Annons:
Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 911 ggr
Ljungåsen
12/12/19, 10:27 AM

Lidköpings kaninfarm, är det över nu?

För ett drygt år sedan skrev jag tråden nedan om hur Lidköpings kaninfarm plågade de marsvin och kaniner som de födde upp som försöksdjur. https://kanin.ifokus.se/discussions/5b6bd7708e0e740cdc001e92-lidkopings-kaninfarm-plagar-marsvin-och-kaniner Då övervägde länsstyrelsen att utfärda ett förbud mot verksamheten. Nu (äntligen!) börjar det hända saker. Den 18:e november i år återkallade jordbruksverket det tillstånd kaninfarmen haft för att föda upp försöksdjur. Med lite förhoppning är det här början till slutet för denna fruktansvärda verksamhet. https://djurrattsalliansen.se/2019/12/11/jordbruksverket-aterkallar-tillstand-for-lidkopings-kaninfarm/

Annons:
Lussan20
12/12/19, 10:34 AM
#1

Tack för informationen!

Ibland får man något som ger hopp om människan. Att forska på djur kanske förhoppningsvis är ett minne blott. dessa utlämnade små stackare som ingen skyddar. Farmade minkar, rävar och andra pälsdjur krymper väl också , i alla fall i Sverige där det inte är fint att bära päls….Mvh/WL🌺

Ljungåsen
12/12/19, 10:55 AM
#2

#1 Jo, det finns hopp. Jag hoppas på en nedläggning av verksamheten och att alla djuren omplaceras till kärleksfulla hem.

Maleficum
12/12/19, 10:55 AM
#3

Skönt!

Även om jag förstår att det väl är en bit kvar tills djurförsök försvinner helt och hållet men då ska ju djuren få det bästa möjliga liv man kan tänka sig iaf! (Och man kan ju fråga sig hur bra resultaten verkligen blir från försöken om djuren från början inte fått korrekt skötsel och liv).

#1 Pälsfarmandet verkar, som tur är, minska i Sverige men tyvärr är det ju fortfarande rätt storskalig i andra länder som har ännu mindre skydd för dem :(

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lussan20
12/12/19, 11:16 AM
#4

Hundarna i Kina har vi väl alla förfasat oss över, deras vidriga hantering av hundarna vid hundslakt. -Lisa Wanderpump kämpar ju för upplysning och vill få till ett förbud om en dag i Kina då man plågar hundar bla. Min snart 14 åriga Labbe är lika intelligent som ett treårigt barn och lika själfull, varför är värdet så ringa av djur för att de inte kan prata?

många människor vet inte vad som sker, men skulle reagera mer om de visste. Då jag var 20 år fick jag en minkpäls av en beundrare. Jag visste inte hur de gjorde, trodde i min enfald att det var djur från skogen? Hur jag nu fick ihop det, men själen vägrade bära den, den gick några år senare till Myrorna.

Att människan är så lågt utvecklad är det svåraste att fatta. Att man skadar de som inte kan försvara sig alls. En jämvikt i naturen sköter det självt. Jag tror Tjernobyl har visat det bla.

Det finns bättre och sämre sätt att ha djur, men själv har jag aldrig använt tex skinnskor. En droppe i havet, men medicin har jag ätit och gör. Men det finns säkert människor som skulle ställa upp för forskning, jag har gjort det inom medicin. Haft läkarkandidater som fått testa behandling. Små djur och barn det gör så ont för de är så skyddslösa.

Att det berör mig så är pga att jag var ett ensamt barn…Mvh/WL🌺

Upp till toppen
Annons: