Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 589 ggr
kajsafelicia
1/7/20, 11:10 PM

Uttråkad kanin? Eller sjuk?

Hej! Har en kaninhane på 1,5 år som jag haft i cirka tre veckor. Han är frigående i min lägenhet och har ett helt gäng med leksaker. Jag har dock märkt att han inte tycker det är kul att leka med leksaker såvida där inte är pellets involverat. Jag har också märkt att han inte direkt verka tycka det är kul att varken gräva eller gnaga på saker, som ju annars är naturligt för kaniner. Oftast - när inte jag eller sambon myser med honom eller aktiverar honom själva - ligger han mest och tar det lugnt i sitt hus eller på mattan. Jag har dock lagt märke till de senaste dagarna att han börjat tvätta sig extremt mycket, och ibland nafsar han till lite i pälsen. Oftast tvättar han sig på ryggen/magen och på tassarna. Han lider inte av någon pälsavfall vad jag kan se än i alla fall. Vad kan detta bero på? Är han uttråkad? Eller kan det vara så att han fått någon ohyra? Jag ser ingenting när jag tittar själv i pälsen… Tacksam för hjälp!

Annons:
Arcade-Foodie
1/7/20, 11:29 PM
#1

När du menar extra mycket är de mer än normalt hos kaniner. Hur ser din kanins hud ut som? Vet att i början tvättade min kanin inte så mycket när jag var runt omkring, då han inte kände sig trygg. Äger också en kanin som inte gnager eller gräver men ibland får han ryck att gnaga på sitt hus, kasta omkring med sina leksaker och gräva på sin matta. Min kanin älskar bollar och tunnlar istället, han älskar också att hoppa upp på saker istället och göra tricks. Var inte så mat motiverad i början, men ju mer han lärde känns mig desto mer vågade han vara sig själv och göra glädjeskutt, möblera om i huset. Äger också en kanin som är helt tokig att gräva och hon lämnade snygga rivmärken på dörrarna och förstörda mattor efter sig🤣

kajsafelicia
1/8/20, 12:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Tack för svar! Svårt att säga. Detta är min första kanin på länge så kommer inte riktigt ihåg hur mycket som är ”normalt”.. Vet bara att han tvättar sig konstant. Han kan vara ute och springa i mindre än 5 min och sen sätter han sig ner och tvättar sig, och så gör han om och om igen. Men det kanske är helt normalt? Hans hud ser bra ut. Inga sår eller något sånt. Kan ju kanske vara som du säger, att han nu börjat bli mer bekväm med att tvätta sig inför oss och att det är därför jag upplever det som ”extremt”. Bra tips?! Har en aktiveringsboll med pellets i som han tycker är rolig att köra runt med då och då. Har också en grästunnel, men den bryr han sig inte alls om.. Han älskar också att hoppa upp på saker!! Senast idag hoppade han uppför trappan hela vägen upp till sovrummet när vi inte var hemma.. det har han aldrig gjort förut. Fick lagom panik när jag kom hem, men som tur var var han oskadd! Så nu blir det att köpa barngrind 😂 Han brukar också gilla att, istället för att ligga i sin bur, hoppa upp och lägga sig ovanpå den.. 😄 En annan favorit är att hoppa ner i höpåsen när man kommer för att fylla på, trots att han precis satt och åt av höet som var kvar i hans bur… Amen usch haha! Lagom kul 😅

Arcade-Foodie
1/8/20, 8:41 AM
#3

Vilken sötnos din kanin är 😍 Har alltid viljat äga en vit blåögd kanin men de har aldrig hänt. Samt kaniner har olika personligheter och som innekanin frigående, så passar de kaniner med mindre instinkt bättre än kaniner som har mer de vanliga instinkterna. De som har mer grävande och gnagande kan förstöra väldigt mycket i huset även fast det är kaninsäkrat 😂

Fokus_on_Pepsi
1/14/20, 2:34 PM
#4

man har alltid sagt att kaniner som tvättar sig är friska kaniner. tror mest att din kanin kanske är typen som mer gillar att ta det lungt, har du testat gå ut på promenader eller prova hoppa med din kanin?

kajsafelicia
1/15/20, 10:00 AM
#5

#4 Nej, han gillar inte när man tar honom på magen/bröstet så jag har inte ens försökt mig på att ta på honom ett koppel… vågar inte heller ta ut honom utan koppel pga att vi har en massa rovdjur just där vi bor. Har inte aktivt testat att hoppträna honom. Har lagt fram lite små ”hinder” med pinnar osv, men det tyckte han inte var jätteintressant… kanske han tycker det blir roligare ifall jag sitter med och lockar med pellets, haha. Ska testa det!

Upp till toppen
Annons: