Annons:
Etikettminneslunden
Läst 676 ggr
Maskrosorna
2019-12-18 21:35

Hur fort får man gå vidare?

Hej, förra måndagen (lite över en vecka sedan) dog min kanin. Hon blev 9 år gammal och vi avlivade henne efter en obotlig och smärtsam upptäckt av cancer. Jag saknar henne så otroligt mycket och det värker i mig av sorg efter henne. Jag brukade alltid säga att hon var min bästa vän eftersom när mina riktiga bästa vänner inte fanns där så fanns alltid hon där. Och oftast så kändes det som om hon var mer än ”bara” en kanin. Och hon var så snäll, gosig, kelig och helt underbar och det kändes inte som om hon kunde försvinna ur mitt liv. Men nu är hon borta och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera tomrummet. Det värker i mig efter en ny kanin, för jag klarar inte tystnaden, även om det bara gått en vecka. Och då när jag tänker att jag vill ha en ny kanin så mår jag dåligt eftersom min älskling precis gått bort och det känns som om jag bara kastar henne åt sidan som om hon inte betytt något för mig. Vilket ju inte är sant, hon betydde så mycket för mig att jag inte kunde gå upp ur sängen på två dar. Men jag klarar inte att se mitt tomma, tysta, ensamma rum. Jag vill ha en kanin där. Samtidigt vet jag inte om det verkligen är så att jag vill ha en ny kanin eller om det bara är så att jag vill ha tillbaka MIN kanin…. Så jag kanske borde vänta lite? Det är bara väldigt jobbigt med tystnaden. Hur gick ni tillväga? Hur ska man hantera det? Vad ska jag göra?

Annons:
Maleficum
2019-12-18 22:13
#1

Så ledsen för din förlust!

Hur man hanterar sorgen och saknaden är personligt men det är bra att låta det ta den tid det tar.

När jag enbart haft en ensam kanin som dött har det dröjt några månader för mig innan en ny kommit in i mitt liv av lite olika anledningar.

När min senaste dog (som var väldigt speciell kanin jag fött upp själv) sa jag att jag inte ville ha någon ny men dröjde bara 5 månader innan min nuvarande flyttade in. Har sagt igen att jag nog vill ta paus med kaniner den dagen han dör (för han är verkligen en speciell, oplanerad kanin, som lärt mig massor) men får se hur länge det håller i sig.

Jag har väl haft lite "turen" att ha andra djur omkring mig så ensamheten och tystnaden har inte varit så extrem men jag har saknat vartenda djur jag förlorat (och kan fortfarande sakna och tänka på dem även om det var många år sedan vissa av dem dog).

Om du nu skulle vilja ha en ny kaninkompis vad är du ute efter? Själv hade jag ju ganska specifika "krav" vilket ökade på tiden innan en ny bebis kunde flytta in hos mig (ville ju inte ha en ersättare utan en ny individ) och för mig var en del av sorgeprocessen att hitta den "perfekta" kaninen (vilket ändå slutat med att en helt oväntad och inte alls planerad kanin blivit den som faktiskt stulit mitt hjärta) men det funkar ju inte så för alla.

Är man mer i tanken att vilja ha en "ersättare" så är det nog bättre att vänta ett tag till och sörja klart ordentligt men om man känner sig redo att vilja träffa och lära känna en helt ny individ så kan man ju kanske fundera lite smått på vad för individ som skulle passa.

Men i slutänden är det viktigaste att låta sig själv sörja och låta det ta tid!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lona
2019-12-18 22:31
#2

Jag är inne på samma spår som #1
Det är bara du själv som kan känna efter om det är dags för en ny kanin. Ibland behöver man få sörja, då kan planerna för en ny kanin vara en bit på vägen även om det känns bakvänt. Om du är beredd på att det är en ny kanin du får hem, en egen individ som kanske inte alls är lik din förra vare sig till utseendet eller sättet så kan det bli bra.
Letar du däremot efter en "likadan" som du miste så funkar det förmodligen inte alls.

Jag tycker faktiskt att det underlättar om det nya djuret inte är jättelikt det man har förlorat. När min förra hund dog var jag väldigt motvillig att skaffa en ny cairn - men det trillade in en sån i alla fall. Skillnaden är att det är inte samma färg och den jag har nu är en hane, min förra var en tik.
Det är så tydligt att han är inte "en ny Skroffa", han är en alldeles egen personlighet.

Om du känner det som ett svek att du längtar efter en ny kanin så fort så vänd lite på det; Eftersom du tyckte att hon var så fantastisk så vill du ha en ny, för att "hedra" henne liksom. Hon har gett dig så mycket så tack vare henne vill du ha en kanin igen.
Beklagar sorgen, det är alltid så tungt att förlora en fyrbent familjemedlem.🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maskrosorna
2019-12-19 20:41
#3

Tack för era fina ord. Det har bara blivit ett ekande tomrum, såklart förstår jag att en ny kanin inte kommer vara samma som min förra, det vill jag ju inte egentligen heller. Jag älskade min kanin så himla mycket och ingen kan ersätta henne. Men jag vill inte vara ensam heller, jag tycker inte om att komma hem till ”tomheten” liksom. Jag hade tänkt mig en grå dvärgvädur, hade en holländsk brun kanin (hona) innan men jag vill inte ha en till holländsk. Däremot vill jag helst ha en hona till. Dvärgvädur har jag hört är en lugnare kanin och det är en sådan jag skulle behöva i mitt liv tror jag. Dock kommer det nog ta ett tag innan jag får tag på en dvärgvädur så jag kommer hinna sörja min fyrbenta vän lite till. Jag känner mig redo på ett sätt för en ny kanin (en helt ny individ) samtidigt som jag fortfarande inte kan tala högt om min förra kanin utan att bli riktigt ledsen. Varje gång jag försöker känna dock vad som skulle kunna trösta mig i sorgen ser jag bara en ny kanin. Men jag kanske ska vänta lite till ändå. Tills sorgen är mindre, så att jag vet säkert att jag är redo. men det känns även som om en ny kanin skulle kunna fylla tomheten och sorgen lite, jag vet inte riktigt. Det känns lite bättre iallafall att höra hur andra tänkt efter deras älskling gått bort.

lizton
2019-12-22 01:18
#4

Det är klart att du kan skaffa en ny kanin. Du behöver inte ha dåligt samvete för det. Din förra kanin har en plats i ditt hjärta som ingen annan har. Din nya kanin får en ny plats i ditt hjärta.  En ny kanin hjälper dig att lindra sorgen, men du kommer ändå att för alltid minnas din första kanin.  Jag tycker att du kan skaffa en ny kanin när du hittar den du vill ha.

Upp till toppen
Annons: