Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 672 ggr
emmachau11
2020-01-08 13:42

Kanin klo bruten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, idag när jag gick på promenad med min kanin Ludde och kom in igen så såg jag plötsligt att en av min kanin Luddes klo hade brutit är det nått farligt? Kan man bara klippa av det med kaninens klo sax? Eller vad borde man göra?

Annons:
Arcade-Foodie
2020-01-08 17:30
#1

Om den är helt lös klipp av den om den sitter fortfarande i ordentligt låt den vara men korta ner klon. Tänker om den har gått igenom pulpan eller inte, om de inte är i pulpan klipp av klon.

emmachau11
2020-01-09 14:30
#2

#1 Den är i pulpan men den är typ av så ja

Arcade-Foodie
2020-01-09 15:44
#3

Om den är av så kan du klippa den :3

Chinesecrestedlover
2020-01-09 17:19
#4

Jag hade en kanin som vid ett tillfälle bröt en klo/tåspets rakt av, detta var inget jag märkte förrän jag skulle klippa hennes klor och insåg att hon hade en stump (fint läkt) helt plötsligt…lite chockartad upplevelse…inte riktigt vad man förväntar sig liksom.  

Så ingen undrar hur jag inte kunde märka det osv. så var hon inte den mest keliga kaninen på denna jord och bodde i en stor inhägnad med sina fyra kompisar. Dessutom var hon svart och hade rejält med hår på tassarna = det var bara när jag kände på tassarna och delade på pälsen för att klippa klon som det var möjligt att se något. Hon hade inte visat några tecken på smärta eller någonting sånt heller. 

Hon hade läkt oförskämt bra och jag fick plötsligt en klo mindre att klippa…inte det sämsta när hon var en 3+ kilo kanin med rejäla baktassar som avskydde att bli fasthållen/klippa klor. Blev sparkad i ansiktet (rätt över munnen…som en rejäl smäll på käften) vid ett tillfälle av dessa baktassar…inte najs. 

Ursäkta allt babblande TS (#0) vad jag försöker få sagt är att du inte ska oroa dig, kaniner har i allmänhet bra läkkött och så länge han inte verkar ha ont, får en infektion eller dylikt så är det ingen fara. Håll koll på honom lite extra bara och klipp av det av klon som hänger löst.

emmachau11
2020-01-09 18:35
#5

#4 Ok tack så mycket:)

Upp till toppen
Annons: