Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1515 ggr
Chinesecrestedlover
2020-01-08 03:16

Rasval...hur ska jag kunna bestämma mig?

Hej!

Ser framemot att få hem en kanin igen, det har varit tomt sedan mina senaste kaniner, kaninlösa år är inget jag trodde någonsin skulle hända i mitt liv. Om (vilket jag verkligen hoppas) jag lyckas få hem kaninen jag fallit som en fura för så…vill jag kastrera honom och sedan låta honom få en kompis.

Jag har (med undantag för fertila hanar som jag ville behålla fertila för att ev. avla på) haft mina kaniner tillsammans; i par eller grupper. Jag tror starkt på att ha minst två individer av sociala arter ihop. Därför vill jag göra allt för att hitta en lämplig kompis till min (håller tummarna för att det blir det i alla fall) grabb.

Jag har haft alla möjliga kaniner av olika storlekar, olika hårlag, olika raser/blandraser i mitt liv. Ofta har jag tagit hand om hittekaniner/förvildade kaniner/omplaceringar (så även i fallet med denna nya kanin) och inte brytt mig så mycket om vilken specifik ras eller så de varit, mer gått på individ, behov av nytt hem osv. Naturligtvis med en del undantag där jag medvetet har gjort ett rasval och köpt kaniner med stamtavla osv.

Kaninen jag försöker få hem (letar transporthjälp) är en ung hane av rasen engelsk vädur…så en ganska stor pojke. 😊 Anledningen till denna tråd och allt babblande är att jag inte riktigt kan bestämma mig för vilken ras/typ av kanin/storlek som jag ska leta efter, alltså som kompis till den engelska dvärgväduren.  

De flesta av mina kaniner som bott ihop har varit av samma eller liknande ras/blandning och därmed varit i ganska lika storlek…men är detta en nödvändighet eller kan de skilja i storlek? Någon som har erfarenhet av mindre raser med större raser ihop?

Jag känner det som att jag har följande val men kan inte riktigt bestämma mig för vilket jag tror skulle fungera bäst (anledningen till att jag tar upp mina hundar nedan, är att jag vill att kaninerna ska kunna vara frigående för det mesta, mina hundar är vana vid smådjur…men ej frigående på det sättet).

1)     1) Köpa en till engelsk vädur

2)     2) Köpa en ras i liknande storlek så kanske från i alla fall ca 3+ kg

3)     3) Köpa en jätte…men då är frågan hur stor risk mina små hundar skulle löpa i kontakten med den (mina hundar väger 2 och 4 kg)?

4)     4) Köpa en mindre ras (då är jag dock lite nervös för faran mina hundar skulle kunna utgöra, förutom den större engelska väduren då som kanske även han skulle kunna utgöra en risk för en liten kanin?).

När jag väl bestämt mig för storlek så kommer ju nästa problem (om jag inte väljer alternativ 1 förstås); Vilken ras? vill jag ha?

Jag har mängder med raser som jag velat ha i många år och eftersom jag inte har möjlighet att ha fler än två kaniner som jag bor nu, så måste jag ju tyvärr välja och därmed välja bort några. Detta gör det jättesvårt. Jag vill ju såklart göra rätt val och att alla inblandade (jag, den engelska väduren, mina hundar osv.) ska trivas med det valet i många år framöver.  

Har ni några tips?Vilken ras? eller kanintyp (alltså blandning eller så) som kan fungera och som jag borde fundera lite extra på? Jag bryr mig verkligen inte om stamtavlor osv. vill bara ha kaninerna till sällskap så antagligen blir det en omplacering som ”vanligt”…men vad ska jag hålla utkik efter för slags kanin?

Några (ehm…) av de raser som jag alltid velat ha (vissa har jag haft flera av också): Dvärgvädur (även andra hårlag än normal: Fuchs, Lejonhuvad, Rex), Hermelin (även andra hårlag än normal: Fuchs, Rex), Gotlandskanin, Dvärghare, Tan (alltid velat ha en Black and Tan), Rex (”Vanlig” samt även de mindre varianterna: Liten och Hermelin), Fransk vädur, Tysk Jättescheck, Angora (tror det är den variant som kallas Fransk som jag tänker på = fluffboll med örontofsar och ”vanligt ansikte”), Lejonhuvad/”Löwen”, Holländsk kanin, Engelsk Scheck, Japan, Belgisk hare, Rhinsk Scheck, Belgisk jätte och Jamora.

Färger och teckningar spelar ingen roll även om jag gillar vissa lite mer än andra, det är kaninens personlighet som räknas, inte Vilken färg? den har. Jag har haft allt möjligt som t.ex. albino, svart, viltgul, blå, brun zobel, madagaskar, japantecknad och viltgrå.

Lite hjälp tack…så j@#la svårt att välja, haha.

Vad jag söker i kanin nummer två är:

-        Att den har förutsättningar för att fungera bra ihop med en engelsk vädur som ju inte är en jättestor ras, men inte precis någon dvärgkanin heller.

-        Att den ska fungera ihop med två mindre hundar dvs. utan att varken den eller de löper någon jätterisk för att skadas. Självklart är jag medveten om att de är djur. Mina hundar är små, vana vid smådjur osv. men jag är väl medveten om att de ändå har instinkter/ändå är rovdjur (som mest jagar flugor😂 men i alla fall) …vilket är varför jag tvekar lite kring att köpa en alltför liten kanin men…samtidigt så kan en kanin också försvara sig vilket gör mig tveksam till en alltför stor kanin också…hjälp! Om det finns någon som har en/flera frigående kaniner och som även har hund som kan berätta lite om hur det fungerar, vilka raser ni har (hund/kanin) osv. så vore jag väldigt tacksam.

-        Jag har vana av allt från superkeliga kaniner (som var i det närmaste som hundar) till aggressiva och antisociala (med människor) som inte direkt gillade min närvaro…klarar båda som sagt…men skulle föredra det första alternativet i detta fall (eller i alla fall en som ej attackerar). Den kan få strosa runt för sig själv och behöver inte vilja kela…men med tanke på att den ska vara frigående inomhus, så vore det kul om den inte var som en av de senaste grabbarna jag hade; dvs. som attackerade så fort jag kom nära (han var kastrerad och jag hade haft honom sedan han var ca 6 veckor…men vad jag än gjorde så ville han bara bitas), haha. När jag skulle vara hos kaninerna (de senaste jag hade alltså) så hade jag alltid stövlar på mig…den (som jag nämnde ovan) flög nämligen gärna på fötter och ben och skulle hugga, verkligen en tokstolle…universums sötaste…men jisses vad skenet bedrog. Saknar honom…men hade inte velat ha honom frigående inne, lite jobbigt att ha stövlar på sig jämt 😊 och inte kul att sova och ligga där helt försvarslös (rustning?), hahaha. Jag har alltid haft utekaniner så dessa blir de första kaniner som jag har tänkt ska bo som frigående inomhus (men ändå få tillgång till utevistelse genom t.ex. att vara på uteplatsen, gå på promenad…i den mån de vill såklart, det är ju inte precis som att gå ut med en hund, haha. m.m.)…vilket gör valet av kaninras, storlek och inte minst individ lite annorlunda.  

-        Ja, vad mer? En söt, härlig familjemedlem för många år framöver helt enkelt. 

Den lilla galningen som gick till attack så fort jag var i närheten typ. Japantecknad dvärgvädur, typ. satin har jag för mig…lite flaxiga öron dock <3

MvMvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Arcade-Foodie
2020-01-08 08:36
#1

Skulle tycka en kanin som är nästan lika stora eller större än hundarna ska bo tillsammans. Då du planerar att de ska vara frigående. Så du kan köra på en rex eller fransk vädur ^^

lydisleon
2020-01-08 14:23
#2

Jag kanske är lite partisk nu… men jag skulle nog satsat på en jätte. Har själv haft tysk jättescheck, en hona, hon var en helt fantastisk kanin. Lugn, kelig, otroligt snäll. Det är också mitt intryck av de andra jätteraserna, att de är enkla, snälla och personliga. Om du skaffar en unge/ungkanin så borde det inte bli något problem med hundarna heller, förutsatt att de får tid att vänja sig vid varandra ordentligt. Det blir ju viss storleksskillnad, men jag tror inte att det skulle innebära problem. Det enda är väl att man får vara lite extra försiktig vid första mötet. Och återigen, om du skaffar en som inte är fullväxt än så kommer de troligen vara typ lika stora vid hopsättning.. Fransk vädur blir också "bara" runt 5 kg… 

Om vill ha något mindre så kan  jag varmt rekommendera rex (normalstor). Väldigt aktiva, roliga och personliga kaniner, livet blir aldrig sig likt igen… Har haft två st, och de två har nog genererat mest skratt (och gråa hår) av alla mina kaniner. De har så sjukt mycket personlighet och är också otroligt smarta.

Maleficum
2020-01-08 20:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Själv har jag ju en förkärlek till angoror (bortsett från min första kanin har alla mina kaniner varit angoror) och har man inga problem med pälsvård är de underbara!

Är de utomhus mycket, speciellt vid blött underlag, får man tänka på att klippa dem oftare då pälsen lättare tovar sig (speciellt runt benen och rumpan) men en fransk angora har ju mer "vanlig" päls på ben och mage så de är ju lite lättare att sköta än de mer fluffiga (som min som till och med får tovor mellan tårna).

Rex har lite större risk att få trycksår då de har kortare hår än andra raser (min kompis hade en liten rex som fick trycksår trots mjukt underlag).

Vet någon som beskrev dvärghare som duracellkanin på speed så kanske inte så lämpligt med hund (speciellt inte om de kanske gillar att jaga små saker som rör sig fort).

Holländare är ofta supergosiga! Min kompis Holländare skulle kunna ligga och bli gosad med hela dagen (speciellt under perioden när han inte hade en kaninkompis).

Japan är ovanlig och inte direkt uppfödd för sällskap så de är fota mer reserverade.

Jätteraserna brukar ofta vara riktigt mysiga (min kompis har en blandning fransk vädur/belgisk jätte/engelsk vädur som är supergosig och min kusin hade en frasse som också var superkelig).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
2020-01-09 05:43
#4

Hej och tack för era tips? och förslag #1 #2 #3 

# 3 "…duracellkanin på speed…" 😂Låter som kaninvärldens vitbukspapegoja…räcker kanske med mina "ADHD-flygande- valp-bebis-apor" till gojor, haha…kaninen kanske ska vara aningens lugnare.

Vilken "sorts" angora (fransk, engelsk etc.) är din underbart söta "fluffboll"?  Jag älskar verkligen angorakaninernas utseende (oavsett om de är fullpälsade eller klippta), ser ut som levande gosedjur😍. Jag har en bild på mitt allra första möte med en angora, en vit otroligt fin kanin…jag var kanske typ. 2 år eller nåt…antar att det satte livslånga spår 😉

Jag har nog kommit lite närmare ett beslut…lite lite närmare…Jag är ganska säker på att jag vill ha en i ungefär samma storlek/större än den engelska väduren. Det känns som att det alternativet har störst förutsättningar att fungera och denna känsla har enbart blivit starkare efter att ha läst era inlägg. Rasen/rastypen är det svårare med…

Jag skulle helst vilja göra som jag gjorde sist (och även har gjort tidigare) dvs. ha två kastrerade hanar.  Jag har alltid haft en förkärlek för hanar även om jag har haft fler honor i mitt liv.  Dessutom känns det som att hanar kommer förstöra mindre (inte ha riktigt samma tendens att förvandla min lägenhet till en "bäverhydda" 😂), har lättare för att bli helt rumsrena (mina grabbar har blivit det av bara farten medan mina honor oftast gjort sina behov lite överallt i buren), vilket känns som en fördel då de ska vara frigående inomhus. 

Detta beslut gjorde att jag för en sekund trodde att jag hittat den perfekta kompisen till den engelska dvärgväduren…men tyvärr så lär det inte bli verklighet. Den kaninen (som jag inte kunnat sluta tänka på efter att jag sett och läst om honom) finns hos ett jourhem för en omplaceringsverksamhet och tydligen vill de inte omplacera hanar för att bo med andra hanarBrustet hjärta (båda kastrerade naturligtvis). 

Min erfarenhet av att ha kastrerade hanar tillsammans är att det t.o.m. är mindre "smågruff" mellan dessa än ex. ett par/en grupp honor (visserligen fertila men ändå). Dessutom så har dessa hanar blivit ihopsatta när de varit vuxna. Ett par kastrerade hanar bodde även med en fertil hona. Den honan var lite "bråkig" på grabbarna ibland (men så var hon typ galen också…klippa klor på henne var…ehm…intressant) men de båda herrarna tjafsade aldrig med varandra. De kastrerade hanar jag haft ihop, har varit de som accepterat varandra snabbast (rekordsnabbt verkligen) och som sedan ganska omedelbart trivts utmärkt ihop; legat och myst ihop osv. 

Jag tror att det handlar betydligt mer om storleken på deras "bostad", antal gömställen som finns att tillgå, möjligheten att komma undan från varandra då de vill och inte minst personkemi; än vad som finns/inte finns mellan benen på kaninen. Hanar ska självklart vara kastrerade för att undvika ökad risk för bråk, men annars tror jag det spelar mindre roll vilket kön de har. Det verkar dock tyvärr inte bli just denna "lilla" grabb (4-5 kg´s vuxenvikt) som får bli den engelska vädurens nya bästis. Får leta vidare Storgråter.

Maleficum
2020-01-09 15:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#5

#4 Min är "bara vanlig svensk angora". Vet inte säkert vilken typ vi har här i Sverige men vet att dem kan variera en del i ullighet. Min tre honor jag haft var mindre fluffiga och likna mer den franska typen medan min nuvarande och förra hane varit mer ulliga (och då var min förra hane och ena honan kullsyskon efter en av mina andra honor så det varierade i ullighet i kullen). Som exempel så lägger jag med en bild på superfluffiga Lupin i jämförelse med sin syster Nymphadora som har mer "normal" päls på tassar och ben (och ser död ut medan hon låg och sola) och en bild på mamma Dafne som på äldre dagar förlorade en hel del av ulligheten i sin päls (med fördel att den i princip aldrig tovade sig till skillnad från Lupins ulliga päls som gärna tovade sig runt ben och i nacken).

Jag ville ju aldrig ha kanin egentligen men efter jag övertog mina kusiners agressiva dvärgvädur (han högg folk utan att släppa taget) och han dog så sakna jag att ha kanin och föll direkt för angora och har haft angoror sedan dess (tror det var 2000 jag skaffa min första angora).

Hoppas du hittar en bra kompis som passar till din lilla engelska vädur! (Är själv inte förtjust i vädurskaniner men ändå varit lite fascinerad av just de Engelska men har väl haft lite samma tankar som dig angående deras långa öron, hoppas verkligen det ska gå bra med din så kanske man vågar sig på att skaffa en iaf i framtiden om jag skulle känna mig modig att lämna plats åt något annat än angoror här hemma ;)).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
2020-01-09 17:05
#6

#5 A…men asså herregud, såna där urgulliga bilder på "fluff" får man väl inte lägga upp heller😍 Ok, jag har inga speciella krav på att det ska vara en fransk om jag skaffar angora (nu eller i framtiden) mer än att jag liksom fallit för de som ser lite mer korthåriga ut i ansiktet (så man ser att de har ögon, haha) och sen de där otroligt charmiga toffsarna på öronen❤️ Helt underbart söta…har mest haft korthåriga kaniner men hade vid ett tillfälle en farligt söt dvärgvädur fusch…jisses va söt hon var…ska försöka hitta en bild så ska du få se en annan typ. av "fluff" än de du har (förövrigt den som jag tvingades avliva efter den tragiska händelsen jag berättar om här https://kanin.ifokus.se/discussions/5e13a6198e0e740b92004a04-fragor-kring-innekaniner?discussions-1 i inlägg: 7). 

Ja, vad ska man säga kaniner är beroendeframkallande. Jag ramlade också in på kaninägandet lite som man halkar på ett bananskal😉 Min pappa hittade två kaninungar på tomten (deras mamma var grannens kanin som rymt), de var höst, de var övergivna och runt två veckor gamla. Ena kaninen överlevde inte men hennes brorsa matades upp med flaska, sov i en mössa för värme och blev min bästa kompis. Han var "one of a kind" och den mest underbara kanin jag någonsin haft. Vi hängde ihop i över 11 år, tills han tog farväl med en puss på min mun (reste sig upp med sina sista krafter och slickade mig) och segnade sedan ner bredvid mig för att springa över 🌈-bron. 

Själv har jag haft massor med vädurar men då dvärgvädurar och dvärgvädursblandningar. Härliga kaniner (för det mesta, hehe) men ska bli kul att pröva på något lite annorlunda. Ja, engelska vädurars öron är ju lite av en extrem minst sagt men hoppas att det jag läst och sett filmklipp av osv. stämmer och att de klarar sig fint trots att de har galet långa öron. Känns lite som kaninvärldens basset hound…men från vad jag har sett så rör de sig lite smidigare, hehe. 

Kolla in dessa youtubeklipp 😂 så galet söta

https://www.youtube.com/watch?v=kBMZcbkGneA

https://www.youtube.com/watch?v=NcKhG-5GCo4

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-01-09 20:24
#7

Här kommer lite bilder på min dvärgvädur fuchs som jag lovade i #6

Hon var viltgul och en riktigt bestämd liten dam 😍 Bilderna återger inte hur extremt söt hon var riktigt, inte direkt toppkvalitet på fotona. 

Bara ca 5-6 veckor, hos uppfödaren

Vuxen men lika "fluffig"

Liten bonusbild på eh…den andra kaninen som jag berättade om gällande samma tragiska historia dvs. hon som var orsaken till att min fuchs avlivades. Hon var universums mysigaste, snällaste kanin egentligen, det blev bara fel… ❤️ Albino dvärgvädursblandning (eller ja, utan stamtavla i alla fall). 

Min fina lilla tjej som visade tveksamma människor, att albinos/rödögda djur visst kan vara underbara och fina.

En sista bild på mina sedan länge avlidna tjejer, men som jag aldrig kommer glömma. Vila i frid mina älsklingar 🌺

De trivdes utmärkt tillsammans…tills tragedin…sex år av harmoni och sen blev det pannkaka av allt :-(

Åh…jag dör av längtan, vill få hem den engelska väduren NU…saknar kaniner så galet mycket.

Maleficum
2020-01-09 21:02
#8

#7 Verkligen supersöta!

Var ju lite som min kusiners ena kaninpar, funka jättebra ihop länge och sen en morgon kom de ut och buren var blodig och ena kaninen sakna en bit av örat och de ville inte vara kompisar efter det.

Kan förstå att du längtar. Sa efter Lupin (han var min lilla teddybjörn, egen uppfödning som jag egentligen inte skulle spara men bara inte kunde göra mig av med så han fick stanna) att jag skulle ta paus, tog väl tre månader innan jag började leta runt efter en ny och snubblade över Kenzie (skulle som sagt haft en hona i annan färg men så var jag och mamma och hälsa på Kenzies uppfödare, fick hålla honom och jag föll pladask speciellt då han tryckte in huvudet under armen på mig som att säga att "ta med mig hem" när jag skulle sätta in honom i buren igen). Sen gick ju alla mina planer i krasch (hade tänkt börja ställa ut och föda upp igen) när han blev blind men ångrar inte mitt val en ända sekund för han har verkligen gett mig massor och lärt mig så mycket mer om kaniner trots att jag haft kaniner nu i minst 20 år.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
2020-01-10 04:18
#9

Nu har detta tagit en vändning jag verkligen hoppades att det inte skulle ta. Ägaren till den engelska väduren har hört av sig och säger nu att det finns en annan intresserad och att han kanske kommer säljas till denna person i stället. Detta för att jag inte kan garantera när det kan lösa sig med transport och kaninen behöver få ett nytt hem så snart som möjligt. Om detta blir fallet så kommer jag nog tyvärr vänta med att skaffa kaniner; för jag hade verkligen räknat med att just han skulle få komma hit och jag fäster mig galet snabbt vid djur. Mitt hjärta är 💔😭

Chinesecrestedlover
2020-01-10 19:01
#10

TrumvirvelPartajar Jag får köpa honom! Personen hörde inte av sig igen och ägaren upplevde den personen som lite oseriös redan innan det så…

Dessutom  så har det efter en del diskussion fram och tillbaka löst sig gällande transport också, ägaren kommer till Örebro med honomGapskrattar

Snart blir jag "kaninmamma" igenSkrattar

Chinesecrestedlover
2020-01-20 20:48
#11

Fortfarande inte hittat den "perfekta" kompisen till min kanin. Kontaktade uppfödaren (för att tala om att Dumbo bor här nu) och blev erbjuden att eventuellt få köpa mamman till Dumbo…men sen såldes mamman till uppfödarens bekanta istället. 

Så jag söker fortfarande och kan inte riktigt bestämma mig för vad jag letar efter. Jag känner som att det finns två alternativ nu; antingen en till engelsk vädur eller en kanin av större ras/rasblandning…men kan verkligen inte bestämma mig för vad jag vill ha. 

Min skrutt är så charmig och underbar och vill hitta en lika underbar kompis till honom, en som han kan trivas tillsammans med och som passar ihop med hans energi…han är i det närmaste galen, haha. 

Avslappnad efter att ha rymt ur sin inhägnad när jag inte var hemma och tyckte vardagsrummet passade honom bättre <3

Maleficum
2020-01-20 23:35
#12

#11 Vill du ha någon större ras och kan tänka dig blandning (eller renrasigt för den delen) skulle jag rekommendera att kika in på Stora Lövans Kaningård. Min kompis stora blandras kommer därifrån och hon är supermysig (och uppfödd i stort hägn så har aldrig sett en liten bur i sitt liv mer än transportburen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
2020-02-09 11:24
#13

#12 Tack för tipset…men…jag kanske har hittat rätt nu…om jag kan bestämma mig för vilken individ jag ska köpa alltså…vilket visat sig vara extremt svårt. 

Jag "snubblade" på en annons på blocket om ett gäng åtta månaders grabbar, blandraser mellan engelsk och fransk vädur, otroligt söta (visserligen inte omplaceringar egentligen då de säljs av uppfödaren, men lite äldre i alla fall och känns som rätt raser). 

Problemet är att jag fallit som en fura för två av grabbarna och måste försöka bestämma mig för en av dessa…vilket blev galet svårt🤔

Ena grabben är bedårande söt med vitt ansikte och ser bara för underbar ut😍Han var den första jag såg och…gud så sööööööööt! Kan inte sluta tänka på denna raring…å…❤️

Andra grabben är nära på lika söt med en vit bläs i ansiktet (även om jag nog är mer förtjust i den andras utseende i ärlighetens namn)…men denna talar lite extra till mitt "rädda djur som behöver min hjälp" hjärta. Denna grabb har nämligen bara en "svansstump"❤️ (mamman har enligt uppgift råkat "putsa" för hårt när han var liten så han har bara en halv svans). 

Båda är enligt uppfödaren lika underbara och trevliga och de är vana vid hundar. Verkar så goa…men vilken ska jag välja🤪 Jag har sån extra ordinär beslutsångest, haha. 

De finns inte allt för långt i från mig så att få hem de borde inte vara omöjligt…så nu måste jag "bara" bestämma mig för vilken kille jag vill ha…så han kan komma hit, kastreras och bli bästis med Dumbo. 

Hjälp…hahaha.

Annons:
Maleficum
2020-02-09 13:14
#14

Hoppas det går bättre denna gång då så Dumbo äntligen kan få sin nya kompis!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
2020-02-09 13:18
#15

#14 Ja, verkligen…måste "bara" välja individ först…och det var ju enkelt…inte, hahaha.

Maleficum
2020-02-09 13:29
#16

#15 Det förstår jag! Min första angora valde jag väl iof inte direkt individ men valde mellan två färger (uppfödare bodde långt bort så fick kaninen "skickad" med en bekant till uppfödaren som skulle åt vårt håll) men annars har jag nog aldrig egentligen valt. Min andra angora skulle jag ha en hona och uppfödaren valde ut en och ur min kull skulle jag spara ena honan (en som stack ut redan från födseln som jag bestämde mig för) och ena hanen bestämde själv att han skulle stanna :P Och Kenzie var ju bara en av två i kullen och den andra skulle uppfödaren spara själv så inte heller så mycket val (fast kanske val ändå eftersom jag ju sökte hona i annan färg).

Samma med hundarna också. Vår labbe var vi ju först fodervärd åt så valde bara att vi ville ha tik och labrador och så skicka hundskolan ner en åt oss och vår nya, pudel, ville vi ju ha tik men var uppfödaren som valde ut vilken tik ur kullen som blev vår (nu blev det ju iof den vi fastnat mest för vid första besöket).

Gillar inte att ta beslut så ibland är det skönt att slippa välja själv.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Denna kommentar har tagits bort.
Chinesecrestedlover
2020-02-17 18:46
#18

Nu har jag tingat en kanin (även betalat en "bokningsavgift") 😃 Det blev trots allt (efter mycket funderande) den med det "vita ansiktet"…kunde inte släppa tanken på honom😍. Nu ska jag "bara" lyckas få hem sötnosen också.

Chinesecrestedlover
2020-05-02 17:17
#19

Var ska jag börja…?

Jag har ännu inte lyckats få hem min tingade sötnos (körkortsbrist + corona = ingen bra kombo) och numera svarar inte uppfödaren (hade en potentiell lösning på transporten nyligen, men det gick inte för jag fick aldrig svar)😢.  Vet inte om detta innebär att jag aldrig kommer få hem honom och att jag blivit lurad eller vad som händer; men hoppas av hela mitt hjärta att det ska lösa sig tillslut och jag får kontakt med uppfödaren igen och får hem honom. 

Jag har dock börjat sökandet efter en kompis igen. Dumbo ska inte behöva vara ensam p.g.a. allt detta strul. Han förtjänar en kompis ❤️

Jag har hittat några härliga kandidater…nu gäller det "bara" att bestämma sig för vilken (vilka?)🤔. Kommer oavsett om jag hittar en "ny" kompis ändå ta hem den tidigare tingade grabben…(alltså om jag inte blivit lurad). 

Detta innebär alltså att Dumbo kommer få minst en, men förhoppningsvis två kompisar (fler🤪?) i slutändan. 

Jag är fortfarande kluven kring rasval…vill ju egentligen ha alla på en gång…men det fungerar ju inte riktigt, speciellt inte i en lägenhet, haha. 

Följande potentiella kompisar har hittats:

1) En belgisk hare, hona (vuxen). Dock känns kanske det som inte helt rätt val att ha inomhus? Tänker på deras "vilda" sida/att de är väldigt energiska osv. 

2) Angorakaniner, en hane och två honor (ungdomar/vuxna)…vilken/vilka…ja, det är frågan det. Verkligen förtjust i dessa "fluffisar" måste jag säga. Kanske lite extra mycket p.g.a. Maleficum´s Kenzie…alltså😍 så gullig kanin. 

Vad gör jag nu? Hur ska jag kunna bestämma mig för vilken…åh…beslutsångest😂

Lutar mest åt en angora faktiskt…men vilken? Ena honan föll jag pladask för men sen såg jag hanen och han var ju liksom inte ful han heller…nu är vi tillbaka till detta beslutande…inte lätt. Båda verkar helmysiga…eller alla tre egentligen men om jag ska gå på utseende så blev jag mest "kär" i två.

Maleficum
2020-05-02 17:55
#20

#19 Nu blev ju jag sugen på att se bilder på angororna! (Fast kanske dumt för då kanske en av dem hamnar här :P)

I dessa tider är det väl kanske extra svårt att få komma och hälsa på och få se dem i verkligheten också (annars är ju det bra för ofta så väljer ju dem ut en då snarare än tvärt om).

Jag skulle ju rösta för angora men så är jag ju lite partisk..

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-05-02 18:29
#21

#20 Haha, jag förstår precis…ibland blir jag lite rädd att jag plötsligt ska "råka" sitta här med typ. tio kaniner eller nåt (vilket fungerade fint då jag hade utekaniner men lite mindre bra i en lägenhet). Känns som att det räcker med tre större kaniner och två hundar (och eh…en massa annat) så känns som jag behöver välja en…eller😂? 

Ja, det blir det ju och så har jag ju inget körkort osv. = svårt även i normala fall. 

Jo…det lutar ju mer och mer mot en av angorakaninerna…fick se bebisbilder också = nu har jag dött "sötdöden" 😍 (igen, haha). 

Dock så blir det ju så att även om jag lyckas bestämma mig, så måste även denna kanin på något sätt kunna komma hit…men förhoppningsvis går det att lösa. 

Så mycket enklare det skulle vara om jag kunde "bli kär" i en kanin som bor i närheten i stället…suck…

Chinesecrestedlover
2020-05-09 21:22
#22

Så…valet denna gång föll på en angora ❤️ Nu ska bara transporten lösas också.

Maleficum
2020-05-09 21:29
#23

Åh, har du bestämt dig nu? Vem blev det?

Hitta själv en annons på angoror jag blev lite sugen på där pappan är fransk angora (så ungarna borde ju få den typ av behåring jag önskar) dock är mamman satin och satin verkar ju en hel del tandproblem bla så det är ju mindre skoj (dock såg inte ungarna ut att vara satin).

Är helt klart dumt att kika på annonser när man inte ska införskaffa nya krabater :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
2020-05-09 21:36
#24

Det blev en viss svart fluffig herre 😍 Tror att den annonsen är en av de jag kollade lite närmare på och ställde frågor kring men glad att det blir en lite äldre tillslut = kan kastreras snabbare osv. 

Ja, det kan vara väldigt farligt, haha 😉

Maleficum
2020-05-09 21:55
#25

Är ju enklare med en äldre om man redan har en väntande kompis så tror verkligen det är ett bra val!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
2020-05-09 22:06
#26

Jo, det kändes bäst i slutändan. Hade jag valt en unge så hade jag nog föredragit en hona eftersom det då skulle gått att sätta ihop de direkt (skulle inte vilja vänta flera månader på att ungen skulle bli redo för kastrering och sedan vänta flera veckor till efter det liksom)…men storleksskillnaden skulle ju ändå finnas där och med tanke på hundarna så känns ju en lite större bäst också så.

Chinesecrestedlover
2020-05-12 17:05
#27

Uppdatering kring läget på den sedan länge tingade kaninen (inte angoran alltså): 

Idag fick jag plötsligt svar från universums mest oseriösa uppfödare som har låtit kaninen tingas av en annan. Det är alltså officiellt nu, jag kommer aldrig få hem kaninen jag betalade för, kaninen jag sett som min sedan flera månader kommer aldrig komma hitBrustet hjärta.  

Alltså detta handlade om lättförtjänta pengar och allt annat är en lögn. 

"Uppfödaren" (lögnhalsen) påstår att jag inte svarat på kontaktförsök (att jag varit onåbar under fem veckor) och att jag fått mail om att den tingats av en annan. Allt detta är lögn, jag har varken fått svar via e-mail eller via en viss annonssajt (börjar på B) där annonsen låg uppe (eller då jag skickade sms). På denna annonssajt syns det dessutom om personen i fråga sett om man skickat något = läst det man skrivit och det har "uppfödaren" gjort. 

Jag vet att man inte bör hänga ut folk (och har ingen lust att bli anklagad för förtal)…men gud vad det kliar i mina fingrar att skriva ut vem denna extremt oseriösa lögnaktiga så kallade uppfödare är, så att ingen annan hamnar i samma situation som mig. 

Jag ville verkligen ha denna kanin men börjar t.o.m. tvivla på att han ens någonsin fanns till salu…jag menar varför denna tystnad, varför gör man allt detta för några hundralappar? 

Denna "uppfödare" har vad jag fått fram då jag googlat runt t.o.m. ett stamnamn osv. Allt ser seriöst ut på "pappret" men verkligheten är en helt annan. Efter allt detta och efter att ha sökt denna person under flera månader så har denna mage att skriva och förklara vad tingningsavgiften är till för (som säkerhet)…jo, visst men det ska ju också vara en säkerhet från köparens sida, han skulle ju ha blivit min…annars hade jag ju aldrig betalat! 

Alltså, kontentan av allt detta är att "uppfödaren" som slutade svara på alla mina kontaktförsök för flera månader sedan, gick iväg från detta med lite extra pengar på fickan och kan fortsätta sin "verksamhet"…medan jag förlorat en kanin som jag döpt, sett som min och som jag nu sörjer som om han dött. Dumbo har alltså suttit ensam hela denna tid helt i onödan, hade jag vetat om detta så hade jag ju letat upp en annan kanin för flera månader sedan. 

Jag är chockad…jag har aldrig varit med om något liknande, att stöta på en så extremt oseriös människa som har mage att ta mina pengar och sedan förklara att det var rätt gjort och enligt vad tingningsavgiften är till för? Helt galet.

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-05-12 19:02
#28

Mer kring tidigare tingade kaninen (ej angoran): 

Herregud, här kommer det nu plötsligt mail titt som tätt. Nu går det tydligen bra att svara. Att anklaga mig för en massa går bra, men att svara på alla försök till att lösa transporten går inte att svara på. 

Dessutom fått reda på att denna "uppfödare" fött upp i många år…undrar hur många som lurats och sedan blivit anklagade för att bråka (jag gillar inte att bli bestulen och lurad…märkligt)  osv. efteråt. 

Denna person har nu inte bara visat sig vara väldigt oseriös och oärlig, men också väldigt omogen. Att lägga över ansvar för sina egna tillkortakommanden och fel på andra ser illa ut i mina ögon.

Chinesecrestedlover
2020-08-16 18:30
#29

Nu har jag ju en engelsk vädur och en angorakanin och de är båda jättesöta kaniner och allt sånt…men…jag kände att det liksom fattades någonting. 

Dumbo - Engelsk vädur (låååång-öra) <3

Asher "Ash" - angorakanin (fluffboll) <3

Så.. eh…snart kommer det komma hit en tredje kanin också. En till grabb på ca ett år. Han är en Belgisk hare 😃

Sen är det nog med kaniner för mig, får ju inte rum med hur många som helst, haha.

Maleficum
2020-08-17 15:58
#30

Haha, kaninfeber :P Har ju just nu kompisens kaniner hos mig igen så dem är ju tre. Dock är det betydligt lugnare än vad det brukar vara för de är så utslagna nu i värmen. Planen var att dem ska äta ner mitt gräs på tomten (som fått växa hej vilt medan jag varit på landet) men de ligger mest inne så det går väldigt segt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
2020-08-17 18:15
#31

#30 Haha…långvarig sådan i så fall😂 (för har ju haft massor med kaniner nästan hela livet). För att vara mig är tre inte så mycket. Ett tag hade jag 11 stycken…men det var utomhus (med väl tilltagen tomt)…så tre blir max nu. Rätt lugnt här också…ena grabben har ju förlorat kulorna idag…så han gör inte så många knop 😉

Maleficum
2020-08-19 22:39
#32

Är han pigg nu efter kastreringen? Alltid lite nervöst innan de kommit ogång ordentligt efter sövning.

Var lite svalare här idag än vad de varit senaste dagarna så alla tre har i princip bott ute på tomten under dagen för ovanlighetens skull så har knappt sett skymten av dem här inne, inte förrän matdags iaf, då kom de springande.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
2020-08-20 03:26
#33

#32 Nja, pigg vet jag väl inte riktigt. Äter ok och så (och bajsar på som vanligt, haha), men vilar mycket. Visserligen tror jag att det också har mycket med att det varit väldigt varmt att göra. Han är ju väldigt fluffig och det har varit "klibbigt varmt" i lägenheten de senaste dagarna.

Maleficum
2020-08-20 13:15
#34

#33 Usch ja, varit supervarmt här också! Inget varken jag eller kaninerna gillar! Till och med fåglarna har varit lite loja och dem brukar ju annars gilla att sitta och sola sig och njuta.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-08-20 14:57
#35

#34 Det är lite bättre idag (med värmen i lägenheten alltså). Ash verkar också vara på bättringsvägen, är piggare och mindre svullen m.m. idag så det verkar gå åt rätt håll.

Chinesecrestedlover
2020-08-22 20:25
#36

Välkommen hem vackra Duracell 😍

Upp till toppen
Annons: