Annons:
Etikettallmänt
Läst 521 ggr
djur4life
1/1/20, 10:06 PM

Övertala om att få en kanin!

Hej! Jag är en 14 årig tjej som har velat ha en kanin i två år nu. Jag försöker övertala min pappa varje dag men han säger bara nej. Och det är inte så att han inte vill ha en kanin, det är för att han vill inte känna att vi inte kan åka iväg på grund av att kaninen behöver kanin vakt då. Det är det ända problemet enligt han, men vi har en massa folk som kan ta hand om kaninen i så fall, men han tycker då det är jobbigt att flytta buren och sånt till dom, och det förstår jag. Men iallafall kostnader och tid är inget problem det har jag tänkt mycket på, och jag har läst på mycket om kaniner och jag vet att det inte är lätt. Vi brukar va kanin vakt till pappas kompis barns kanin och vi alla tycker det är jätte roligt, men pappa vill ändå inte ha någon på grund av att han vill kunna resa utan att tänka på att hitta en kanin vakt. Men vi har en hamster nu och har haft en katt också, vi har även haft två kaniner för länge sedan när jag var mycket yngre. Så både jag och han är vana vid bur djur. Hur ska jag övertala honom att vi har personer som kan va kanin vakt och att vi kan ha kanin?

Annons:
Nea00
1/2/20, 10:11 AM
#1

När man ska skaffa kanin/kaniner så är det mycket viktigt att man tänker igenom allt först. Vem betalar om/när kaninen blir sjuk? Vad gör ni om ni åker bort? Det är bara två exempel på viktiga frågor som bör besvaras med genomtänkta svar. En kanin kräver mycket tid, oftast mer än vad man tror. De behöver komma ut ofta, och de kan lätt bli sjuka vid t.ex fel utfodring och därför krävs det även kunskap där. Om inte din pappa vill ha en kanin pga anledningen när ni åker bort, så tycker jag att du ska sätta dig ner och komma på bra lösningar till problemen. När du kommit på bra lösningar så berättar du det för din pappa, då är det inte något ”problem” längre. Vi åker bort ofta, på sommaren är vi på husvagns semester och på vintern åker vi slalom varje helg. Men våran farmor och vänner brukar passa kaninerna. Nu har tyvärr ena kaninen dött p.g.a magproblem, och då har vi bara en kanin kvar (såklart). Den kaninen kommer ha riktigt tråkigt när vi åker bort. Därför måste jag anpassa mig efter det, även fast hon är min ögonsten så måste jag noga tänka igenom detta för att ge henne det bästa beslutet. Det lutar åt att jag kommer avliva henne, vilket jag är så ledsen över. Så skaffa gärna två kaniner om ni åker bort ofta, annars kan den andra kaninen må dåligt och ha tråkigt. Men det beror också helt på vilken kanin det är, såklart! Så, lös olika problem och vrid på konsekvenserna till fördelar. Lycka till!

Arcade-Foodie
1/2/20, 3:05 PM
#2

För de första tycker jag inte kaniner är bur djur egentligen. Man får så mycket mer ut av dem när de går frigående och lever med en i familjen. Själv har jag 3 kaniner. 2 utekaniner och en inne, fast på våren är det 2 innekaniner och 1 ute. När mina kaniner bor inne så springer de löst i huset och de njuter verkligen av livet. De älskar att springa i stora öppna områden, då de kan göra glädjeskutt och verkligen springa av sig. Kanske en av anledningarna till att en av mina kaniner alltid rymmer, då han tycker de är för lite utrymme för att leka även fast hans bur är 15 kvm. Han gör bara glädjeskutt och leker, när han inte är i sin bur. Men såklart beror det på hur stor buren är, om de är en vanlig liten köpt djurbutik bur utan tillgång till Hage. Då är det helt fel att hålla en kanin i ett sånt boende. Du kan köra att ni hyr en kanin eller tar hand om en foster kanin. Finns vissa som behöver boende åt sina kaniner i ett år, då de kanske har flyttat, ska resa bort en viss period mm. Då blir ni inte fast och du kan pröva på och äga en kanin. Själv när jag reser bort så är det mina föräldrar som passar mina kaniner eller min lillebror. Så det kräver mer planering om man har planer att åka bort. Man behöver också tänka längre fram en kanin kan bli 10 år gammal eller äldre. Så länge de hålls friskna. Så efter det gymnasium, kommer du ta med ditt husdjur när du flyttar eller tänker lämna den hos dins föräldrar. Kommer du fortfarande vara intresserad och vill ta hand om den, stå för alla kostnader mm. Kan berätta att mitt CSN + lön går väldigt mycket åt kaninerna och alla studiematerial jag behöver, pluggar på universitet. Mesta av mina pengar går åt kaninerna och mina studieböcker, köper nästan aldrig saker åt mig själv. För jag måste budgetera så att de finns pengar åt veterinär kostnader och kunna årligen vaccinera mina kaniner. Ibland så måste man tänka längre fram. Samt vissa kaniner kan behöver mer träning att bli tama, kommer du ha tiden och viljan att träna en kanin. En av mina kaniner tog ett år för att han skulle sluta attackera mig och bli tam. Medan en annan kanin tog 6 månader att träna för att bli rumsren, extremt mycket tvätt och städning som jag fick ta hand om. Då det kommer vara din kanin, så behöver du kunna ta ansvaret och tänka på allting runt omkring :3

sp0ngeb0b
1/2/20, 6:24 PM
#3

Innan jag skaffade kaniner övervägde jag just det med att inte kunna åka iväg osv (bland annat). Tid, pengar, energi och intresse har jag så det räcker. Och jag resonerade som så att jag ändå inte åker på semester speciellt ofta och om jag skulle göra det så har jag folk som kan tänka sig att vara kaninvakt. Och jag är ändå hemma så mycket och sover sällan borta. 

Meeeeen. Livet förändras. Exempelvis träffade jag en ny kärlek ganska snabbt därefter och nu vill jag så klart träffa honom så ofta jag bara kan, men jag får planera runt kaninerna. Jag måste vara hemma minst 2 ggr om dagen för att ge dem mat, vatten, städa toan, umgås, leka osv så om jag ska åka iväg till honom kan jag inte stanna så länge. Om jag ska vara borta i skolan länge någon dag och sen någon annanstans på kvällen, måste jag alltid hem om oavsett hur jobbigt det kan vara att åka en omväg. Om jag ska fira jul hos mina föräldrar och vara där vid 15 kan jag inte sova över där (vilket ju annars hade varit bekvämt) för då blir kaninerna ensamma för länge. Och det går ju inte att lämna bort kaninerna till kaninvakt för minsta lilla, de blir stressade av att flyttas hela tiden. Plus att ingen vill vakta dem på julafton för då har de annat för sig. Oavsett vad det är för tid på året och oavsett hur många potentiella kaninvakter man har finns det aldrig någon garanti för att någon kan ställa upp. (Missförstå mig inte, jag älskar mina kaniner och ångrar inte att jag skaffade dem för en enda sekund)

Nu kanske inte detta är problem du kommer ha de närmsta åren eftersom du bara är 14 år, men det kommer dyka upp andra saker och livet kommer förändras. Och kaniner kan leva typ 10 år och ditt liv kommer troligtvis se väldigt annorlunda ut när du är 24 jämfört med nu. Min poäng är att man måste vara beredd på att planera sitt liv runt kaninerna för resten av deras liv. Jag ska erkänna att jag inte riktigt var beredd på det, så det är därför jag vill dela med mig av mina tankar så att man verkligen funderar igenom det. Som sagt ångrar jag absolut inte att jag skaffade dem och tycker att trasslet och jobbet det kan innebära ibland är 100% värt det. Jag skulle heller aldrig få för mig att göra mig av med ett djur bara för att det blev lite omständigt, men finns ju tyvärr folk som gör det så det är därför man måste tänka igenom det.

Upp till toppen
Annons: