Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 508 ggr
Morötterna
2019-12-14 19:51

Inte bajsar

Hej! var ett tag sedan man skrev här men nu blev det dags igen.

Våra 2 kaniner fick testa ett nytt hö för några dagar sedan vilket inte uppskattades, vi fick lite hö för natten av några vänner vilket dem åt, dagen efter köpte vi upp massa hö (samma hö som vi altid haft) och nu äter dem bara lite av höet. Vi ger nu endast någon bit pellets om dan (ifall de slutat äta hö pga vi gett för mycket pellets) men idag märkte vi att dem inte bajsat. Dem äter när vi ger pellets, morot, gurka, i liten mängd då jag ville veta om dem åt något alls. 

Tänderna ser bra ut, dem äter när vi ger lite "godare" saker och rör på sig som vanligt, men äter endast ytterst lite hö och bajsar inte. Vad kan detta bero på? Vi har nu koll på dem, gör så dem rör sig och ger någon pellets ibland för att försöka få igång magen så dem bajsar, gör vi fel? måste vi göra något annat?

Annons:
Uppkatten
2019-12-14 19:56
#1

Om kaninerna inte bajsar så är det hög tid att kontakta veterinär för råd och hjälp. Ni kan kontakta t ex First vet för en första bedömning: https://firstvet.com/sv

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maleficum
2019-12-14 20:02
#2

Är alltid knepigt när de är kinkiga med hö, antar att höet är av god kvalitet? (Inte risk för mögel och damm och sånt?).

Min nuvarande kanin är väldigt kinkig när det kommer till hö, vilken sort det är och så, den gillar han inte när det blir för torrt så denna årstid förvarar jag hö ute på altan i ett gammalt påslakan så det håller sig lite fuktigt (men inte riskerar att bli dyngsurt eller inte kunna "andas") och då trycker han i sig höet på ett helt annat sätt (speciellt när man precis fyllt på nytt). Eftersom han är kinkig med torrheten så ger jag nytt i små mängder och ofta så det alltid ska kännas färskt, nytt och spännande för honom (såklart om jag vet jag är borta en hel dag fyller jag ju så det ska räcka ordentligt).

Testa att spreja lite ljummet vatten på höet (eller spola av en liten tuss så det blir lite blött men se till att det sen ligger luftigt) och se om det blir mer smakligt för dem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Arcade-Foodie
2019-12-14 20:14
#3

Äger själv en kanin som kan vägra äta hö, när det händer blandar jag godsaker i höet/ smaksätta höet och köper nytt hö just åt henne xD Medan de andra får käka upp det gamla höet ^^ Men kolla hur deras mage känns, kanske deras mage har saktas ner pga hö bytet innan.

Morötterna
2019-12-14 20:21
#4

Höet är av god kvalite (kollar altid innan jag köper och håller koll på det, dammar inget) Ska testa blöta höet lite och se om det blir lite godare. Tack!

Upp till toppen
Annons: