Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 700 ggr
kajsafelicia
2020-01-06 22:30

Aktivera kanin?

Hej! Har en hankanin på 1.5 år som jag haft i cirka tre veckor. Han är frigående i min lägenhet och kan alltså springa fritt i vardagsrum, kök och hall. Utanför buren har jag ett helt gäng med leksaker - en toarulle med grenar i, ett gnagträd, någon leksak (ser ut som en smällkaramell) som han kan gnaga på/kasta, en grästunnel, en aktiveringsboll med pellets i och en leklåda som jag fyllt med hö och pappbitar och sedan gömt sallad i, så att han ska kunna gräva i den och leta efter mat. Han verkar dock inte jätteintresserad utav någon av sina leksaker. Aktiveringsbollen kör han runt med då och då, men bara i korta stunder, sen slutar han. Han sitter gärna i leklådan och mumsar på hö men jag har aldrig hört att han faktiskt grävt i den. Smällkaramellen struntar han fullständigt i, likaså gnagträdet och grästunneln. Har ni några idéer på hur man skulle kunna sysselsätta honom? Är rädd att han är uttråkad… Han ligger mest i sitt hus när jag eller sambon inte sitter och myser med honom eller aktiverar honom genom trickträning.

Annons:
lydisleon
2020-01-07 10:55
#1

Min erfarenhet är att uttråkade kaniner sysselsätter sig själva, tex. genom att gnaga och gräva. Så om eran kanin är lugn och sover när ni inte är med honom, så låter det snarare som om han är nöjd och tillfreds :) Men ni har också bara haft honom i tre veckor - det är inte jättelänge, så saker kan definitivt förändras.

Sen gillar inte alla kaniner leksaker.. Min kaniner "leker" bara med dem om det är mat inblandat. Men man får testa sig fram lite och se vad de gillar. Annars så brukar utfodring vara ett jättebra sätt att aktivera kaninen. Om ni ger pellets, får han det i skål då? Att äta ur skål är väldigt "tråkigt" för kaninen, att tex. sprida ut pelletsen i höet ger däremot mycket mer mental aktivering.

kajsafelicia
2020-01-07 16:14
#2

#1 Tack för svar! Skönt att höra att du tycker det verkar som att han är tillfreds :) Jag ger honom aldrig mat i skål. När jag ger honom pellets så stoppar jag det antingen i aktivitetsbollen så att han själv får köra runt med den och kämpa för att få ut pelletsen, eller så ger jag det direkt från handen i samband med att jag tränar honom. När jag ger honom sallad brukar jag gömma det i höet i hans leklåda :)

sp0ngeb0b
2020-01-07 16:30
#3

Jag brukar kasta runt pellets i lägenheten till mina kaniner, de blir helt galna och springer som dårar. Brukar även öva lite tricks med dem ibland. De är mest bara intresserade om det är något gott inblandat. Den ena kaninen kan bli ganska rastlös på nätterna om jag inte har aktiverat henne på kvällen, då kan hon gnaga på ALLT och hoppa upp och ner i sängen heeeela natten. Den andra är betydligt lugnare och för sällan något liv. Så det är väldigt olika hur kaniner vill ha det, men jag tror de flesta visar ganska tydligt att de är uttråkade genom att hitta på hyss och liknande.

Upp till toppen
Annons: