Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 474 ggr
Yllenylle
2020-01-07 11:48

Vad tänka på när bygga en inomhusinhägnad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Vi ska snart kastrera vår hane så att han kan vara tillsammans med vår hona, som också är hans mor. Att de kan vara i varandras sällskap är vi redan ganska säkra på eftersom de kommer bra överens genom gallret när en exempelvis är ute på golvet och den andra i buren. Dessa burar som vi kommer att ha fram tills att vi bygger en större gemensam inhägnad är klassiska egentligen icke-lämpliga burar (som vi skaffade för rätt länge sedan när jag var yngre och inte förstod djur och deras behov på samma sätt), och med det menar jag att de egentligen är alldeles för små för en kanin att bo i. Men i vårt fall har vi bara två kaniner som vi skiftar mellan vem som får vara ute på golvet på hela nedervåningen + att vi har en stor trädgård och gräsmatta som de kan springa fritt på. 

Så iallafall, vi ska bygga en stor inhägnad i rummet vi just nu har kaninerna i, matsalen; inte bara för att ha de tillsammans och göra oss av med de usla burarna, utan också för att vi vill avskilja de från de övriga rummen på nedervåningen, dvs köket och hallen, och på så sätt göra deras "hem" mer anpassat efter de. Vi ska bygga inhägnaden så att de får fönstret och fönsterbrädan på 1,8 m längd 0,3 m bredd in, som vi ska bygga en ramp upp till, och ha ett loft på samma höjd längs med väggen. Resten håller jag på att planera, exempelvis vilka material vi ska använda oss av, hur lång respektive hur bred hela inhägnaden ska vara samt tillbehör vi ska tillverka och köpa in, leksaker, hus, underlag, osv. 

Här är en video som jag använder som inspiration https://www.youtube.com/watch?v=9H5h7CDV5Fk&t=637s

Nedan visar bilder hur långt jag har kommit hittills.  Den första bilden är en överblick över hela matsalen, har dock inte ritat med bordet och resten av möblerna eftersom de inte spelar någon större roll för bygget (de står i den på ritningen tomma kanten av rummet). På denna bild syns även fönstret och de två möbler som vi utgår ifrån att hålla inhägnaden inom. Det är 1 meter till från väggen till det gröna skåpet, och det blir nog inte bredare än så. På andra bilden har jag ritat lite olika idéer om hur inhägnaden ska vara formad, de ifyllda linjerna är existerande föremål och streckade är icke-existerande, eventuella. 

Vad ska man tänka på när man bygger sådana här stora konstruktioner? Har någon av er gjort liknande och kan ge tips? på material och affärer som säljer sådant till lägre priser, som plexiglas och trä exempelvis. 

Om det var något ni inte förstod från min instruktion om skisserna är det bara att fråga. Tar gärna emot tips? för hur jag kan förbättra de också!

//C

Annons:
Yllenylle
2020-01-07 11:49
#1

Bilderna hamnade visst längst upp. Ursäktar!

Upp till toppen
Annons: