes ändå skönt när hon och Dafne blev vänner igen. Var också anledningen till att jag kastrera Lupin efter att Dafne dog så Nymphen inte skulle behöva bo själv igen!

Är så intressant hur olika dem kan vara på den fronten med tanke på att Kenzie brukar tröttna på sällskap och snarare dra sig undan än att bli deppig av för lite sällskap. Men är ändå lite skönt för behöver inte ha så dåligt samvete om jag behöver vara hemifrån någon dag (brukar vara hemifrån max en hel dag i veckan och annars bara några få timmar vissa dagar så han har möjlighet att välja att få sällskap av mig om han vill, men oftast vill han hellre vara ute i trädgården :P).

Känner igen det där att de blir sjuka på helt fel tid! När vår labbe Gletta var valp och hon var med oss första gången till sommarstugan spendera hon en eftermiddag med att äta allt hon fick tag på på stranden vilket resultera i att hon sen spydde (i första omgången spydde hon upp en superlång mask dessutom) hela kvällen och natten och mamma och pappa fick åka 13 mil ner till Göteborg under påskhelgen där hon fick ligga inne en natt för att få dropp och medicin mot kräkandet (efter ett tag kräktes hon bara för att hon kräkts så mycket). Men eftersom vi fortfarande var fodervärd på henne då så skötte hundskolan räkningen så vet fortfarande inte hur hutlöst dyrt den övernattningen blev (akuttid under helg med övernattning och röntgen).

Peppar, peppar har jag iaf hittills haft tur med mina kaniner och fåglar och de få gånger de fått problem har det inte varit akut så man kan boka in en lämplig tid några dagar i förväg.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
11/14/20, 2:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

#121 Ja, det känns ju som den förklaring som finns och som känns logisk. Han är ju en väldigt social kille så. Hoppas att Dumbo och de andra trivs ihop så att han sedan kan få en del av det sociala från sina artfränder. Det är ju det bästa och mest naturliga…även om han ju såklart gärna får komma och gosa med mig också ❤

Veterinären kollade hans tänder som jag blev lite orolig över i och med detta… men sa att han hade fina tänder, så det var inte orsaken i alla fall. Jag blev lättad av det men veterinären sa att "då hade vi ju alla fall vetat vad som är fel, nu vet jag inte".

Jag är dock fortfarande glad över att det inte var tänderna. Jag har hört att det kan bli något som återkommer livet ut och att man måste slipa/klippa de med jämna mellanrum (och det låter ju inte speciellt trevligt).

Jag har tack och lov aldrig haft en kanin med tandproblem…men ena syrran hade en chinchilla som avlivades (som ung💔) p.g.a. det. Det känns skönt att slippa den typen av problem och kanske tvingas ta ställning till avlivning (beroende på hur jobbig "proceduren" skulle vara för Dumbo).

Syrrans "chilla" skulle ha fått ett väldigt jobbigt liv med dessa besvär…så då valdes avlivning för att skona honom. Det kom som en chock och var väldigt jobbigt, vi trodde att han skulle leva i många år till (de kan leva i upp till 20 år, men han blev tyvärr bara några år).

Jo, att de blir sjuka på "fel" tid (när är det egentligen en lämplig tid…) känns som ett måste eller så för mina djur…varför inte krångla till det när man kan liksom, haha. Att ha en hund inlagd…ja du, det kan jag intyga inte är speciellt billigt i alla fall.

Min ena hund, Sookie (som visserligen var i behov av extra övervakning osv. då hon först var nedsövd och sedan låg på intensiven, även då hon vaknat upp) var inlagd under flera dygn.

Hon som varit frisk hela sitt liv och endast besökt veterinären för kastrering och vaccination (och för att hon ätit någon hon inte borde ha ätit) blev plötsligt väldigt sjuk då hon var sju år (nu är hon åtta). Hon krampade väldigt allvarligt och vägrade komma ur det och fick upp en massa vätska samtidigt.

Enligt vad jag fick veta så skulle en natt till nedsövd gå på 50 000 kr (på Strömsholm)! Hon hade tydligen fått rabatterad behandling under första natten (när hon låg på Kumla Djursjukhus…evigt tacksam för det som de gjorde för henne). Det blev dock betydligt mindre galet dyrt då hon försiktigt väcktes under kvällen och därmed slapp vara nedsövd en till natt.

Dock så gick hennes försäkring i det närmaste "i taket" av den behandling som hon fick och den tid som hon låg inne och kostnaden utöver det som täcktes av hennes (ganska bra) försäkring hamnade på ca 30 000 kr (för det på Strömsholm + lite till, minns inte exakt för Kumla och sedan bilresan till Strömsholm).

Hon var inlagd först från mån kväll-tisdag runt lunch på Kumla och sedan flyttades hon till Strömsholm (fortfarande nersövd med två sköterskor i bilen) och där var hon nedsövd fram till ca 22 eller så på kvällen och sedan väcktes hon sakta upp igen och låg inne (i bland annat syrgasbur osv.) fram tills vi fick åka hem igen under torsdag kvällen (då jag fick veta att jag inte skulle åka tåg med henne för risk att "trigga" ett anfall = en taxiresa för några tusen ytterligare).

Så tacksam för att hon fick den hjälp som hon behövde, men är samtidigt helt chockad över att vi var så nära att utnyttja hela hennes försäkring och att det gick på så mycket utöver. Rejält glad över försäkringen kan jag säga, för annars hade det ju blivit en ofattbar summa.

Jag hade en hund innan (Cain) som behövde besöka veterinären för diverse besvär hela sitt liv (han blev 10,5 år). Pappa kallade honom "världens dyraste hund"…men det var innan jag tvingades ha en hund nedsövd på intensiven, haha…

Jag har inte heller haft så många gånger då jag behövt åka in med mina kaniner genom åren (tack och lov och peppar, peppar…och allt det där)…men när det behövts har det oftast varit akut. Ja…utom de gångerna jag behövde åka med hela "högen" för att få sprutor mot lössen då…

Ps. Bilden är på Sookie då vi skulle på återbesök på Strömsholm efter att hon mirakulöst hade lyckats överleva och dessutom hade återhämtat sig rekordsnabbt mot alla odds. Dagen till ära iklädd en klänning inspirerad av Supergirl med tillhörande röda skor = Superhunden Sookie 💕ds.

Chinesecrestedlover
12/18/20, 3:12 PM
#123

Uppdatering:

Alla kaniner har behandlats mot mjällkvalster två gånger. Bara Dumbo som haft besvär, men nu är han inte kal i nacken osv. längre. Verkar återställd vad jag kan avgöra i alla fall.

Idag var det dags…jag var (är) nervös men hoppfull…läskigt detta. Det brukar ju gå bra för det mesta men allt hänger ju på personkemin.

De ignorerade varandra till en början…men sedan började de småbråka lite = en del päls flög (speciellt eftersom Dumbo fäller som f@n just nu, han ser riktigt ”skabbig” ut, haha).

De råkade putta ut vatten ur vattenskålarna och därmed fick alla mer eller mindre bada…kanon (speciellt eftersom jag behöver klippa Ash, tänkte dock att det är bäst att han har lite extra skydd i och med hopsättningen så…långhårig och blöt…perfekt).

Jag har de i en stor Hage i vardagsrummet (som jag rengjort ordentligt innan) så att jag kan se de hela tiden och de inte kan gömma sig (och försvara något gömställe eller så).

Dumbo verkar vara lite av en ”bråkmakare” tyvärr. Hoppas att han lugnar ner sig. De kan sitta lugnt och tvätta sig och ignorerar varandra långa stunder men ibland ”ryker de ihop” med hårtussar som följd. Ofta är det som att Dumbo söker upp ”bråk”, någon annan kan ”råka komma nära” och han startar då bråk. Det ligger ju i och för sig i namnet (haha) han vet inte riktigt sitt eget bästa, det är ju meningen att ni ska bli kompisar din lille dumbom.

De har suttit ihop sedan ca 9 i morse. Inget blodbad (tack och lov) men en del päls, utspillt vatten, mosad kartong (skulle vara ett gömställe) och toalådor som inte precis står där de stod från början. Det är lugnt just nu och jag håller tummarna att detta går vägen.

De har dock dessvärre bråkat mer än andra hanpar/hangrupper jag haft innan…så jag hoppas verkligen inte att detta slutar i den ANDRA gången (på 30 år och med 30 talet kaniner) som personkemin inte stämmer.

Det vore ju verkligen otur (och väldigt sorgligt) eftersom jag denna gång inte har möjlighet att behålla alla om de inte kan bo tillsammans och acceptera varandra (blir svårt då de ju ska vara helt frigående i lägenheten). Har inte heller möjlighet (eller hjärta…jag vill verkligen inte behöva omplacera någon) att pröva med flera andra individer, om detta inte skulle gå (tidigare hade jag ju mer plats i och med att jag hade utekaniner och kunde sätta ihop olika par/grupper).

Hade verkligen hoppats att de skulle ha kommit till "ligga ner avslappnat och mysa stadiet" nu…men det är mer på nivån: sitta i varsitt hörn och ibland kuta runt som galningar (läs: mest Duracell).

Lite bråk ibland fortfarande så det känns lite osäkert tyvärr…men hoppas fortfarande på att de kommer vänja sig vid varandra (och att Dumbo slutar med sitt "mobbar-beteende" dvs. att han verkar söka upp de andra för att starta bråk).

Maleficum
12/18/20, 3:36 PM
#124

#123: Hoppas verkligen det blir bättre! Tog väldigt lång tid innan Kenzie började värma upp till Harry men numera brukar det inte vara några problem alls när jag ska passa Harry och Zerelda (första gångerna jag passa Harry så var Kenzie på och jaga honom lite och vägra släppa ut honom på tomten men för varje gång tog det färre och färre dagar för Kenzie att lugna sig och låta Harry komma fram och putsa).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
12/19/20, 2:06 AM
#125

#124 Ja, hoppas det…men ser lite sådär ut just nu tyvärr. Dumbo är en elak liten 😈.

Nu är jag lite i valet och kvalet om jag ska separera de och pröva vid ett senare tillfälle eller låta de vara ihop och hoppas på att det lugnar ner sig. Det är nämligen lite blod på golvet nu, vet inte vem som det kommer ifrån, ser inga skador…men det oroar mig ändå lite. Kan ju bara vara något litet typ. klant Dumbo med sina galna öron (han hade två små rivsår på öronen, kan ju vara han själv som råkat kliva på de, annars hittar jag ingenting).

Fy, detta är mer nervöst än vanligt. Brukar aldrig oroa mig såhär…men så har jag ju aldrig behövt omplacera i fall det inte fungerar heller.

Lugnt just nu (Dumbo och Ash ligger i varsitt hörn och vilar och Duracell mumsar hö)…men "lite" orolig för att sova mer, eftersom jag hittade blodet nu…

Dumma kaniner…ni har ju chansen att få kompisar ju💔.

Så förvånad att Dumbo är den som ger sig på de andra (och som speciellt stackars Duracell flyr ifrån ibland). Trodde den största risken skulle vara Ash eftersom jag vet att han bråkat med en annan kanin innan. Dock var han ju inte kastrerad då och han råkade komma i kontakt med en annan fertil hane (hos förra ägaren alltså och då fanns ju även honor i närheten, här har han varit go och glad kexchoklad).

  • Redigerat 12/19/20, 2:08 AM av Chinesecrestedlover
Annons:
Chinesecrestedlover
12/19/20, 2:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9
#126

Lite bilder från gårdagen och natten:

Både Ash (som är lite sådär snyggt halvklippt = lite på ryggen och öronen…) och Dumbo (med sina fäll-tussar) ser verkligen förj@vl#ga ut, haha. Bara Duracell som ser normal ut.

Bilden på Ash och Duracell som sitter i det närmaste på varandra…de satt så en stund och så plötsligt fick Duracell för sig att jaga Ash som en tok…

Ibland kommer två kaniner nära varandra "av misstag" och då ser det ut som att de skrämmer varandra så båda rusar åt varsitt håll, haha. Knasbollar 😍

Nu är det dock lugnt igen.

Dumbo äter hö och de andra ligger utsträckta på varsin sida av hagen.

Bilden med en skål och en leksak…visar även blodet, som gör mig nervös men det ser ju värre ut än det är dock. Ingen verkar ju ha några skador så kan ju inte vara något stort/allvarligt (tack och lov).

  • Redigerat 12/19/20, 2:50 AM av Chinesecrestedlover
Maleficum
12/19/20, 11:32 AM
#127

Kan verkligen ta några år från ens liv att försöka få ihop dem när dem inte är lika samarbetsvilliga som man vill att de ska vara :P

Hade ju en mor dotter kombo förut som funka bra tillsammans men efter flytten (de var tvungna att hållas separerade då när de tillfälligt bodde hos mina föräldrar eftersom mamman råkat bli tjuvparad och hade ungar) så for dem i håret på varandra när jag försökte sätta ihop dem igen (mamman fick sig en blodig läpp på köpet). Men gav mig inte och sen funkade dem tillsammans igen (de bodde dock ute då så de hade hela tomten att springa runt på under ihopsättningsförsöken).

Var väldigt nervös när jag skulle introducera Harry för första gången till Kenzie också eftersom Kenzie inte ser något men det gick ju bra till slut även om Harry blev bortjagad från vardagsrummet i början (men han hade köket, extrarummet och hallen att fly till eftersom Kenzie inte gillar att vara på dem platserna).

Håller tummarna det börjar gå åt rätt håll!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
12/20/20, 3:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8
#128

#127 Efter att ha trott flera gånger att det lugnat ner sig (= de ignorerat varandra under en längre period eller närmat sig varandra lugnt och fint) så har de gång på gång "spänt sig/kaxat" eller/och rykt ihop helt plötsligt. Jag har därför tagit det extremt svåra beslutet att separera de igen (innan någon riskerar att skadas allvarligt).

Min förhoppning att dessa ska vilja leva tillsammans har grusats rejält, men jag hoppas att jag ska kunna få ihop de vid ett senare tillfälle. Det känns som vi alla behöver en vilopaus. Jag tar verkligen inte lätt på att separera när jag väl satt ihop kaniner men denna gång kändes det tyvärr nödvändigt.

I vissa stunder kändes det som att Ash och Duracell skulle kunna fungera ihop (utan "Mobbar-Dumbo") men så bråkade även de emellanåt…så…det ser rätt mörkt ut tyvärr😢

Min misstanke är (efter att ha observerat dessa ihop sedan i fredags morse) att både Dumbo och Ash vill vara "boss" vilket ju leder till en del problem. Jag får intrycket av att Duracell är mer villig att "ge sig" men även han får nog ibland (eller känner behov av självförsvar).

Detta är så otroligt jobbigt, stressande och ledsamt…kanske är det en av de där extremt få gångerna som personkemin inte matchar 💔 Jag kommer dock ge de i alla fall en chans till innan jag ger upp.

Jag vill så gärna att dessa ska fungera ihop och att de ska bli vänner. De är alla underbara kaniner med härlig personlighet…men tyvärr kanske det inte kommer vara möjligt för mig att ha kvar alla😭.

Funderar på om det kanske är bättre att vänta till våren/sommaren och sätta ihop de ute = gräs osv. som distraherar (som jag normalt brukar göra) men oavsett så tar vi en paus nu (så att jag får sova och kaninerna inte blir skadade).

  • Redigerat 12/20/20, 3:22 AM av Chinesecrestedlover
Chinesecrestedlover
12/20/20, 8:20 AM
#129

Jag har nu satt ihop mindre tillfälliga hagar nära varandra i vardagsrummet så att de kan se varandra men inte komma åt varandra (ca 20-30 cm mellan hagarna). Detta känns verkligen hemskt…men hoppas att det ska gå att få ihop de senare.

Bara tanken på att jag kanske kommer tvingas omplacera mina raringar…mitt hjärta brister😭

Efter att ha letat galet länge efter kompisar till Dumbo och med femtielva motgångar på vägen (som att jag blev lurad av en uppfödare, hade svårt att hitta transporthjälp m.m.) och efter att Dumbo blivit väldigt hängig och inte ville äta osv. samt efter att ha behandlat mot mjällkvalster…så såg jag verkligen framemot att de äntligen skulle slippa vara ensamma.

Dessutom såg jag framemot att slippa ha hela lägenheten fylld av hagar…och att de äntligen skulle ta steget närmare att kunna leva fritt. Tanken var att de skulle vara i "hopsättningshagen" ett tag (tills jag kände att de fungerade tillsammans) sen var tanken att de äntligen skulle bli frigående i lägenheten.

Varför ska det vara så svårt denna gång? Jag har i det närmaste aldrig haft problem innan och de andra kaniner jag fört samman genom åren har oftast blivit kompisar ganska omgående. Nu när jag inte har möjlighet att ha de separerade i längden (eftersom jag vill ha kaninerna frigående) så ska de inte komma överens…

Maleficum
12/20/20, 12:52 PM
#130

Förstår verkligen att det känns jobbigt!

Håller tummarna det går bättre vid nästa försök!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
1/23/21, 2:25 PM
#131

Hur har det gått med sötnosarna? Har de börjat bli vänner än eller blir det fortfarande massa bråk?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
7/5/21, 3:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9
#132

#131 och eventuella andra som är intresserade av hur det gått sedan jag skrev sist. Extremt sent svar…men här kommer en uppdatering.

Jag höll på (alltså försökte vänja de vid varandra) i flera månader innan jag försökte sätta ihop de igen (japp…månader! Jag ville verkligen veta att jag gjort allt för att ge det ett bra andra försök). Jag ville också kunna sätta ihop de ute (så som jag är van att göra) och därför väntade jag (på värmen och gräset = världens bästa distraktion).

Först fick de bo i mindre hagar bredvid varandra och sedan fick de flytta mellan hagarna (så att de skulle vänja sig ordentligt vid varandras lukter), de bytte plats varje dag (oftast, i bland blev det kanske varannan). Allt för att de inte skulle "känna att detta är mitt revir" och lära sig leva nära varandra.

Det var inget bråk mellan gallren (först var det ca 20 cm mellan, men senare när allt gick bra, så minskade jag så att det bara var någon-några cm eller så). De verkade mer och mer avslappnade (mindre revirmarkerande med pluttar osv.). Allt såg positivt ut.

Jag bävade inför försök nr två och att faktiskt placera de tillsammans igen. Jag ville inte tänka på vad som måste ske om det inte fungerar.

Idag (4/7) verkade det som bra förutsättningar för att testa igen. Sol men moln också (så inte stekhett), lite bris/fläkt och dessutom en hel del skugga vid min uteplats (= ovanligt, brukar kännas som man ska stekas, haha). Regn hade ju varit mindre kul med en angora… och att sitta ute i själv också förstås, men det fungerar ju inte med tokvarmt heller.

Gjorde i ordning en mindre (gissningsvis kanske ca 4 kvadratmeter) Hage plus en liten "slussdel" (på ytterligare någon kvadratmeter eller så) med en picknickfilt (där jag kunde sitta för att lättare hinna separera de vid behov= behövde inte öppna någon dörr till hagen på så vis och riskerade inte rymningar). Utrymme är väldigt viktigt, men i det här fallet valde jag trots det en mindre plats (detta för att enklare hinna med att gå in och bryta vid behov…men tanke på hur försök nr 1 gick). Nästan minst lika viktigt är det med gömställen/möjligheten att komma bort från varandra; så jag hade mycket sådant för att "kompensera" bristen på stort utrymme.

Förutom gömställen fanns där toalådor med hö, en "hökorgs-del/hörna" (svårt att beskriva, men gallerdelar jag satt ihop), diverse godsaker som ex. morotsblast, morotsbitar, knäckebrödsbitar, färska örter, pellets och gräs såklart (= extremt mycket mer än de normalt får, allt för att distrahera). Grenar fanns också att gnaga på, samt en del leksaker och en liten papptunnel.

För att fixa lite extra skugga (samt för att hindra kaninerna från att hoppa ut, om de hoppade upp ovanpå gömställena); så fäste jag en "silverduk" på en del av hagen. Det fanns även en liten marmorbricka för kyla.

En plasträfsa fanns också nära tillhands…det är min fina metod (hehe) för att sära på bråkstakar med vid behov. Den fungerar som ett galler mellan slagskämparna, som man kan mota bort de med och då riskerar man inte att bli biten själv. Behöver man sedan plocka bort de helt från varandra är det sedan lätt att lyfta de utan direkt risk för en själv. Jag vet inte vilken typ av handskar som (i värsta fall) skulle kunna skydda mot ordentliga/allvarligt menade kaninbett (vid ett riktigt rejält bråk)…så känns säkrare med räfs-metoden (för mina händer). Det kanske kan fungera med sådana där handskar man har till rovfåglar eller så…(men personligen äger jag inga sådana och det känns som det skulle bli lite klumpigt…och svettigt, haha).

Jag släppte in alla samtidigt (för att försöka undvika revirtänk)…sen höll jag tummarna.

Det första bråket bröt ut ganska omedelbart och sedan bråkade de en del med pauser av tvättande, mumsande, vilande, ignorerande av varandra och ett och annat glädjeskutt… (men när de inte bråkade var de inte särskilt nära varandra utan satt "på varsitt hörn").

Tyvärr kändes det inte som att bråken minskade speciellt mycket med tiden (ungefär tre timmar + lite till var de i hagen). Jag valde att separera de igen när jag såg att Dumbo fått två små sår/jack på ena örat (inte så allvarligt egentligen, men det blödde en stund). Ville inte riskera något rejält och valde därför att avbryta försöket.

Nu vet jag varken ut eller in…det känns som att personkemin inte fungerar mellan grabbarna (och att detta är en av de där extremt ovanliga tillfällena då jag inte kan få ihop en grupp kaniner).

Samtidigt undrar jag lite om det skulle gå bättre om han (Dumbo) fick träffa endast en av de istället för båda på en gång. Jag tror tyvärr inte att alla tre kommer fungera, men vill inte riktigt ge upp helt ännu. Skulle i alla fall vilja lyckas "bonda" Dumbo med en annan…så att det blir ett par.

Dumbo verkar stressa upp sig? (mer än de andra) och liksom bli "lättretad" när de andra är i samma Hage. Vid några tillfällen kom han till mig och ville bli klappad och det gick fint (oftast) men vid några tillfällen (när jag kom åt baken framförallt) så hoppade han runt (som om han skulle hugga mig, men gjorde inte det). Blir han rädd för de andra och känner att anfall är bästa försvar (även om de andra inte ens tittar åt honom)?

Vid några tillfällen kom Asher fram till Dumbo och så nosade de på varandra (nos mot nos eller nästan i alla fall), såg ut att gå bra, men så plötsligt "pang" (och bråket var plötsligt ett faktum). Dumbo är svår att läsa av p.g.a. öronen så vet inte om han eller Asher var den som började; men vid andra tillfällen så verkade det vara Dumbo som "sökte upp" de andra för bråk. Duracell höll sig mest för sig själv (i ett av hökorgs-delens/hörnans fack) men de få gånger han vågade sig ut från den, så blev det ofta bråk mellan honom och Dumbo.

Andra gånger (genom åren som kaninägare) så har jag kunnat se vem som "börjar" vid eventuella bråk och har kunnat klura ut vilka som fungerar med vilka…men dessa grabbar gör det inte lätt. Det är svårt att sätta fingret på vem som startar (även om jag tyvärr misstänker Dumbo i flera av fallen vilket ju komplicerar saken, med tanke på att det är honom jag söker en vän till). Jag kan inte se att de väljer någon framför den andra/skulle kunna fungera ihop med någon som par istället för trio heller. Alla bråkar med alla känns det som, idag (med tanke på att Duracell "gömde" sig) blev det ju mest Asher och Dumbo som bråkade, men med tanke på att Duracell knappt syntes till, så känns det ju ganska naturligt.

Är min sociala grabb en ensamvarg som trivs bättre med hundkompisarna eller vill han bara inte ha dessa kompisar? Dumbo och Asher känns (när jag tittar på hur de är med mig osv.) som att de är ganska lika (sociala, vill bli klappade, kommer fram och är nyfikna, ganska lugna…förutom att Dumbo ska upp på allt såklart). Duracell känns väldigt olik de andra eftersom han har mycket energi och är mer nervöst lagd. Duracell är mer…eh…galen helt enkelt, haha (han är "harig/nervös/speedad", springer bort från mig snarare än emot, även om han kommer och nosar ibland, gillar att springa runt snarare än att mysa/bli klappad). Asher känns som den perfekta kompisen för Dumbo (om jag måste välja en)…men det tycker tydligen inte Dumbo.

Att ha hagar/kompostgaller-burar överallt fungerar inte i längden (jag håller på att bli tokig, haha) och jag vill ju att de ska få ordentligt med utrymme (och kunna komma fram och mysa med mig när helst de vill osv.). Jag vill att de ska kunna vara frigående här hemma (som tanken var från början). Om de inte vill bo ihop så kommer jag inte kunna behålla alla tre…

Mitt hjärta går i miljoner bitar av tanken på att Dumbo trots all tid som gått, allt kämpande och alla motgångar innan jag ens hittade några vänner kommer bli ensam i alla fall. Att det dessutom verkar som att jag kommer behöva lämna ifrån mig Asher och/eller Duracell vill jag inte ens tänka på.

Detta var en riktig skitdag…

/Chinesecrestedlover

Ps. De är blöta för att de råkade "bada" lite i vattenskålarna då de bråkade och Dumbo ser märklig ut under hakan för att han är Dumbo (han "simmar" alltid med haka och öron då han dricker, haha). ds

Annons:
Maleficum
7/5/21, 10:20 AM
#133

Usch vad tråkigt det inte vill funka :(

Jag förstår verkligen ditt dilemma!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
7/12/21, 4:42 PM
#134

#133 Ja, det är jättejobbigt…och jag vill inte ge upp (för det innebär ju att jag kommer tvingas lämna ifrån mig en eller två av mina älsklingar) men det ser mörkt ut.💔

Det märkligaste är att de har en tendens att ligga bredvid varandra (med galler mellan sig) och verkar då helt avslappnade…men försöker i alla fall "slå ihjäl varandra" när de träffas utan galler (då ignorerar de varandra osv. under långa stunder för att plötsligt "drabba samman")…suck…

Just nu t.ex. så ligger Asher helt utsträckt med sitt ansikte bara ca en decimeter i från Duracells ansikte (han ligger ihopkrupen men avslappnad). Visserligen är det galler mellan, då de befinner sig i varsin hage…men ändå, varför ska de slåss annars…suck.

Chinesecrestedlover
1/8/22, 10:30 PM
#135

Idag är en sorglig och jobbig dag, men det var oundvikligt med tanke på situationen. Asher "Ash" har idag fått flytta tillbaka till sin förra ägare. Jag kommer sakna min lilla fluffboll så mycket…😭💔

Maleficum
1/8/22, 10:31 PM
#136

#135: Nej vad tråkigt :( Skönt han kunde flytta tillbaka till tidigare ägare iaf!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
1/8/22, 10:34 PM
#137

#136 Ja, det känns fruktansvärt jobbigt, men jag är samtidigt lättad att han kunde få komma tillbaka och att han kan få mer yta igen. Det var ju verkligen inte det jag hoppades på…men nu när de vägrade bli vänner så var det ju det bästa för alla.

Maleficum
1/8/22, 10:38 PM
#138

#137: Är väl aldrig det man hoppas på men i slutänden får man ju tänka på deras bästa hur jobbigt det än är för en själv.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
1/8/22, 10:40 PM
#139

#138 Ja, precis.

Annons:
H
1/9/22, 9:45 AM
#140

#135: Åh vad tråkigt :( jag satt och lästa hela denna tråden igår kväll/inatt, det tog rätt lång tid 😅

Chinesecrestedlover
1/9/22, 9:54 PM
#141

#140 Ja, det är verkligen tråkigt💔.

Upp till toppen
Annons: