Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 665 ggr
johannes820
12/12/19, 9:11 PM

Kaninens tänder? HJÄLP!! vad ska jag göra?

Hej; jag har en kanin som har bettfel. Det är när framtänderna är bakom och tänderna som är under är fram. Kaninen har svårt att äta och dricka och tänderna som är under är väldigt långa. När jag gick till min kanin idag så ville jag mata honom och då så bröt ena tanden bara av.

Tycker ni man borde bryta av den andra tanden? Då har den bara två tänder där uppe och inga tänder där nere. Tanden sticker i nosen för att den är så lång och man ser att det är lite svullet.

Jag har läst om kaninen har bettfel så är det bästa att man söver ner henne men det vill jag absolut inte göra. Frågan är till kanin experter som vet om jag ska göra det eller inte.

SNÄLLA HJÄLP

Annons:
Codswallop
12/12/19, 9:31 PM
#1

Ordentliga bettfel ska ALLTID tas hand om av veterinär. Håll för Guds skull inte på att pilla eller försök knäcka tänderna själv!

Uppkatten
12/12/19, 10:03 PM
#2

Du är enligt djurskyddslagen skyldig att ta din kanin till veterinär i den här situationen. Det är inte förhandlingsbart.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
12/12/19, 10:07 PM
#3

2 kap. 1§ Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.

4 kap. 1 §   Ett djur som är skadat eller sjukt ska snarast ges nödvändig vård eller avlivas. Om ett djur på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, ska vård snarast ges eller andra lämpliga åtgärder snarast vidtas.

Om skadan eller sjukdomen är så svår att djuret utsätts för allvarligt lidande som inte kan lindras, ska djuret avlivas.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
12/12/19, 10:28 PM
#4

Hur gammal är kaninen? Kaniners framtänder växer hela livet, så nöts de inte ner på naturlig väg p.g.a. bettfel så måste man låta en veterinär korta ner tänderna regelbundet. Att låta tänderna bli så långa att de orsakar skador och obehag eller bryts av är inte ett alternativ.

Sajtvärd Katter iFokus

Lona
12/12/19, 11:21 PM
#5

Ring en veterinär direkt i morgon bitti! Det handlar inte om ifall du vill söva eller inte, det handlar om din kanins liv.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

CamillaS
12/19/19, 2:00 PM
#6

Varför vill du inte söva henne? Är du orolig för risken att hon inte vaknar upp igen? eller för något annat? Risker finns såklart alltid. Men i det här fallet så måste en veterinär få titta på henne då hon säkert har ont. Det kan dessutom bli livshotande väldigt snabbt om hon inte får i sig sin mat och vatten. Så ta kontakt med en kaninkunnig veterinär så fort du kan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: