Annons:
Etikettallmänt
Läst 715 ggr
Uppochhoppa
12/31/19, 11:37 PM

Skaffa kanin - heltidsarbetande? + - någon årstid som är bättre?

Hej! Har tidigare haft kanin i flera omgångar i mitt liv, Både enstaka och i par. De har blivit riktigt tama och tillgivna. Nu är jag sugen på att skaffa ännu en. Men! Innan var jag inte heltidsarbetande utan studerande och haft mycket tid för gos osv. Är nu orolig att kaninen ska bli ensam - kommer ju jobba ca 8h per dag. Kommer såklart gosa/umgås med den varje dag iaf men kommer det räcka? Funderar annars på att köpa två direkt. Men hade helst velat ha bara en. någon med erfarenhet? Och - finns det någon årstid som är bättre än någon annan att skaffa en liten ninis?

Annons:
trollslända
1/1/20, 12:35 AM
#1

När jag arbetade heltid och var singel så hade jag inte hjärta att skaffa kanin. Jag skulle inte må bra av att lämna en kanin ensam i 8 timmar flera dagar i veckan.

Nu har jag andra arbetstider och har även en sambo och vi jobbar olika tider så våra kaniner blir inte lämnade ensamma särskilt många timmar. Det känns helt enkelt bättre så. Kaniner är ju sociala djur.

Uppochhoppa
1/1/20, 12:59 AM
#2

Nej just därför jag funderar på att isåfall skaffa två :) Har två barn också men de bor bara hos mig deltid. Jag är iof ledig varje fredag och varannan torsdag+fredag just nu fram till årsskiftet nästa år. Vissa dagar jobbar jag inte 8 timmar men utslaget på dagarna blir det ju liksom så. Måndag är längre och onsdagar kortare tex. Får fundera en vända till :)

Nea00
1/1/20, 10:15 AM
#3

Jag hade nyss två kaniner, men tyvärr så dog den ena av magsjukdom så vi fick akut avliva den hos vet. Kaninerna har alltid bott ihop och jag märker på Lova (kaninen som är kvar) att hon är ledsen och inte mår så bra nu. Jag vill verkligen bara hennes bästa, så hon kommer troligtvis att få somna in. Jag har inte mage till att låta henne må dåligt och stänga in henne ensam i en bur, tycker det är fruktansvärt grymt. 

Kaniner reagerar ju olika på sätt, men om jag var du så hade jag inte skaffat bara en kanin och sedan lämnat den i 8 h. :)

Arcade-Foodie
1/1/20, 11:03 AM
#4

Jag studerar och har inte mycket tid åt mina kaniner under dagen. Lämnar huset vid 7:00 och kommer hem runt 18:00 tiden. Men mitt under dagen så sover mina kaniner mest och är inte så aktiva. Mellan 10-16 är de igen chans för mig att få mina kaniners uppmärksamhet om jag inte håller en morot. Men under kvällen vill de alltid ha mys och tidigt på morgonen. Bästa är ju att ha två kaniner men de funkar inte alltid för alla kaniner. Kaniner är väldigt självständiga och klarar de 8 timmar själv, speciellt om de är frigående och får vara med familjen resten av dygnet.

Finafisken09
1/2/20, 5:17 AM
#5

Hej Nea! Jag hade också två kaniner varav en dog och den andra blev rätt så nedstämmd ett tag, det var bara på med kläderna och spendera lite tid varje dag med henne och klappa henne så blev hon underbart kär i livet igen efter två veckor. Jag tycker absolut inte att du ska avliva, hon måste få sörja men hon kommer att gå vidare med lite kärlek bara, jag lovar<3

Nea00
1/2/20, 10:14 AM
#6

#5, hon har varit med andra kaniner hela sitt liv (!), och att nu bo helt ensam måste inte vara enkelt alls. Hon är inte sig själv och det har snart gått en vecka sedan den andra kaninen dog. Det känns så grymt att göra såhär mot henne, därför så vill jag avliva henne för hennes eget bästa. T.ex, på somrarna när vi åker bort i flera veckor så får hon sitta helt själv i en bur i flera veckor. Det känns inte alls snällt, enligt mig. Men jag får se hur hon reagerar om några dagar, jag vet att hon sörjer. <3

Annons:
Arcade-Foodie
1/2/20, 2:42 PM
#7

#6 Du kan hitta henne ett nytt hem annars, de är många som letar efter en kompis åt sin kanin. Betydligt bättre än att avliva en kanin som är frisk och kry. Äger själv en hona som alltid hade bott med sin bror. Skaffade henne för att hon skulle vara med någon av mina hanar. Hon spöade upp grabbarna rejält, så hon fick bo själv istället. Men hon är fortfarande extrem glad och busig med sin dominanta attityd. Så om du vill de bästa åt henne, hitta ett nytt hem eller en ny kompis åt henne. Kaniner behöver också en stund att sörja och kan behöva mer tid från dig som ägare istället.

Finafisken09
1/2/20, 3:10 PM
#8

#7 håller med, förstår att det är svårt men hon måste få sörja. Försök hitta ett hem innan du låter henne somna in eftersom hon är en frisk kanin. Vart bor du någonstans?

Nea00
1/3/20, 1:01 PM
#9

#7 #8, jag bestämde mig för flera dagar sedan att vänta och se. Såklart att jag är medveten om att hon sörjer. Hon är ca 5 år och hon kan inte gå ihop med många andra kaniner. Därför är det svårt att sätta ihop henne med någon annan kanin. Sedan så kan hon inte få ett bättre hem än vad hon har hos mig, jag bryr mig verkligen om henne så mycket. Jag är med henne extra mycket nu för att hon ska få socialt sällskap, hon behöver det. Men oavsett vad, så kommer jag fortfarande alltid tycka synd om henne nu när hon är helt ensam och uttråkad. :)

frer
1/5/20, 3:22 PM
#10

Det bör vara kriminellt att avliva friskt djur. Ge nytt bra hem, nya kaninkompisar etc.

Finafisken09
1/11/20, 11:34 PM
#11

Hej, hur blev det med kaninen?

Upp till toppen
Annons: