Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1095 ggr
Nea00
12/27/19, 8:32 PM

Hjälp-Sjuk kanin?!

Vi brukar ta med våra kaniner till våran stuga när vi ska åka slalom. Det är kallare vid stugan än hemma. Vi kom upp hit igår och på kvällen när jag skulle kvällsfodra så märkte jag att ena kaninen satt hopkurad och trött under en stol med massa hö under (det är som ett hus). Det var några plusgrader hemma och när vi kom fram hit så var det -8 grader (Celcius). De har ju även suttit i en varm bil under transporten hit (de har kylklampar med strumpor på i transportburen). 

Idag när jag skulle kvällsfodra så var den ena kaninen väldigt trött och satt helt stilla under samma stol som dagen innan. Hon brukar inte vara så trött. Jag såg till så att hon iallafall fick i sig vatten, men har inte sett att hon ätit (vet alltså inte om hon har ätit någon gång det senaste dygnet.

Hon har nysit lite och är blank runt nosen (snor?). Hon rör sig inte så mycket heller, hon är helt enkelt inte som hon brukar vara. Kan det vara att hon har blivit förkyld nu när det är kallt här i stugan och varmare hemma (det är 12 mil mellan "hemma" och "stugan"). Vi har satt i en fläkt för att få det varmare i deras hus. De bor inte så att de utsätts för vind, drag, snö, regn m.m. Hon är en utekanin. Ska kolla till henne under hela kvällen då jag är väldigt orolig.

Jättetacksam för svar!

Annons:
91Marran
12/27/19, 8:36 PM
#1

Kontakta en veterinär. Det låter inte alls bra.

Mvh
Mig

Nea00
12/27/19, 8:39 PM
#2

#1, vi ska se ifall hon piggnar till när temperaturen stiger lite hos dem. Annars ska vi kontakta veterinär :)

Nea00
12/28/19, 1:10 PM
#3

Igårkväll gjorde vi allt i vår makt för att hon skulle bli bättre. På morgonen åkte vi till veterinären då situationen var akut. Nu har fina tjejen fått somna in, det kommer bli så tomt utan henne

91Marran
12/28/19, 1:37 PM
#4

Åh vad tråkigt! Förstår att det blir tomt.

Mvh
Mig

frer
1/7/20, 2:16 PM
#5

Din kanin blev sjuk av kylan, -8 är svinkallt för en kanin, kaniner kan bli förkylda utomhus precis som strökatter. När en kanin sitter hopkurad och nyser då ska man ta in den i varma hemmet i två veckor (och mata fiberrikt knäckebröd och lite russin om den inte orkar äta hö), och bortkamma överskottspäls/klippa lite ner pälsen om den blir för varm (vilket man märker om den blir) och sen långsamt vänja den tillbaka till den utomhustemperatur den klarar av (eller behålla den inomhus). Jag har haft kalla snoriga kaniner, man ska bara värma upp dem, precis som vi behöver ha en varm kopp mjölk, extra täcke eller nåt när vi är förkylda, och sen blir de bra. Att bara avliva sådär snabbt efter en dag är elakt.

Nea00
3/8/20, 10:22 AM
#6

#5, hon dog pga magatoni. Jag känner min egna kanin, jag vet hur hon beter sig när hon inte mår bra. Hon var extremt dålig när vi kom till veterinären, oavsett vilket beslut vi tog så skulle hon inte överleva. Även veterinären berättade att hon inte skulle klara sig om vi inte avlivade henne. Jag tror inte du förstår hur dålig hon blev på så kort tid, har aldrig varit med om något liknande. 

Att jag tog det beslutet var verkligen inte "elakt" av mig, däremot skulle det vara riktigt elakt av mig att inte åka och avliva henne.

Annons:
Chinesecrestedlover
3/9/20, 11:57 AM
#7

#5 Kaniner klarar kyla jättebra så länge de bott ute och kunnat få vinterpäls innan kylan kommer. -8 är inga problem. Kaniner (friska) som har vinterpäls och som har tillgång till att bädda åt sig med halm klarar betydligt kallare utan problem. Har haft utekaniner i över 25 års tid och det har varit både ´-15, -20 och ännu kallare och det har gått hur bra som helst. 

Kaniner ska alltid ha hö, om de inte orkar äta hö så måste de stödmatas med Critical care alternativt (om man inte har Critical care hemma) pellets uppblött i vatten till en "välling" och tas till veterinär så fort som möjligt. En kanin som inte äter =akutsituation. Deras mage måste få arbeta hela tiden (i stort sett) för att inte stanna av. 

Knäckebröd = godis ibland, absolut inte mat. Russin skulle jag aldrig ens komma på tanken att ge till en kanin. 

Att ta in en utekanin i värmen är inte en bra idé och att klippa bort pälsen för att ta ut den i kylan igen = en ännu sämre idé. 

Att dra alla sjuka kaniner över en kam för att du haft kaniner som blivit bra är inte heller en bra idé. Det finns många olika anledningar till att en kanin blir hängig och ibland är det snällaste mot kaninen att den får somna in. Ibland finns inget hopp för att kaninen ska återhämta sig, t.ex. om magen stannat av och då är avlivning allt annat än elakt, det är det enda rätta mot kaninen. 

#6 Du gjorde rätt låt ingen säga något annat. Ibland har man tyvärr inget annat val än att avliva. Det är verkligen inte elakt. Ett dött djur lider inte, ett djur som man tvingar att leva trots att de mår extremt dåligt gör dock det. Att inte avliva ett djur som lider, det är det som är elakt. Som jag skrev ovan. En kanin som slutar äta = en akutsituation, de blir dåliga otroligt snabbt precis som din kanin blev om deras mage inte får "jobba" så som sagt, du gjorde det enda rätta mot din kanin. Beklagar sorgen🤗

Mvh/Chinesecrestedlover

Nea00
3/9/20, 6:14 PM
#8

#7, det är som du säger en akutsituation när/om kaninens mage stannat av. Rosies mage stannade av och hennes magsäck var extremt stor. Därför var det enda rätta valet att låta henne somna in då hon isåfall skulle slippa att bli kvävd till döds (pga att magsäcken blir såpass stor att den hindrar luftvägarna) eller att magsäcken går sönder. 

Saknaden är enorm och det går inte en dag utan att jag tänker på henne😢

Tack för ditt stöd <3

frer
6/30/20, 3:54 PM
#9

För det första tråkigt, beklagar men jag tvivlar på din sympati för du skrev i annat inlägg att du ville låta döda den andra kaninen som blev ensam och naturligt ledsen efteråt istället för att ge/sälja den till en annan djurskötare. Jag säger bara att en frisk kanin varken dör eller blir sjuk av sig självt när den sköts av kunniga pålästa personer, alla problem kan härröras till misskötsel och lösningen på misskötsel är inte ännu mer misskötsel (mörda kaninen). Veterinärer har väldigt lätt för att mörda djur, så de ska man inte blint tro på, t.ex. hade min kanin ett litet bit sår på sin tass eftersom den var jagad i buren (det var innan de hade egna burar; de får vara tillsammans om buren är tillräckligt stor för det) och veterinären tänkte mörda kaninen för det, jag tog min kanin smörjde en gång på lite LHP kräm på såret utan bandage och huden läkte sig på en månad och pälsen återväxte 100% utan spår. Det kan liknas vid  läkare som vill döda barn när de ramlar och skrapar huden, väldigt lite sympati.

Om kaninen har uppsvullen mage ska ges motility drugs, Fiberplex (väldigt bra), knäckebröd, och värme från infraröd värmelampa och det ska ges färskt klippt hö och kaninen ska absolut inte fortsätta vara ute i kylan. Din kanin hade 99% överlevt.

#7 "Att ta in en utekanin i värmen är inte en bra idé och att klippa bort pälsen för att ta ut den i kylan igen = en ännu sämre idé. ". Sa jag att en kanin ska rakas och ställas i kylan? Svar nej, jag skrev tvärtom, en kanin ska hållas varm om den är för kall, om den måste vara utekanin ska den vänjas långsamt vid kallare grader.  Dessutom, jo man kan ge knäckebröd och russin till kaniner (vindruvor är ogiftiga och släkt  med blåbär och min kanin springer alltid till blåbärsbuskarna och äter bären) men inte ge russin till en kanin med uppsvälld mage pga. socker-halten, däremot knäckebröd för det sätter fart på tarmrörelserna. Jag vet, alla mina kaniner mår prima.

Chinesecrestedlover
6/30/20, 4:26 PM
#10

#9 Alla djur och människor kan bli sjuka. Det handlar absolut inte om misskötsel för att ens djur blir sjukt. 

Att avliva ett djur är inte att mörda. Ibland är tyvärr avlivning det snällaste man kan göra för sitt djur och det betyder inte att man saknar empati, tvärtom. Att låta ett djur fortsätta leva när det inte går att göra något för att lindra dess lidande är djurplågeri. 

Kaniner klarar som sagt kyla mycket bra, bättre än värme faktiskt. Att en sjuk kanin skulle tillfriskna mirakulöst för att den tas in (då den normalt lever som utekanin) stämmer inte. 

Knäckebröd kan som sagt ges som godis någon gång ibland. Det är dock inte medicin och ska inte användas som sådan. Behöver kaninen stödmatas för att den inte äter hö så är det Critical Care (alternativt "pelletsvälling") som gäller, ingenting annat. 

Russin skulle jag som sagt aldrig komma på tanken att ge och det är definitivt inte samma sak som blåbär. Russin/vindruvor är extremt giftigt för många djur och är inte varken naturligt eller nyttigt för en kanin, så ser ingen som helst anledning till att ge russin till en kanin (eller något annat djur). 

Att dina kaniner mår bra är tur för dig, men betyder ingenting i detta sammanhang. Alla djur kan drabbas av sjukdom, men alla måste inte drabbas av sjukdom även om de får i sig ex. farliga saker osv. Det är inget kvitto på att du gör allting rätt. Det blir som att säga att rökning inte är farligt för att alla drabbas inte av cancer, kol osv. som röker. Det fungerar inte att dra alla över en kam på det viset. 

Jag har haft djur hela mitt liv och kaniner sedan 1990 och är utbildad djurvårdare osv. Jag vet vad jag gör och jag vet hur jag ska sköta om mina djur…men det betyder verkligen inte att mina djur aldrig drabbas av sjukdom. Det hör tyvärr till när man har djur. Ibland blir de sjuka, ibland måste man ta beslut om avlivning och säga farväl till en älskad vän. 

Detta innebär inte att man missköter sina djur eller att man saknar empati, att man gillar att mörda osv. Jag är förövrigt vegan dvs. jag äter/använder ingenting som kommer från djur (som kött, ägg, mjölk osv. och använder inte ull, läder m.m.). Jag har dock avlivat flera djur genom åren. Just för att jag älskar mina djur så har jag tyvärr tvingats ta beslut om att låta de få somna in, när ingenting annat gått att göra. 

Min förra hund t.ex. som drabbades av ytterligare sjukdom (han hade redan massa besvär ex. epilepsi, hjärtfel och allergi) med dålig prognos = han hade bara fått lida och antagligen inte blivit bättre om jag inte hade avlivat honom (han kunde plötsligt inte ens stå upp). Det hade inte varit rätt mot honom, så just för att jag älskade honom mer än någonting annat, så lät jag honom somna in. Han slapp lida mer. Det är jag som lider nu, saknaden efter honom är enorm och han dog för fyra år sedan. Jag gjorde det för hans skull, inte för min egen och det är det som avlivning innebär: att man gör det som inte är själviskt, man gör det som är bäst för djuret. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Upp till toppen
Annons: