Annons:
Etikettallmänt
Läst 857 ggr
Chinesecrestedlover
2020-01-06 22:26

Frågor kring innekaniner...

Lite frågor från en väldigt erfaren kaninägare (hade massor med kaniner mellan 1990 och 2016)…men som inte haft kaniner inomhus (inte mer än typ. för att jag skaffade en kanin som bott inne tidigare och tvingades vänta någon månad till våren) innan och därmed inte stött på dessa frågeställningar/problem tidigare:

Trycksår – sett kaniner som drabbats av detta (speciellt innekaniner) och det ser ju inte trevligt ut alls. Jag har aldrig behövt oroa mig för detta eftersom mina kaniner bott utomhus och gått på ”mjuk mark” (även kallad gräsmatta, haha) samt i burar med vad många säkert skulle kalla onödigt mycket strö, men jag tycker att det ska vara rejält med strö i burar, haha. Min tanke är ju att ha de i alla fall till största delen frigående, får inte plats med en bur i vad jag anser adekvat storlek inomhus; så att ha de så fria som möjligt känns som det enda rimliga alternativet.  Sen kommer jag ha toalådor och en ”hö-ätar-station” (kanske en mindre innebur/botten av en innebur eller så) …men vad gör jag med resten av lägenheten? Jag kan ju inte fylla hela lägenheten med strö…tror inte hyresvärden skulle älska den tanken, haha. Har man mattor, filtar eller hur löser man problemet med hårda golv? Jag själv går alltid med tofflor inomhus (har ”problemfötter”) just för att golven känns hårda…kanintofflor, haha?

Hur har ni löst ”hö-utfodringsdelen” – bur, lådor eller? Vill gärna inte ha precis hela lägenheten fylld med hö…även om det blir en del på golvet (har marsvin nu så…hö finns redan lite var stans, hundarna gillar dessutom att tugga på hö…så…ja).

Om man får en ”gnagare” (alla är ju inte riktigt lika galna i att gnaga som andra), hur har ni löst det? Jag kommer såklart erbjuda grenar osv. för de att gnaga på, men vad jag menar är finns det några bra lösningar för att inte få alla möbler, lister m.m. att gå från fina (har mycket typ. äldre möbler/rokoko-stil m.m.) till ehm…att se ut som en bäver varit framme? Mina andra gnagande djur som typ. mina råttor är ju endast ute när jag kan hålla koll på att de inte hittar på bus och de är dessutom i ett speciellt litet (men ändå) rum bara för mina råttor, alternativt i en Hage – aldrig i hela lägenheten. Mina gojor (har två papegojor av mindre art) kan ju gnaga…men de är ju inte lösa hur som helst i lägenheten när jag sover eller så = mer koll på vilka hyss de hittar på.

Grävlåda? Har ni en sådan och hur har ni konstruerat den i så fall? Jag vill ju ge mina kaniner så mycket möjligheter som möjligt att leva så normala kaninliv som möjligt trots att de kommer spendera mycket tid inomhus; så alla ”berikande” saker är ju välkomna tänker jag. Om jag inte ordnar med det på uteplatsen…men då blir det ju inte så bra då det är som allra kallast…hm…Har ni tips? på annat man kan göra för att hålla en inomhuslevande kanin nöjd med tillvaron?

Övriga tips? och råd gällande att ha kaniner inomhus? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Arcade-Foodie
2020-01-07 02:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har 2 kattlådor i huset och fyller på hö varannan dag. Jag lägger all hö på ena sidan av lådan. Mina kaniner kissar inte på hö sidan men den som har en tendens att kissa på höet, har en hö häck. Men när jag tränar mina kaniner att bli rumsrena kan de vara fler lådor. Har en innebur då jag ska kunna stänga in min kanin som går inne när gäster kommer över och hundar hälsar på. Samt stänger in honom på natten, så de ingen chans man råkar trampa på honom när man är uppe och går. Resten av dygnet är huset fritt. Har ingen grävlåda men de är bara för att jag har tomt och min innekanin gräver inte. Fast mina utekaniner gör det, så får säkert fixa en låda när jag flyttar till lägenhet. Inte så mycket de gnager på, har istället tagit bort allt mina kaniner gillar att gnaga på. Vet att min dvärgvädur är helt förälskad med min säng och skosnören men de andra möblerna har de aldrig rört. Men har fått ett gäng skosnören avbitna, ryggsäckar, byxor och sladdar, listan är längre. Så se till att ha leksaker och grenar de gillar att gnaga på och kaninsäkra de du vill skydda. Har själv aldrig haft problem med trycksår, men jag kör på filtar och mattor. Speciellt där mina kaniner gillar att vara. jag använder aldrig strö inne då det blir för mycket att städa, räcker med all hö som dras med överallt ☺️ Ett tips? är att se till att pälsen under tassarna är fluffiga och fina. Om din kanin får lätt trycksår försök att hitta underlag som är väldigt mjukt och man kan köpa ”skumgummi madrass” och använda där kaninen gillar att vara extra mycket. När man använder filt och mattor ska de inte vara enkelt att de viker upp sig och behöver hålla sig på sin plats. Då de kan öka risken att de försöker bädda filten eller mattorna om de ligger fel eller vikt sig —> kaninen gnager.

lydisleon
2020-01-07 10:47
#2

Har aldrig varit med om att frigående kaniner har fått trycksår, men några av de jag haft har fått kala fläckar på undersidan av tassarna. Det har iofs varit rexar, och jag tror att de har lättare att utveckla trycksår… Men se till att ha filtar/mjuka mattor där kaninen brukar sitta, man märker efter ett tag var de har sin favoritplats :)''

Jag har haft nederdelen till en innebur som höstation/toalåda. Funkade ganska bra, men det blev ju en hel del spån o hö runt omkring också… så det finns nog bättre lösningar

Vad gäller gnagande… Ja, det beror verkligen på hur kaninen är. Min nuvarande kanin gnagde på papper, hon var heelt galen i det, så det slutade faktiskt med att jag fick flytta ut henne. Det blev ohållbart, även om det blev bättre med berikning så slutade det inte helt. Men hon var nog ett extremfall, och det finns många åtgärder om man får en gnagglad kanin. Finns tex. "anti-gnagspray" som man kan köpa… Men det viktigaste är nog ändå berikning. Se till att alltid ha saker som kaninen får gnaga på, och se till att aktivera den mentalt om du har en väldigt aktiv kanin. Jag ger tex. aldrig mat i matskål, brukar antingen sprida ut det i höet eller ge i aktiveringsboll. 

Jag har testat grävlåda, fyllde helt enkelt en plastlåda med sand och gav till kaninen. Det funkade dock inte riktigt som planerat, min kanin började använda den som toalåda istället.. Men hon gillade att gräva också, så det är helt klart värt o testa.

Chinesecrestedlover
2020-01-07 11:22
#3

#1 och #2 Tack så mycket för era svar 😃 Angående någon slags "anti-gnagspray" så får det i så fall bli något i stil med ättika/hemmablandad variant… för jag kan inte ha starka sprayer osv. med tanke på att jag har fåglar (fåglar är extremt känsliga mot t.ex. rengöringsmedel osv.).

Maleficum
2020-01-08 19:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#4

Jag har mattor lite över allt (min kanin gillar inte att gå direkt på golvet heller). Han har inte haft några akuta problem med trycksår (dock är han ju angora också så han har rätt lurviga fötter).

Har höhäck som sitter vid toalådan (på bilden är det min kompis kaniner, en holländare och en fransk vädur/belgisk jätte/engelsk vädurs korsning) som ockuperar den). Min kompis har en HOL från IKEA med toalåda och höhäck i, håller nog höet och sånt lite mer "instängt". Sen har jag mer hö utspritt överallt eftersom min är långhårig så det fastnar mer i hans päls.

Jag har tillgång till tomt (som jag hägnat in) så när jag är hemma får Kenzie gå ut och in som han vill (har en filt jag hänger för dörröppningen för att hålla kylan borta på vintern och värmen ute på sommaren), nu är han ju blind så jag måste ha dörren på vid gavel så han inte riskerar att springa in i den om han blir rädd men med min förra kanin hade jag dörren mest på glänt. Vid regn/snö och blåst så håller han sig inne självmant för sånt väder gillar han inte men är det soligt och fint väder ligger han gärna ute på altan och sover på dagen och spenderar mycket tid på gräsmattan och äter gräs och örter. Han har även en "grävhörna" på tomten där han gärna gräver på sommaren.

Angående gnagandet tycker jag att mina honor varit värre än hanarna. Har de bara fått pinnar att gnaga på har ingen av mina hanar rört något annat för att gnaga på (hade dock en hona förut som letade sladdar för att tugga på).

Min kompis hade en sån där kattlåda med hål i locket som grävlåda ett tag https://www.instagram.com/p/BsPyY_wDRQ89928e3mXV3fBEl6B9ANwnmF9zFo0/  Kanske dock blir för liten för en engelsk vädur men kanske kan gå att göra nån liknande lösning med nån större bytta.

Min angora går ju helt löst inne (det gjorde min förra hane också) utan problem. När jag passar min kompis kaniner är de instängda i extrarummet på natten (så jag och Kenzie får lugn och ro) men annars är de också helt lösgående inne oavsett om jag är hemma eller inte och det funkar jättebra.

För eventuella kissfläckar och sånt har jag tvättat med Virkon S (eftersom det är ofarligt) och tycker det tar bort lukten bra.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
2020-01-09 05:46
#5

#4 Åh…din kanin är såååå himla urgullig😍 (de andra också såklart men har ju sett din lilla fluffboll innan och har alltid tyckt att han är så underbart gullig❤️), 

Tack så mycket för dina tips?

Jag skulle önska att jag kunde göra så att kaninerna skulle kunna ha fri tillgång till uteplatsen men tyvärr är det inte möjligt, så det får bli när jag kan hålla ett öga på mina "små".  Att ha dörren öppen skulle liksom inte fungera så bra med tanke på att då skulle jag bli av med mina gojor rätt snabbt (de kan ju liksom flyga😉)… och så finns det ju extremt mycket katter häromkring (helt galet verkligen, man kan knappt gå ut utan att se typ. minst 5-6 stycken vid vilken tidpunkt som helst). 

Angående gnagandet så har jag också tänkt lite så och skulle därmed helst vilja göra som jag gjorde sist (och även tidigare) dvs. ha två kastrerade hanar. Inte bara för gnagandet såklart, tycker ofta hanar är bättre på att gå på låda och sen så gillar jag deras "mysighets-tendenser" också. Jag har alltid haft en förkärlek för hanar även om jag har haft fler honor i mitt liv; honor kan ju såklart också vara underbara (mer honor = behöver ej kastreras för att bo ihop). 

Jag trodde förövrigt för en sekund att jag hittat den perfekta kompisen till den engelska dvärgväduren…men tyvärr så lär det inte bli verklighet. Den kaninen (som jag inte kunnat sluta tänka på efter att jag sett och läst om honom) finns hos ett jourhem för en omplaceringsverksamhet och tydligen vill de inte omplacera hanar för att bo med andra hanar💔 (båda kastrerade naturligtvis).  

Min erfarenhet av att ha kastrerade hanar tillsammans är att det t.o.m. är mindre "smågruff" mellan dessa än ex. ett par/en grupp honor (visserligen fertila men ändå). Dessutom så har dessa hanar blivit ihopsatta när de varit vuxna. Ett par kastrerade hanar bodde även med en fertil hona. Den honan var lite "bråkig" på grabbarna ibland (men så var hon typ galen också…klippa klor på henne var…ehm…intressant) men de båda herrarna tjafsade aldrig med varandra. De kastrerade hanar jag haft ihop, har varit de som accepterat varandra snabbast (rekordsnabbt verkligen) och som sedan ganska omedelbart trivts utmärkt ihop; legat och myst ihop osv. 

Jag tror att det handlar betydligt mer om storleken på deras "bostad", antal gömställen som finns att tillgå, möjligheten att komma undan från varandra då de vill och inte minst personkemi; än vad som finns/inte finns mellan benen på kaninen. Hanar ska självklart vara kastrerade för att undvika ökad risk för bråk, men annars tror jag det spelar mindre roll vilket kön de har. Det verkar dock tyvärr inte bli just denna "lilla" grabb (4-5 kg´s vuxenvikt) som får bli den engelska vädurens nya bästis, tyvärr. Får leta vidare 😭.

Maleficum
2020-01-09 14:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack :D

Själv har jag alltid gillat honornas egenheter men sen sluta det ändå med att det blev en hane (fast jag leta en hona i en annan färg men blev kär när jag träffa Kenzie så han fick följa med hem). Men har väl lite samma erfarenhet som dig att hanarna lättare är rumsrena än honorna och att kastrerade hanar funkar bra tillsammans (min funkar ju tex bra med kompisens hane och hona och hennes hane föredrar ju Kenzie framför sin egna kompis när dem är på besök, är bara Kenzie som inte alltid är lika road av kaninsällskap :P men måste han välja föredrar han hanen framför honorna som han träffat men mest av allt föredrog han hanhunden Fjant som bodde hos mig).

Låter ju trist att de inte vill omplacera en kastrerad hane för att ha med en annan kastrerad hane. Mina kusiner hade alltid kastrerade hanar tillsammans (ett av paren funka jättebra tillsammans tills nån natt något hänt men alla andra par dem haft har det aldrig varit problem med, hade mer problem då med mina två honor som bodde ihop).

Tror som dig att personkemi, utrymme och gömslen spelar större roll än vad de faktiskt har för kön!

När jag hade friflygande duvor inne byggde jag gallerdörr med "kattlucka" så förra kaninen kunde hoppa ut och in utan att fåglarna rymde :) Men förstår att du inte vill lämna dem själva ute om ni har så mycket katter (har som tur är högt plank som jag höjt med extra staket ut mot allmänning så katterna har svårt att ta sig in hos mig och ena grannen på sidan har hund som ofta är ute på tomten och tomten mitt emot har hög häck så där kommer katterna inte över staketet. De få katter som tagit sig in en gång gör det fota inte igen när de märker hur svårt det är att ta sig ut ur tomten efter att jag skrämt dem så har som tur är rätt kattfritt nu.

Lägger med en till bild på mitt lilla blindstyre tillsammans med vår labbe Gletta (tyvärr död nu) som var rädd för mina kaniner och våga inte gå igenom dörren om Kenzlie låg framför den (trots att Kenzie är blind ville hon inte gå förbi förrän man höll för ögonen på Kenzie).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-01-09 16:21
#7

#6 Ja, det känns trist och som en "fördoms-policy" för att folk av någon anledning fått för sig att det alltid slutar i bråk på liv och död; vilket inte ens behöver vara fallet med två fertila hanar. Nu säger jag ABSOLUT INTE (så att ingen missförstår mig) att man ska ha fertila hanar ihop men…hade två hanar som vid ett par tillfällen rymde till varandras burar och inget annat än ehm…möjligtvis lite juckande😃 hände de gångerna (detta var när jag var barn och min pappa ännu inte hade insett att hönsnät inte var det mest lämpliga nätet att använda vid burbygge, haha). 

Har vid ett tillfälle haft ett kaninpar där de plötsligt efter att de bott ihop och trivts jättebra tillsammans i ca 6 år p.g.a. vad jag misstänker var ett skifte i rangordningen (av någon anledning) rök ihop ordentligt. Det hela slutade tyvärr i en avlivning av den ena kaninen (p.g.a. avbiten nos…japp, "nosknappen" hängde löst, mycket trevligt🤮).  Den som alltid varit "bossen", den äldsta kaninen (skiljde några månader) blev plötsligt "mobbad" av den yngre (som alltid varit ranglåg) och det gick tillslut inte den äldre med på och så var blodbadet ett faktum. Tyvärr insåg jag inte allvaret i detta skifte innan det var försent…lätt att vara efterklok och börja analysera de senaste dagarna/veckornas olika subtila beteenden när det redan är försent…Dessa båda kaniner var HONOR så det är verkligen ingen garanti för att det ska vara en dans på rosor. 

Förutom denna otroligt tragiska händelse så försökte jag vid ett tillfälle sätta in en tredje hona med ovanstående honor (naturligtvis innan allt gick åt skogen) men de ville inte ha henne där, båda gick på nykomlingen…så nykomlingen fick bo med andra honor sedan och paret levde i harmoni i flera år till (innan det gick snett mellan paret). Dessa båda gånger är de enda gånger på alla år (dvs. mängder av kaniner, olika par och grupper under en period av 26 år ) jag haft kaniner som det har varit några som helst problem med att ha kaniner tillsammans och båda dessa incidenter involverade HONOR. 

Ja, ett tag gick tankarna till att ordna med någon slags kattlucka…men risken att mina gojor (nyfikna, intelligenta och komplett galna som de är) kommer på hur man kommer ut känns för hög. Inte vet jag…de kanske liftar på kaninens rygg eller smyger under magen på de eller vad som helst…med tokstollar som vitbukar kan man aldrig veta vad nästa hyss blir liksom, haha. Sen så tror jag att min hyra skulle gå upp med typ. tre miljarder kronor i veckan om jag hade dörren öppen hela tiden, har för mig att de har någon "skrivelse" där det står att man endast ska vädra korta stunder eller nåt sånt. Min värme ingår nämligen i hyran…och att såga sönder min dörr lär inte bli så populärt det heller; om man skulle ge sig på att installera en lucka i själva dörren. Sen återstår ju även problemet med att mina hundar då även de skulle kunna gå ut som de vill…de är ju rejält små så…ja, jag vet att det finns mer "avancerade" varianter som öppnas med hjälp av chip osv. men ja…jag tror inte att det kommer gå att lösa på ett säkert och "Ok från hyresvärden sätt". Sen var det ju som sagt alla katter. 

Drömmen vore ju en enorm inhägnad och rovdjurssäkrad hage/utegård som de skulle kunna springa ut i närhelst de kände för det, men tyvärr…jag bor inte i ett "slott" men drömma kan man ju…

Brukade gå och "dregla" över min gymnasieskolas (naturbruksgymnasium) kanininhägnad och tänka "tänk om"; om jag kunde ha gjort som de hade. De hade en rejäl inhägnad med typ en kulle i mitten där kaninerna hade grävt gångar som de skulle gjort om de levt som vilda osv. Riktigt läckert…men tror tyvärr inte mina föräldrar hade uppskattat om jag förvandlat hela trädgården till kaninparadis (konstiga människor, haha)😂. Ganska säker på att de tyckte att det räckte med flera stora hagar och rejäla vinterburar i två våningar osv…samt en Hage på ett par kvadratmeter till sköldpaddorna med en liten "sköldispool" förstås, haha. 

Åh…gullehunden då 😍 kaniner är inte så läskiga som de ser ut…om de inte biter av nosen på varandra förstås…det kan definitivt upplevas som "lite" läskigt…

Maleficum
2020-01-09 18:59
#8

#7 Läste om någon som hade okastrerade hanar ihop utan problem (påpekade dock att de behövde större utrymme än honorna och mycket gömslen och sikt barriärer) men är väl över lag inte att rekommendera.

Jag hade ju "korkade" duvor så dem klura ju aldrig ut hur de skulle ta sig ut men med papegojor är det ju värre, hade ju tyvärr en undulat som på något vis lyckats ta sig ner i mitt akvarium och drunkna och då har jag alltid haft täckglas på mina akvarium och än idag fattar jag inte hur han lyckades.

Drömma kan man alltid! Har ju turen att vara hemma mycket och kunna ha öppet så Kenzie har friheten att gå ut som han vill (även om det är många tillfällen han föredrar att stanna inne eller enbart ligga i dörröppningen och sova).

Skulle ju inte tacka nej till inhägnad (och vältränade kaniner) som Köpenhamns zoo har https://www.youtube.com/watch?v=00Dp_Gz24uY

Hon var valp när jag hade min första angora och hon behandla kaninen som en hundvalp men när den kaninen dog och jag skaffa min nästa (Dafne, mamman till mina andra två i inlägget innan) så blev hon mer rädd för dem och jag tror det beror på att Dafne gärna morrade (och kunde boxas med framtassarna) när hon var missnöjd med något :P Roligast var att se när Lupin (som blivit jagad av hundar och var livrädd för dem) och Gletta möttes efter jag flyttat och båda satt i varsin ände av rummet och titta på den andre som om de var säkra på att den andra skulle hoppa på och äta upp dem :P Ganska snart dock verka de inse att de var lika rädda för varandra så sen slappna de av och hade inga problem att bo ihop.

Och lyckan hos Lupin när jag passa en pytteliten Chihuahua/Kines mix och han lyckades skrämma henne! Man såg hur stolt och modig han kände sig då när han kunde jaga bort en hund istället för att bli jagad av en (gjorde massor av glädjeskutt efteråt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
2020-01-09 19:20
#9

#8 Men så sorgligt med undulaten😕 

Jag är hemma mycket jag också, så jag kommer kunna ha uppsikt över de så de kan få skutta runt på uteplatsen ofta…men den där inhägnaden i Youtubeklippet du länkade vore ju inte fel; och så galet söta de var när alla sprang som galningar in, haha😍

Chinesecrestedlover
2020-01-10 05:54
#10

Nu har detta tagit en vändning jag verkligen hoppades att det inte skulle ta. Ägaren till den engelska väduren har hört av sig och säger nu att det finns en annan intresserad och att han kanske kommer säljas till denna person i stället. Detta för att jag inte kan garantera när det kan lösa sig med transport och kaninen behöver få ett nytt hem så snart som möjligt. Om detta blir fallet så kommer jag nog tyvärr vänta med att skaffa kaniner; för jag hade verkligen räknat med att just han skulle få komma hit och jag fäster mig galet snabbt vid djur. Mitt hjärta är Brustet hjärtaStorgråter

Maleficum
2020-01-10 16:33
#11

#10 Nej vad tråkigt! Hoppas du får hjälp med transport snart så han får flytta hem till dig!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
2020-01-10 19:00
#12

11# Ja, det var tråkigt…men…trumvirvel🥳 Jag får köpa honom! Personen hörde inte av sig igen och ägaren upplevde den personen som lite oseriös redan innan det så…

Dessutom  så har det efter en del diskussion fram och tillbaka löst sig gällande transport också, ägaren kommer till Örebro med honom😂

Snart blir jag "kaninmamma" igen😃

Maleficum
2020-01-10 19:02
#13

#12 Grattis!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-01-10 19:08
#14

#13 Tackar 😃 känner mig som ett barn som väntar på julafton, hehe

Maleficum
2020-01-10 22:24
#15

#14 Förstår det!

Vet när jag skaffa min första angora, mötte upp han som transportera henne tidigt på morgonen och minns att mamma sa att det säkerligen var såhär folk känner ig som hämtar upp sina adoptivbarn. Den bilden är så tydlig i mitt huvud när han plocka ut denna lilla ulltuss ur transporten och räckte över henne till mig, var verkligen kärlek vid första ögonkastet!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chinesecrestedlover
2020-01-11 15:48
#16

Han är här och han är så söt!

Låt mig presentera Dumbo (det fanns ju inget annat namn jag kunde kalla honom, haha) 😉

Tråd där jag kommer sätta in bilder på honom osv. 

https://kanin.ifokus.se/discussions/5e19decf8e0e74205500240e-antligen-ordningen-ar-aterstalld?discussions-1

Maleficum
2020-01-11 17:45
#17

❤️

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: